В.Сухомлинський "Покинуте кошеня"

Про матеріал

Урок літературного читання спрямований на виховання в дітей доброти, співчуття, відповідального ставлення до братів наших менших - тварин. Разом із героєм оповідання діти вчаться відповідати за свої вчинки, доводити розпочату справу до кінця.

Перегляд файлу

Літературне читання                     Дата 18.12

Тема. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «ПОКИНУТЕ КОШЕНЯ». АНАТОЛІЙ КОСТЕЦЬКИЙ «ХВОСТАТА МОВА».

Мета:

формування предметних компетентностей: продовжити формувати в учнів навичок свідомого виразного читання, уміння уважно слухати; простежувати при­чиново-наслідкові зв’язки, аналізувати проблемні ситуації та робити висновки, ар­гументувати правильність власної думки; розвивати творче мислення, смислову, образну пам’ять, уміння узагальнювати, зв’язне діалогічне і монологічне мовлення; збагачувати лексичний запас школярів; виховувати любов до тварин, відповідальне ставлення до тих, кого приручаємо; спонукати робити добро, приносити радість іншим;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відпо­відно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі;

інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної: формувати здатність працювати в групі, з усіма в колективі;

загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил по­ведінки на уроці.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Пролунав і стих дзвінок.

Починається урок.

Всі за парти посідаймо.

Працювати починаймо,

Зараз сядуть всі дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

2. Артикуляційні вправи

1) Мовленнєва зарядка.

— Як гуде джміль? (Дж-ж-ж)

— Прилетів комарик. (Дз-з-дз-з)

— Дмухнемо на кульбабку.

— Панує тиша.

— На вдих наберіть повітря, на видих промовте голосні звуки [а], [о], [у], [е], [и], [і].

2) Робота над скоромовкою.

Гнав по небу вітерець

Білочубеньких овець.

А ті вівці не прості –

То хмаринки кочові.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Етап дотекстової діяльності та підготовки учнів до сприймання змісту тексту

1) Робота над загадкою. Актуалізація життєвого досвіду учнів.

    В хаті я мишей ганяю,

Вуса ще з дитинства маю,

Лапкою миюся щодня.

Я — пухнасте... (кошеня).

— У кого вдома є кіт чи кішка, чи, можливо, кошенятко?

— Як ви за ними доглядаєте?

  — Як ви гадаєте, чи подобається вашому улюбленцю жити у вас?

— Якщо у вас мешкають ваші улюбленці, ви відповідаєте за них, повинні турбуватися і дбати про них, бо вони маленькі й беззахисні.

2) Повідомлення теми та завдань уроку.

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, у яких ситуаціях можуть опинитися брати наші менші, як ми можемо їм допомогти. Допоможуть нам у цьому опо­відання Василя Сухомлинського і вірш Анатолія Костецького.

3) Робота із заголовком оповідання та малюнком до нього (с. 63).

— Прочитайте заголовок. Що означає слово покинуте?

— Розгляньте ілюстрацію до тексту. Кого ми бачимо на ньому?

— Що робить дівчинка?

— Який у неї вираз обличчя? Що відчуває кошенятко?

— Спробуйте за заголовком та малюнком передбачити, про що йтиметься в оповіданні.

Фізкультхвилинка

2. Етап первинного сприймання змісту оповідання В. Сухомлинського «Покинуте кошеня»

Виразне читання оповідання вчителем.

3. Етап перевірки первинного сприймання змісту твору

1) Перевірка емоційного сприймання змісту.

— Який настрій у цього оповідання ?

— Які почуття охопили вас, коли ви слухали це оповідання?

   — Чи справдилися ваші передбачення щодо розвитку подій?

2) Словникова робота.

- Якими словами чи висловленнями можна замінити дані: виніс із хати і пустив на дорогу (прогнав), кошенятко (маленька кицька,)зайшло сонце (звечоріло) нявчить(подає жалібні звуки).

Прочитайте слова на одному диханні: маленьке, пригорнулося, замуркотіло, раде радісіньке.

4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту

1) Вправа «Рибки» (самостійне мовчазне читання оповідання учнями).

2) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

а) Бесіда за змістом прочитаного тексту з елементами вибіркового читання.

— Де сиділо кошеня? Як воно там опинилося?

— Чи випадково це трапилося?

— Чому кошеня нявчало? Прочитайте.

— Як перехожі ставилися до кошеняти? Чи допомогли йому?

— Скільки часу минуло від початку подій?

— Куди поверталася Наталочка? Що вона зробила?

— Знайдіть і прочитайте слова, що показують, як змінювався стан (настрій) кошеняти.

— Хто виявився добрим, а хто — жорстоким?

б) Робота над структурою тексту.

— Знайдіть і прочитайте речення, що є зачином. Про що в ньому повідомляється?

— Прочитайте кінцівку. Про що йдеться в ній?

— Яка частина найбільша?

— Про які події в ній розповідається?

в) Вправа «Ствердьте чи заперечте». Гра «Дослідники»

— Ствердьте або заперечте твердження рядками з тексту.

Ніхто з людей не звертав на кошеня уваги. (Ні. Весь 2-й абзац)

Кошеня нявчало, бо хотіло гратися. (Ні. «Сидить кошеня, нявчить. Бо хоче додому, до матусі».)

Рано-вранці Наталочка поверталася зі школи. (Ні. «Настав вечір. Повер­талася додому Наталочка».)

Дівчинка забрала собі кошеня. (Так. «Вона не сказала ані слова, а взяла ко­шеня й понесла додому».)

3) Виразне читання оповідання учнями.

— Які речення слід прочитати з почуттям тривоги, а які — з почуттям удячності й радості?

4) Вправа «Крісло автора».

— Уявіть, що ви — автор. Як би ви продовжили це оповідання?

— Чи зміниться тоді його назва?

Фізкультхвилинка

5. Підготовка учнів до сприймання змісту вірша А. Костецького «Хвостата мова»

Робота над заголовком

— Прочитайте назву вірша Анатолія Костецького.

— Як ви розумієте цю назву?

— Як ви гадаєте, про що йтиметься у творі?

6. Етап первинного сприймання учнями змісту тексту

Читання заздалегідь підготовленим учнем вірша Анатолія Костецького (с. 64).

7. Етап перевірки первинного сприймання змісту тексту

1) Перевірка емоційного сприймання змісту.

— Чи сподобалося вам те, що почули? Що вас здивувало?

— Чи справдилися ваші передбачення щодо того, про що йтиметься?

2) Словникова робота.

— Чи трапилися у вірші незрозумілі слова чи вирази?

8. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту

1) Вправа «Бджілки» (напівголосне читання вірша учнями).

2) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

а) Бесіда за змістом прочитаного з елементами вибіркового читання.

— Хто є головним героєм вірша?

— Від чийого імені ведеться розповідь?

— Чому хлопчик зрозумів «хвостату мову»?

— Чи доводилося вам спілкуватися такою «мовою»?

— Прочитайте рядки, у яких передано впевненість хлопчика.

— Зачитайте рядки, у яких передано радість героя.

б) Читання вірша у спосіб «Диктор телебачення».

3) Виразне читання вірша вголос.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Етап рефлексивного аналізу змісту прочитаного

1) Дискусійний клуб.

— Добре чи погано вчинила Наталочка, забравши кошеня додому? Спро­буйте уявити, як могла відреагувати мама чи інші члени родини на такий учинок дівчинки.

— Яку пораду ви дасте дівчинці? Як вона могла б учинити у цьому ви­падку?

Презентація міркувань дітей.

(Доцільно підвести дітей до висновку, що перш ніж ухвалити певне рішення, слід порадитися з кимось із дорослих членів родини.)

2) Інтерактивний прийом «Мікрофон».

— Які твори читали на уроці?

— Хто їх написав?

— Що хотіли нам сказати автори цих творів?

     ВИСНОВОК

Бути другом природи – це значить дбайливо ставитися до тваринного та рослинного світу .

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Переказувати оповідання (с. 63). Виразно читати вірш (с. 64).

 

1

 

doc
Додано
9 січня 2019
Переглядів
4894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку