Розробка уроку з позакласного читання сучасної української літератури подано у цікавій формі з використанням інтерактивних вправ.Залучення учнів до читання художніх творів сучасних українських письменників сприяє виробленню в них потреби вчитися пізнавати світ; формує вміння давати власну оцінку вчинкам героїв,замислюючись над проблемами реального життя; розвиває творчу уяву, фантазію, образне та критичне мислення, зв'язне мовлення школярів; виховує духовні цінності особистості.
Сучасна українська проза
Дивовижний світ дитинства в творах Лесі Ворониної. Дружба та взаємодопомога героїв повісті «Нямлик і Балакуча Квіточка»
Урок позакласного читання в 6 класі вчителя української мови і літератури ЗШ І-ІІІ ступенів №17 м.Павлограда Дніпропетровської області Гордієнко Надії Анатоліївни
2017 р. |
Тема уроку: Сучасна українська проза. Дивовижний світ дитинства в творах
Лесі Ворониної. Дружба та взаємодопомога героїв повісті «Ням-
лик і Балакуча Квіточка».
Мета уроку: залучати учнів до читання художніх творів сучасних українських письменників, сприяти виробленню в школярів потреби читати самостійно; заціка-вити шестикласників особою сучасної української письменниці Лесі Ворониної та її творчістю; вдосконалювати вміння учнів щодо аналізу художнього твору; формувати вміння давати власну оцінку вчинкам героїв повісті «Нямлик і Балакуча Квіточка»; розвивати творчу уяву, фантазію, образне та критичне мислення, зв’язне мовлення школярів; виховувати духовні цінності особистості.
Цілі
Учні знатимуть: цікаві факти біографії Лесі Ворониної; зміст твору «Нямлик і Балакуча Квіточка»; ідейне спрямування повісті; сутність порушених автором проблем; основні риси персонажів.
Учні вмітимуть: обґрунтовано визначати основну думку твору; характеризувати образи героїв, давати їм власну оцінку; досліджувати основні проблеми, порушені автором у творі; висловлювати власні роздуми про цінності, які треба берегти в су-часному житті;
проводити самооцінювання наприкінці уроку.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: виставка творів сучасної української письменниці Лесі Ворониної, учительський проект «Леся Воронина», ілюстрації до твору, кросворди, вікторини за твором.
Методи, прийоми і форми роботи: «Обери собі настрій»(робота в групах), робота в парах, «Мікрофон», сенкан, обмін побажаннями, виразне читання, експрес-опитування, бесіда з елементами роздуму, «Мозкова атака», асоціативне гроно.
Епіграф до уроку:
«Уявляєш, як чудово стало б жити на світі, коли б усі полюбили
одне одного і ніхто нікому не робив би жодних капостей?»
(«Нямлик і Балакуча Квіточка»)
Хід уроку
І Мотиваційний етап
1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку
Оберіть собі настрій на урок. Запам’ятайте свій колір, який об’єднає вас у групи для роботи на уроці позакласного читання (на дошці представлено чотири осінніх листочки: жовтий, червоний, зелений та помаранчевий).
Побажання вчителя:
Запрошую у чарівну країну,
І разом у дитинство ми полинемо,
Де співіснують мрії та дива,
Де повен світ любові і тепла.
ІІ. Актуалізація досвіду й опорних знань учнів (форма роботи – сенкан)
Спираючись на зміст повісті Лесі Ворониної «Нямлик і Балакуча Квіточка», спро-
буйте виділити головне і обрамити його у формі сенкану, підібравши опорні слова.
дитинство
цікаве дивовижне
щирість дружба доброта
зігріта теплом спогадів душа
неповторна мить
ІІІ. Цілевизначення та планування.
1.Оголошення теми та мети уроку.
2. Визначення учнями власних цілей уроку(прикріплення листочків до «Дерева знань»).
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Ознайомлення з виставкою книг сучасної української письменниці Лесі Воро- ниної.
Учні обмінюються враженнями в парі, після чого один із них озвучує результат за зразком: «Мене зацікавила(о, и)...».
3. Робота за повістю «Нямлик і Балакуча Квіточка».
ник+ прикметник».Чи будуть усі утворені словосполучення епітетами?
(манна каша)
(срібна ложечка)
(добродійне морозиво)
(суничне мило)
2.Групова робота(Розподіл учнів на групи за кольором настрою й завдання кожній групі)
Червоний – (колір емоцій) група «Емоція»
Зелений – (колір гармонії, близькості з природою) група «Гармонія»
Жовтий – (колір позитиву, прийняття рішень ) група «Усмішка»
Помаранчевий – (колір енергії та мислення) група «Мислителі»
Група «Усмішка»: Кросворд «Дружба» (додаток №1 );
Група «Мислителі»: Кросворд «Сходинки» (додаток №2);
Група « Гармонія» : Кросворд «Природа і здоров’я» (додаток №3);
Група «Емоція» : Кросворд «Кулінарні секрети» (додаток № 4).
3. Бесіда за змістом з елементами роздуму.
4. «Мозкова атака»
Читаючи повість, ви помітили, що герої розподіляються (за вчинками) на дві групи: позитивних героїв та негативних. Назвіть їх. Визначте, які риси об’єднують цих героїв в ту чи іншу групу. Записати на дошці під знаком «+» чи «-».
+ |
- |
дружба любов толерантність оптимізм чуйність довіра душевна щедрість самоповага та взаємоповага |
егоїзм ненависть жорстокість корисливість жадібність хитрість підлабузництво прагнення влади будь-якою ціною
|
5. Ідейний аналіз твору. Чи пов’язаний епіграф з ідейним спрямуванням твору?
Кожна група одержує фрагмент тексту. Коментоване читання та відповідь на про-блемне запитання:
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
1. Асоціативне гроно (кожна група виконує окремо). З чим у вас асоціюється поняття:
дитинство – Чи можна, об’єднати ці поняття?
дружба – Враховуючи цінності нашого життя, створімо
щастя –
життя – формулу дружби
Література
вчаємо Українську мову та літературу. – 2009. – № 34. – с.2-7.
2007. – 170 с.
6. Сідень І.О. Критичне мислення на уроках української літератури // Вивчаємо
Українську мову та літературу. – 2009. – № 16-18. – с.44-48.
учнів // Українська мова та література. – 2010. – Число 26-28. – с.9-18.
темою «Мистецтво бути здоровим»// Вивчаємо Українську мову та літературу.
– 2009. – № 16-18. – с. 30-41.