Тема: Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка у прислів'ях та приказках.
Мета: дати учням уявлення про тематичне розмаїття народних приказок і прислів'їв, з'ясувати спільне і відмінне між ними; розвивати образність мовлення, точність висловлювань, прищеплювати повагу до спостережливості й гострого розуму своїх предків; виховувати любов до мудрого і влучного образного слова.
Ричкіна І. Г.,
учитель української мови та літератури
КУ ЗОШ № 27, м. Суми
Тема: Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка у прислів’ях та приказках.
Мета: дати учням уявлення про тематичне розмаїття народних приказок і прислів’їв, з’ясувати спільне і відмінне між ними; розвивати образність мовлення, точність висловлювань, прищеплювати повагу до спостережливості й гострого розуму своїх предків; виховувати любов до мудрого і влучного образного слова.
Цілі уроку.
Учні повинні знати: зміст понять «прислів’я», « приказка».
Учні повинні вміти: з’ясовувати спільне і відмінне між прислів’ям та приказкою, пояснювати їхній зміст, розуміти дотепність і мудрість, проводити рефлексію роботи на уроці.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: підручник, дидактичні матеріали.
Методи, прийоми і форми роботи: «Займи позицію», робота в малих групах, «Допиши прислів’я», «Розсипане речення», складання сенканів, творча лабораторія, гра «Імена в розсипаних прислів’ях і приказках».
Ім’я уроку.
Народ скаже, як зав’яже
Прислів’я
Перебіг уроку.
І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності уроку.
- Доброго дня! Діти з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником. ( Добрий, гарний, тривожний, зацікавлений). А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодить наші душі, налаштує на добру роботу.
Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
У нас в хаті небагато дівчаток. Тільки Оксана та Юля, та Марина, та Христя, та Катря, та Оля, та Аліна…
Порахуйте, скільки їх?
Мама каже:
ІІ. Цілевизначення та планування.
Слово вчителя.
Людська пам’ять здатна зберігати чимало корисної інформації, але найкраще запам’ятовуються короткі, влучні вислови, пов’язані з яскравим образом, із життєвим досвідом людини. Зразки таких повчальних прислів’їв і приказок часто підказують людині, як вчинити. Тому ці фольклорні перлини добре запам’ятовуються, служать своєрідним дороговказом у житті. Недарма ж епіграфом уроку є прислів’я «Народ скаже, як зав’яже».
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
Слово вчителя.
Прислів’я та приказки вживаються у мові тоді, коли треба наголосити, підкреслити. Виділити основну думку із усього перед тим сказаного або дати лаконічну оцінку побаченому, почутому, зробленому. Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне.
Спільне |
Відмінне |
|
Прислів’я |
Приказки |
|
1.Стислість, влучність. |
1.Конкретизують факти, відзначають окремі явища. |
1.Не повчають. |
2.Поетичність висловленої думки. |
2.Повчають, дають пораду. |
2.Незакінчене речення. |
3.Невеликий обсяг. |
3.Закінчена думка, певне міркування, висновок. |
3.Відображають узагальнені факти. |
Слово вчителя. Порівнюючи приказки з прислів’ям, сам народ говорить: «Приказка цвіт, а прислів’я – плід», «Приказка – квітка, а прислів’я – ягідка».
Прислів’я |
Приказки |
|
|
Слово вчителя. Прислів’я складається з одного речення, яке може бути простим або складним. Згадайте з української мови чим відрізняється просте речення від складного. Зверніть увагу на дошку. Назвіть спочатку прості речення, а потім складні.
За праве діло стій сміло.
У своїй хаті й кутки помагають.
Одяг краще новий, а друг – старий.
Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
Слово вчителя. За допомогою прислів’їв люди виражали свої знання про різні явища з життя суспільства та природи, а також про свій трудовий досвід.
Наприклад: помітили вони, що коли взимку не було снігу, то не буде й врожаю, і висловили це спостереження стисло, поетично «Зима без снігу – літо без хліба». Є прислів’я та приказки про любов до Батьківщини, готовність її захищати, про дружбу й братерство, про людські чесноти і вади, про те як зберегти здоров’я і честь, як ставитися до людей і праці тощо.
У вашому підручнику прислів’я і приказки поділено за темою. Отже, зачитайте по два приклади з кожної групи. А з тематичною групою: «Навчання, розум» (практично визначте, де у нас прислів’я, а де – приказки).
І група. Доповнити незакінчені прислів’я.
Згода будує, а… (незгода руйнує)
Під лежачий камінь… ( вода не тече)
Книга вчить… ( як на світі жить )
Слово не горобець… ( вилетить не спіймаєш )
ІІ група. Перетворити загадки на прислів’я і приказки.
На вазі не зважиш, на базарі не купиш ( розум на вазі не зважиш і на базарі не купиш)
Що вовка годує? ( вовка ноги годують).
ІІІ група. З’єднайте частинки «розсипаних речень».
«Що уміти – за плечима не носити».
Моя мама багато працює, завжди зайнята. Тому часто просить мене приготувати вечерю. А я серджуся, зволікаю час, намагаюся вигадати якусь причину для того, щоб не готувати їжі. А якщо й роблю, то з нехотя – не хлопчача це справа. Та ось у школі одного разу був «День здоров’я». Ми усім класом пішли до лісу. Там грали у різні ігри, змагались. Потім було оголошено конкурс на кращого кашовара. Серед хлопців один я знав, як варити куліш, і вмів добре це робити. Страва вийшла дуже смачною, усі були задоволені й хвалили мене. А я був вдячний мамі, що примусила мене навчитися куховарити. Недаремно каже народне прислів’я: «Що уміти – за плечима не носити».
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Складання сенканів. Ключові слова: прислів’я, приказка.
Орієнтовні зразки.
Прислів’я
Стислі, влучні.
Висловлює, конкретизує, відзначає.
Мають закінчену думку.
Перлина.
Приказка
Стисла, невелика.
Висловлює, відображає, не повчає.
Незакінчене речення.
Вислів.
Гра «Імена у прислів’ях і приказках».
( Клас ділиться на групи, кожна група отримує листочок із прислів’ями та приказками. За 3 хвилини вони мають доповнити 10 прислів’їв і приказок пропущеними іменами).
Нашій… гарно і в хустці(Горпині). Без… вода не освятиться(Гриця). Наша… на все здалася(Парася). Наш … не туди прилип(Пилип). Хапай, … поки тепле (Петре). Не для … паляниця, не для пса ковбаса(Гриця). Казала… , як удасться(Настя). У всякої … свої одговори(Федори). Кожен … має свій лас (Івась). Розказав … рябої кобили сон (Мирон).
Оцінювання на уроці діяльності учнів.
Усна саморефлексія( оцінювання за дванадцятибальною шкалою).
V.Домашнє завдання. Опрацювати сторінку 105 – 108, вивчити напам’ять 10 прислів’їв і 10 приказок; * написати твір «Сім раз відмір, раз відріж».