Літературний диктант до твору Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»
Прислів’я та приказки:
Загадка:
Не горіх, а тверде;
Не панни, а в узорах;
Стрілець їх сватав, та й голову склав (Хотин, мури фортеці, Сагайдачний)
Прикмета:
Хто пройде під веселкою –буде щасливий
Відповіді:
Додатковий матеріал
«Лови помилку».
1) У квартирі пана Богдана уподобав собі з’являтися один патріотично налаштований привид.
2) Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України.
3) У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі.
4) Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко.
5) Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в м. Дубно.
6) Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти.
7) У Берестечко Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються свідомі українці вшанувати пам'ять загиблих козаків.
8) У Берестечку Наталка загубилася і в неї вкрали гроші.
9) У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал.
10) У Олеському замку Руснаків ледь не затримали за крадіжку шаблі.
11) Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона б мусила все життя брехати.
12) Розгадати загадку Антипка допомогла пісня про Хмельницького.
Робота над змістом повісті.
- Яка ж таємниця пов’язана з козацькою шаблею у повісті?
- Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію від привида?
- Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
- У який день сім’я Руснаків потрапила у Берестечко?
- З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
- Що ви знаєте про пластунів?
- Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
- Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?
- Де ж було знайдено старовинну шаблю?
- Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
- Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?
- А яких пригод ви б хотіли уникнути?
«Незакінчене речення» (Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»)
- А хто протистоїть патріотам? Чому?
- Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?
Робота в групах. Характеристика образів Наталки та Антипка.
(І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
|
|
|
|
сміливість |
|
хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
- Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
- Які риси хотіли б виховати в собі?
- А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
- Що символізує шабля у повісті? Чому саме їй присвячені детективні пригоди героїв?
- Чи потрібно було її рятувати? Навіщо?
- Що нам, українцям, треба берегти і захищати?
- Що було для вас цікавим на цьому уроці?
- Що він допоміг зрозуміти? Які думки і почуття він у вас викликав?
- Які висновки для себе ви зробили після уроку?