Уточнити зміст поняття "символ", розширити уявлення дітей про святіші нашого народу. Активізувати читацьку пам'ять учнів. Сприяти вихованню шанобливого ставлення дітей до святинь, традиційісторії свого народу.
Енергодарська загальноосвітня школа№7
Методична розробка уроку позакласного читання в 2 класі Тема: " Символи нашої Батьківщини " Вчитель: Біюн С.Л.
2005р.
Тема: Символи нашої Батьківщини.
Мета: Уточнити зміст поняття "символ", розширити уявлення дітей про святіші нашого народу. Активізувати читацьку пам'ять учнів. Сприяти вихованню шанобливого ставлення дітей до святинь, традицій історії свого народу.
Обладнання: Ілюстрації з зображенням прапора, герба, калини, лелеки, тополі, верби, волошки, ромашки, цвіту яблуні , вишні; трава любистку, деревію, барвінку ; каталожні картки та виставка книг народознавчої тематики.
Хід уроку
I. Повідомлення завдань уроку та мотивація учбової діяльності.
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою "Символи нашої
Батьківщини".
Нам треба:
а) розтлумачити слово - символ;
б) познайомитися і запам'ятати державні та народні символи;
в) перевірити, як ми навчилися користуватися каталожною карткою; як можемо
підбирати книги за певною тематикою.
Нашу роботу побудуємо у формі змагання між групами. Виграє та команда, яка більше заробить фішок під час відповідей на мої запитання.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання
(Якщо діти не можуть дати відповідь, пропонується знайти її в посібнику "Книжечка – виручалочка " 2 (3) клас)
2. Розгляд книжкової виставки
Алгоритм
- Молодці! (Вчитель визначає кращих)
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Знайомство з поняттям "символ".
- Вже декілька разів на уроці звучало слово "символ", а що воно означає?
Доберіть до нього синоніми (знак, прикмета, ознака)
Узагальнення вчителя - на дошці:
2. Вступна бесіда про символи держави
а) Розповідь вчителя:
б) Бесіда про символи України.
3.Знайомство з народними символами.
4. Розповідь про вінок.
( По ходу розповіді вчитель вивішує на дошку назви квітів, для тренінгу пам'яті, дає дітям рослини; діти доторкуються до них, нюхають, запам'ятовують будову.)
Мабуть кожна дівчинка вміє плести віночок. А чи знаєте ви, що український віночок це не просто прикраса, але й оберіг - "знахар душі"- бо в ньому є така чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже?
У віночок впліталося 20 квіток.
Найпочесніше місце належало Деревію. Ці дрібненькі білі квіточки здалека нагадують велику квітку. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насіння далеко - далеко. Та де б не проросла ця рослинка, вона завше цвіте. Тому люди і вплели її до віночка, як символ нескореності.
Безсмертник дарує життя, здоров'я, тому і співають йому славу. А барвінок - до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відваром барвінку лікують простуду. Ним прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні вінки. Тому барвінок вважають символом життя.
Цвіт яблуні та вишні - символи материнської любові.
Квіти мальви, ружі та півонії - символи віри, надії, любові.
А ромашка у віночку наймолодша за віком. її вплели у віночок люди, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров'я, але дарує доброту, ніжність, її вплітають разом з гронами калини.
Стрічки до віночка теж вплітали притримуючись певної послідовності. (Діти вже читали про стрічки на віночку, тому вчитель лише вивішує його)
ІV. Осмислення вивченого
1. Блок питань по державній символіці.
2. Визначення народних символів (гра)
- Чи можемо ми предмети, зображені на малюнках назвати символами народу?
( На дошці малюнки верби, калини, тополі, соняшника, волошки, банану.
Діти розповідають заздалегідь підготовлені легенди про народні символи)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Тренінг пам'яті.
2. Блок питань по народним символам.
3. Закінчіть мою фразу.
Читайте українські народні казки. Зробіть до однієї книги каталожну картку.
VII. Підсумок
- Чи всі завдання, поставлені перед уроком ми виконали?
Назвіть ці завдання
а) розтлумачили слово - символи;
б) познайомилися і запам'ятали державні символи та народні;
в) перевіряли, як ми вміємо користуватися каталожними картками.
Вчитель оголошує переможців. Виставляє оцінки.