Поданий матеріал допоможе змістовно підготуватися до позакласного читання за темою" Оповідання Е.С.-Томпсона про тварин", а також виховуватиме у учнів бережливе ставлення до тварин та навколишнього світу.
Урок позакласного читання.
Урок-подорож.
Е.Сетон- Томпсон. «Лобо».
(«наскрізна» тема виховання морально-етичних цінностей.)
5 клас
Тема: Позакласне читання. Е.Сетон –Томпсон «Лобо».
Мета : ознайомити учнів із творчістю канадського письменника Е.Сетона-Томпсона; поглиблювати навички аналізу епічного твору; формувати вміння зіставляти, порівнювати та аналізувати вчинки героїв прочитаних творів; виховувати морально-етичні цінності у дітей.
Обладнання : портрет письменника; тексти оповідання « Лобо»; пейзажі природи Канади; малюнки дітей ; фонозапис звуків природи.
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
(Лунає фонозапис звуків природи).
Сьогодні нам доведеться відправитися у світ природи, краси, почуттів та емоцій . І перша зупинка «Ми - і природа».
Діти, прислухайтесь! Це голос природи, голос нашої матінки-землі, голос наших предків. Намагаючись іти у ногу з часом, ми не помічаємо того, що нас оточує . Ми не задумуємось над тим, чому гине природа, чому зникають певні види тварин і пташок. Ми перестали робити прогулянки до лісу, у поле, замінивши все це на сидіння біля комп'ютера та пасивний перегляд неякісних мультиків. А це зовсім неправильно. Адже тільки у єдності з природою людина виховується, навчається спостерігати, відволікатися та зосереджуватися., намагається любити,співчувати, допомагати,захищатися, робити правильний вибір.
(Демонстрація пейзажів та малюнків дітей про природу та тварин) .
2.Бесіда.
Мандруємо далі. Про природу та її мешканців можна дізнатися із книжок. І наступна зупинка «Добрі звірі у книгах».
Відомо, що у канадського письменника Е.Сетона-Томпсона зовсім інший підхід до зображення вовків. На відміну від казкарів, письменник нічого не вигадував, однак зображував тваринний світ у такій захоплюючій формі, що він поставав перед читачем у своїй природній красі і формі. Про це можна зробити висновок, проаналізувавши оповідання «Лобо» та зробивши зупинку серед дикого степу. А назвемо ми її умовно «Вовки»
(Оповідання заздалегідь прочитане учнями.)
1)Пошукове завдання учням у парах:
- Знайти словосполучення у тексті , які допоможуть намалювати образ
вовка Лобо .
Узагальнити і записати на дошці та у зошитах.
Ватажок-гігант Вовк-перевертень
Хитрий розбійник ЛОБО Лютий хижак
Старий король Бідний герой
2) Виразне коментоване читання епізода про прощання Лобо і Бланки.
- Які почуття викликала у вас ця сцена? (Співчуття, жалю,бажання допомогти.)
3) Творче завдання. Придумати свій варіант звільнення Лобо.
(Декілька учнів пропонують свій варіант)
6.Фізкультфвилинка.
7.Коментар учителя.
В одному зі своїх оповідань із книги «Життя і звички диких тварин»- «Вовки»- Сетон-Томпсон пише про «Лицарство вовка». (Зачитати уривок)
Взагалі таке сполучення слів неможливе, коли йдеться про відомих нам хижаків. Але саме письменник пояснює нам на прикладі поведінки цієї тварини , як повинен чоловік ставитися до коханої жінки. При цьому Сетон-Томпсон ламає все наше уявлення про вовків.
8.Завдання учням.(Зробити записи у табличці)
Наступна зупинка «Хижаки чи Лицарі». Згадайте благородство родини Вовків у казці «Мауглі» і назвіть, які добрі риси об'є днують героїв казки та оповідання.
Родина Вовків - казка «Мауглі» |
Лобо -оповідання «Лобо» |
1.Любов до своєї родини. |
|
2.Вміння постояти за себе і свою сім'ю. |
|
3.Шанобливе ставлення до старших. |
|
4.Дотримання законів природи. |
|
5.Відповідальність за свої вчинки. |
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Слово вчителя.
Ви бачите, діти, що так написати про хижаків може тільки людина, яка відчуває свою відповідальність за « братів наших менших», яка живе сама у гармонії із природою, навчається у неї і намагається розказати нам. , що саме у природи треба навчатися мужності і боротьбі за життя, шляхетності, самопожертви, сили духу. Сетон-Томпсон показав нам на прикладі історії про вовків, що у світі тварин усе справедливіше. Там, якщо борються - то виживають, якщо кохають – то назавжди . Наша подорож підійшла до кінця, остання зупинка- «Бережіть природу!».
Задумайтесь над тим,чи завжди ми –люди, справедливі у відношенні до природи, чи можемо ми пожертвувати собою заради іншого, чи треба нам дотримуватися головного закону Джунглів?
2. Підсумкова бесіда.
Подумайте і скажіть:
- Чи правильно вчинив Лобо?
- Чого ми навчилося у цього благородного вовка?
- Як би ви вчинили на його місці?
3.Оцінювання учнів.
ІV. Домашнє завдання.
Написати невелику розповідь про гарні або незвичайні вчинки ваших домашніх тварин.