Урок позакласного читання "Сприйняття світу Мартою: любов і турбота"(за твором Д. Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая»)

Про матеріал
Урок позакласного читання з теми "Сприйняття світу Мартою: любов і турбота" за твором Д. Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая».
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема: Сприйняття світу Мартою: любов і турбота

(за твором Д. Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая».

Мета:

– розкрити характер головної героїні твору Д. Матіяш за                 параметрами: сприйняття родини, друзів, мистецтва; захоплення і уподобання;             власна творчість, пошуки досконалості; мрії та сподівання, перше кохання;

– розглянути своєрідність композиції та сюжетної оповіді даного твору;

– виявити ставлення головної героїні твору української

письменниці до творчості та мистецтва;

– простежити діалогічну взаємодію читача з текстом як передумову особистісного розвитку підлітків у творчій діяльності.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Що цікаво знати дівчинці-підлітку? Як стати впевненою в собі, завжди бути у доброму гуморі, як обирати друзів, без проблем спілкуватися з батьками? Що потрібно робити, щоб стати вихованою, витонченою і, безумовно, привабливою і бажаною у будь-якій компанії? На ці й багато інших питань, пов’язаних із формуванням особистості, дає відповідь ця книга.

 

 ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Учитель: Повість української письменниці Дзвінки Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая» адресована підліткам . Цю історію варто прочитати усім без винятку, бо вона зцілює, надає сил, дарує надію на краще, якої ми усі так потребуємо. На сторінках книги багато роздумів про мистецтво, безпосередньо про те, як воно може стати стійкою опорою, коли інші орієнтири здаються не такими надійними. У повісті «Марта з вулиці Святого Миколая» історія майбутньої художниці . Ми знайомимося з її друзями, дізнаємося більше про її родину, переживаємо разом з дівчинкою підліткові проблеми невпевненості у собі, зміни настрою, пошуку самої себе. 

 

I. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Мене зацікавив твір, бо …

Я хочу прочитати твір тому, що…

Для мене героїня близька тим, що…

 

 

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.Повідомлення учня про життя і творчість Д. Матіяш

C:\Users\Юра\Desktop\matiiash-dzvinka-valentynivna.jpgДзвінка (Дзвенислава) Валентинівна Матіяш народилася 16 листопада 1978 року в Києві.

Має молодшу сестру Богдану Матіяш і старшу сестру Софію (Раду) Матіяш (яка вже багато років є черницею монастиря сестер студиток у Львові й також займається перекладацькою діяльністю).

Протягом 1995 — 2002 років навчалась в Національному університеті "Києво-Могилянська академія".

Із 2002 до 2006 року навчалася в аспірантурі у Європейському колегіумі польських та українських університетів (Люблін, Польща).

Нагороди: книга "Казки П'ятинки" ввійшла до списку фіналістів премії "Великий Їжак"(2011); книга "Історії про троянди, дощ і сіль" увійшла до довгого списку номінантів щорічної премії "Книга року ВВС-2012", а також отримала премію Фонду Петра і Лесі Ковалевих (2013).

Як автор україномовних книжок для дітей ("Казки П’ятинки") увійшла до числа фіналістів першої недержавної, незалежної премії для дитячих письменників "Великий Їжак" 2012 року.

Слово вчителя.

Марта — не дуже звичайний підліток. Тобто так, вона, як і багато її однолітків та найліпша подруга Капітоліна, любить писати й отримувати есемески, насолоджується канікулами більше, аніж навчанням, має купу мрій. Ще вона багато думає, часто сумує,  а її настрій міняється швидше, ніж погода за вікном. Але є в ній і багато незвичайного. По-перше, це дуже рівні, правильні, світлі стосунки з батьками — ніякого тобі бунтарства чи бодай яскраво вираженого невдоволення. По-друге — це дорослі друзі: Марта приятелює з прикутою до інвалідного візка піаністкою Поліною, котра годиться їй у бабусі (за віком, але не за станом душі!), вчителем малювання, який навчав ще її маму, паном Карлом та іншими. А ще Марта малює не по-дитячому глибокі і серйозні малюнки. І дуже любить кисло-солодкі гранати, буквально марить ними.

2. Ознайомлення з уривками із твору Д. Матіяш

- «Не уявляю, як інші люди живуть без натхнення. Це так нудно»

- «Я хочу стати художницею!». «Я буду художницею! – ось мій  твір. Адже кожен твір має мати назву.

- «…  цей гранат наповнений сльозами твоєї матері – кожна зернинка, як сльоза. Ці  зерна – це незвичайні зерна граната, а сльози. Бачиш, скільки світла у кожній сльозі. Як вони      промальовані, ці сльози»

( На картині намальований  розламаний гранат. Кілька зернинок випало. Біле тло і більше нічого. Марта вірить, що «справді є такий гранат, що коли з’їдаєш його, – розумієш, що почалося доросле життя»)

- Я малюю себе, дівчинку, що з захопленням чекає Різдва. Потім десь поряд хлопця з черепахою, кошенят і жінку в шапці.

- Війна – страшна річ. Тому я малюю малюнок ангелів, щоб ті стали охоронцями воїнів. З підписом «Малюю хлопців-ангелів з вулиці Інститутська»

- Я малюю маму, що катається на гойдалці. Але врешті-решт малюю ту дівчинку в гранатовому платті. Гранат – символ дорослого життя для мене. Коли я це зрозуміла, то хотіла намалювати щастя, тільки не знаю, як це зробити. Головне не забути про ноги, що йдуть в напрямку

3. Евристична бесіда

         ŠŠ Яке враження склалося у вас після прочитаних  уривків з твору?

         ŠŠ Що можете сказати про героїню оповіді?

         ŠŠ Яким вам здався стиль твору, його манера оповіді? (Легкий, простий, життєподібний..)

4. Слово вчителя

Література для підлітків цікава насамперед тим, що порушує ряд  глобальних питань про природу людини та її життя, і, відповідаючи на ці запитання,  вчить   жити у світі людей. Зараз навряд можна казати про найбільш типових героїв сучасної дитячої літератури, однак, варто відзначити, що саме роль літературного героя нашого часу змінюється. Література розвиває багато здібностей у  дітей: вчить шукати, розуміти, любити -- усім тим якостям, які повинна мати людина.

Саме книжки формують внутрішній світ дитини. Завдяки їм діти мріють, фантазують і винаходять. Підлітків сьогодні цікавить передусім реалістична література, зокрема, твори, у яких розповідь ведеться від “Я”- сучасного підлітка; література, написана для дорослих; література, яка розкриває теми: життя і смерті; кохання та дружби; зради; державності; війни. На сторінках. повісті Д. Матіяш  представлена героїня, яка близька та зрозуміла вам своїми переживаннями, страхами, проблемами

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Словесне малювання

         ŠŠ Намалюйте «психологічний портрет»  Марти.

2. Заповнення анкети

         ŠŠ Заповніть «паспортну анкету» героїні , прочитавши твір

 

VI. Домашнє завдання

Прочитати твір Д. Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая».

 

VII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

          Авторка відкрилися мені…

         Я зрозумів(-ла), що сучасна література… 

docx
Додано
11 січня 2023
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку