Завдання.
Освітні:
• розширювати знання дітей про рідний край;
• вдосконалювати навички виразного читання.
Розвиваючі:
• розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас дітей;
• розвивати вміння працювати в парах, трійках.
Виховні:
• створювати в учнів позитивну мотивацію до уроку шляхом залучення кожного в активну діяльність;
• виховувати любов та повагу до рідного краю та друзів;
• утверджувати патріотизм.
Галузі, що інтегруються: мовно – літературна, математична, природнича, мистецька, громадянська та історична.
Tип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: презентація, картки із завданнями, малюнки, виставка книг поетів, аудіо- та відеозаписи.
Перебіг уроку
І. Організація класу
1. Перегляд відео «Україна з неба» (https://www.youtube.com/watch?v=0EAI--CexHM ) – 3 хв.
(Діти заходять до класу під музику з відео, стають у коло, посміхаючись один одному й передаючи з рук в руки усміхнений смайлик. Коли смайлик в руках одного з учнів, дитина прикріпляє квіточку. У останнього учня буде в руках смайлик в українському віночку).
2. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(Учениця із смайликом - віночком підходить до вчителя й починає вірш - діалог):
- Моя Україна –широкі простори,
Поля і левади, долини і гори,
Молитва і пісня, і слово натхнення.
З чого почалась Україна для мене?
Чи з пісні тієї, що в небо злітає?
Чи з рідної мови, що звуками грає?
Вчитель:
- Із пісні, дитино, що в небо злітає.
Із рідної мови, що звуками грає.
З тієї молитви, що мати навчає –
Твоя Україна себе починає.
- Діти, що, на вашу думку, означає вислів «Любіть Україну!»
(Декілька учнів озвучують свої міркування та вивішують на дошці малюнок, який це демонструє).
Сьогодні урок проведемо ми у формі уроку-пазла. За кожне виконане завдання будемо відкривати один елемент.
ІІ. Аналіз фактів, висунення власних гіпотез.
1. Інсценізація легенди про Україну (зняте на відео, як ляльковий театр)
(звучить плескіт хвиль, який змінюється музикою)
Ліс. Куди котишся, Дніпре?
Дніпро. Пливуть – линуть мої хвилі, де світанки голубливі.
Автор. У тихому шепоті хвиль, у зеленому маянні верховіть звучить прадавня легенда. Колись дуже давно приніс Дніпро на своїх хвилях легкий човен. Грайливі баранці винесли його на берег і в обіймах лісу опинились три богатирі і тендітна дівчина.
Кий. Тут станемо табором!
Щек. Гарна тут околиця, тут би нам на довше осісти.
Хорив. І звірини мусить бути в лісі доволі, та місце догідне для перевозу і
плавби.
Кий. Мені так і видиться, що ми тут на довше засидимось. Ліс є, звірини буде
доволі і паші для худоби нашої не забракне.
Дніпро. Бережи, лісе, цих людей, дай їм притулок, захисти від хижих звірів і
підступних ворогів.
Старець. Кию! Великий князю! На цих горах побудуєш місто та осядеш зі своїм родом назавжди. Тут прославиться твій рід і держава твоя. Як довго твої нащадки в єдності і згоді житимуть, і труд цінуватимуть, на горах цих сяятиме благодать Божа.
Всі князі. Це воля Божа, і ми повинні скоритися їй.
Автор. Так три брати заснували місто, яке стало початком нашої України.
2. Аналіз поезії.
- Сьогодні ми зазирнемо до віршованої скарбниці Ліни Костенко, прослухавши в відеозаписі її вірш.
1) Відео з записом вірша
-З яким почуттям поетеса пише про красу рідної землі ?
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є — дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори...
2) Словникова робота
– Як розумієте слово «нетлінна»?
1. Який не тліє, не розкладається
2. Який ніколи не зникає, а існує вічно. (переносне)
3) Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
-Які почуття охоплюють поетесу при згадці про рідну Україну? (замилування, радість)
4) Виразне читання вірша учнями.
-З якою інтонацією потрібно читати вірш?
-Де зробите найбільшу паузу?
-Які слова потрібно читати з більшою силою голосу?
-Що постає в її уяві?
-Якою є ця краса?
5) Гра «Поєднай рими» (на інтерактивній дошці https://learningapps.org/display?v=p9chs1tjt20 )
Краси—…(ліси)
Диво—…(незрадливо)
Явори—…(говори)
Україна—…(нетлінна)
6)Творча робота (в парах)
- Які епітети (прикметники в переносному значенні) використала поетеса? Давайте доберемо свої художні описи до іменників у вірші. Скажіть, що захоплює поетесу ? (Степи, небо, ліси, дорога, явори)
- Доберіть і запишіть прикметники до цих іменників.
(степи (які?) широкі, безмежні; небо (яке?) голубе, чисте; ліси (які?) зелені, …, явори(які?) високі, стрункі; дорога (яка?) широка, пряма).
- Чи не завдяки прикметникам нашу мову названо багатою, калиновою?
3. Робота в групах . Складання сенкану на вибір(Древня Україна, Дніпро, Сучасна Україна) – на аркуші А4 у формі козацької чайки
Алгоритм складання сенкану:
- Тема (іменник)
- Опис (2 прикметники)
- Дія (3 дієслова)
- Ставлення (фраза з 4-х слів), почуття з приводу обговорюваного.
- Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
- Ще наші українці славляться піснею і танцем. Отож,
Фізкультхвилинка (дівчатка співають пісню + усі виконують ритмічні рухи)
4. Фішбоун
- Тут пахне земля восени падолистом,
Тут роси спадають на трави намистом,
Схвильований крик по весні журавля,
І це моя рідна вкраїнська земля..
Стане нація наша
Кращою на Землі…
(Яким словом краще замінити виділені слова? Де буде доречним слово ґрунт, де – Вітчизна, де - планета ? )
- Погодьтеся, землю ми повинні берегти в будь – яких значеннях.
Наша Земля дуже красива. Вона має дуже багато річок, океанів, міст, сіл, лісів і приємних гостинних людей. Сьогодні наша планета знаходиться в серйозній небезпеці. Кислотні дощі, глобальне потепління, забруднення повітря і води -це проблеми, які загрожують людському життю на Землі.
Давайте поговоримо про захист навколишнього середовища за допомогою схеми рибної кістки. Голова риби – це наша проблема.
- Яка проблема прозвучала? (планета Земля в небезпеці)
- Які ж причини цієї небезпеки і наслідки?
1) Забруднене повітря – наслідок: хвороби людей, гинуть рослини
2) Забруднення ґрунту –наслідок: неякісні продукти харчування
3) Забруднення води – наслідок: висихання водойм, гине риба, п’ємо брудну воду, потім хворіємо.
Отже, якщо в нас є причини і наслідки, то який ми можемо зробити висновок, щоб не було цього всього (треба берегти довкілля, адже від нього залежить наше здоров’я)
- Обов'язок, що покладено на кожного члена суспільства ст. 66 Конституції, урегульований в чинному законодавстві. Так, Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища", прийнятий 25 червня 1991 р., зобов'язує громадян раціонально використовувати природні ресурси, здійснювати заходи щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища. Тому ми повинні завжди дотримуватися 3 головних заповідей: маємо добре знати природу і її закони, берегти і охороняти її і, звичайно ж, множити природні багатства.
5. Українознавча математика
- Після ознайомлення з цікавими фактами про Україну пропоную скласти пізнавальну діаграму:
(Діаграма – композиція з квіток (4 шт.) відповідного до повідомлених % розміру, потім скласти в одну, яка матиме 4 яруса)
- Ось така вона неймовірна наша Рідна Країна.
ІІІ.Рефлексія
1. Робота з утвореною з пазлів картою України
Учень (стоячи біля карти, декламує):
- Всією душею, всім своїм серденьком люблю тебе, рідний краю, земленько рідненька, і вас люблю, гори, ліси та гайочки, і вас, ріки повноводі, маленькі струмочки... Гарна, велика країна моя, є в ній озера, річки і моря, гори високі, степи та ліси, — скільки багатства і скільки краси!
Вчитель:
- Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Учні говорять клятву:
- Присягаєм наш край рідний
Над усе любити.
Рідний нарід шанувати
І для нього жити.
Присягаєм рідну віру
Завжди визнавати,
По - вкраїнськи говорити,
Мріяти, співати.
- У вас на партах квіти різного кольору. Оцініть свою роботу на уроці. Синя квітка – легко все вдавалося, червона – були труднощі на уроці.
ІV. Домашнє завдання
- У Google Класі за посиланням розв’язати кросворд (https://learningapps.org/display?v=ptg6xux5a20 )
- Відшукати, з яких поезій Ліни Костенко взято епітети, що є в хмарі слів (https://wordart.com/ucqbgk54hwud/word-art ).