Тип уроку: урок-подорож
Мета: розширити уявлення учнів про казку: вчити їх слухати, читати, аналізувати зміст казок, глибоко відчувати казку, її добрих героїв; закріплювати вміння розпізнавати народну та авторську казку; збагачувати словниковий запас, удосконалювати техніку читання віршованих казок; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, образне мислення; виховувати чуйність, доброзичливість, любов до казки.
Обладнання: Збірки, персонажі казок (силуетні картинки), виставка дитячих малюнків, ілюстрацій до казок, книга-хрестоматія «Золоті перлини», мультимедійна дошка, комп’ютер.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1) Привітання.
2) Психологічний настрій.
Вчитель. Візьміть один одного за руку, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1) Бесіда.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас до подорожі. Адже всі ми любимо мандрувати. Яку дорогу обрати, куди вирушити? Допоможе нам ось ця таблиця. Потрібно з’єднати букви стрілочками і прочитати назву нашої подорожі.
Світ
лі ра
те
тур ної
каз
ки
Тож вирушаймо! (Звучить музика із казок)
Вчитель. Казок країна чарівна,
У гості на вас чека вона.
Адже ви вже не малі,
А ви – справжні школярі.
Тож вважаю, що як раз
Урок казки розпочати час.
2) Мовленнєва розминка.
- Щоб потрапити у світ казок, нам потрібно провести мовленнєву розминку.
а)дихальні та артикуляційні вправи;
б) робота зі скоромовками.
3) Вікторина «Яка казка?»
- Ми наближаємось до Палацу казок, але на шляху вікторина.
1) В одного чоловіка був кіт старий, такий старий, що вже нездужав і мишей не ловив… («Пан Коцький»)
2) Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка. Тай загубив дід … («Рукавичка»)
3) А мишенят і кликати не треба: вони вже за столом… («Колосок»)
4) Оленка показала Івасику, як на лопату сісти … («Івасик-Телесик»)
ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу
1. Ми потрапили до палацу казок. Перша наша зупинка – виставка книг з народними та літературними казками.
2) Опрацювання казок в групах – друга зупинка. Кожна група має свій девіз, що він означає ви скажете в кінці уроку.
І група «В казках завжди перемагає добро»
ІІ група «Від гарної казки, і собі хочеться бути кращим, добрішим, ласкавішим»
ІІІ група «Завдяки казці дитина пізнає світ не лише розумом, а й серцем»
1. Казка «Палле сам на світі» І.Сігсгорд (с.39-45 з хрестоматії «Золоті перлини»)
Учні І групи по черзі переказують зміст казки і демонструють власні малюнки до неї.
2. Казка про Золотого півника О.С.Пушкіна (переклад М.Рильського) (с.45-53 з хрестоматії «Золоті перлини»)
ІІ група обговорює казку і демонструє власні малюнки.
3. Казка «Трамвай і Щиглик» Ю.Ярмиш (с. 53-55 з хрестоматії «Золоті перлини»)
ІІІ група демонструє власні малюнки і відповідає на запитання.
ІV. (Третя зупинка)
V. Доповнення, розширення читацького досвіду учнів.
Четверта зупинка.
1. О.Олесь «Водяничок» (скорочено).
1) Розгадування кросворда. (Учні читають, розгадують загадки, записані на дошці. Відгадки записують у кросворд)
- Собака, лис, каченя, бабуся, ведмідь стали героями твору відомого українського письменника, прізвище якого прочитаємо з кросворда (Олесь).
Розповідь учителя про Олександра Олеся.
- Які твори цього письменника ми вже читали? (Якщо діям важко пригадати, учитель може нагадати початок назви твору, а учні закінчують: «Є слова, що білі, білі…», «Ялинка», «Серед краси», «Білі гуси летять над лугами», «Все навколо зеленіє», «Два хлопчики»).
- Олександр Іванович Кандиба, а таким є справжнє прізвище Олександра Олеся, з дитячою літературою поріднився тоді, коли у нього з’явився син Олег, якого він називав Лелекою. Поет у віршовій формі розказував Олегові про абетку, математичні премудрості, а ще – про зайчиків, курей, гусей, качок і лисичок. П’єсу-казку «Бабусина пригода» він теж створив для сина, з яким дуже любив гратися.
2) Словникова робота.
3) Читання казки (вчитель, кращі учні)
4) Читання ланцюжком.
5) Перевірка сприймання змісту казки.
6) Вибіркове читання.
VІ. Підсумок уроку.
Бесіда.
- Так чому навчили нас казки?
- Що означають девізи кожної групи?
- Якими знаннями ми збагатили свій світ?
Учень. Сьогодні на уроці нас вчителька навчила
На прикладах відомих, як гарними нам бути.
Щоб ми казки ці знали, і завжди пам’ятали,
Людьми росли старанними і добрими були!
Учениця. Коли ти будеш добрим,
Про тебе люди скажуть,
Ніколи не забудь, про ввічливість твою.
У школі і удома усім давно відомо,
Що добрих не народжують, а добрими стають.
Вчитель. Ось і закінчилась наша усна подорож у літературну казку. Моє вам побажання: читайте, вивчайте казки! Нехай вони ідуть по світу разом з н
ами, живуть серед нас і після нас. Хай вчать нас, як треба по правді жити.