Завдання до твору З. Мензатюк "Таємниця козацької шаблі" 5 клас

Про матеріал
У матеріалі можна знайти літературний диктант з відповідями до твору, виписані прислів'я, гра "Лови помилку", "Незакінчені речення", подана характеристика (риси характеру) Наталки і Архипка, подані запитання для опрацювання змісту повісті.
Перегляд файлу

Літературний диктант до твору Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

  1. Хто така Машка ?
  2. Що зображено на наклейці, яка приклеїна до Машки?
  3. Хто був першим власником Машки?
  4. Якого кольору Машка?
  5. Кого зустріла родина Руснаків після першого виїзду на машині?
  6. Як був настроєний привид, який з’являвся у квартирі історика?
  7. Куди порадив звернутися тато після розмови із привидом?
  8. Що шукатимуть Руснаки?
  9. Куди поїхали Руснаки спершу?
  10. Як звали незнайомця?
  11. В якому місці мала зупинитися Наталка за намовляннями Антипка?
  12. До якого форту мала піти Наталка без батьків за просьбою Антипка?
  13. Куди провалилась Наталка?
  14. Хто врятував Наталку?
  15. Назвіть імена хлопців-пластунів, яких зустріла Наталка у Берестечку?
  16. На яку угоду пристала Наталка, щоб віднайти місце, де продаватимуть шаблю?
  17. Як звали дочку Олеського воєводи?
  18. До якого замку потрапили Руснаки, їдучи в Олесько?
  19. Що виросло у пана Щуровського?
  20. Хто і як врятував Наталку від відьомського кодла?
  21. У що виявився загорненим шмат торта із балу?
  22. Між якими фортецями роздумували Руснаки, розгадуючи загадку, дану Антипком?
  23. З якого дерева знімали Руснаків рятувальники?
  24. Що запропонував Северин миршавому, щоб той повернув шаблю?
  25. Яку виставу дивилися Руснаки в Києві після пригод?

Прислів’я та приказки:

  • Там пихи та три штихи
  • Яблуку ніде впасти
  • Стовпотворіння вавилонське
  • Пропадем ні за цапову душу
  • Дай боже нашому теляті та вовка з’їсти
  • Мандрівочка- рідна тіточка
  • Не вішайте локшину на вуха(міліціонер)
  • Хоч сокири з неба падають
  • Ущіпніть мене за носа
  • Як прийде врем’ячко, то достигне яблучко (мама)

Загадка:

Не горіх, а тверде;

Не панни, а в узорах;

Стрілець їх сватав, та й голову склав (Хотин, мури фортеці, Сагайдачний)

Прикмета:

Хто пройде під веселкою –буде щасливий


Відповіді:


  1. Машина
  2. Собака
  3. Професор
  4. Червоного
  5. Пана Богдана
  6. Патріотично
  7. Міліцію
  8. Шаблю, реліквію
  9. Берестечко
  10. Антип
  11. Дубно
  12. Тараканівський
  13. Колодязь
  14. Парубок із села
  15. Северин, Василь
  16. Брехати щодня
  17. Марціана
  18. Підгірці
  19. Хвіст
  20. Машка фарами
  21. У лопух, а торт був коров’ячим гнояком
  22. Тустані і Кам’янець
  23. Верба
  24. Друкувати у газетах про його шляхетний вчинок, подарунок державі втраченої реліквії
  25. «Запорожець за Дунаєм»

 

Додатковий матеріал

 «Лови помилку».  

1)    У квартирі пана Богдана уподобав собі з’являтися один патріотично налаштований привид.

2)    Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України.

3)    У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі.

4)    Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко.

5)    Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в     м. Дубно.

6)    Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти.

7)    У Берестечко Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються свідомі українці вшанувати пам'ять загиблих козаків.

8)    У Берестечку Наталка загубилася і в неї вкрали гроші.

9)    У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал.

10)  У Олеському замку Руснаків ледь не затримали за крадіжку шаблі.

11)  Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона б мусила все життя брехати.

12)  Розгадати загадку Антипка  допомогла пісня про Хмельницького.

Робота над змістом повісті.

-      Яка ж таємниця пов’язана з козацькою шаблею у повісті?

-      Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію  від привида?

-      Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?

-      У який день сім’я Руснаків потрапила у Берестечко?

-      З ким познайомилася Наталка у Берестечку?

-      Що ви знаєте про пластунів?

-      Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?

-      Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?

-      Де ж було знайдено старовинну шаблю?

-      Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?

-      Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?

-       А яких пригод ви б хотіли уникнути?

«Незакінчене речення»  (Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»)

-       А хто протистоїть патріотам? Чому?

-       Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?

  Робота в групах.   Характеристика образів Наталки та Антипка.

(І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і  заповнити їх у таблицю.

ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і  заповнити їх у таблицю.

 

 

 

 

 

сміливість

 

хитрість

довірливість

підступність

уміння дружити

самовпевненість

патріотизм

безжальність

розвинута фантазія

відсутність патріотизму

любов до пригод

нахабство

наполегливість

насмішкуватість

-       Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?

-       Які риси хотіли б виховати в собі?

-       А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

-       Що символізує  шабля у повісті? Чому саме їй присвячені детективні пригоди героїв?

-        Чи потрібно було її рятувати? Навіщо?

-       Що нам, українцям, треба берегти і захищати?

-        Що було для вас цікавим на цьому уроці?

-       Що він допоміг зрозуміти? Які думки і почуття він у вас викликав?

-       Які висновки для себе ви зробили після уроку?

docx
Додано
13 січня 2021
Переглядів
11094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку