Урок української літератури в 5 класі. Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка у прислів'ях та приказках.

Про матеріал

Тема: Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка у прислів'ях та приказках.

Мета: дати учням уявлення про тематичне розмаїття народних приказок і прислів'їв, з'ясувати спільне і відмінне між ними; розвивати образність мовлення, точність висловлювань, прищеплювати повагу до спостережливості й гострого розуму своїх предків; виховувати любов до мудрого і влучного образного слова.

Перегляд файлу

Ричкіна І. Г.,

учитель української мови та літератури

 КУ ЗОШ № 27, м. Суми

 

 

Тема: Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка у прислів’ях та приказках.

Мета: дати учням уявлення про тематичне розмаїття народних приказок і прислів’їв, з’ясувати спільне і відмінне між ними; розвивати образність мовлення, точність висловлювань, прищеплювати повагу до спостережливості й гострого розуму своїх предків; виховувати любов до мудрого і влучного образного слова.

Цілі уроку.

Учні повинні знати: зміст понять «прислів’я», « приказка».

Учні повинні вміти: з’ясовувати спільне і відмінне між прислів’ям та приказкою, пояснювати їхній зміст, розуміти дотепність і мудрість, проводити рефлексію роботи на уроці.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: підручник, дидактичні матеріали.

Методи, прийоми і форми роботи: «Займи позицію», робота в малих групах, «Допиши прислів’я», «Розсипане речення», складання сенканів, творча  лабораторія, гра «Імена в розсипаних прислів’ях і приказках».

Ім’я уроку.

Народ скаже, як зав’яже

Прислів’я

Перебіг уроку.

І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності уроку.

- Доброго дня! Діти з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником. ( Добрий, гарний, тривожний, зацікавлений). А тепер  подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодить  наші душі, налаштує на добру роботу.

Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

  1.               Прослухайте, будь ласка, оповідання Сенченка «Де сім господинь, там хата неметена».

У нас в хаті небагато дівчаток. Тільки Оксана та Юля, та Марина, та Христя, та Катря, та Оля, та Аліна…

Порахуйте, скільки їх?

Мама каже:

  •                   Оксано, хату підмети!
  •                   Добре,- озивається Оксана, та тільки мама за двері,- кричить:
  •                   Юлько, хату підмети! Кому кажу?
  •                   А Юля відповідає:
  •                   І не подумаю. Хіба немає меншого за мене? Он Христя. Чуєш, Христе? Хату підмети, мама сказала!
  •                   А чого це мені підмітати? – розсердилася Христя.
  •                   Я он і місяць тому підмітала, і ще раніше – влітку… І минулого року раз… Я не хочу. Я не маленька. Он Катря без діла сидить. Чуєш, Катре, хату підмети.
  •                   Ен, яка, - обізвалася Катря, - а ось і не підмету. То тобі Христя сказала, щоб підмела. Так що можеш! Та й Ольга у нас є. Чого це Ольці така полегкість, що вона ніколи за віник не візьметься? А вже їй сім років. Чуєш, Олько, кидай свої ляльки. Віник бери. Хату підмітай!
  •                   Ось ще мені лихо, - захлипала Оля. Все Олько та Олько! Не хочу я підмітати. Он Лінка нічого не робить. Кажуть: маленька. А яка  вона маленька , коли їй вже п , коли їй вже п’ять років? Хай привчається, а то виросте за нашими спинами і не знатиме, як мамі допомагати. Чуєш, Лінко, віник бери!
  •                   Ліна не опиралася. Взяла віник і як почала підмітати. Кушпель таку збила, що і в хаті нічого не видно.
  •                   Зайшла мама, взялася за серце.
  •                   Лишенько моє, лишенько! Правду люди кажуть: де сім господинь, там хата неметена.
  1.               Прийом «Займи позицію».
  •                   Що вам сподобалося, а що не сподобалося у прослуханому оповіданні?
  •                   Чи відповідає його зміст назві?
  •                   Чи знаєте ви, як називається вислів, винесений у заголовок твору?

ІІ. Цілевизначення та планування.

Слово вчителя.

  1.               Повідомлення теми і мети уроку.
  •                   Чи зрозуміла тема?
  •                   Про що йтиме на уроці?
  •                   Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Людська пам’ять здатна зберігати чимало корисної інформації, але найкраще запам’ятовуються короткі, влучні вислови, пов’язані з яскравим образом, із життєвим досвідом людини. Зразки таких повчальних  прислів’їв  і приказок часто підказують людині, як вчинити. Тому ці фольклорні перлини добре запам’ятовуються, служать своєрідним дороговказом у житті. Недарма ж епіграфом уроку є прислів’я «Народ скаже, як зав’яже».

  1.               Озвучення імені уроку.
  2.               Визначення індивідуальних цілей уроку, узгодження із загальними.

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

Слово вчителя.

Прислів’я та приказки вживаються у мові тоді, коли треба наголосити, підкреслити. Виділити основну думку із усього перед тим сказаного або дати лаконічну оцінку побаченому, почутому, зробленому. Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне.

  1.               Робота з підручником. Відкрийте, будь ласка, підручник, сторінка 106, зачитайте визначення, що називається прислів’ям і приказкою.
  2.               Зверніться до картки – інформатора і зачитаємо спільні і відмінні риси прислів’їв і приказок.

Спільне

Відмінне

Прислів’я

Приказки

1.Стислість,

влучність.

1.Конкретизують

факти, відзначають

окремі явища.

1.Не повчають.

2.Поетичність висловленої думки.

2.Повчають, дають

пораду.

2.Незакінчене

речення.

3.Невеликий

обсяг.

3.Закінчена думка,

певне міркування,

висновок.

3.Відображають

узагальнені факти.

 

Слово вчителя. Порівнюючи приказки з прислів’ям, сам народ говорить: «Приказка цвіт, а прислів’я – плід», «Приказка – квітка, а прислів’я – ягідка».

  1.               Давайте спробуємо практично розподілити прислів’я і приказки. Зліва записуємо прислів’я, а справа – приказки.

Прислів’я

Приказки

  1.               Чужими руками легко жар загрібати.
  2.               Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
  3.               Не одяг красить людину, а добрі діла.
  1.               Чужими руками жар загрібати.
  2.               Наука в ліс не веде.
  3.               Не одяг красить.

 

Слово вчителя. Прислів’я складається з одного речення, яке може бути простим або складним. Згадайте з української мови чим відрізняється просте  речення від складного. Зверніть увагу на дошку. Назвіть спочатку прості речення, а потім складні.

За праве діло стій сміло.

У своїй хаті й кутки помагають.

Одяг краще новий, а друг – старий.

Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

Слово вчителя. За допомогою прислів’їв люди виражали свої знання про різні явища з життя суспільства та природи, а також про свій трудовий досвід.

Наприклад: помітили вони, що коли взимку не було снігу, то не буде й врожаю, і висловили це спостереження стисло, поетично «Зима без снігу – літо без хліба». Є прислів’я та приказки про любов до Батьківщини, готовність її захищати, про дружбу й братерство, про людські чесноти і вади, про те як зберегти здоров’я і честь, як ставитися до людей і праці тощо.

У вашому підручнику прислів’я і приказки поділено за темою. Отже, зачитайте по два приклади з кожної групи. А з тематичною групою: «Навчання, розум» (практично визначте, де у нас прислів’я, а де – приказки).

  1.               Робота в малих групах.

І група. Доповнити незакінчені прислів’я.

Згода будує, а…  (незгода руйнує)

Під лежачий камінь…  ( вода не тече)

Книга вчить…  ( як на світі жить )

Слово не горобець…   ( вилетить не спіймаєш )

 

ІІ група. Перетворити загадки на прислів’я і приказки.

На вазі не зважиш, на базарі не купиш ( розум на вазі не зважиш і на базарі не купиш)

Що вовка годує? ( вовка ноги годують).

 



ІІІ група. З’єднайте частинки «розсипаних речень».

 

  1.               Творча майстерня. Розкрийте зміст прислів’я, яке найбільше припало вам до вподоби. Найкраще це зробити у невеличкому творі. Для того, щоб полегшити вам роботу, я зачитаю вам зразок.

«Що уміти – за плечима не носити».

Моя мама багато працює, завжди зайнята. Тому часто просить мене приготувати вечерю. А я серджуся, зволікаю час, намагаюся вигадати якусь причину для того, щоб не готувати їжі. А якщо й роблю, то з нехотя – не хлопчача це справа.  Та ось у школі одного разу був «День  здоров’я». Ми усім класом пішли до лісу. Там грали у різні ігри, змагались. Потім було оголошено конкурс на кращого кашовара. Серед хлопців  один я знав, як варити куліш, і вмів добре це робити. Страва вийшла дуже смачною, усі були задоволені й хвалили мене.  А я був вдячний мамі, що примусила мене навчитися куховарити. Недаремно каже народне прислів’я: «Що уміти – за плечима не носити».

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Складання сенканів. Ключові слова: прислів’я, приказка.

Орієнтовні зразки.

Прислів’я

Стислі, влучні.

Висловлює, конкретизує, відзначає.

Мають закінчену думку.

Перлина.

 

Приказка

Стисла, невелика.

Висловлює, відображає, не повчає.

Незакінчене речення.

Вислів.

Гра «Імена у прислів’ях і приказках».

( Клас ділиться на групи, кожна група отримує листочок із прислів’ями та приказками. За 3 хвилини вони мають доповнити 10 прислів’їв і приказок пропущеними іменами).

Нашій… гарно і в хустці(Горпині). Без… вода не освятиться(Гриця). Наша… на все здалася(Парася). Наш … не туди прилип(Пилип). Хапай, … поки тепле (Петре). Не для … паляниця, не для пса ковбаса(Гриця).  Казала… , як удасться(Настя).  У всякої … свої одговори(Федори). Кожен … має свій лас (Івась). Розказав … рябої кобили сон (Мирон).

Оцінювання на уроці діяльності учнів.

  •                   Найкраще сьогодні на уроці працювали…
  •                   Їм допомагали…
  •                   Чи досягли поставлених цілей?
  •                   Над чим ще треба попрацювати?

Усна саморефлексія( оцінювання за дванадцятибальною шкалою).

 


V.Домашнє завдання. Опрацювати сторінку 105 – 108, вивчити напам’ять 10 прислів’їв і 10 приказок; * написати твір «Сім раз відмір, раз відріж».

 

 

docx
Додано
11 січня 2018
Переглядів
5386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку