Урок позакласного читання у 4 класі на тему «Твоя, Кобзарю, слава не вмре, не загине»

Про матеріал

Мета уроку: Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, читацьку самостійність, вміння робити висновки. Виховувати в учнів почуття доброти, любов і шану до народного поета.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок позакласного читання у 4 класі

 

«Твоя, Кобзарю, слава не вмре, не загине»

 

 

 

 

 

Вчитель Вільненської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Мироненко Тамара Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок позакласного читання у 4 класі

Тема. Твоя, Кобзарю, слава не вмре, не загине.

Мета. Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, читацьку самостійність, вміння робити висновки. Виховувати в учнів почуття доброти, любов і шану до народного поета.

Обладнання.  Портрет поета, Т.Г. Шевченко «Кобзар», оповідання Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса Шевченка», повість С.Васильченка «В бур'янах», книжка Т.Шевченка «Мені 13 минало…»,репродукції його картин,ілюстрації та малюнки учнів до творів Т.Г.Шевченка, грамзаписи віршів поета  «Доля», «Заповіт»,грамзаписи пісень «Думи мої, думи», «Пророчий голос Кобзаря».

Хід уроку

І Організаційний момент.

Встали  всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Привітались до усіх

Добрий день! Добрий день!Добрий день!

Наш дзвінок сигнал нам дав -

Для уроку час настав.

Будемо  гарно працювати,

Щоб знання хороші мати.

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Вчитель :

  • Діти, для того, щоб урок наш став цікавим  і щоб знання свої показати,треба бути:

а-активними,д- дружними,у- уважними,р- розумними,с- спостережливими, д- дисциплінованими).

  • Тож створімо такий урок!

Перед тим, як оголосити тему уроку, послухаймо вірш «До мене сьогодні всміхнувся…»

 

Учениця підходить до портрета Т.Шевченка і декламує вірш.

До мене сьогодні всміхнувся Шевченко

З картини, що там на стіні.

Читає пісні його залюбки ненька,

Розказував батько мені:

Як вівці він пас-ще малий був хлопчина,

А виріс-великий нам дар:

Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,

Цю книгу, що зветься «Кобзар».

Як книгу святу берегли ми завзято,

З собою забрали у світ,

Як слово Тараса завжди зберігати,

Великий усім заповіт.

Буду й я любити Вкраїну рідненьку,

То може мені ще не раз

З картини ласкаво всміхнеться Шевченко

Наш батько, великий Тарас.

- Хто всміхнувся з портрета до дівчинки і до нас?(Т.Шевченко)

- Що ви дізналися з цього вірша про Тараса Шевченка?

(Учні одне за одним складають речення, а вчитель розміщує їх під портретом  поета на стенді )

  • Його портрет висить у кожній хаті;
  • Всі читають його вірші, співають пісні;
  • Коли  був малим, він пас овець;
  • Шевченко дав великий дар книгу - «Кобзар»;
  • Поет заповідав  зберігати його слово ;
  • Закликав любити Вкраїну рідненьку.

  Отже, Тарас Шевченко - український  поет, художник, філософ, народний учитель.

-Чому ми вивчаємо його творчість?(думки дітей)

   Т.Г.Шевченко -  це незвичайна, талановита людина. Іван Франко писав про нього, що він  «став князем у царстві духа»(його твори заволоділи людськими душами). Творчість  Т.Шевченка знають і люблять не тільки в нашій країні , а й далеко за її межами. 

 

ІІІ Повідомлення теми уроку.

-Діти, тема нашого уроку «Твоя , Кобзарю, слава не вмре, не загине».

Ми сьогодні на уроці спробуємо поновити і поповнити знання про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка.

-Що допоможе нам більше дізнатись про життєвий і творчий шлях Т.Шевченка?

Так, це твори поета та твори інших письменників про поета.

ІV Робота за темою уроку

1. Робота з виставкою книг.

-  Давайте ознайомимось з книгами,що є у нас на виставці.

 - Як би ви їх згрупували?

- Які  твори ви віднесли б до І групи? (Твори Т.Г.Шевченка: «Кобзар», «Мені тринадцятий  минало».)

- Які до ІІ групи? (Твори про Шевченка: С. Васильченко «В бур'янах», Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса Шевченка»)

- Про яку книгу чи твір ви можете розповісти своїм товаришам? Яка книга вас найбільше зацікавила?(розповіді учнів).

-  Ви називали збірку поезій Т.Шевченка «Мені тринадцятий  минало».

- А які вірші вам найбільше сподобалися  в цій збірці?

2. Декламувння  учнями  уривків   «Мені тринадцятий минало», «Доля», «І досі сниться під горою» з  показом  ілюстрацій.

3. Бесіда

- Діти,ми з вами вже  вчили вірші,пісні, читали оповідання про Т.Г.Шевченка,але це не означає,що ми знаємо про нього абсолютно все! Із року в рік ми дізнаємося про нього щось нове, бо його ім'я невіддільно пов’язане з Україною. Україна - це Шевченко,  Шевченко - це Україна. У ньому-наша історія, наша мрія,наша надія. Тарас  ріс добрим, допитливим хлопчиком. Йому  було цікаво все: куди пливуть хмарки, чому ховається сонце,що за тими залізними  стовпами…

4. Інсценування «Розмова малого Тараса з матір'ю»

Коли Тарасик був маленьким, він думав,що залізні стовпи підпирають небо. Зараз учні покажуть маленьку інсценівку, яка називається «Розмова малого Тараса з матір'ю».

Ви послухайте її і потім скажете, чи дійсно це так?

Сценка

Куточок селянської хати. Заходить жінка одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.

Хлопчик. Матусю, а правда,що небо на залізних стовпах держиться?

Мати. Так, мій сину, правда.

Жінка сідає на лаву, хлопчик сідає біля неї, кладе голову на коліна матері, вона його пестить.

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить Бог свічку запалює. І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне,зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив, матусю,бачив. Матусенько , а чому одні зірочки ясні,великі,а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся ,мій хлопчику?

- Так дійсно, що небо на залізних стовпах держиться?

- Яким хотів бути маленький Тарас?

І я хочу, діти щоб ви теж  ,як і малий Тарасик, були добрими, любили людей, доброзичливо ставилися одне до одного.

5. Доповнення вчителя

Коли минуло Тарасику 9 років, померла мати. Це було велике горе для сім'ї. Батько одружився вдруге. Мачуха дуже не любила Тараса. Він  ховався від неї. Де саме,про це ми дізнаємося з  оповідання Катерини Гриневич «Калинова хатка Тараса Шевченка».

V. Ознайомлення з оповіданням Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса     Шевченка».

1.Прогнозування змісту твору за його назвою

Бесіда

-Прочитайте назву твору і спрогнозуйте про що буде йти мова?

- Чому ви так уважаєте?

- Що може трапитися з героями?

2.Словникова робота

Вивірка-білка                         біг домів-додому                                 зверха-зверху

кмен – кмин                           в саді - в саду

3.Робота над 1-им абзацем.

- Прочитаємо перший абзац.

- З чого починається оповідання?(Відповіді учнів)

Бесіда

- Хто така Катерина?

- Чому їй ніколи було дивитися на гарну днину?

- Хто вранці шукав сестру?

- В якій хатинці жили діти?

- Як про це говорить автор твору?Зачитайте.

4.Робота над другим абзацем.

- Як, на вашу думку, далі розгортатимуться події?

Бесіда за прочитаним

-Хто вийшов з хати, коли хлопчик пустився бігти до сестри?

-Якою змальовує письменниця мачуху?

-Як ставилася мачуха до Тараса?

-Як жилося хлопчику при мачусі?

-Хто жалів Тарасика? Чому?

5. Робота над 3-м абзацем.

Бесіда за прочитаним

-Що сталося далі?

-Над чим він задумався?

-Чому Тарас згадав про життя при матері?

6. Читання оповідання сильними учнями  докінця

Вправа «Запитай-відповім»

-Чи хотілося гратися дитині?

-З ким порівнює автор твору хлопчика?

-Чому йому було так добре біля потічка?

-За чим любив спостерігати Тарас?

-Якою пташкою йому хотілося бути? Чому?

7. Гра «Побудова Тарасової хатинки з калиною».

- Діти , у мене на столі лежить хатинка у вигляді частиночок з номерами. Давайте побудуємо хатиночку. Але , щоб  її побудувати, треба  дати  відповіді на запитання і скласти хатинку  відповідно нумерації .

1.Що таке калинова хатинка?

2.Де вона була?

3. Хто в ній мешкав?

4.Про що думалося Тарасові в цій хатинці?

5.Чи любив він сестричку Катерину?

6.Чим вона  йому ставала у пригоді?

- Це ми побудували лише хатиночку. А тепер спробуємо посадити біля неї калинку.

Щоб її посадити, пограємо в  гру «Впізнай предмет за ознакою».

-Я читатиму вам ознаки, а ви називаєте відповіді та  розміщуватимете листочки на калині.

Вбога, біла, стара…(хата).

Малий, білявенький…(хлопчик).

Ніжна, терпляча, працьовита…(Катерина).

Голодні, обдерті…(діти).

Жорстока, зла, сердита…(мачуха).

7. Читання в особах

Інтерактивна вправа «Мале групове відтворення»

  • Розділіться на дві групи. Розподіліть між собою ролі.

І група відтворить  І епізод, де йде розповідь про те, як жилося Тарасу з мачухою, а ІІ група-той епізод, коли хлопчик заснув і боявся повертатися додому.

Групи показують у ролях свої історії та обговорюють дії персонажів.

8.Гра «Голосування ногами».

Розділимось на дві групи.

- Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами 1-а група, а якщо ні-тупає ногами 2-а група та зачитує правильну відповідь.

9..Висновок

- Яка основна думка тексту?(Розповісти про дитинство Тараса Шевченка,про життя дітей-сиріт при мачусі)

YІ Музична фізкультхвилинка

YІ. Сторінками життя Тараса Шевченка

1.Робота в парі.

Гра «Пошуковці». (за картками)

Завдання: згадати біографію поета і з'єднати стрілочками запитання з відповідями.

1.Коли народився поет?                                                                        У селі Моринці.

2.Де народився поет?                                                                            9 березня 1814 р.

3.У якій сім'ї?                                                                                            Тарас

4.Яке ім'я йому дали батьки ?                                                              Кріпака

5. Що означає ім'я Тарас?                                                                     Швець

6. Із назвою якої професії пов’язане його прізвище?                    Бунтівник

7.Коли було викуплено з кріпацтва?                                                  «  Кобзар «

8.Як називається перша збірка віршів  поета?                                1838р.

9. Коли вийшла перша збірка?                                                           47 років

10. Скільки років прожив Т.Шевченко?                                           1840р

11.Коли помер?.                                                           У Каневі, на  високій горі

12.Де похований?                                                                                  10 березня 1861р.

2.Бесіда

-Дуже трагічною була доля Тараса Шевченка. Рано померла мати .Згодом, не витерпів лихої долі, умер на панщині батько. Однак ніяки біди не зламали світлу душу Тараса. Усім серцем він тягнувся до знань, до науки, до правди.Про це він написав у вірші «Доля»

3. Слухання грамзапису вірша «Доля».

-Понад усе він був залюблений у рідне слово, в народну пісню, красу України.Коли Тарас Григорович був на засланні в далеких степах Казахстану, то дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і тужливо звучить його пісня «Думи мої, думи…»

4.Доповнення «шевченкознавців»

  • Т. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною.
  • Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.
  • Ім’я геніального українського  поета і художника Т.Г.Шевченка знають у всьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу.
  • Його ім’ям названо вулиці міст і сіл України.
  •  Національний університет носить  його ім’я.
  • Найвища державна премія імені Т.Г.Шевченка щорічно присвоюється за найкращі досягнення в літературі та мистецтві.
  • Створено музей в Києві і на його батьківщині - в Кирилівці.
  • Його ім’я увіковічив народ у легендах, переказах, прислів’ях, приказках.

5. Творча робота.

Склади прислів’я.

- Шевченко Тарас наче..                                               зорі.

- Шевченкові твори сяють, мов…                               сонце для нас.

- Шевченків «Кобзар»- то для народу…                   не забудем.

- Ми Шевченка славить будем і ніколи …               великий дар.

6.Читання висловів про Т.Шевченка та їх пояснення.

7.Гра «У художньому музеї».

Учні презентують свої ілюстрації, малюнки до улюблених творів Т.Г.Шевченка.

8.Уявна подорож картинною галереєю Т.Г.Шевченка

- Діти, Тарас Шевченко відомий нам не тільки як поет, а й як художник. Змалку в хлопчика прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Ось подивіться, як він намалював свій  автопортрет.

- Давайте розглянемо його автопортрет.

- Що ви помітили?(У нього високе чоло, яке свідчить про те, що людина розумна. Ми відчуваємо як його переповнюють думки. Про що він думає?Про свою долю, про дитинство, про далеких і близьких людей, про Україну. У Тарасових очах-невиплакані сльози, печаль, біль).

Багато  своїх живописних творів залишив він  у спадок.

- Розглянемо ще деякі картини.(Показ слайдів)

ІY Підсумок уроку

1.- Складемо «асоціативний кущ».

Т.Шевченко

Поет     співець     пастух      талановита людина      шана     любов     дар     батько  великий Кобзар       сирота            невільник                  художник

 

2. Заключне слово вчителя

Доля переслідувала його весь час, не шкодувала йому випробувань, а найцінніший    скарб - невмирущу славу-дала поетові лише після смерті. У майбутнє він посилав непорушні заповіти:

Свою Україну любіть,

Любіть її вовремя люте,

В останню тяжку минуту

За неї Господа моліть.

Минають віки. А слово Шевченка - вічне. Вивчайте його, міркуйте над його істиною,     виконуйте його заповіти.

3.Слухання «Заповіту».(Музичний супровід)

У багатьох світлицях на стінах вишиті портрети Тараса Шевченка, його «Заповіт».

Я була б щаслива, якби у своїх домівках ви завжди відчували присутність великого   Кобзаря, шанували його як поборника правди й добра на святій землі. Вклонімося йому.

4..Читання вірша ученицею «Уклін тобі, Тарасе».

Уклін тобі,Тарасе                                      

Великий наш пророче                             

Для тебе вірно б’ється

Те серденько діточе

 Ти кажеш, рідний нарід

І рідний край кохати,

Для нього, кажеш, жити,

Для нього умирати.

Ось тут, перед тобою

Ми, українські діти,

Святочно прирікаєм

Сповняти ті завіти.

На службу Україні,

На честь, на діло гоже

В ім’я святої правди

Благослови нас, Боже.

5.Слухання пісні «Великий голос Кобзаря»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
2132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку