Урок позакласного читання "Торчин - край козацький"

Про матеріал
Ознайомити учнів з історією козаків, їхнім побутом, традиціями, із виникненням на українських землях козацтва і Запорізької Січі; формувати уявлення дітей про козаків як про сміливих вправних воїнів, які захищали український народ, Україну; співвідносити подію, історичне явище і століття; користуватися історичною картою; розповідати про історичні події часів козаччини у селищі Торчин; ознайомити із книгою Григорія Гуртового «Торчин – передзвін віків»;
Перегляд файлу

               Тема:           Торчин – край козацький

               Мета:             продовжувати знайомити  учнів з історією козаків, їхнім побутом, традиціями, із виникненням на українських землях козацтва і Запорізької Січі;  формувати уявлення дітей про козаків як про сміливих вправних воїнів, які захищали український народ, Україну; співвідносити подію, історичне явище і століття; користуватися історичною картою; розповідати про історичні події часів козаччини у селищі Торчин; ознайомити із книгою Григорія Гуртового «Торчин – передзвін віків»; маркувати текст; складати історичний портрет історичного діяча; працювати з історичними джерелами; висловлювати особисте ставлення до історичних подій, явищ, діячів; розширити уявлення учнів про портретний жанр; навчити малювати портрет козака у профіль; виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі.

               Обладнання:   історична  карта, портрети історичних діячів, картки з історичними джерелами, презентація.

              Тип уроку:        інтегрований урок з позакласного читання і малювання            

 

                                                        Хід уроку

  1. Організаційний момент уроку.
  2. Актуалізація опорних знань.
  1.  Давайте пригадаємо вірш Івана Гнатюка «Козацький дуб» , який ми вивчали працюючи над розділом «Сторінками історії України»

(Виразне читання вірша учнями)

-Про який дуб говориться у вірші?

-З ким поет порівнює дуб?

- Відомо, що цей дуб зараз росте в селищі верхня Хортиця на Запоріжжі. Він справді жив за часів  Козаччини. Кажуть, саме під цим дубом козаки писали листа турецькому султану та «так реготали, що з дуба жолуді обпадали»…

 ІІІ.     Мотивація навчальної діяльності.

  • Як ви вже зрозуміли, сьогоднішній урок ми присвячуємо козацькій тематиці. Зі служінням своєму народові, захистом рідної землі від ворогів пов’язувало своє життя і долю українське козацтво. Вам багато відомо про козаків? Яка у них зброя? Одяг? Де вони жили? Тому зараз перед вами постане завдання у групах. Де кожна група, виконавши завдання, повинна підготувати розповідь по окремій темі з періоду козаччини і спрезентувати її за допомогою гри «Диктор телебачення».

 

  • Перша група працює над темою «Хто такі козаки та з ким вони воювали». Доповнити вірш.
  • Друга – «Звичаї козаків».
  • Третя – «Козацькі клейноди та титули козаків». Зєднати картинки з назвами клейнодів і кому вони належать.
  • Четверта – «Одяг і зброя козаків». До поданих слів вставити пропущені букви і скласти розповідь.
  • Пята – «Чим харчувалися козаки». Вибрати ті страви, які вживали козаки.
  • Шоста – «Як жили козаки». З опорними словами скласти розповідь.

                   (Робота в групах)

(Презентація «Диктор телебачення») Слайди

       ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (слайд №

  • Ми з вами живемо у невеличкому селищі Торчин. А як ви думаєте, чи воювали у Запорізькій Січі козаки із Торчина?
  • Про це нам розповість книга нашого земляка, директора і  засновника     Торчинського музею,вчителя, історика і, просто, людини з великої літери, Григорія Гуртового «Торчин - передзвін віків». Завдяки його праці  ми сьогодні можемо  дізнатися про історичне минуле нашого краю.

Біографія Григорія Гуртового.

  •  

 

 

Робота над текстом «Козацький слід» із книги «Торчин-передзвін віків»

- Прочитайте текст самостійно.

-Читаємо текст вголос окремими учнями.

     Маркування тексту

Завдання: 1. позначте в тексті те, що ви вже знали літерою «З», нове – «Н»;

                  2. які нові слова зявилися в тексті, поясніть їх.

                    Словникова робота.

                    Козацький реєстр-

                    Гарнізон-

                   Бойовий гарт-

Орда-

Облозі-

-Знайдіть у тексті абзац, у якому описується, що з собою мали козаки.

                  - Знайдіть у тексті речення, де розповідається про козаків з Торчина.

        Про замкові споруди Торчина.

  • Велику роль під час навали кримських татар на наше селище мали замкові споруди. Про них ви дізнаєтесь із тексту «Осада», що у книзі «Торчин-передзвін віків»

                 Робота над текстом «Осада»

  • Прочитайте текст мовчки.
  • Знайдіть у тексті речення, де описується, як тримали оборону торчинці.
  • Знайдіть у тексті імена вояків, які тримали оборону Торчина.
  • А чи вдалося кримським татарам проникнути в оборонні укріплення?
  • Що ми можемо сказати про наших земляків?

 (Відомість про знайдені на території Торчина козацькі люльки) (слайд № )

                Складання історичного портрету.

Використовуючи памятку «Характеристика історичного діяча» складіть розповідь про козака за опорними словами:

  • вільна людина;
  • на острові Хортиця;
  • проти турків і татар;
  • курінь;
  •  оселедець;
  • гопак;
  • чайка;
  • сильний, рішучий, відважний;
  • за волю і незалежність.

Козацька фізкультхвилинка.

           V.     Малювання портрета козака.

                   1. Мотивація навчальної діяльності.

        - Перед вами картина Григорія Гуртового.

        - Розгляньте портрет козака. Опишіть його словесно.

        - Як ви бачите можна розповісти про людину словом, а можна і з

             допомого живопису. Що в перекладі означає «живо» ?

  • Який жанр живопису тут представлений? (Портрет)
  • Що таке портрет?
  • Вам відомо, що різновидом портрета є автопортрет. Дайте визначення поняттю «автопортрет». (Зображення автора твору, виконане власноруч).
  • Що може розповісти портрет про людину?(Побудова асоціативного куща:

зовнішність; професію; душевний стан людини:настрій, переживання, почуття, характер; період життя людини.)

2.Вивчення нового матеріалу.

                -  Портрет людини можна зображувати у трьох поворотах: в аванс(прямо),

                    у  профіль(збоку),і в три чверті (напівоберта). (Демонстрація)

  • Сьогодні ми зупинимося докладніше на портретному жанрі, а саме

на темі « Портрет  козака у профіль».  

  • Зараз я вам розповім легенду про турецького султана, який був сліпим на одне око і носив пов’язку, але дуже хотів залишити свій портрет для нащадків. Султан запросив художників, пообіцявши їм щедру винагороду.

Перший портрет вийшов схожим, навіть повязка на оці вийшла як справжня. Але султан розлютився на художника, що той знущається з його каліцтва.

Другий художник зобразив султана абсолютно схожим і видючим на обидва ока. Султан розлютився ще більше.

Але ще один   художник з України вирішив спробувати щастя. Коли султан побачив портрет, він залишився задоволеним і щедро нагородив художника. І не стільки за майстерність, скільки за кмітливість і розум.

  •  Подумайте, як цей художник зобразив примхливого султана?(у профіль)

 

  •  Портрет козака будемо малювати у профіль, тобто збоку. Виконувати малюнок будемо графічною технікою. Що ви знаєте про цю техніку?
  • Григорій Гуртовий теж малював цією технікою.

Візьміть аркуш паперу у вертикальне положення. (Демонстрація).

Голову малюємо овальної форми, намічаємо шию.З тієї сторони, куди спрямований погляд, залишаємо більше місця, щоб не створювалося враження, що людина вперлася обличчям у край аркуша.

При малюванні голови треба дотримуватись пропорцій (співвідношення розмірів). Якщо ми розділимо висоту голови навпіл – знайдемо лінію очей. Якщо розділимо висоту голови на сім частин, то одержимо:

      верхня частина – частина голови, вкрита волоссям;

      дві наступні частини – висота чола;

      дві середні частини – довжина носа;

      дві нижні частини – відстань від носа до кінчика підборіддя.

      Губи розташовні ближче до носа, ніж до підборіддя.

 3.Практична діяльність учнів. Малювання портретів. Вирізання готових робіт.

4.Аналіз дитячих робіт.

           VІ.       Узагальнення та систематизація знань.

  • Як ви гадаєте, козаками народжуються, чи стають?
  •  Хлопчик в українському костюмі розповідає ритуал прийняття на Січ.   Повідомлення учня. Серед українських легенд і переказів існують ті, що розповідають про те, як приймали до козаків. Спочатку пропонували зварити кашу: - Гляди ж, вари так, щоб і не сира була, щоб і не перекипіла. Коли каша зварена, чоловік кликав козаків їсти. Кликати треба довго, бо вони навмисно не йдуть, перевіряють. Коли козаки прийдуть, а хлопець і каже: - Де Вас у біса носило, панове? Гукав, гукав, аж горло розболілось, то я почав сам їсти. Запорожці глянуть один на одного і кажуть: - Ну, годі тобі бути хлопцем. Тепер ти наш! А потім питали: -У Бога віруєш? Якщо так – перехрестися. І після цього приймали в козаки.
  •    А як голосували на Січі? Про це дізнаєтесь з вірша.

 Робота з літературним джерелом.

Козаки голосували,

Шапки догори кидали,

Кошового обирали

Мудрого і сильного

Козаченька вільного.

Шапки високо летять

Хлопці голосно галдять

Ну, а ми галдіть не будем,

Все що знаєм не забудем.

  • Яких козацькі гетьманів ви знаєте?
  • Уявіть собі ми з вами потрапили на територію першої Січі, яка виникла у 1556 році на острові Мала Хортиця. Ії засновником вважають Дмитра Вишневецького.      
  • А кого б із своїх однокласників ви обрали своїм гетьманом?(обираємо гетьмана за козацькими звичаями піднімаючи руку).
  • Прикріпіть на карту Запорізької Січі свої малюнки на те місце, де  хотіли б служити.
  • Чому у цьому завданні не беруть участь дівчата?
  • Найтяжчим злочином вважалося зрадити козацьке товариство і під загрозою смерті на Січ не можна було приводити жінок, тому що була постійна небезпека.
  • Тому   козаки, які малювали дівчата, на Січ не потраплять. Такі суворі закони у козаків і ми маємо їх дотримуватись.

 

  • А ще козаки були дуже спостережливими та знали багато прикмет, які їм допомагали не тільки визначати погоду, а й перемагати ворогів. А які прикмети знаєте ви?

Народні прикмети

  • Якщо квітневий дощ починається з великих краплин, то він ненадовго.
  • Туман над водою не розходиться — буде гарна і суха погода.
  • Ранкове сонце здається надто великим — на дощ.
  • Осіння павутина — на ясну погоду.
  • Пізно зацвіла горобина — осінь буде тривалою.
  • Сорока тулиться до оселі — буде віхола.
    VІІ. Підсумок уроку.

 Учитель: Багато часу минуло з періоду козацтва, але і сьогодні традиції козаків живуть. Наприклад у нашому районі у с.Рокині  існує козацький музей, який ми з вами відвідали. При Садівській школі утворена козацька республіка, де діти вивчають про козаків і виховуються на козацьких традиціях і в козацькому дусі. (слайд № ). 

Гра  «Закінчи речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався………
  • Мене найбільше вразило………….
  • Мені найбільше сподобалось…………….

 

  • Змінився одяг козаків, змінився час, але лишилась, як і раніше любов до рідної України, до славних традицій українського народу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 Козацькі клейноди

 Учитель: Козаки, обрані на раді на якісь посади, отримували клейноди, які означали їхню владу. Вчитель пояснює значення кожного клейнода.

  Учитель: подивились на зображення (слайд №4) козаків, як ви гадаєте, чи відповідає опис козаків у тексті їхньому зображенню на малюнку.

 Французький інженер Боплан, який перебував на українських землях у першій пол. ХVII століття писав: «Вони кмітливі й проникливі, дотепні, надзвичайно щедрі, не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя… Вони добре загартовані, легко зносять холод й спеку, спрагу й голод, не втомні в битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать… Вони високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі… Відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості бо більшість із них гине на полі слави.»

 Учитель: Для українського народу великим лихом були напади турок та татар, які оселились в Криму, вони нападали на українські землі, палили, грабували села, забирали людей у полон. На поч. ХVII століття козацькі походи проти турок були особливо вдалими. Цей час увійшов у історію як «доба героїчних походів» очолював козаків у цих походах козацький гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний (слайд №5) Вдалий похід під керівництвом Сагайдачного на Кафу відбувся у 1616р. там було розташовано головний невольничий ринок. Козаки захопили місто, знищили турецький флот, звільнили полонених. Серед славних перемог козаків за гетьманування Сагайдачного почесне місце посідає битва поблизу фортеці Хотин (нині Чернівецька область) Турки втратили майже половину армії. У бою Сагайдачний був важко поранений, через рік він помер.

 

                  

 

  Робота в зошиті

 Козак – вільна, озброєна людина.

 Гетьман – головний командувач війська на Січі.

                 Кіш – козацьке військо. (слайд №4)

 

  

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

docx
Додано
13 вересня 2020
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку