УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ( 8 клас)
Урок позакласного читання. Життя без права на помилку. Поезія Б. Олійника «Вибір». Вічна проблема вибору життєвої позиції.
Мета: ввести восьмикласників у світ творчості сучасного українського поета; розкрити особливості поетичного таланту митця, визнаного народом; з’ясувати, як поет розкриває вічну проблему життєвого вибору; вдосконалити вміння ідейно-художнього аналізу ліричного твору та навички виразного читання; розвивати мовлення учнів; виховувати їхні естетичні смаки.
Обладнання: портрет Б. Олійника, збірки його творів, дидактичний матеріал.
Епіграфи: Я гордий, мов козацький предок мій,
що перед можними не скинув шапки.
Б. Олійник
Я – всесвіту боржник, бо українець зроду.
Б. Олійник
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Звучить пісня «Про Україну» у виконанні Н. Бучинської.
Учитель. Україна… Земля батьків. Тут ми народилися, тут ступили перші кроки, сказали перше слово «мама». І кожен з нас повинен пишатися тим, що - українець.
«Я гордий, мов козацький предок мій,
що перед можними не скинув шапки.»
«Я – всесвіту боржник, бо українець зроду», - писав Б. Олійник у своїх поезіях, які будуть епіграфом нашого уроку.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми детальніше познайомимося із творчістю поета, зокрема із віршем «Вибір», вдосконалимо вміння ідейно-художнього аналізу поезії, спробуєте і себе в ролі поета.
Вдома ви вже самостійно познайомилися із біографією нашого земляка Б. Олійника. Хто ж він? Дайте відповідь на це запитання.
політик українець поет
патріот своєї землі Б. Олійник наш земляк
лауреат Шевченківської премії
Готуючись до сьогоднішнього уроку, кожна група працювала ще й над проектами , які презентують нам на уроці.
І група – «юні краєзнавці» презентуватимуть проект «Літературна Полтавщина»
ІІ група – «юні біографи» комп’ютерна презентація біографії Б. Олійника.
ІІІ група – «юні декламатори» презентують поезії Б. Олійника, які сподобалися.
ІV група – «юні літературознавці» підготували цікаві завдання.
V група – «юні поети» написали власні поезії.
ІІ. Основний зміст уроку.
Учитель. До вашої уваги презентація проектів «Літературна Полтавщина» та «Біографія Б. Олійника», яка нагадає вам важливі моменти життєвого і творчого шляху поета. Їх підготували «біографи» та «краєзнавці».
Учень. Полтавщина - «... край пісень і легенд, край письменників і поетів, край мислителів і учених, чиї імена перлами сяють у скарбниці світової мудрості. Краса та історія, стрічають тебе на кожному кроці».
Учень. Полтавщина — унікальна скарбниця української духовності і культури, за дослідженням сучасних літературознавців вона дала світу близько 1500 відомих постатей письменства: і літописця Самійла Величка, поета-філософа Григорія Сковороду, фундатора нової української літератури Івана Котляревського, корифея української прози Панаса Мирного, письменників-істориків Павла Загребельного та Володимира Малика.
Учень.До української плеяди письменників-«шістдесятників» належали наші земляки Василь Симоненко, Володимир Підпалий, Григір Тютюнник та Борис Олійник.
Учень. Борис Олійник надовго визначив обличчя літератури другої половини ХХ століття, Полтавське коріння відчутне в його лірично-пісенних творах, насамперед у циклі-поемі «Сиве сонце моє».
Презентація «Біографія Б. Олійника»
Учитель. Сьогодні на уроці ми маємо можливість доторкнутися своїм серцем, часточкою своєї душі до чарівного світу поезії. Входячи у поетичний світ, кожний відкриває для себе все нові й нові його неповторні і дорогі риси.
До вашої уваги вірші, які прочитають декламатори.
( Діти читають напам’ять поезії «Мій борг», «Хліб», «Над Полтавою літо бабине»)
Учень. Багато віршів Бориса Олійника покладено на музику. Це такі як «Вальс», «Відлуння», «За тобою», «Крик Чорнобиля», «Мелодія» та пісні про матір.
Звучить «Пісня про матір» у виконанні Ніни Матвієнко
Учитель. Не помилюся, якщо скажу, що пісня, яку ви прослухали, зворушили струни вашого серця, бо в ньому йдеться про найдорожчу людину в світі.
До якої лірики належать прочитані твори? (слайд 23)
2. Опрацювання ідейно - художнього змісту поезії Б. Олійника «Вибір»
Учитель. Зараз ми познайомимося із поезією Б. Олійника «Вибір», яка ввійшла до третьої однойменної збірки, у якій поет намагається дати відповідь на питання: як жити? яких моральних цінностей дотримуватися? яким треба бути?
1. Виразне читання поезії Б. Олійника «Вибір»
Учитель. До якого виду лірики належить ця поезія? Чому?
2. Перевірка первинного сприйняття поезії
3.Словникова робота.
Леготом, легіт – легкий вітер
Від'ячали – лебединий крик
Маятник – тіло, свобода руху якого в полі тяжіння обмежена підвісом в одній точці.
4. Ідейно-художній аналіз вірша.
І група «краєзнавці» – мовні засоби художньої виразності.
ІІ група «біографи» – віршовий розмір, римування.
ІІІ група «декламатори» – образи-символи.
ІV група «літературознавці» – тема, головна думка поезії, жанр.
V група «поети» – характеристика ліричного героя.
Групи працюють над завданням (слайди 24, 25)
5. Як ви розумієте ці рядки?
( Учитель зачитує рядки із поезії, учні пояснюють їх)
6. Складання сенкана: людина, життя, вибір, доля, обов´язок.
7. «Поети» презентують власні поезії.
8. Виразне читання поезії «Вибір» учнями.
Учитель. Активна громадянськість – прикметна риса поезій Бориса Олійника. Слово поета – це слово митця стійких переконань, одного з тих, хто з гордістю усвідомлює свою приналежність до будівничих нового світу. Коли йдеться про речі життєво важливі, він постає перед читачем у своїй ідейній все озброєності. у пошуках його поезія прагне глибин і спирається на багатющий духовний досвід народу. Саме на цьому ми акцентували увагу в епіграфах уроку.
Учитель. Якою ж постала перед вами поезія Б. Олійника?
9. Асоціативний кущ. цікава
пісенна Поезія сонячна
чудова мелодійна
10. Рефлексія
Я дізнався…
зрозумів…
навчився…
найбільші труднощі я відчув…
я не вмів, а тепер умію .
11. Цікаві завдання, які підготували «літературознавці» (слайди 26, 27)
Учень.Прочитайте прислів’я і поясніть, як вони пов’язані із поезією «Вибір»
3 6 1 9
ха ю мо го
8 2 4 11
чо я та зна
5 10 7 12
скра не ні ю
2 6 4
ття не жи
9 1 8
пе жи ле
7 5 3
по ти про
10 11
ре йти
Учитель У вас попереду ціле життя. Але яким воно буде, залежить від вас самих, від вашого вибору. нехай же у ваших душах проростає лише зерно добра і любові.
Шануй свою рідну землю, бережіть Батьківщину, любіть і поважайте батьків, не забувайте про одиноких людей, які живуть поряд. Хай не сумує батьківська хата, виглядаючи вас із далеких доріг, Кожне ваше слово, кожен ваш вчинок творить ваш образ людини. Нехай цей образ буде гідним, адже звання людини – найвище на землі.
«Пісня про матір» у виконанні Т. Повалій