11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

урок позакласного читання у 2 класі на тему: "Ми чуємо тебе Кобзарю, крізь століття"

Про матеріал
Цей конспект уроку я розробляла на районний семінар у 2014 році, коли атестувалася. Тут зібрані твори Шевченка, та українських поетів про великого Кобзаря. У березневі дні коли ми відзначаємо роковини нашого славного Кобзаря - цей матеріал надзвичайно актуальний
Перегляд файлу

Тема уроку: Урок позакласного читання «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»

 

Мета уроку:

                      *розширити знання учнів про життя і творчість великого українського поета та художника Т.Г.Шевченка, збагачувати словниковий запас другокласників;

                      *формування навички виразного читання, вміння сприймати і відчувати емоційний зміст; вчити аналізувати ліричні поезії, розвивати естетичні почуття, творчі здібності.

  * виховувати повагу до художнього слова, слова-образу, цікавість до вивчення творчості поета, гордість за національного героя України.

 

Обладнання: плакат «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»,презентація «Картини Шевченка – художника, твори поета, виставка малюнків, кросворд «Кобзар».

 

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

Не забудьте пом’янути

Не злим тихим словом.

Т.Г.Шевченко

1. Організаційна частина

          Привітання.

Ми вам раді, вчителі,

І вітаєм щиро вас.

І запрошуєм ласкаво

На урок у 2-ий клас.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Увага, діти! Зараз ми проведемо роботу в групах.

Робота в групах. 1) прочитати кросворд (робота з карточками)

 2) Прочитати акровірш, записаний на плакат, мовчки. Зверніть увагу на виділені початкові букви у кожному рядку.

 Один учень читає вголос.

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А  хто оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

    Дмитро Біловус.

-1-

Яке слово приховане а Акровірші?

                                           (Тарас)

Чи здогадались ви кому буде присвячений урок позакласного читання?

   (Тарасу Григоровичу Шевченку)

(Учні розгадують кросворд.)

Яке слово зашифроване в кросворді? (Кобзар)

Чим відоме вам це слово? (Так названа збірка творів Т.Шевченка).

Учитель: Ось «Кобзар» перед вами. Назва збірки також стала другим іменем Т.Г. Шевченка, якого називають Великим Кобзар.

       2) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

 ( Що ви знаєте про Шевченка?)

  • У якому році народився Тарас Шевченко? (1814)
  • Назвіть село. (Моринці)
  • У якому селі пройшло його дитинство? (Кирилівка)
  • Ким були батьки Тараса Шевченка? (Кріпаки)
  • Шевченко – поет і …
  • Де здобув освіту поет?
  • У якому році помер Тарас Шевченко?
  • На який місяць припадає день народження і день смерті поета?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Навесні, коли тануть сніги,

І на рясті засяє веселка,

Повні сили й живої снаги,

Ми вивчаємо твори Шевченка.

Сьогодні, в ці березневі дні ми звертаємося на уроці до Тараса Шевченка і присвячуємо свій урок позакласного читання. Прочитайте слова, записані на плакаті.

       «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття».

Учитель: Саме так звучить тема нашого уроку. Сьогодні ми з вами ознайомимося з новими віршами Шевченка, а також віршами українських поетів про Великого Кобзаря, навчимося аналізувати їх, виразно читати, та цінувати поетичне слово, яке закликає нас любити Україну – нашу славну Батьківщину. Твори Шевченка – це його життєпис, його біографія. Прослідкуємо, як вони розривають життєвий шлях поета.

-2-

 У старій хатині,

 В кріпака колись,

 В тихий день весняний

 Хлопчик народився.

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас

 Вмерли мама й тато…

 Сирота в дяка,

 Тут була в Хлоп’яти

 Грамота гірка.

В пана – бусурмана

В Петербурзі дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас  у нім.

 Нишком він малює

 Статуї в саду,

 Вночі пише вірші

 Про людську біду.

Хоче малювати,

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

 За ясну свободу,

 Світле майбуття –

 Він віддав народу

 Все своє життя.

Учитель: Про своє важке життя Тарас Шевченко розповідає у поезії «Не називаю її раєм». (уривок із вірша «Як би ви знали, паничі»)

  • Про що говорить поет у першому рядку поезії? (читання учням)
  • Що таке рай? Згадайте усі уроки християнської етики. (У раю – щасливе життя)
  • Де знаходиться хатинка? (над чистим ставом)

Учитель: Поет ласкаво називає хату «хатиночкою», яка знаходиться у гаї.

  • Чому ж вона не є раєм для цього?

То, що бачив у тій хатині Тарас Шевченко? (пекло)

(поету жилось важко)

-3-

  • Знайдіть у тексті вірша слова, які підтверджують це. (неволя, робота тяжка, матір молодую нужда та праця положила у могилу, батько не витерпів лихої  долі умер на панщині).
  • Який настрій викликає у вас ця поезія? (сумний; стало тяжко від того, що почули; болісно).

Учитель: Важкою була доля Тараса Шевченка. Життя поета склалося так, що більшість часу він був за межами України. Навчався в Петербурзі, був на засланні. Але він завжди повертався в своїх віршах до рідних йому місць, до того села, звідки почалась для нього його Батьківщина – Україна. Саме про неї думав поет, перебуваючи на чужині. Саме їй присвячував свої поетичні рядки.

Хто з вас підготував поезію «І виріс я на чужині» (читання учнями).

  • Як ви розумієте слова «І сивію в чужім краю»? (Поет до старості жив на чужині і лише після смерті його поховали на Україні)
  • Що для поета було найкращим? (Дніпро)
  • Де знаходиться ця річка? (В Україні. На березі Дніпра стоїть м.Київ)
  • Як називав Шевченко Україну? (славна Україна)
  • Про що це говорить? (Про любов поета до України).

Висновок: Поету здається, що не тільки в нього, але і в Бога немає нічого кращого, ніж Дніпро і Україна – його Батьківщина.

Учитель: Зараз ви прочитаєте вірш «Сонце заходить, гори чорніють» Читаючи поезію, уявіть собі і відчуйте своїми маленькими серцями переживання поета. Адже в кількох поетичних рядках передано ставлення до своєї Батьківщини.

  Сонце заходить, гори чорніють

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся … і серцем лину

В темний садочок на Україну

Лину я, лину, думу гадаю,

І ніби серце одпочиває

Тарас Шевченко

  • Що змальовує поет у перших рядках? (природу)
  • Які картини виникли у вашій уяві? (захід сонця; темні гори, тому що вечоріє; замовклі пташки на деревах після важкої праці; темний садок)
  • Куди линуть думки Тараса Григоровича? (У час відпочинку думки линуть на Україну)
  • Що відчуває серце в цей час? (одпочиває)
  • Який висновок ви можете зробити? (Думки і згадки про Україну приносять йому спокій і радість)

-4-

Учитель: Зараз і ви трішечки відпочинете.

 

Фізкультхвилинка.

Вставайте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться,

За щасливий день вчорашній,

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

 

Учитель: Продовжуємо працювати. Уривочок із вірша «Не гріє сонце на чужині» прочитає учень…

  • Яка основна думка виражена в цих рядках? (Сонце на чужині так не гріє, а вдома навпаки аж пече)
  • Які прислів’я згадались вам? (Рідна сторона – мати,а чужа сторона мачуха)

Ви тільки починаєте знайомство з Т.Г.Шевченком. Кожен рік принесе вам ще нових творів, цікавих зустрічей з поетом. І ви почуєте добрі і щирі слова поета про славне героїчне минуле українського народу, про заклик поета шанувати нашу історію, любити нашу Батьківщину, яке зветься… (Україною).

 

Читання поезії Вадима Скомаровського «Над Кобзарем»

  • Яку картину побачив перед собою, читач вірша? (Дівчина сидить за столом біля вікна. На столі книжечка. Це «Кобзар».)
  • Кого читає дівчинка? (Шевченка)
  • Чи можете ви назвати когось? (Звичайно, Марійка, Тетянка, Галинка.)

Учитель: Ви можете уявити і себе за читання «Кобзаря». Я надіюсь, що «Кобзар» стане у вашому домі настільною книгою.

Життя Тараса Шевченка – приклад служіння українському народові. Його твори – це дороговказ для поетів його епохи, для поетів нашої сучасності. Тому майже кожен з поетів присвятив вірші Великому Кобзарю, своєму учителю, своєму Наставнику. Вони звучать як заповіт, як присяга, як клятва, як закон.

Читання вірша Миколи Вороного «Поклін тобі, Тарасе»

  • Знайдіть рядки, в яких поет закликає любити свій край, свою Батьківщину. (ІІ строфа)
  • Жити для народу. Що це означає? (Любити свій край)
  • Чим є ці слова для нас?(Постановою, посвятою, жертвою,відвагою).
  • Яка основна думка вірша? (Жити для Вітчизни, а коли треба – віддати свої життя)

 

-5-

Учитель: Велика сучасна українська поетеса Ліна Костенко присвятила Тарасу Григоровичу свій вірш. Читання в особах вірша «Кобзарю! Знов до тебе я приходжу…» підготували учні Телеванчук Артур і Рибій Світлана.

  • Як побудований вірш? (Діалог Ліни Костенко з поетом)
  • Як називає Шевченка Ліна Костенко? (Кобзарю, поете високий)
  • Яке слово близьке зазначенням до слова «високий»? (великий, відомий)
  • Про що говорить 1-ий рядок? (Не один раз вони звертались до творчості поета)
  • Ким для поетеси є Тарас Шевченко? (совість, закон)
  • Коли плакав Шевченко, а коли сміявся? (Плакав, коли було важко, а тішився, коли згадував  про своїх рідних, про Батьківщину)
  • Чи турбувався він про те що плакав? ( Не турбувався).

Учитель: 200 років віддаляє нас від того дня, коли народився геній українського народу Тарас Шевченко. Але і сьогодні його твори є актуальними для нас. Актуальними є твори українських поетів про Кобзаря. Відома українська поетеса Леся Українка присвятила йому вірш «На роковини Шевченка».

Ланцюгове читання вірша Лесі Українки

  • Як називає поетеса Тараса Шевченка?
  • Як ви розумієте слова «гомоніла твоя кобза»?(Це про його вірші які читали люди)
  • Що збудила його пісня? (Думку на Вкраїні)
  • Чому поетеса називає його вірші піснею? ( Багато віршів покладено на музику)
  • Що поставив поет на сторожі? (своє слово)
  • Які слова говорять про вірність своєму народові? (Орать будем свої ниви рідні перелоги)

Висновок: Здається, діти, мені і, напевно і вам, що поетеса присвятила свою поезію сьогоднішньому ювілею поета.

Учитель: Поезії Тараса Шевченка передаються від покоління до покоління. Хочеться, щоб ви послухали вірш Лесі Храпчевої, поетеси, яка народилась на Тернопільщині. А зараз вона живе далеко за кордоном в Канаді. Але поет для неї став дороговказом, прикладом вірного служіння рідній Батьківщині. Цю поезію підготувала учениця (Затор Вікторія)

Читання поезії «Портрет Тараса Шевченка»

  • Від кого дівчинка дізналася про Траса Шевченка? (Від матері)
  • Про що розповідав батько? (про дитинство поета, про його життя)
  • Про яку книгу тут згадується? («Кобзар»)
  • Про який заповіт говорить поетеса? (Слово Тараса зберігати завжди)

-6-

  • Яку настанову дає для себе маленька дівчина, яка теж стала в майбутньому відомою поетесою?(Любити свою Батьківщину. За це Тарас усміхнеться із портрета, який висить майже у кожній  українській домівці)  

Учитель: Шевченко не тільки великий поет. Він залишив нам велику спадщину як художник.

 

Презентація картин.

 

Які малюнки намалювали до творів Т.Шевченка(огляд виставки)

Тарас Шевченко – поет, художник, який, простуючи крізь століття в сьогодення, начебто стає нашим сучасником і співучасником наших патріотичних діянь. Для справжніх геніїв час не вимірюється датами народження і смерті: їхні ідеї і творче надбання перебувають поза часом, вони безсмертні! Високо підняв Шевченко поетичне світло своє. Він володів чудовим даром, завдяки якому міг не просто талановито оповідати і малювати, але й пронизати читача словом, як променем. Письменник з кріпаків, цькований, засланий, нещасливий в особистому житті, він віддав себе всього Батьківщині. Думи народу, його сподівання були для Шевченка тим джерелом, яке підтримувало в ньому полум’яний вогонь, що не згасав у його душі від юних років аж до останніх хвилин тяжкого життя. Але Шевченко мріяв бачити український народ вільним і щасливим.

Асоціативна вправа.

 сирота

українець кріпак

 Шевченко

 

 художник

 патріот

 поет

IV. Підсумок уроку.

Читання вірша Генріха Акулова вчителем. «Пам’яті Шевченка»

(звучить тиха музика «Заповіт»)

На деревах бруньки повняться соком,

Сонце піднімається на небі високо.

Ми принесли квіток, і за нашим звичаєм

Сплели вінок, і портрет заквітчаєм.

 

(Діти уквітчають портрет Шевченка під звуки пісні)

-7-

Учитель: До нас з вами, діти, поет звертався зі словами-згадки про нього.

  І мене в сім’ї великій,

 В сім’ї вольній новій

 Не забудьте пом’янути

 Незлим, тихим словом

Учні разом: Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь столітя.

    Пам’ять про тебе буде вічно жива.

V. Домашнє завдання: Підготувати до уроку позакласного читання вірші про природу.

-8-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД

  1. Як звали матір Шевченка?
  2. Т.Г.Шевченко відомий … і художник.
  3. Світає край …палає.
  4. В якому місяці народився Шевченко?
  5. Ким були батьки малого Тараса?
  6. Як називається село, де народився поет?

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 листопада 2020
Переглядів
382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку