Тема: Фарби осені. В Кава «Осіння стежка» (уривки)
Мета : вчити учнів бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині , в музиці, поезії; формувати вміння добирати на задану тему вірші, прислів`я, загадки, прикмети та виразно читати їх;
розвивати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, зв’язно, красиво та інтонаційно правильно говорити, розширювати словниковий запас учнів, розвивати образне і логічне мислення, творчу думку, спостережливість, уяву;
прищеплювати любов до природи рідного краю, плекати естетичний смак, почуття прекрасного, любов до рідного слова.
Обладнання : великі жовті та багряні кленові листки, на внутрішній стороні яких написані зупинки під час подорожі: «Поетична галявина»,«Осінь-очима художників»,«Мелодія осені»,«Джерело народної мудрості», «Узлісся ерудитів», «Галявина відпочинку», «Осіння стежка»; виставка книжок і малюнків «Читаємо про осінь, малюємо»; кросворд «Осінь»,картки для учнів «Відгадай» із завданням для кросворда; таблиця із вправою для розширення кута зору
Хід уроку
І Організаційна частина
ІІ Повідомлення теми, мети
ІІІ Робота над розкриттям теми
1) Вступне слово вчителя
1. Загадка
Гостя мрійна, Гостя мила
Все багрянцем притрусила.
І сама – в барвистім місті
Та в калиновім намисті. Хто це?
(Осінь)
2. – Так, це осінь. І вона завітала сьогодні до нас на урок позакласного читання, на наш незвичайний урок. І разом із цією золотокосою красунею ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, у світ природи. А яка мета цієї подорожі – ви зрозумієте , коли уважно послухаєте вірш.
Чуєш, друже мій, розмови?
З вітром листя гомонить,
З сонцем – ниви і діброви,
Із озерами – блакить.
Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись!
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись!
О. Сенатович
Отже, ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, щоб побачити осінь як живу золоту красуню-чарівницю, яка мандрує по землі, осипаючи її багатими і щедрими дарами і неповторною красою різнокольорових барв.
Тож прислухайтеся, придивляйтеся, намагайтеся і серцем і душею відчути красу природи, побачити всі її дива - і в хмаринці, і в листочках і навіть у крапельку роси. А допоможе нам в цьому мистецтво: живопис, поезія, музика.
Тож вирушаймо. Подорож починається із стежини.
Прикрийте оченята і уявіть, що ми йдемо лісовою стежинкою. Давайте спробуємо розповісти про неї художніми засобами та поетичними словами – як письменники.
(Відповіді учнів)
2) подорож стежинами
1. Поетична галявина
– Стежка біжить і біжить – і ось ми на поетичній галявині.
– Які поетичні твори про осінь ви підготували? А проведемо ми перевірку домашнього завдання за допомогою гри «Мікрофон». (Слухання творів про ранню, золоту, пізню осінь (Збірник «Найкраще позакласне читання» 4 клас))
– Якою ви побачили осінь у цих творах? (Обговорення прочитаних творів)
– За виразне читання віршів – осінь вами дарує свої осінні скарби – це чудові багряні, променисті зірочки листочки. (Оцінювання відповідей дітей)
Звертаю увагу дітей на виставку малюнків.
2. Осінь – очима художників і в чарівних звуках музики
– Стежина в’ється і ми йдемо далі. Але перш, ніж дізнаємося куди вона нас приведе – виконаємо кілька завдань:
а) розчитування за таблицею №3 (3 стовпчик з «а», «о»)
б) вправа на розширення кута зору
– Прочитати слова.
– Давайте прикриємо оченята і уявимо:
– Ми йдемо лісовою стежкою далі. Яка ж тільки краса навкруги! Дерева одягли своє святкове яскраве вбрання. Шелестять на них багряні і золоті шати.
. Зупинка «Осінь – очима художників» (перегортаємо кленовий листок)
– А зараз ми спробуємо очима художників побачити красу осені. (Розгляд картин, ілюстрацій, на яких зображена осінь)
«Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово-червоних до мідних відтінків сяють вдалині ще вбрані в свої шати дерева»
А.С. Волкова «Осінь»
– Якими ми бачимо берізки? (Стрункі, ніжні, тендітні, золотокосі, кучеряві)
– Давайте спробуємо образно змалювати це дерево. (Діти складають речення про осінню берізку)
– Осінь, ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця, розфарбувала дерева, кущі, трави. Одягла і прикрасила святково всіх.
– Які кольори осінньої пори найбільше повторюються? А відтінків жовтого і золотистого – не злічити.
– Давайте з уроків образотворчого мистецтва згадаємо, як називають: жовтий, жовтогарячий, оранжевий і червоний кольори? (Теплі)
– От бачити. Хоч і стало холодніше з приходом осені, та художники використовують теплі кольори, щоб передати настрій осені.
Отже, художники передають красу природи, малюючи картини фарбами.
3.Зупинка «Мелодія осені» (перегортаємо наступний кленовий листок)
– А композитори цю красу не лише бачать, а й чують, створюючи музику. Наприклад, російський композитор П.І. Чайковський, понад сто років тому написав цикл музичних творів, присвячених кожній порі року, кожному місяцю. Той твір, що ми зараз послухаємо називається «Жовтень».
– Але перш, ніж полинуть чарівні звуки музики - вам завдання. Щоб виконати це завдання – працюватимемо в групах.
Група художників: із тексту «Фарби осеніі» с. 93 вибрати ті речення, в яких найкраще передано опис осені
Група музикантів: слухаючи звуки музики, скласти словесний малюнок. (Оцінювання відповідей листочками)
– Які картини викликала у вашій уяві музика?
4. Зупинка біля джерела народної мудрості
– Мандруємо далі і наступна зупинка біля джерела народної мудрості.
– Ой, скільки цікавого і розумного ми можемо зачерпнути із цього цілющого джерела: і загадки, і прислів’я, і приказки, і прикмети, і скоромовки, і народні пісні.
– Давайте послухаємо, що кожен із вас взяв для себе із джерела народної мудрості.
(Учні читають і розповідають підготовлені заздалегідь загадки про осінь, прислів’я, приказки. осінні прикмети)
– Прийміть від осені подарунки за чудово виконане завдання. (Оцінювання листочками)
Виступи учнів про осінні свята українського народу
Сьогодні ми поговоримо про свято Покрови Пресвятої Богородиці.
14 жовтня за Юліанським календарем святкуємо в Україні. Поміж Богородичними празниками нашого церковного року празник Покрови Пресв. Богородищі заслуговує на особливу увагу.
Культ Богоматері, як Покровительки нашого народу, існує від княжих часів. Ідеться не про земне, людське, а про небесне і могутнє заступницство.
Від початку існування нашої держави ми постійно мали поруч себе сильних ворогів. Тож нічого дивного, що наш народ шукав такої допомоги і опіки, проти якої не може встояти жодна людська сила, а тією допомогою був якраз покров Пресвятої Діви Марії. Тому празник Покрови завжди був і є для нашого народу днем великого вияву любові і вдячності до Пресв. Богородиці та днем радісної прослави і звеличення Її покрова і заступництва.
Між людьми ревно молився до Богородиці про спасіння народу од вражих орд св. Андрій з учнем Епіфаном. Коли відправа закінчувалася, св. Андрій побачив, що до царських воріт, осяяна світлом, йде Богородиця у супроводі св. Івана Хрестителя та Івана Богослова. Невидимий хор ангелів співав величальний хорал. Божа Мати підійшла до престолу, стала на коліна, ревно молилася і проливала сльози. Вставши, вона хусткою-покровом-омофором (по-грецьки το μαφόριο), яку зняла з голови, покрила присутніх. Видіння зникає. Ніхто, крім св. Андрія і Епіфана, цього не бачили, але всі повірили в їх розповідь. Чутка про подію швидко стала відома всім. Радісні люди так співали, кричали, раділи заступництву Богородиці, що перелякані араби відступили без Бою. Від цієї хустки-покрови і празник дістав свою назву. Покров-омофор стали символом опіки і заступництва Преч. Діви Марії. Історики стверджують, що саме з Влахерської церкви Богородиці були вперше привезені дружиною Володимира Святославовича Анною, що була сестрою віз. імператора, до Києва в к. Х ст. Іменні ікони, котрим приписували чудотворництво.
ДМИТРА – осіннє свято аграрного календаря, яке відзначалося 26 жовтня за ст. ст. За народними уявленнями, св. Дмитро завершував землеробський рік, замикав землю і приводив зиму. Він же тримав у себе ключі до весни, коли передавав їх св. Юрієві. Після Дмитра звичайно вже не засилали сватів, і тому казали: До Дмитра дівка хитра, а по Дмитрі лавку нею витри.
ВВЕДЕННЯ – християнське свято, що знаменувало собою початок зимового циклу обрядовості. Відзначали його 21 листопада за ст. ст. Введенські прислів'я розкривають прагнення хлібороба зазирнути в майбутнє, передбачити, якою буде наступна зима і як вона вплине на врожай: Як Введення мосте мостки, а Микола забива гвіздки, то люта зима буде; Як ляже глибока зима, готуй глибокі закрома. В окремих місцевостях на Введення, як і на Новий рік, починали деякі види робіт, що, за повір'ям, мало забезпечити успіх протягом усього року.
5. Узлісся ерудитів (розгадування кросворда)
– Крім подарунків-листочків, осінь підготувала для вас цікаві завдання
а) розгадати кросворд
1) То лагідно посміхається, то за обрій ховається? (сонце)
Золота тарілочка по небу котиться? (сонце)
2) Влітку виростають, восени опадають? (листочки)
3) Без рук, без ніг, між дерев гасає, листочки зриває? (вітер)
4) То пухнасті і легкі, то плаксиві і сумні? (хмаринки)
5) Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє. Хто шапку одягає –
батька покидає? (дуб, жолудь)
У золотий клубочок схований дубочок? (жолудь)
б) із розсипаних слів складіть прислів’я
«Осінь іде – дощ із собою веде»
«Як листя жовтіє, то поле смутніє»
5. Галявина «Відпочинку» (фізкультхвилинка)
– Час нам трішки відпочити і гостей повеселити (показати, які ми артисти).
(Інсценування української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»)
6. Опрацювання «Осіння стежка» В.Кава
– Стежечка манить нас вглиб осіннього лісу. Зараз дізнаємося куди вона нас привела .
– Осінь дарує нам оповідання «Осіння стежка», яку написав для вас Віктор Кава.
– Але перш, ніж познайомитися з цим твором – підготуємось до читання.
а) словникова робота
ринва-жолб для стікання води
вихватень-незнайомець
пуга-прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють, лякаючи, тварин
жижки- частина ноги під коліном.
Тропіки-жарка кліматична зона Землі
б) мовчазне читання (рибки; губи на замок)
- Читаємо оповідання самостійно із завданням:
визначити дійових осіб
в) читання ланцюжком
– А зараз гра «Не перерви ланцюжок»
1. Читаємо по одному абзацу
2. Ускладнюємо завдання – читаємо по два абзаца
– Будьте уважні!
г) гра «Розвідники»
І група
- Знайти опис саду.
ІІ група
- Знайти опис неба
ІV. Підсумок уроку
– Наша сьогоднішня подорож закінчується. Сподобався вам урок?
Ми з вами подорожували у таємничий і неповторно прекрасний світ осінньої природи. І давайте подякуємо осені-чарівниці, за неперевершену красу, яку вона нам дарує, за всі її щедрі і багаті дари.
Сьогодні ми з вами вчилися бачити красу, що нас оточує, відчувати її і серцем і душею навіть в буденному, звичному і найменшому (навіть в листочках крихітних).
А допомагали нам побачити цю красу, розкрити дива природи: поезія, усна народна творчість, живопис і музика.
І тепер на наступному уроці на основі вражень від побаченого, збагатившись новими знаннями із джерела народної творчості і використовуючи нові слова із мовної скарбнички – ми складемо і напишемо розповідь «Осінні танці».
Давайте перегорнемо останній кленовий листок і дізнаємось як осінь оцінила вашу роботу на уроці (читають напис «Молодці»).
Ще, підрахуйте листочки
Робота з дитячими малюнками
До яких творів ви використали б малюнки нашої виставки?
V.Домашнє завдання
- Підготувати розповідь про життя і творчість Паоли Утевської.
- Підготувати розповідь про фразеологічні словники, енциклопедії, науково-популярну літературу про досягнення науки.