Урок позакласного читання "Сучасна українська проза. Дивовижний світ дитинства в повісті Лесі Ворониної "Нямлик і Балакуча Квіточка"

Про матеріал

Розробка уроку з позакласного читання сучасної української літератури подано у цікавій формі з використанням інтерактивних вправ.Залучення учнів до читання художніх творів сучасних українських письменників сприяє виробленню в них потреби вчитися пізнавати світ; формує вміння давати власну оцінку вчинкам героїв,замислюючись над проблемами реального життя; розвиває творчу уяву, фантазію, образне та критичне мислення, зв'язне мовлення школярів; виховує духовні цінності особистості.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасна українська проза

 

Дивовижний світ дитинства в творах Лесі Ворониної.

Дружба та взаємодопомога героїв повісті «Нямлик і  Балакуча Квіточка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Урок позакласного читання в 6 класі

                                                  вчителя української мови і літератури

                                                     ЗШ І-ІІІ ступенів №17  м.Павлограда                 

                                                     Дніпропетровської області

                                                     Гордієнко Надії Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 р.

Тема уроку:  Сучасна українська проза. Дивовижний світ дитинства в творах   

                        Лесі Ворониної. Дружба та взаємодопомога героїв повісті «Ням-

                        лик і  Балакуча Квіточка».

Мета уроку: залучати учнів до читання художніх творів сучасних українських письменників, сприяти  виробленню в школярів потреби читати самостійно; заціка-вити шестикласників особою сучасної української письменниці Лесі Ворониної  та її творчістю; вдосконалювати вміння учнів щодо аналізу художнього твору; формувати вміння давати власну оцінку вчинкам героїв повісті «Нямлик і Балакуча Квіточка»; розвивати творчу уяву, фантазію, образне та критичне мислення, зв’язне мовлення школярів; виховувати духовні цінності особистості.

Цілі

Учні знатимуть: цікаві факти біографії Лесі Ворониної; зміст твору «Нямлик і Балакуча Квіточка»; ідейне спрямування повісті; сутність порушених автором проблем; основні риси персонажів.

Учні вмітимуть: обґрунтовано визначати основну думку твору; характеризувати образи героїв, давати їм власну оцінку; досліджувати основні проблеми, порушені автором у творі;  висловлювати власні роздуми про цінності, які треба берегти в су-часному житті; 

проводити самооцінювання наприкінці уроку.

Тип уроку: урок  позакласного читання.

Обладнання: виставка творів сучасної української письменниці Лесі Ворониної,  учительський проект «Леся Воронина», ілюстрації до твору, кросворди, вікторини за твором.

Методи, прийоми і форми роботи: «Обери собі настрій»(робота в групах), робота в парах, «Мікрофон», сенкан, обмін побажаннями, виразне читання, експрес-опитування,  бесіда з елементами роздуму, «Мозкова атака», асоціативне гроно.

 

Епіграф до уроку:

                             «Уявляєш, як чудово стало б жити на світі, коли б усі полюбили 

                               одне одного і ніхто нікому не робив би жодних капостей?»

                                                                                   («Нямлик і Балакуча Квіточка»)

 

Хід уроку

І Мотиваційний етап

1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

  Оберіть собі настрій на урок. Запамятайте свій колір, який обєднає вас у групи для роботи на уроці позакласного читання (на дошці представлено чотири осінніх листочки: жовтий, червоний, зелений та помаранчевий).

Побажання вчителя:

Запрошую  у чарівну країну,

І разом у дитинство ми полинемо,

Де співіснують мрії та дива,

Де повен світ любові і тепла.

 

ІІ. Актуалізація досвіду й опорних знань учнів (форма роботи – сенкан)

  Спираючись на зміст повісті Лесі Ворониної «Нямлик і  Балакуча Квіточка», спро-

буйте виділити головне і обрамити його у формі сенкану, підібравши опорні слова.

                                                дитинство

                                     цікаве                 дивовижне

щирість            дружба                доброта

                      зігріта        теплом       спогадів           душа

                                         неповторна     мить

     ІІІ. Цілевизначення та планування.

1.Оголошення теми та мети уроку.

2. Визначення учнями власних цілей уроку(прикріплення листочків до «Дерева знань»).

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Ознайомлення з виставкою книг сучасної української письменниці Лесі Воро- ниної.

  1. Перегляд проекту «Леся Воронина» (додається).

Учні обмінюються враженнями в парі, після чого один із них озвучує результат за зразком: «Мене зацікавила(о, и)...».

3. Робота за повістю «Нямлик і Балакуча Квіточка».

  1. Екскрес-опитування
    • Хто головний(і) герой(ї) твору?
    • Опишіть, яким ви  уявляєте нямлика?
    •  Розкажіть, якою постає перед нами Олянка?
    •  Вікторина  «Пригадай прочитане».Запиши відповідь  у вигляді «імен-

ник+ прикметник».Чи будуть усі утворені словосполучення епітетами?

  • Її Олянка тримала в металевій коробочці з-під льодяників.

                                                                                                      (манна каша)

  • Її нямлик Буцик носив у кишені своєї  квітчастої курточки.

                                                                                (срібна ложечка)

  • Його скуштували лиходії-пірати, і на їх обличчі засяяла посмішка.

                                                                                 (добродійне морозиво)

  • Його використовувала Олянка, коли вичаровувала Кульку.

                                                                                                       (суничне мило)

        2.Групова робота(Розподіл учнів на групи за кольором настрою й  завдання кожній групі)

Червоний – (колір емоцій)                                                 група «Емоція»

Зелений – (колір гармонії, близькості з природою)      група «Гармонія»

Жовтий – (колір позитиву, прийняття рішень )          група «Усмішка»

Помаранчевий (колір енергії та мислення)                 група «Мислителі»

      Група «Усмішка»:     Кросворд «Дружба»  (додаток №1 );

      Група «Мислителі»:  Кросворд «Сходинки» (додаток №2);

      Група « Гармонія» :   Кросворд «Природа і здоровя» (додаток №3);

      Група «Емоція» :       Кросворд «Кулінарні секрети» (додаток № 4).

    3. Бесіда за змістом з елементами роздуму.

  • Які риси характеру шестирічної Олянки можуть бути взірцем не лише для малечі, а й дорослих?
  • Як у повісті відображено національний колорит українців?
  • Чи знаєте ви, що продукти, вирощені на рідній землі, приносять організму більше користі? Галина Шаталова – один із найвідоміших авторів оздоровчих систем, радить: «Раціон цілющого харчування залежить від місця проживання людини і пори року. Весна – трави, літо – фрукти і літні овочі, осінь – осінні овочі й фрукти, а зимою – перевага зерновим і крупам. Що ближче рослинні продукти до місця їхнього вирощування, то вищі їхні поживні властивості. Тому нам корисніше зїсти одне яблуко, ніж кілограм бананів, а індусу – навпаки».
  • Чому лялька-мотанка може стати оберегом – символом дитинства на відміну від однаковісіньких іноземних Барбі? Чи може дитина у ранньому дитинстві сама обирати собі ляльку?
  •  Хто повинен прищеплювати любов дитини до традиційних українських страв, національних іграшок, рідних звичаїв, традицій, обрядів? Чи прилучають вас до цього  у вашій сімї ?
  • Які поради Лесі Ворониної ви візьмете із собою в життя?

4. «Мозкова атака»

         Читаючи повість, ви помітили, що герої розподіляються (за вчинками)  на дві групи: позитивних героїв та негативних. Назвіть їх. Визначте, які риси об’єднують цих героїв в ту чи іншу групу. Записати  на дошці під знаком «+» чи «-».

                            +

                            -

дружба

любов

толерантність

оптимізм

чуйність

довіра

душевна щедрість

самоповага та взаємоповага

егоїзм

ненависть

жорстокість

корисливість

жадібність

хитрість

підлабузництво

прагнення влади будь-якою ціною

 

           5. Ідейний аналіз твору. Чи повязаний епіграф з ідейним спрямуванням твору?

  Кожна група одержує фрагмент тексту. Коментоване читання та відповідь на  про-блемне запитання:

  • Чи можна виправдати зраду країні? (розділ «Повернення пана Бурульки»)
  • Чи є на сьогодні актуальною проблема безпритульних тварин? Якщо «так», то яким може бути рішення цієї проблеми? (розділ «Товариство безпритульних котів»)
  • Чому проблема піратських злодіянь не оминула твір Лесі Ворониної? (розділ «Пінгвін-листоноша»)
  • Чому нямлик Буцик на запитання Олянки: «...а чому б усіх людей, звірів і птахів не нагодувати цим морозивом? Якщо воно ось так добро-діє?» відповів: «...уявляєш, скільки порцій добродійного морозива треба зробити, щоб нагодувати усіх-усіх? Та й секрет цього чудодійного наїдку знає лише родина Солоденько-Викрутасенків, і розголошувати його вони не збираються...»? А яку відповідь дівчинці дали б ви? (розділ «Пінгвін-листоноша»)

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

   1. Асоціативне гроно (кожна група виконує окремо). З чим у вас асоціюється поняття:

дитинство –              Чи можна, обєднати ці поняття?

      дружба –                     Враховуючи цінності нашого життя, створімо

щастя –

життя –                           формулу дружби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1. Леся Воронина. Нямлик і Балакуча Квіточка.. – К.: Грані-Т, 2008. – 136 с.
  2. Гін А.А. Прийоми педагогічної техніки : Вільний вибір. Відкритість. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителів. – Луганськ: Навчальна книга, Янтар, 2004. – 84 с.
  3. Садкіна В.І. 101 педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид.група «Основа», 2010. – 88 с.
  4. Чабан О.В. Організація проетної діяльності на уроках мови та літератури / Ви-

вчаємо Українську мову та літературу. – 2009. – № 34. – с.2-7.

  1. Пометун О. Інтерактивні методики та система навчання. – К.: Шкільний світ. – 

2007. – 170 с.

      6. Сідень І.О. Критичне мислення на уроках української літератури // Вивчаємо   

          Українську мову та літературу. – 2009. – № 16-18. – с.44-48.

  1. Коваленко Л. Емоційне налаштування на урок – запорука успішної діяльності 

     учнів // Українська мова та література. – 2010. –  Число 26-28. – с.9-18.

  1. Вихор О.Ю. Комплексні завдання з української мови для учнів 5-9 класів за 

     темою «Мистецтво бути здоровим»// Вивчаємо Українську мову та літературу.   

     – 2009. – № 16-18. – с. 30-41.

doc
Додано
21 січня 2018
Переглядів
2164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку