Іван Франко «Лисичка – кума»

Про матеріал
Мета: Активізувати знання про життя і творчість І.Я Франка; поширити знання дітей про жанр казки, уточнити поняття «літературна»; продовжити ознайомлювати учнів зі змістом казки «Лисичка –кума»; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, допитливість; уяву, вміння працювати в групі, вміння працювати з текстом, уміння швидко орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання за змістом твору, розширювати читацький кругозір, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати цікавість до усної народної творчості, літературних казок; виховувати почуття дружби, товариськості.
Перегляд файлу

 

Літературні казки. Іван Франко «Лисичка – кума»

 

Мета: Активізувати знання про життя і творчість І.Я Франка; поширити знання дітей про жанр казки, уточнити поняття «літературна»; продовжити ознайомлювати учнів зі змістом казки «Лисичка –кума»;   розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, допитливість; уяву, вміння працювати в  групі, вміння працювати з текстом, уміння швидко орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання  за змістом твору, розширювати читацький кругозір, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати цікавість до усної народної творчості, літературних казок; виховувати почуття дружби,  товариськості.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

 

                                       
Вітаю, всіх вас мої любі, сьогодні 19 грудня – день св Миколая

https://pereyaslav-rda.gov.ua/images/news/2015/8/myk1.JPG                               

В Україні здавна шанують Миколая Чудотворця – захисника, наставника і покровителя дітей. Він дарує віру у здійснення найзаповітніших мрій, вселяє у дитячі душі світлі почуття.

«Хочу побажати  зростати здоровими та вірити в дива. Усім нам миру в нашій рідній Україні! Разом ми зможемо багато зробити корисного.А вивирите в дива? Сьогодні до нас в гості теж завітає Миколай.

Щоб наша праця була успішною слід дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки.(дошка)

2. Дружна співпраця у парах, групах.

3. Уважно слухати вчителя, учнів.

4. Активно і творчо працювати.

План уроку   (різні смайлики)

Мовленнєва розминка

Робота над чистомовкою.

Добрі слова»

Ку- ку – ку – Доброго ранку!

Ому – ому – ому – зичу я кожному

Ям – ям – ям – доброго дня бажаю людям

Ра – ра – ра – доброго вечора

Их – их – их – вітаю стрічних

Ться – ться – ться – люди посміхаються

Бі – бі – бі – добрі слова для кожного любі.

 Робота із скоромовкою

 Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісу Лису

Лис лисички ніс із лісу.( Давайте прочитаємо скоромовку мовчки.голосно.

радісно. сумно.здивовано)

 Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле.(як розумієте )

г)Вправа на розвиток навичок читання.


Читання на максимальну швидкість у порядку зростання чисел.

2 вигадка

4 в

1 Казка-

3 та

5 ній

8 зрозумій

6 щось


7 повчальне,

(Казка -вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)

 

  давайте пригадаємо, а що ж називається казкою?  

2. Діаграма Вена

 

Авторські   Народні

(літературні) твір про      складений

            Написаний  вигадані, часто   народом

             автором       фантастичні

                                         події

 

 

 

 

 

 

(Це цікава вигадана історія про події, яких не бувaє насправді. Рослини і

тварини в ній уміють рoзмовляти і робити те, що і люди).

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

 

 

Давайте пригадаємо що ми вже знаємо з попереднього  уроку  про цього письменника і яку нову інформацію ви знайшли про нього.

 

1 учень.

 -  27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі в  сім’ї   відомого  на  всю  округу   коваля   народився   рудоволосий, ясноокий  хлопчик. Ясьо ( так звала мати сина) ріс розумною ,роботящою дитиною. З  голосу   матері   він   запам’ятав   багато   народних   пісень.

2 учень.

-Незвичайно здатною дитиною до навчання виявився Йвась. Був обдарованим від природи, мав добру пам’ять, не знав труднощів у навчанні.

Як згадував сам Іван Франко, Шевченка вивчив майже всього напам’ять. Іван Якович був високоосвіченою людиною. Здобувши університетську освіту, письменник їде до Відня, де  одержує ступінь доктора філософії.

3 учень.

- Твори Івана Франка знають не лише в Україні, а і в усьому світі. Він є автором багатьох творів і для дорослих, і для дітей. У письменника було 4 дітей: Андрій, Тарас, Петро і Ганна. Батько їх дуже любив і для них складав казки, які об’єднав у збірку «Коли ще звіри говорили». Іван Франко написав майже 50 поетичних і прозових казок. Помер поет 28 травня 1916 року. Його поховано у Львові.

 

Казки для своєї збірки Франко брав у різних народів,але обовязково кожну переробляв так,Щоб вона була зрозуміла дітям. Согодні ви поознайомитесь із казкою, яку Іван Франко переробив для вас, запозичивши у грецького народу.

 

ІІІОпрацювання казки.

Робота над заголовком.

Яке значення слова КУМА? (хрещен мати стосовно батьків похресника, звертання до приятельки)

Словникова робота

Схрупала –з’їла щось із хрускотом

Чудернацькі- дивні,чудні

Згамкаю-з’їм , проковтну

Шпортає- із силою ударяє, штрикає

Клюка- палка із зігнутим верхнім кінцем.

Злосливий-сердитий, роздратований.

(Ск дієслів?прикм? іменників?)

 

4Первинне сприймання казки.

Комбіноване читання.

-аудіо

-вчитель

- сильні учні

- самостійно

  • Скільки разів Лисичка бігала « на хрестини»?
  • Як звали третього  похресника?
  • Що побачив Вовчик у корчі?

Фізкультхвилинка

Робота в Зошиті

III. Закріплення вивченого матеріалу.

          1.Повторне читання казки:

  • Вибіркове читання:

-Прочитайте,як Лисичка втретє  надумала обдурити  Вовка?

-Прочитайте,  що  побачив Вовчик, коли прийшов у корчі?

    -Куди заховалася Лисиця від розлюченого Вовка? Прочитайте це речення?

  • Як вона знову його перехитрила?
  • До кого з героїв казки можна віднести прислів’я: словом, як листям стеле, а ділом, голками коле.

 

 Аналіз змісту тексту за методом «Шість кольорових капелюхів»

  ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП

Білий капелюх

Завдання: Попрацюйте із словниками і дайте пояснення фразеологізмам  із тексту.

Не мати ніякої спілки                                 втекла

Ані пари з рота                                            страшно, лячно

Мурашки за плечима                                 мовчати

Накивала пятами                                       не робити нічого разом

Червоний Капелюх – Завдання: На скільки частин можна поділити текст? Дайте заголовок кожній частині. ( Складання плану)

  1. Задум чесно працювати.
  2. Початочок.
  3. Серединка
  4.  Остаточок.
  5.  Хитрощі розкрито.

Жовтий Капелюх Які риси головних героїв схвалюються у казці?

Вовк

Роботящий, довірливий

Працював, голодав, терпів

А кума обдурила Вовка

Тюхтій

Чорний Капелюх – Які риси головних героїв  засуджуються у казці?

Гра « Добре і погано».

                           довірлив...

                          хитр...

                          підступн...

Лисиця             злодійкуват...                    Вовк

                        сором’язлив...

                        брехлив...

                        жадібн...

                        працьовит...

                        запальн...

Лисиця

Підступна, руда

Хитрувала, лінувалася, вигадувала

Тяжко Лисці чесно працювати

Брехуха

От так і в житті зустрічаються люди, які мають такі риси характеру, як

Вовчик, але часто можна зустріти й таких, як Лисичка.

 

             Добре

              Погано

спільна праця

хитрість Лисиці

Ввічливість Вовка

брехня Лисиці

сором’язливість Вовка

грубість Вовка

 

Довіра Лисиці

 

 

Зелений Капелюх – Завдання.  Прочитати в особах уривок

Синій Капелюх – Завдання. Яка головна думка цієї казки?

 

Гра «Доповни прислівꞌя» 

Дерево міцне корінням, а людина…(друзями).

Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду… ( каже).

Друзі пізнаються в …(біді).

У дружбі велика … (сила).

 

Головна думка казки : треба уміти дружити  і вчитись обирати собі друзів. )

V. Підсумок.

Метод «Прес».

- Як ви гадаєте, чи знадобляться вам в майбутньому знання, які ви отримали  сьогодні на уроці?

(Я вважаю, що так . У нашому житті буде зустрічатись багато різних людей, треба вміти обирати друзів.

 

 Звичайно. Бо нас оточують не тільки порядні люди , і треба вчитись вчасно сказати ні.)

Чого вчить нас казка?

(Брехня рано чи пізно викриється.

 І з тим, хто хитрує, не дотримується

слова, обіцянки ніхто «не хоче мати спілки»

. Якщо ти «вовк», то обирай собів друзі, таких як ти,

 а якщо потоваришуєш із «лисичкою», то готуйся до

пригод та не жалійся на своє життя).

У вас є друзі?Доведи, що вони справжні.

Я хочу побажати вам остерігатися в своєму житті людей, про яких говорять : « Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле». Цього своєю казкою побажав вам і Іван Якович Франко

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване) Прочитати ст. 85 -90. Переказ казки за планом, зошит допраювати

 

docx
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку