4 березня о 18:00Вебінар: Онлайн-сервіси для організації дистанційного та проєктного навчання: Trello, Basecamp, Asana

Урок позакласного читання.Подорож до читацької скарбнички видатного українського педагога і письменника В.О. Сухомлинського

Про матеріал
Актуалізувати і розширювати знання учнів про творчість В.О. Сухомлинського; розвивати навички свідомого, правильного та виразного читання; вдосконалювати вміння виділяти головну думку твору; виховувати кращі риси людини
Перегляд файлу

Урок позакласного читання.4клас

Тема. Подорож до читацької скарбнички видатного українського педагога і письменника В.О. Сухомлинського.

Мета: актуалізувати і розширювати знання учнів про творчість В.О. Сухомлинського; розвивати навички свідомого, правильного та виразного читання; вдосконалювати вміння виділяти головну думку твору; виховувати кращі риси людини.

Обладнання: портрет письменника, збірка творів В.Сухомлинського «Квітка сонця», презентація, проектор, тлумачні словники, тестові завдання.

Зміст уроку

І. Організація класу до уроку

– Доброго дня – для всіх побажання.

– От і настала пора для читання.

– Адже, як говорить народне прислів’я :

  • Хто багато читає, (учні доповнюють)  (той багато знає).
  • Хто швидко читає, (учні доповнюють)  (той багато зробити встигає ).

ІІ. Вступна бесіда вчителя

Діти, про те, що у нас сьогодні урок позакласного читання ви знали заздалегідь. Впевнена, що всі добре підготувалися, прислухалися до моїх порад і рекомендацій при підготовці до уроку. І хочу його розпочати ось такими віршованими рядками:

Мій друже й супутнику, книго моя,

завжди на дозвіллі де ти там і я .

Ми добре з тобою проводимо час.

Чудова розмова триває у нас.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

– Сьогоднішній наш урок присвячується творчості В.О. Сухомлинського.

За роки навчання у початковій школі постійним нашим другом-супутником на уроках позакласного читання була збірка творів В.Сухомлинського «Квітка сонця».

Збірка мудрих і повчальних оповідань В. Сухомлинського для дітей. Книга вчить нас бачити і розуміти прекрасне.

Адже, від розуміння краси навколишнього світу починається все найкраще, що є в людині. Починається краса людських вчинків.

Отже, зараз ми підсумуємо вивчене, ну і звичайно пізнаємо багато нового.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Літературна вікторина «Хто ми і звідки?»

– Ми і надалі продовжуємо збирати золоті зернини добра, розсипані у творах

Василя Сухомлинського.

– Діти, давайте пригадаємо твори письменника, які ми з вами вже вивчали. Уважно прослухайте «ланцюжки слів» і озвучте, в яких оповіданнях ви зустрічали ці персонажі і предмети. Обговорення у групах класу.

  • Учитель, директор, клас, горбатенька  ( «Горбатенька дівчинка»).
  • Яринка, мама, маленька сорочечка  ( Як же все це було без мене?»).
  • Бабуся Марія, онук Петрик, маленька пташка   (« По волосинці»).
  • Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя… ( «Я хочу сказати своє слово»).
  • Марійка, Миколка, Лариса,  піджмурки (« Про що думала Марійка»).
  • Сергійко, Петро, Максим, Гриць, квітка  ( «Сергійкова квітка»)
  • Дід Панас, дівчинка Оля, столітня прабабуся Надія  («Добре слово»)
  • Андрійко, Наталя, суниці     («Суниці для Наталі)
  • Селяни, батько, мати, четверо синів і дві дочки («Не забувай про джерело»)

Уважно послухайте рядки з тексту. З якого оповідання ці герої ?

  • Я той Миколка, хто хоробрим став,

Про мене педагог у книжці написав.

В гніздечко пташеня покласти я зумів.

І вірю, що почую його спів.   («Як Миколка став хоробрим») 

  • А я Сергійко. З батьком пісню чув,

Яку із сонцем жайвір міг утнути.

Хто бідний серцем – враз збагнув,

Це той, хто жайвора не міг почути.   («Які вони бідні»)

  • А я навчився дівчинку жаліти

 Вона незрячою зростала на селі.

 То ж я звертаюсь до всіх: 

Хай милосердя квітне на Землі!  («Як Сергійко навчився жаліти»)

  • До школи якось, друзі, запізнився

– Бабусі Мотрі воду я носив.

Допомагати старшим не лінився

–Це Сухомлинський так мене навчив. («Бабуся Мотря і Андрійко»)

  • Ось приїхала вже ненька

Не було її давненько

Дочки радо її вітають

Гарні слова промовляють   («Сьома дочка»)

Групу, яка дала найбільше правильних відповідей, вчитель відзначає похвалою і дарує їм збірку оповідань В.Сухомлинського.

  • 2. Інформація до презентації, яку підготовили учні в групах.
  • Подивіться на ці задумливі очі, скільки в них добра, тепла, розуму.
  • Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі і дорослі, і малі.                            
  • Давайте пригадаємо життєвий і творчий шлях письменника.

 1 група –« Всезнайки»

1-й учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський гарячого серпневого дня 1918 року.  на Україні у с. Василівка Кіровоградської обл. в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати - працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.

2-й учень У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів. Змалку в дітей виховували любов до книги. Тому, мабуть, усі їхні діти обрали професію вчителя.

2 група – « Читачі»

1-й учень. У діда Сухомлинського була бібліотека. Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найулюбленішу літературу: твори Франка,  Лесі Українки.

2-й учень. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Тому, хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять.

3 група – «Кмітливці»

1-й учень. Закінчив семирічну школу. У 17 років Василь Сухомлинський став вчите-лем мови і літератури. Пізніше, закінчив Полтавський учительський інститут.Через деякий час був призначений директором Павлиської школи, де пропрацював 22 роки. Всього пропрацював Василь  Олександрович понад 35 років вителем і директором. (слайд 4)

2-й учень. Прожив 52 роки. Написав біля 1500 цікавих розповідей для дітей. (слайд 5-7)

Похований на кладовищі всього за триста метрів від школи, якій віддав все своє життя. (слайд 8)

Фізкультхвилинка під музичний супровід

V. Ознайомлення з новим матеріалом

–– «Людина, – стверджував Сухомлинський, – народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб залишити по собі слід вічний».

– Сьогодні на уроці ми поповнимо свою читацьку скарбничку ще одним із творів В. Сухомлинського. Це – оповідання «Який слід повинна залишити людина на землі?», яке є вміщене у нашій настільній  книжці для уроків позакласного читання «Квітка сонця»

1. Первинне сприйняття твору

Читання комбінованим способом:

а) Читання вчителем ( до слів « … ніхто не памятає такого чоловіка.»)

– Про кого дізналися ? 

– Що робив старий Майстер ?

– Що на старості згадав старий Чоловік ?

– Як можуть далі відбуватися події ?( Діти висловлюють свої передбачення. )

б) Читання учнями мовчки до кінця тексту :

  • завдання перед читанням: дочитайте оповідання до кінця і дізнайтесь:

 «Про що спитав чоловіка старий дід?»

2. Словникова робота у групах. Учні з допомогою  тлумачних словників пояснюють окремі слова з тексту. Пояснення записують у свої словнички.

докір  (осуд, звинувачення)

осторонь  (збоку)  

цемент   (будівельний матеріал)

знизують  (дивуються)

«Знизувати плечима».  Покажіть, як це?

Хвилинка-відпочинку

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати  (вийти із-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить  (очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить.  (присісти)

Рано-вранці сонце встало   (відкрити очі, встати, підняти голови,

Всіх промінням привітало.    піднятися на носки, руки підвести

 угору, розвести в сторони, підвести

 угору, помахати руками)

Хмарка сонечко закрила

Слізки срібні зронила.     ( закрити обличчя руками)

Ми ті слізки пошукаємо,

У травичці позбираємо.   (присідання)

3. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання

– Прочитайте чим був задоволений старий майстер?

Прочитайте про вчинок хлопчика. Чи зрозумів він тоді. Що зробив погано?

– Як склалося життя хлопчика через багато років?

– Що згадав старий чоловік на старості років? Прочитайте.

– Яке бажання виникло в нього? Прочитайте.

– Де була батьківщина Чоловіка?

– Як прийняло його рідне село? Прочитайте.

– Що залишив Чоловік після себе на землі?

– Чи усвідомив він суть життя на землі? Доведіть рядками тексту.

4. Хвилинка міркування

– Сьогодні на уроці ми працюємо не тільки з книгою В.Сухомлинського «Квітка Сонця». Погляньте на дошку. Тут ви бачите також квітку сонця – соняшник.

Я – соняшник, до сонця повертаюсь,

Я – квітка слави і краси ланів.

Про Сухомлинського я пам'ять зберігаю,

Мене він все життя любив.

 – Поміркуйте, які добрі сліди хотіли б залишити ви? (побудувати будинок, добрі справи, посадити дерево, виховати дітей, скласти пісню, написати книгу.)

Кожна пелюсточка цієї квітки хоче, щоб і ми залишили хороший слід на цій землі. Тому, ви зараз також запишите добрі справи, вчинки, які б хотіли зробити протягом свого життя. Кожна група обговорює і записує слова на пелюсточках квітки та презентує свою роботу.

 

 

 

 

 

 

VI. Закріплення вивченого. Тестові завдання для індивідуальної роботи.

І. Обери правильну відповідь

1. Що побудував старий Майстер ?

а) будинок   б) стадіон  в) школу

2. "Для чого ти псуєш мою роботу?" Кому сказав Майстер ці слова?

а) пустотливому хлопчику б) лякливій дівчинці в) грізному хуліганові.

3. Куди повернувся чоловік, коли настала старість?

а) у місто  в) у рідне село  г) до друзів

ІІ. Поєднай слово та його тлумачення

випестував    людина, що виготовляє товар ручним способом;

майстер   розташуватися, влаштуватися де-небудь;

прихилився    з любов’ю, дбайливо доглядаючи виростити когось, або що-небудь;

ІІІ. Продовж і запиши речення

Дорослого Чоловіка ніхто не пам’ятав у рідному селі, бо __________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІV.Обери, яким із поданих прислів’їв можна назвати оповідання В.Сухомлинського «Який слід повинна залишити людина на землі»?

а) Моя хата скраю, я нічого не знаю;

б) Така робота – ні в тин, ні в ворота;

в) Людина славиться не словами, а ділами.

V. Обгрунтуй і запиши відповідь 2-3 реченнями

 Як ви думаєте, який слід повинна залишити після себе на землі людина?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

VІI. Підсумок уроку

  • Чи знайшли ми відповідь на запитання В.Сухомлинського?
  • Тільки праця, гарні вчинки залишають слід на землі після кожного з нас.
  • Людське серце має бути відкритим до добра, людяності, щирості, любові. Таким і було серце В.Сухомлинського .
  • Таким повинне бути й серце кожного із нас . Прислухайтесь, як воно бється.
  • Воно відлунює: памятай, що ти людина !
  • Людина народжується на світ, щоб залишити слід вічний !

Він залишив назавжди

Слід після себе у світі,

Слід той не зможуть змести

Сиві і славні століття. 

ХІV. Домашнє завдання

Скласти міркування (на картках). Щоб життя прожити немарно, треба…

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 грудня 2020
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку