Літературно-музичний вечір "Ні! Я жива, я буду вічно жити..."

Про матеріал
Матеріал літературно-музичного вечора дає могу учням відчути силу і глибину поетичного світу Лесі Українки, виховує любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетеси, формує почуття прекрасного.
Перегляд файлу

Літературно-музичний вечір "Ні! Я жива, я буду вічно жити..."

 

Мета:  передати силу і глибину поетичного світу Лесі Українки, 

виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетеси, почуття прекрасного.

 

Обладнання: святково прибрана зала, портрет Лесі Українки, виставка

книг та ілюстрацій до творів поетеси, на столику свічка, квіти. Лозунг на стіні сцени (біля портрета): «Ні! Я жива, я буду вічно жити...»

Написані вислови Лесі Українки та про неї:

 

1. Хто хоче знати життя її серця, хай читає її твори. 

       Л. Старицька - Черняхівська

2. Лариса Петрівна Косач.

 Леся Українка.

  Окраса і гордість української нації.

  Наш патент на благородство

  Перед Європою і світом...

Б. Степанишин

3. Якби мої думи німії

 Та піснею стали без слова,

  Вони б тобі більше сказали,

  Ніж вся моя довга розмова.

Леся Українка

4.  Сильніше за любов злоба горить,
  Сильніше за красу вражає бридь,
  Але життя росте лишень з любові,
  Лишень краса людей навчає жить!

Д. Павличко

 

Звучать музичні твори Гріга («Ранок»), Щуровського («Українська симфонія»), Ревуцького, Прокоф'єва, Рахманінова, Моцарта, Вівальді.

(запалює свічку)

 

Ведуча 1: Дорогі друзі! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого і цінного, сильного і  ласкавого, доброго і мужнього слова.

Поезія – це вогник, схожий  на  полум’я свічки., що  запалює душу людини.

Хай палає свічка. Хай палає, поєднає нас вона в цей час. Друзів голоси нехай лунають, слово й музика нехай єднають нас.

(звучить музика Гріга)

 

Ведуча 2:  Є в нашій літературі імена, що не потребують ні пишних шат красномовності, ані високих означень та епітетів. Бо вони входять у свідомість кожного з нас змалечку, як голос матері, як сонячне світло, як подих різних просторів. До них належить ім'я безсмертної поетеси, нареченої іменем своєї землі, - Леся Українка.

 

Ведуча!:  Як на снігу червоний жар калини, як у віках любов всесильна жінки, світитиметься в небі України свята надія Лесі Українки.

 

Ведуча 2: Твій голос в пісні нашій, в нашому житті, твоя зоря цвіте над рідним краєм. Так, ти жива! Ти будеш вічно жити! Ти в серці маєш те, що не вмирає.

Леся Українка:   (тихо лине музика)

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несміло заспівала.

А хто стрічався на шляху зі мною,

Того я щирим серденьком вітала,

Самій не довго збитися з путі

Та трудно з неї збитись у гурті...

Чи тільки терни на шляху знайду,

Чи стріну, може, де і квіт барвистий?

Чи до мети я певної дійду,

Чи без пори скінчу свій шлях тернистий?

Бажаю так скінчити я свій шлях,

Як починала: з співом на устах!

 

Учениця:  Леся змалечку була незвичайною дитиною. У чотири роки вона вже зовсім справно читала... Леся зовсім маленькою, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А ще ця білява дівчинка любила співати і танцювати, була від природи дуже музикальною, швидко освоїла фортепіано, вчилася малювати.

 

Учениця: (звучить музика)

Вірш «Тішся, дитино»

 

Учениця: Взимку 1881 року у сильний мороз Леся пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, і промерзла. Спочатку боліла нога, пізніше рука. Лікували домашніми засобами від ревматизму. Але київський хірург визначив тяжкий діагноз: туберкульоз кісток.

 

Учениця: Важко лежати хворій. Що ж воно буде? Ні вишивати, ні шити, ні грати. У кімнаті було тихо. Леся насилу дісталася фортепіано. Легенько торкнула декілька клавіш, тільки хотіла зіграти, як шпигнуло в ліву долоню, пронизало все тіло.

 

Учениця:   (звучить фортепіанна музика)

Вірш «До мого фортеп’яно»

 

Учениця:  Сорок два роки прожила поетеса. Це надзвичайно мало! 30 років вона «провадила війну» із сухотами, терпіла тяжкі операції, виборювала собі рік за роком повноцінне життя. Тільки оптимізм, сила духу, витривалість і природна активність, презирство до бездіяльності допомогли Лесі відвоювати той недовгий вік та ще й так багато зробити!

 

Учениця:

Вірш «Contra spent spero!»

 

Учениця: Леся ж була надзвичайно терпляча до фізичних страждань. Одного разу професор Сапєжко зробив Лесі укол в ногу. Це надзвичайно болюча операція. Але Леся без анестезії переносила її стійко. Професор Сапєжко говорив, що такого витривалого пацієнта він ще не зустрічав: - У мене при такій операції пацієнти-мужчини ведмедем ревуть, а тут тендітна жінка зціпила зуби і мовчить.

Через хворобу Леся змушена була покинути навчання у школі (дві зими вчилася з учителями), але самоосвіта, великий інтерес до науки допомогли їй стати однією з найосвіченіших жінок світу.

 

Учень: Це було 7 жовтня 1899 року в Києві в концертному залі літературно-артистичного товариства. На кафедрі стояла змучена недугою 28-літня дівчина, яка кидала в аудиторію ідеї і мислі, гідні голови мудреця і філософа. Вона виявила таке багатство всесторонньої культури, котрому позаздрив би усякий професор. Вона цитувала Бодлера і Кардуччі, Леонарді і Шекспіра, Бернса і Барб'є, посилалась на Льва Толстого і Верлена, не забуваючи й рідного Шевченка. Вона називала твори світової культури і світового мистецтва, начебто в її робочій кімнаті були зібрані скарби музеїв світу.

Історію і долю народів вона освітлювала так, начебто ідеї історичного матеріалізму були їй глибоко відомі...

Але історик, мислитель і філософ-соціолог не заглушали в ній поета, котрий легко і віртуозно пропонував увазі слухачів вірші любимої Ади Негрі в перекладі, що вартий оригіналу:

 

Моя печаль меня не усмирила,

Я брошу вызов небу вместе с ней.

Она - божественная сила,

Которой был могуч в оковах Прометей...

Всі слухали з глибоким хвилюванням. Незважаючи на тихий голос, слово Лесі Українки дихало великою внутрішньою експресією і переконливістю. На кінець доповіді хворобливий рум'янець, що окрашував воскове обличчя, говорив про те, що фізичні сили доповідача почали підупадати. А думка, міцна, сильна, образна, продовжувала бити джерелом. Дружні аплодисменти і букети осінніх квітів були виявом почуттів, пережитих вдячною аудиторією.

Цей виступ української поетеси російською мовою був викликом тим наклепникам, що запевняли усно, і письмово, і явно «доносительно», що українська ідея - це сепаратизм, що українські діячі мають непримириму ворожнечу і до російського народу, і до його культури й мови.

 

Учениця: У 1900 - на початку 1901 року Лесі довелося пережити одну з найтяжчих своїх життєвих драм, а точніше, справжню трагедію серця...

Із Сергієм Мержинським Леся Українка познайомилася в                  1897 році, коли лікувалася в Ялті. Уже через 2 місяці Сергій приїжджає а Зелений Гай, що на Полтавщині, до Лесі.

(звучить музика Вівальді)

 

Учень:    Вірш «Питання»

 

Учениця:          Вірш «Відповідь»

 

Учень: У Мінську самотній умирав Мержинський. Для Лесі ця звістка не була несподіванкою. Вона сама бачила, коли востаннє зустрічалися, -хворий тане, мов свічка...

 

Леся Українка:    (тихо лине музика)

...Милий мій... Ні, не так, зовсім не так. Ти не мій. Але ти такий милий моєму серцю. Любила тебе... Ні, не так, зовсім не так. Люблю тебе й нині. Як можна?... Як можна вдавати байдужого, коли в душі вулкан кохання не згасає, а розпечена лава пристрасті сповнює кожну заглибину зболеної душі? А я можу. Можу бачити, чути тебе, розмовляти з тобою, відчувати твою присутність, залишаючись зовні байдужою. Ти поряд, але ти далеко... Ти високо, і ніколи не зможу я зрівнятися з тобою. Ти такий хороший...

Птах кохання дарує мені свою пісню. Вона не має кінця. І нехай цей спів самотній, але він є. І більшого мені не треба.

Ти живеш, і я поряд з тобою. Я так боюся, боюся за тебе. Єдине, чого прошу у тебе, - живи, будь ласка, живи. Єдине, чого прошу у Бога, - звільнити твій життєвий шлях від страждань. І більше мені не треба...

Пишу листа тобі, але ти його не прочитаєш. Навіщо? Навіщо турбувати твою душу? Хоча я рада, бо маю дар — дар кохати. Не кожна жінка має сеє щастя. Якщо кохати - це щастя, то я щаслива? Так, я щаслива. Дякую тобі за це.

 

Учениця: Сама нездорова, ледве поправивши своє хитке здоров'я після берлінської операції, вона всупереч волі батьків їде до Мінська, щоб у найважчий час бути біля «дорогого друга».

(Сценка, де дійові особи Леся та мати)

 

 Мати:   Що з тобою? Тобі зле?

 

Леся:     Сергій при смерті.

 

Мати:    Цього слід було ждати. Я тоді ще навесні казала. Та й раніше, у Гадячі. Може, нехай Ліля по дорозі заїде?

 

Леся:      Мій клопіт, мені й пектися ним.

 

Мати:     Ти хоч тямиш, що кажеш? Сама ледь стала на ноги.

 

Леся:      То й що, інших можна забути? Ні, власне благополуччя для мене нічого не варте, коли друг у біді.

 

Мати:     Лесю, подумай, кому потрібна така жертва? Поїдеш, намучишся, змарнуєш здоров'я.

 

Леся:       Може, й так. Я про це зовсім не думаю. Ти знаєш, я люблю приносити саме такі, безкорисливі жертви

 

Мати:      А про нас - про мене, про батька - ви коли-небудь думаєте? Ми що ж гіршого вам зичим?

 

Леся:       Навіщо ти завдаєш сама собі жалю? Чи ми вже справді такі невдячні? (пригорнулась до неньки). Прости мені, люба, я інакше не можу... Я мушу їхати. Його треба рятувати!

 

Учениця:    (тихо лине музика Рахманінова)


 І знову сумнів стиснув серце.

Пече... І болю не знесу.

І радості мілке озерце

Гарячим подихом сушу.

Чи так живу?

Чи в цьому сила?


Чи маю право так кохать?

Я щастя трепети носила

В своїх очах, в своїх устах.

Жадала усміхом і серцем

Приворожить тебе навік...

Ти пив росу з очей відвертих,

З розкритих уст, німих повік.

Твоїй я владі віддавалась,

Назустріч линула у снах,

І неповторним все здавалось,

В руках співав кохання птах.

Та раптом...

Сумнів стиснув серце...

Пече... І болю не знесу...

І радості мілке озерце

Гарячим подихом сушу.


 

Учениця: (продовжує звучати музика)


Якщо мене спитають,

Якого кольору в тебе очі,

 Я відповім: вдень голубого,

 Вночі - багряного,

Якщо мене спитають,

Якого кольору твої губи,

Я відповім: вдень малинового,

Вночі - солодкого.

Якщо мене спитають,

Якого кольору твої руки,

Я відповім: вдень білосніжного,

Вночі - ніжного.

Хто ти,

Я відповім: коханий...


 

Учень: Похмурий зимовий день догоряв. У кімнаті, де лежав Мержинський, ткалися вечорові сутінки, але хворий не запалював світла. Так, у півтемряві, йому було легше. Світло нагадувало про життя, а він ось уже півроку відгороджений від нього чотирма стінами, півроку не залишає ліжка, не знає ні дня, ні ночі. Його існування є тепер муки. Життя і тліє в ньому, певно, для того, щоб завдавати ще більших страждань.

 

Леся Українка: Переглянула листи. В душі клекоче обурення - обурення на всіх тих, що кинули товариша в біді, хто ось уже півроку не обізветься до нього й словом. Розумію, що не всі Сергієві друзі чинять з доброї волі, бо багатьох і, мабуть, найкращих з них, недоля загнала за тридев'ять земель. Але ж не можна так!

А я? Яке вчиню я диво? Те, що сидітиму побіля друга? Те, що не
залишу його до смерті? Те, що не забуду - любитиму до кінця днів
своїх?

 '

Учениця:


Не поспішай на долю нарікати.

І двері відчинять не поспішай,

Коли журба не хоче йти із хати,

Коли у двері стукає відчай.

Бо світ, повір, для щастя і любові,

Для злагоди людської і добра,

Не згасли в небі зорі веселкові, -

Це, певно, хмарна випала пора.

Ще трішки потерпи,

Ще не втрачай надії,

Ти чорний сумнів до землі пригни,

А як душа від болю заніміє,

Дай знать мені і двері відчини.


 

Учениця:

Горить моє серце. Його запалила

Гаряча іскра палкого жалю.

Чому ж я не плачу?

Рясними сльозами

Чому ж я страшного вогню не заллю?

Душа моя плаче, душа моя рветься,

Та сльози не ринуть потоком буйним.

Мені до очей не доходять ті сльози

Бо сушить їх туга вогнем запальним.

Хотіла б я вийти у чистеє поле,

 Припасти лицем до сирої землі

І так заридати, щоб зорі почули,

Щоб люди вжахнулись на сльози мої.

 

Леся:       (звертається до глядачів)

О, я знаю, що таке розпач! Від нього - в землю ввійти б, змовкнути навіки, аби не чути, не бачити. Хіба один такий день я провела наодинці з жахом? Навіть не маючи з ким поділити його, бодай на словах убавити собі пекельного лиха. Про те знають хіба що стіни -ці німі свідки людського відчаю - та дехто з найближчих друзів. Ні батько, ні мати, а лише - дехто. І то далеко не всі. Бо надто воно жахливе, це моє горе, щоб про нього розказувать. Людям в нормальних умовах мене не зрозуміти. Для цього потрібно бути одержимим!

 

Учениця: Яку силу волі треба мати, щоб узяти на свої руки догляд за тяжко хворим чоловіком, піклуватися, втішати... і писати листи від його імені іншій жінці, котру він любив.

 

Учениця:


Куди сховатися від себе?

Куди втекти від клятих мрій?

Що знов мене ведуть до тебе?

А ти - не мій. А ти - не мій...

І не підеш у світ за очі,

Не втихомириш в серці біль.

Тебе я втратити не хочу,

Хоч ти не мій, хоч ти не мій...


 

Учениця: Чим вона могла тут помогти?! Як затамувати незагоєну рану, котру лишає людині на все життя нерозділене кохання? Були б такі ліки - хай навіть добуті з власного серця - вона віддала б їх. Тепер їй однаково. Гірка чаша випита до краплини. Тепер вона звідала все! От, виходить, задля чого виривала його з лапищ смерті. Щоб здобути ще один болючий удар.

 

Учениця:       (тихо лине музика)

Вірш «Твої листи пахнуть зов'ялими трояндами»

 

Учениця:       (звучить музика Моцарта)

Вірш «Квіток, квіток...»

 

Учениця:      (продовжує звучати музика Моцарта)

Вірш «Уста говорять: він навіки згинув»

 

Учениця:        (лине тиха спокійна мелодія)

Вірш «Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти»

 

Учениця:


Тримайсь, поетко!

Все на світі має свій кінець,

Ти дала слово. Не забувай:

ти одержима!

Ти ж поклялась обезсмертить цей

       образ!


 

Леся Українка:

Вірш «Хто вам сказав, що я слабка?»

 

Учениця:


Існує між людьми

Камінь прощання.

Він тяжкий і зимний.

Тому, коли люди прощцються,

Співає на ньому

Багаття самотності.


 

Учениця:       (лине тиха музика)


Ти приходиш до мене щоночі

В ту хвилину, як міцно я сплю,

Зазираєш в заплакані очі

І шепочеш: не плач... я люблю!

Я слова твої чую душею

І крізь сон усміхаюсь тобі,

Твої очі горять наді мною

В невимовній глибокій журбі.

Ти жагуче мене обнімаєш,

В тих обіймах я млію вві сні,

Поцілунками душу виймаєш,

Вириваєш ти серце мені.

...Відкриваю заплакані очі...

Навкруги - порожнеча німа...

В тишині таємничої ночі

Мого щастя нема як нема...


 

Учениця:

Вірш «Довго я не хотіла коритись весні» («Перемога»)

Учениця:

Вірш «Мріє, не зрадь!»

 

Леся Українка:  Ся зима була для мене дуже тяжка, я була півроку в моральному пеклі, а два місяці були такі, що справді не знаю, як я їх витримала. Я була така прибита, що просто боялася озиватися до людей, аби їм не завдавати смутку... Се була страшна трагедія. Та я витримала... хоча не без наслідків: маю загострення гістерії та анемії, а до того ще і якийсь катар у грудях.

 

Учень: Між нападами хвороб була напружена письменницька праця -поетична творчість, переклади, випробування себе в різних жанрах... Останнє десятиліття її життя було особливо плідним на творчі здобутки і важким у змаганні з хворобою. Фізичні сили зраджували, але дух не слабшав. В її невмирущих драмах втілено титанічний дух, велетенський розмах думки, найпекучіші віковічні проблеми людства! Та й це не була ще вершина поетеси, а тільки шлях, що вів до неї, шлях, перерваний зрадливою смертю.

 

Учениця: В останні роки Леся працює, ніби поспішаючи. Вона пише за 10 днів безсмертну «Лісову пісню» - перлину її творчості.

«Це була солодка мука горіння при високій напрузі, що не могла вночі спати, а в день їсти»,- писала до сестри Ольги.

Драма вражає нас красою мрії, глибиною думки, музикою мови. Це - пісня, ніжна, як голос сопілки, пісня волинського лісу, пісня -дивосвіт.

 

(Інсценізація уривку з «Лісової пісні»)

 

Ведуча 1:

Збагни її безмежжя духу,

Її життя із трьох проклять –

Неволю, гіркоту, недугу –


І хай тебе думки болять.

Хай батогом їх сполосує

Жага великої мети,

Її не клич до себе всує,

А сам до Лесі долети.


 

(всі учасники свята виходять на сцену.

Леся Українка — на авансцені, біля неї Лукаш і Мавка)

 

Леся Українка:


Щоб цвіллю серце збурене

Не бралося, а з веснами

Бриніло для зажурених,

Сміялось над нечесними,

Щоб все, брехнею мічене,

У боротьбі осилило,

Щоб тільки сонцем стало

І гріло світ з готовністю, -

Мені, радію, випало

Його спалити повністю.


 

Говорить моє серце. Чуєте, люди? Його запалила іскорка палкої любові до вас. Ви навчили мене ніжності й жорстокості, пісням своїм і планом, добру навчили і злу, радощам і стражданням. Спасибі вам, люди! Я не гніваюсь до свої муки, не нарікаю на долю. Я ними житиму, я маю в серці те, що не вмирає. Я йду до вас, люди!

 

Ведуча 2: Ми прощаємось з Лесею Українкою, її віршами. Сподіваємось, краплина почутого віллється до ваших сердець.

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку