Літературно-музичний вечір "Ні! Я жива, я буду вічно жити..."
Мета: передати силу і глибину поетичного світу Лесі Українки,
виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетеси, почуття прекрасного.
Обладнання: святково прибрана зала, портрет Лесі Українки, виставка
книг та ілюстрацій до творів поетеси, на столику свічка, квіти. Лозунг на стіні сцени (біля портрета): «Ні! Я жива, я буду вічно жити...»
Написані вислови Лесі Українки та про неї:
1. Хто хоче знати життя її серця, хай читає її твори.
Л. Старицька - Черняхівська
2. Лариса Петрівна Косач.
Леся Українка.
Окраса і гордість української нації.
Наш патент на благородство
Перед Європою і світом...
Б. Степанишин
3. Якби мої думи німії
Та піснею стали без слова,
Вони б тобі більше сказали,
Ніж вся моя довга розмова.
Леся Українка
4. Сильніше за любов злоба горить,
Сильніше за красу вражає бридь,
Але життя росте лишень з любові,
Лишень краса людей навчає жить!
Д. Павличко
Звучать музичні твори Гріга («Ранок»), Щуровського («Українська симфонія»), Ревуцького, Прокоф'єва, Рахманінова, Моцарта, Вівальді.
(запалює свічку)
Ведуча 1: Дорогі друзі! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого і цінного, сильного і ласкавого, доброго і мужнього слова.
Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки., що запалює душу людини.
Хай палає свічка. Хай палає, поєднає нас вона в цей час. Друзів голоси нехай лунають, слово й музика нехай єднають нас.
(звучить музика Гріга)
Ведуча 2: Є в нашій літературі імена, що не потребують ні пишних шат красномовності, ані високих означень та епітетів. Бо вони входять у свідомість кожного з нас змалечку, як голос матері, як сонячне світло, як подих різних просторів. До них належить ім'я безсмертної поетеси, нареченої іменем своєї землі, - Леся Українка.
Ведуча!: Як на снігу червоний жар калини, як у віках любов всесильна жінки, світитиметься в небі України свята надія Лесі Українки.
Ведуча 2: Твій голос в пісні нашій, в нашому житті, твоя зоря цвіте над рідним краєм. Так, ти жива! Ти будеш вічно жити! Ти в серці маєш те, що не вмирає.
Леся Українка: (тихо лине музика)
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несміло заспівала.
А хто стрічався на шляху зі мною,
Того я щирим серденьком вітала,
Самій не довго збитися з путі
Та трудно з неї збитись у гурті...
Чи тільки терни на шляху знайду,
Чи стріну, може, де і квіт барвистий?
Чи до мети я певної дійду,
Чи без пори скінчу свій шлях тернистий?
Бажаю так скінчити я свій шлях,
Як починала: з співом на устах!
Учениця: Леся змалечку була незвичайною дитиною. У чотири роки вона вже зовсім справно читала... Леся зовсім маленькою, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А ще ця білява дівчинка любила співати і танцювати, була від природи дуже музикальною, швидко освоїла фортепіано, вчилася малювати.
Учениця: (звучить музика)
Вірш «Тішся, дитино»
Учениця: Взимку 1881 року у сильний мороз Леся пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, і промерзла. Спочатку боліла нога, пізніше рука. Лікували домашніми засобами від ревматизму. Але київський хірург визначив тяжкий діагноз: туберкульоз кісток.
Учениця: Важко лежати хворій. Що ж воно буде? Ні вишивати, ні шити, ні грати. У кімнаті було тихо. Леся насилу дісталася фортепіано. Легенько торкнула декілька клавіш, тільки хотіла зіграти, як шпигнуло в ліву долоню, пронизало все тіло.
Учениця: (звучить фортепіанна музика)
Вірш «До мого фортеп’яно»
Учениця: Сорок два роки прожила поетеса. Це надзвичайно мало! 30 років вона «провадила війну» із сухотами, терпіла тяжкі операції, виборювала собі рік за роком повноцінне життя. Тільки оптимізм, сила духу, витривалість і природна активність, презирство до бездіяльності допомогли Лесі відвоювати той недовгий вік та ще й так багато зробити!
Учениця:
Вірш «Contra spent spero!»
Учениця: Леся ж була надзвичайно терпляча до фізичних страждань. Одного разу професор Сапєжко зробив Лесі укол в ногу. Це надзвичайно болюча операція. Але Леся без анестезії переносила її стійко. Професор Сапєжко говорив, що такого витривалого пацієнта він ще не зустрічав: - У мене при такій операції пацієнти-мужчини ведмедем ревуть, а тут тендітна жінка зціпила зуби і мовчить.
Через хворобу Леся змушена була покинути навчання у школі (дві зими вчилася з учителями), але самоосвіта, великий інтерес до науки допомогли їй стати однією з найосвіченіших жінок світу.
Учень: Це було 7 жовтня 1899 року в Києві в концертному залі літературно-артистичного товариства. На кафедрі стояла змучена недугою 28-літня дівчина, яка кидала в аудиторію ідеї і мислі, гідні голови мудреця і філософа. Вона виявила таке багатство всесторонньої культури, котрому позаздрив би усякий професор. Вона цитувала Бодлера і Кардуччі, Леонарді і Шекспіра, Бернса і Барб'є, посилалась на Льва Толстого і Верлена, не забуваючи й рідного Шевченка. Вона називала твори світової культури і світового мистецтва, начебто в її робочій кімнаті були зібрані скарби музеїв світу.
Історію і долю народів вона освітлювала так, начебто ідеї історичного матеріалізму були їй глибоко відомі...
Але історик, мислитель і філософ-соціолог не заглушали в ній поета, котрий легко і віртуозно пропонував увазі слухачів вірші любимої Ади Негрі в перекладі, що вартий оригіналу:
Моя печаль меня не усмирила,
Я брошу вызов небу вместе с ней.
Она - божественная сила,
Которой был могуч в оковах Прометей...
Всі слухали з глибоким хвилюванням. Незважаючи на тихий голос, слово Лесі Українки дихало великою внутрішньою експресією і переконливістю. На кінець доповіді хворобливий рум'янець, що окрашував воскове обличчя, говорив про те, що фізичні сили доповідача почали підупадати. А думка, міцна, сильна, образна, продовжувала бити джерелом. Дружні аплодисменти і букети осінніх квітів були виявом почуттів, пережитих вдячною аудиторією.
Цей виступ української поетеси російською мовою був викликом тим наклепникам, що запевняли усно, і письмово, і явно «доносительно», що українська ідея - це сепаратизм, що українські діячі мають непримириму ворожнечу і до російського народу, і до його культури й мови.
Учениця: У 1900 - на початку 1901 року Лесі довелося пережити одну з найтяжчих своїх життєвих драм, а точніше, справжню трагедію серця...
Із Сергієм Мержинським Леся Українка познайомилася в 1897 році, коли лікувалася в Ялті. Уже через 2 місяці Сергій приїжджає а Зелений Гай, що на Полтавщині, до Лесі.
(звучить музика Вівальді)
Учень: Вірш «Питання»
Учениця: Вірш «Відповідь»
Учень: У Мінську самотній умирав Мержинський. Для Лесі ця звістка не була несподіванкою. Вона сама бачила, коли востаннє зустрічалися, -хворий тане, мов свічка...
Леся Українка: (тихо лине музика)
...Милий мій... Ні, не так, зовсім не так. Ти не мій. Але ти такий милий моєму серцю. Любила тебе... Ні, не так, зовсім не так. Люблю тебе й нині. Як можна?... Як можна вдавати байдужого, коли в душі вулкан кохання не згасає, а розпечена лава пристрасті сповнює кожну заглибину зболеної душі? А я можу. Можу бачити, чути тебе, розмовляти з тобою, відчувати твою присутність, залишаючись зовні байдужою. Ти поряд, але ти далеко... Ти високо, і ніколи не зможу я зрівнятися з тобою. Ти такий хороший...
Птах кохання дарує мені свою пісню. Вона не має кінця. І нехай цей спів самотній, але він є. І більшого мені не треба.
Ти живеш, і я поряд з тобою. Я так боюся, боюся за тебе. Єдине, чого прошу у тебе, - живи, будь ласка, живи. Єдине, чого прошу у Бога, - звільнити твій життєвий шлях від страждань. І більше мені не треба...
Пишу листа тобі, але ти його не прочитаєш. Навіщо? Навіщо турбувати твою душу? Хоча я рада, бо маю дар — дар кохати. Не кожна жінка має сеє щастя. Якщо кохати - це щастя, то я щаслива? Так, я щаслива. Дякую тобі за це.
Учениця: Сама нездорова, ледве поправивши своє хитке здоров'я після берлінської операції, вона всупереч волі батьків їде до Мінська, щоб у найважчий час бути біля «дорогого друга».
(Сценка, де дійові особи Леся та мати)
Мати: Що з тобою? Тобі зле?
Леся: Сергій при смерті.
Мати: Цього слід було ждати. Я тоді ще навесні казала. Та й раніше, у Гадячі. Може, нехай Ліля по дорозі заїде?
Леся: Мій клопіт, мені й пектися ним.
Мати: Ти хоч тямиш, що кажеш? Сама ледь стала на ноги.
Леся: То й що, інших можна забути? Ні, власне благополуччя для мене нічого не варте, коли друг у біді.
Мати: Лесю, подумай, кому потрібна така жертва? Поїдеш, намучишся, змарнуєш здоров'я.
Леся: Може, й так. Я про це зовсім не думаю. Ти знаєш, я люблю приносити саме такі, безкорисливі жертви
Мати: А про нас - про мене, про батька - ви коли-небудь думаєте? Ми що ж гіршого вам зичим?
Леся: Навіщо ти завдаєш сама собі жалю? Чи ми вже справді такі невдячні? (пригорнулась до неньки). Прости мені, люба, я інакше не можу... Я мушу їхати. Його треба рятувати!
Учениця: (тихо лине музика Рахманінова)
І знову сумнів стиснув серце.
Пече... І болю не знесу.
І радості мілке озерце
Гарячим подихом сушу.
Чи так живу?
Чи в цьому сила?
Чи маю право так кохать?
Я щастя трепети носила
В своїх очах, в своїх устах.
Жадала усміхом і серцем
Приворожить тебе навік...
Ти пив росу з очей відвертих,
З розкритих уст, німих повік.
Твоїй я владі віддавалась,
Назустріч линула у снах,
І неповторним все здавалось,
В руках співав кохання птах.
Та раптом...
Сумнів стиснув серце...
Пече... І болю не знесу...
І радості мілке озерце
Гарячим подихом сушу.
Учениця: (продовжує звучати музика)
Якщо мене спитають,
Якого кольору в тебе очі,
Я відповім: вдень голубого,
Вночі - багряного,
Якщо мене спитають,
Якого кольору твої губи,
Я відповім: вдень малинового,
Вночі - солодкого.
Якщо мене спитають,
Якого кольору твої руки,
Я відповім: вдень білосніжного,
Вночі - ніжного.
Хто ти,
Я відповім: коханий...
Учень: Похмурий зимовий день догоряв. У кімнаті, де лежав Мержинський, ткалися вечорові сутінки, але хворий не запалював світла. Так, у півтемряві, йому було легше. Світло нагадувало про життя, а він ось уже півроку відгороджений від нього чотирма стінами, півроку не залишає ліжка, не знає ні дня, ні ночі. Його існування є тепер муки. Життя і тліє в ньому, певно, для того, щоб завдавати ще більших страждань.
Леся Українка: Переглянула листи. В душі клекоче обурення - обурення на всіх тих, що кинули товариша в біді, хто ось уже півроку не обізветься до нього й словом. Розумію, що не всі Сергієві друзі чинять з доброї волі, бо багатьох і, мабуть, найкращих з них, недоля загнала за тридев'ять земель. Але ж не можна так!
А я? Яке вчиню я диво? Те, що сидітиму побіля друга? Те, що не
залишу його до смерті? Те, що не забуду - любитиму до кінця днів
своїх?
'
Учениця:
Не поспішай на долю нарікати.
І двері відчинять не поспішай,
Коли журба не хоче йти із хати,
Коли у двері стукає відчай.
Бо світ, повір, для щастя і любові,
Для злагоди людської і добра,
Не згасли в небі зорі веселкові, -
Це, певно, хмарна випала пора.
Ще трішки потерпи,
Ще не втрачай надії,
Ти чорний сумнів до землі пригни,
А як душа від болю заніміє,
Дай знать мені і двері відчини.
Учениця:
Горить моє серце. Його запалила
Гаряча іскра палкого жалю.
Чому ж я не плачу?
Рясними сльозами
Чому ж я страшного вогню не заллю?
Душа моя плаче, душа моя рветься,
Та сльози не ринуть потоком буйним.
Мені до очей не доходять ті сльози
Бо сушить їх туга вогнем запальним.
Хотіла б я вийти у чистеє поле,
Припасти лицем до сирої землі
І так заридати, щоб зорі почули,
Щоб люди вжахнулись на сльози мої.
Леся: (звертається до глядачів)
О, я знаю, що таке розпач! Від нього - в землю ввійти б, змовкнути навіки, аби не чути, не бачити. Хіба один такий день я провела наодинці з жахом? Навіть не маючи з ким поділити його, бодай на словах убавити собі пекельного лиха. Про те знають хіба що стіни -ці німі свідки людського відчаю - та дехто з найближчих друзів. Ні батько, ні мати, а лише - дехто. І то далеко не всі. Бо надто воно жахливе, це моє горе, щоб про нього розказувать. Людям в нормальних умовах мене не зрозуміти. Для цього потрібно бути одержимим!
Учениця: Яку силу волі треба мати, щоб узяти на свої руки догляд за тяжко хворим чоловіком, піклуватися, втішати... і писати листи від його імені іншій жінці, котру він любив.
Учениця:
Куди сховатися від себе?
Куди втекти від клятих мрій?
Що знов мене ведуть до тебе?
А ти - не мій. А ти - не мій...
І не підеш у світ за очі,
Не втихомириш в серці біль.
Тебе я втратити не хочу,
Хоч ти не мій, хоч ти не мій...
Учениця: Чим вона могла тут помогти?! Як затамувати незагоєну рану, котру лишає людині на все життя нерозділене кохання? Були б такі ліки - хай навіть добуті з власного серця - вона віддала б їх. Тепер їй однаково. Гірка чаша випита до краплини. Тепер вона звідала все! От, виходить, задля чого виривала його з лапищ смерті. Щоб здобути ще один болючий удар.
Учениця: (тихо лине музика)
Вірш «Твої листи пахнуть зов'ялими трояндами»
Учениця: (звучить музика Моцарта)
Вірш «Квіток, квіток...»
Учениця: (продовжує звучати музика Моцарта)
Вірш «Уста говорять: він навіки згинув»
Учениця: (лине тиха спокійна мелодія)
Вірш «Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти»
Учениця:
Тримайсь, поетко!
Все на світі має свій кінець,
Ти дала слово. Не забувай:
ти одержима!
Ти ж поклялась обезсмертить цей
образ!
Леся Українка:
Вірш «Хто вам сказав, що я слабка?»
Учениця:
Існує між людьми
Камінь прощання.
Він тяжкий і зимний.
Тому, коли люди прощцються,
Співає на ньому
Багаття самотності.
Учениця: (лине тиха музика)
Ти приходиш до мене щоночі
В ту хвилину, як міцно я сплю,
Зазираєш в заплакані очі
І шепочеш: не плач... я люблю!
Я слова твої чую душею
І крізь сон усміхаюсь тобі,
Твої очі горять наді мною
В невимовній глибокій журбі.
Ти жагуче мене обнімаєш,
В тих обіймах я млію вві сні,
Поцілунками душу виймаєш,
Вириваєш ти серце мені.
...Відкриваю заплакані очі...
Навкруги - порожнеча німа...
В тишині таємничої ночі
Мого щастя нема як нема...
Учениця:
Вірш «Довго я не хотіла коритись весні» («Перемога»)
Учениця:
Вірш «Мріє, не зрадь!»
Леся Українка: Ся зима була для мене дуже тяжка, я була півроку в моральному пеклі, а два місяці були такі, що справді не знаю, як я їх витримала. Я була така прибита, що просто боялася озиватися до людей, аби їм не завдавати смутку... Се була страшна трагедія. Та я витримала... хоча не без наслідків: маю загострення гістерії та анемії, а до того ще і якийсь катар у грудях.
Учень: Між нападами хвороб була напружена письменницька праця -поетична творчість, переклади, випробування себе в різних жанрах... Останнє десятиліття її життя було особливо плідним на творчі здобутки і важким у змаганні з хворобою. Фізичні сили зраджували, але дух не слабшав. В її невмирущих драмах втілено титанічний дух, велетенський розмах думки, найпекучіші віковічні проблеми людства! Та й це не була ще вершина поетеси, а тільки шлях, що вів до неї, шлях, перерваний зрадливою смертю.
Учениця: В останні роки Леся працює, ніби поспішаючи. Вона пише за 10 днів безсмертну «Лісову пісню» - перлину її творчості.
«Це була солодка мука горіння при високій напрузі, що не могла вночі спати, а в день їсти»,- писала до сестри Ольги.
Драма вражає нас красою мрії, глибиною думки, музикою мови. Це - пісня, ніжна, як голос сопілки, пісня волинського лісу, пісня -дивосвіт.
(Інсценізація уривку з «Лісової пісні»)
Ведуча 1:
Збагни її безмежжя духу,
Її життя із трьох проклять –
Неволю, гіркоту, недугу –
І хай тебе думки болять.
Хай батогом їх сполосує
Жага великої мети,
Її не клич до себе всує,
А сам до Лесі долети.
(всі учасники свята виходять на сцену.
Леся Українка — на авансцені, біля неї Лукаш і Мавка)
Леся Українка:
Щоб цвіллю серце збурене
Не бралося, а з веснами
Бриніло для зажурених,
Сміялось над нечесними,
Щоб все, брехнею мічене,
У боротьбі осилило,
Щоб тільки сонцем стало
І гріло світ з готовністю, -
Мені, радію, випало
Його спалити повністю.
Говорить моє серце. Чуєте, люди? Його запалила іскорка палкої любові до вас. Ви навчили мене ніжності й жорстокості, пісням своїм і планом, добру навчили і злу, радощам і стражданням. Спасибі вам, люди! Я не гніваюсь до свої муки, не нарікаю на долю. Я ними житиму, я маю в серці те, що не вмирає. Я йду до вас, люди!
Ведуча 2: Ми прощаємось з Лесею Українкою, її віршами. Сподіваємось, краплина почутого віллється до ваших сердець.