УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
Тема. Моя улюблена поезія Т. Г. Шевченка
«Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі».
Л. Костенко
Мета: формувати вміння аналізувати віршовані твори; удосконалювати навички виразного читання поезій; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття любові та шани до рідної мови, художнього слова, творчості Т.Г.Шевченка; розвивати зорову пам’ять, увагу, спостережливість.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, пучечок калини і чорнобривців у вазі, виставка книг з творами поета, ілюстрації до творів Кобзаря, аудіозапис пісень на вірші Т. Г. Шевченка.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Доброго ранку, доброго дня!
Бажаєм усім ми здоров’я й добра!
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
- Поезії - це безцінний скарб в душі людини. Епіграфом і девізом уроку сьогодні будуть слова Л.Костенко.
- Як ви розумієте ці слова? ( Поезія - це щось особливе, неповторне, те, що торкнеться нашої душі та залишиться в ній назавжди).
- Яке значення має поезія в житті людини? ( Вона збагачує людину та її душу добром, милосердям, щастям, вірою, любов’ю).
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Слово вчителя.
- Перед вами, діти, лежить «Кобзар». Ви вже відкривали сторінки цієї дивовижної книжки, захоплювались поетичним словом автора та щирістю його душі.
- Отже, сьогодні на уроці ми будемо слухати ваші улюблені поезії Т.Г.Шевченка, зустрінемося з його прекрасними ліричними творами, які приваблюють нас своєю щирістю, емоційністю та образністю поетичної мови.
- А які ж Ваші очікування від сьогоднішнього уроку? ( Відповіді учнів).
IV. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.
Слово вчителя.
V. Закріплення й узагальнення знань.
Учень з 1 групи «Декламатори» виразно читає свою улюблену поезію Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати».
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Учень з 2 групи «Кореспонденти» запитує у того, хто розповідав вірш Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати»:
Учень з 3 групи «Художники» знаходить ілюстрацію до цієї поезії та показує її всьому класу.
Учень з 4 групи «Музикознавці» знаходить виконання вірша Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати» в аудіозаписі і весь клас слухає пісню ( https://www.facebook.com/watch/?v=566370697396752 ).
І так майже до кінця уроку.
Слово вчителя.
Скрайбінг. Робота з твором. Можна я приєднаюсь до 1 групи «Декламатори» і прочитаю вам поезію Т.Г.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє», а ви всі зараз будете художниками. Візьміть аркуш паперу та олівці синього, коричневого й зеленого кольорів. Я декламую вірш, а ви уявляєте картину і малюєте почуте на аркуші. Починаймо!
Вітер з гаєм розмовляє
Шепче з осокою
Пливе човен по Дунаю
Один за водою
Пливе човен води повен
Ніхто не спиняє
Кому спинить - рибалоньки
На світі немає
Поплив човен в синє море
А воно заграло.
Погралися гори-хвилі
І скіпок не стало…
Словникова робота.
Скіпка (тріска) – невелика тонка пластинка, відколота від деревини. Запишіть, будь ласка, в зошит.
VІ. Підсумок уроку
Слово вчителя.
Дорогі учні! Я бачу, що ви любите поезію, а це значить, що вона торкається вашої душі. Дорожіть Т.Г.Шевченком! Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди та прадіди. Читайте твори великого Кобзаря, інших українських поетів та письменників, і ваша мова буде гарною, чарівною й барвистою. Т. Г. Шевченко вчив: «Учітеся, шануйте батьків, живіть дружно!». Нехай на вашому шляху завжди буде поруч мудрість Кобзаря та його невмируще слово!
Метод «Мікрофон»
Домашнє завдання. Дібрати слова на першу літеру, що характеризували б
Т.Г. Шевченка.
Ш – швидкий;
Е – енергійний;
В – великий, видатний, вільний;
Ч – чесний, чуйний, чемний;
Е – ерудований;
Н – невмирущий, наполегливий, невільник;
К – кріпак, козачок, Кобзар;
О – осиротілий, обдарований, окрилений.
Список використаної літератури
1. Гізатуліна Т. В. Т. Г. Шевченко. Година спілкування // Початкове навчання та виховання.— 2011.— № 5.— С. 20-21. 2. Гурбич Л. М. Уклін тобі, Тарасе! // Початкове навчання та виховання.— 2011.— № 5.— С. 11-12.
3. Іваненко О. Д. Тарасові шляхи : роман.— К. : Веселка, 1989.— 758 с. 4. Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: сучасна інтерпретація. – К.: Освіта, 1998. – 237 с.
5. Михайленко В. Д. Т. Г. Шевченко — батько української мови // Початкове навчання та виховання .— 2011.— № 5.— С. 13-16. 6. Сорохан М. Г. Невмирущий Кобзар // Початкове навчання та виховання.— 2011.— № 5.— С. 3. 7. Фесенко В. Г. Його дума, його пісня не вмре, не загине... // Все для вчителя.— 2006.— № 3-4.— С. 67-72. 8. Шануймо слово Кобзаря / упор. Р. В. Орищин.— Тернопіль-Харків : Видавництво «Ранок», 2009.— 12 с.
9. Шевченко Т.Г. Кобзар. –К.: Вид. центр «Просвіта», 2003. С.163-164.