Тема: Торчин – край козацький
Мета: продовжувати знайомити учнів з історією козаків, їхнім побутом, традиціями, із виникненням на українських землях козацтва і Запорізької Січі; формувати уявлення дітей про козаків як про сміливих вправних воїнів, які захищали український народ, Україну; співвідносити подію, історичне явище і століття; користуватися історичною картою; розповідати про історичні події часів козаччини у селищі Торчин; ознайомити із книгою Григорія Гуртового «Торчин – передзвін віків»; маркувати текст; складати історичний портрет історичного діяча; працювати з історичними джерелами; висловлювати особисте ставлення до історичних подій, явищ, діячів; розширити уявлення учнів про портретний жанр; навчити малювати портрет козака у профіль; виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі.
Обладнання: історична карта, портрети історичних діячів, картки з історичними джерелами, презентація.
Тип уроку: інтегрований урок з позакласного читання і малювання
Хід уроку
(Виразне читання вірша учнями)
-Про який дуб говориться у вірші?
-З ким поет порівнює дуб?
- Відомо, що цей дуб зараз росте в селищі верхня Хортиця на Запоріжжі. Він справді жив за часів Козаччини. Кажуть, саме під цим дубом козаки писали листа турецькому султану та «так реготали, що з дуба жолуді обпадали»…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Робота в групах)
(Презентація «Диктор телебачення») Слайди
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (слайд №
Біографія Григорія Гуртового.
Робота над текстом «Козацький слід» із книги «Торчин-передзвін віків»
- Прочитайте текст самостійно.
-Читаємо текст вголос окремими учнями.
Маркування тексту
Завдання: 1. позначте в тексті те, що ви вже знали літерою «З», нове – «Н»;
2. які нові слова з’явилися в тексті, поясніть їх.
Словникова робота.
Козацький реєстр-
Гарнізон-
Бойовий гарт-
Орда-
Облозі-
-Знайдіть у тексті абзац, у якому описується, що з собою мали козаки.
- Знайдіть у тексті речення, де розповідається про козаків з Торчина.
Про замкові споруди Торчина.
Робота над текстом «Осада»
(Відомість про знайдені на території Торчина козацькі люльки) (слайд № )
Складання історичного портрету.
Використовуючи пам’ятку «Характеристика історичного діяча» складіть розповідь про козака за опорними словами:
Козацька фізкультхвилинка.
V. Малювання портрета козака.
1. Мотивація навчальної діяльності.
- Перед вами картина Григорія Гуртового.
- Розгляньте портрет козака. Опишіть його словесно.
- Як ви бачите можна розповісти про людину словом, а можна і з
допомого живопису. Що в перекладі означає «живо» ?
зовнішність; професію; душевний стан людини:настрій, переживання, почуття, характер; період життя людини.)
2.Вивчення нового матеріалу.
- Портрет людини можна зображувати у трьох поворотах: в аванс(прямо),
у профіль(збоку),і в три чверті (напівоберта). (Демонстрація)
на темі « Портрет козака у профіль».
Перший портрет вийшов схожим, навіть пов’язка на оці вийшла як справжня. Але султан розлютився на художника, що той знущається з його каліцтва.
Другий художник зобразив султана абсолютно схожим і видючим на обидва ока. Султан розлютився ще більше.
Але ще один художник з України вирішив спробувати щастя. Коли султан побачив портрет, він залишився задоволеним і щедро нагородив художника. І не стільки за майстерність, скільки за кмітливість і розум.
Візьміть аркуш паперу у вертикальне положення. (Демонстрація).
Голову малюємо овальної форми, намічаємо шию.З тієї сторони, куди спрямований погляд, залишаємо більше місця, щоб не створювалося враження, що людина вперлася обличчям у край аркуша.
При малюванні голови треба дотримуватись пропорцій (співвідношення розмірів). Якщо ми розділимо висоту голови навпіл – знайдемо лінію очей. Якщо розділимо висоту голови на сім частин, то одержимо:
верхня частина – частина голови, вкрита волоссям;
дві наступні частини – висота чола;
дві середні частини – довжина носа;
дві нижні частини – відстань від носа до кінчика підборіддя.
Губи розташовні ближче до носа, ніж до підборіддя.
3.Практична діяльність учнів. Малювання портретів. Вирізання готових робіт.
4.Аналіз дитячих робіт.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Робота з літературним джерелом.
Козаки голосували,
Шапки догори кидали,
Кошового обирали
Мудрого і сильного
Козаченька вільного.
Шапки високо летять
Хлопці голосно галдять
Ну, а ми галдіть не будем,
Все що знаєм не забудем.
Народні прикмети
Учитель: Багато часу минуло з періоду козацтва, але і сьогодні традиції козаків живуть. Наприклад у нашому районі у с.Рокині існує козацький музей, який ми з вами відвідали. При Садівській школі утворена козацька республіка, де діти вивчають про козаків і виховуються на козацьких традиціях і в козацькому дусі. (слайд № ).
Гра «Закінчи речення»
Козацькі клейноди
Учитель: Козаки, обрані на раді на якісь посади, отримували клейноди, які означали їхню владу. Вчитель пояснює значення кожного клейнода.
Учитель: подивились на зображення (слайд №4) козаків, як ви гадаєте, чи відповідає опис козаків у тексті їхньому зображенню на малюнку.
Французький інженер Боплан, який перебував на українських землях у першій пол. ХVII століття писав: «Вони кмітливі й проникливі, дотепні, надзвичайно щедрі, не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя… Вони добре загартовані, легко зносять холод й спеку, спрагу й голод, не втомні в битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать… Вони високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі… Відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості бо більшість із них гине на полі слави.»
Учитель: Для українського народу великим лихом були напади турок та татар, які оселились в Криму, вони нападали на українські землі, палили, грабували села, забирали людей у полон. На поч. ХVII століття козацькі походи проти турок були особливо вдалими. Цей час увійшов у історію як «доба героїчних походів» очолював козаків у цих походах козацький гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний (слайд №5) Вдалий похід під керівництвом Сагайдачного на Кафу відбувся у 1616р. там було розташовано головний невольничий ринок. Козаки захопили місто, знищили турецький флот, звільнили полонених. Серед славних перемог козаків за гетьманування Сагайдачного почесне місце посідає битва поблизу фортеці Хотин (нині Чернівецька область) Турки втратили майже половину армії. У бою Сагайдачний був важко поранений, через рік він помер.
Робота в зошиті
Козак – вільна, озброєна людина.
Гетьман – головний командувач війська на Січі.
Кіш – козацьке військо. (слайд №4)