Конспект уроку позакласного читання в 5 класі "Сторінками повісті Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»", мета якого – пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва, ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника; розвивати навички роботи з текстом епічного твору, учити аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість; виховувати повагу до друзів, доброту, шанобливе ставлення до батьків.
Урок позакласного читання
5 клас
Тема. Сторінками повісті Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка».
Мета: пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва; ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом І. Андрусяка; розвивати навички роботи з текстом епічного твору, учити аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість; виховувати повагу до друзів, доброту, шанобливе ставлення до батьків.
Обладнання: портрет Івана Андрусяка, виставка книг письменника, учнівські творчі міні-проекти.
Методи, прийоми та форми роботи, використані на уроці: асоціативний кущ, робота з портретом, інтерв’ю із письменником, бесіда, бліцопитування, вікторина «Упізнай героя», вибіркове читання, переказ уривків тексту від першої особи, інсценізація, проблемне завдання, захист творчих міні-проектів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми подорожуватимемо сторінками повісті-казки Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка». Герої твору – дівчатка та хлопчики, які дуже схожі на Вас. Вони веселі, щирі, кмітливі, люблять фантазувати, але іноді бувають неслухняні. Про них із добрим гумором розповів Іван Андрусяк, котрий стверджує, що за час написання цієї книги й сам геть здитинів.
ІV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
Принесу сестричці кицю,
будем разом гладити –
лиш скажи мені, сестричко,
як іти й не падати…
а) Бесіда.
Ча́калка — казкова істота, якою на Слобожанщині й Полтавщині в давнину батьки лякали своїх неслухняних дітей: мовляв, та прийде вночі, забере таку дитину в мішок і понесе в темний ліс.
б) Словникова робота.
Поясніть значення слів, використаних автором у тексті.
Авторитетик, буцався, вичовпала, запарка, кубрик, мамійка, модулі, мокрим рядном нарив, проваландався, пуштун, сміхотунчик, татійка, обсерваторія, телескоп, щогла, тайфун, фотель, химера, «червоточина».
Довідка: авторитетик – животик; буцався – брикався; вичовпала – ледве вийшла; запарка – дуже багато роботи; кубрик – житлове приміщення на судні для команди; мамійка – мамина доня; мокрим рядном накрив – здивував, ошелешив; проваландався – витратив марно час; пуштун – мешканець Афганістану; сміхотунчик – той, хто багато сміється; татійка – татова доця; обсерваторія – наукова установа, яка веде спостереження й дослідження, а також спеціально обладнаний будинок для проведення цих спостережень; телескоп – оптичний прилад для спостереження за небесними світилами; щогла – високий стовп, прямовисна або похила конструкція на судні, призначена для встановлення вітрил, підняття прапора, улаштування спостережних пунктів; тайфун – ураган величезної руйнівної сили, що виникає в тропічних широтах західної частини Тихого океану; фотель – крісло; химера – у давньогрецькій міфології – страховисько з головою лева, тулубом кози й хвостом дракона, з пащі якого вивергається полум’я; «червоточина» - ходи між світами, різними просторами й часами.
в) Бліцопитування.
г) Вікторина «Упізнай героя».
Щоб пригадати персонажів твору, проведемо вікторину. Прослухавши цитату із твору, Ви повинні назвати героя.
«Це ви, малявки, про різних там зайчиків у садку шепелявите! А в мене тут ого як серйозно. Ось задали аж два вірші, на вибір.» (Ліза)
«Навшпиньках – нечутно, мов повітря – пройшла вона повз татове й мамине ліжко, прошмигнула в дитячу й легесенько, мов пір’їнку, перенесла Стефу до свого мішка. Ніхто нічого не чув, і Стефа навіть не прокинулася.» (Чакалка)
«Плаксійка, що з неї візьмеш? Вона все одно на вулицю в таку пору і носа б не виказала. А якби й виказала, то тільки те б і робила, що хникала і кликала маму.» (Ірця)
«Вона перевіряла модулі. Це такі папірці, на яких написано багато-багато слів, але дуже мало розумних.» (Мама)
«…вона, взагалі, татійка, що вона, тим паче, сміхотунчик, а головне – що нічого страшнішого від висоти і стоматолога на світі нема і бути не може. Як там казав тато? Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються.» (Стефа)
«Утім, був у мішку ще хтось більший і, певно, трішки старший, але Стефа так і не розібрала, хлопчик то чи дівчинка. Старша дитина спокійнісінько собі спала, час від часу похропуючи і смачно плямкаючи губами.» (Орися)
«Прийшов із роботи голодний, як пес, і злий, як пантера. І доки він кого-небудь не перекусить, до нього краще не соватися, лише поцілувати – і все.» (Тато)
«У нас там велика війна, в Афганістані. Багато людей убили. І моїх рідних теж багато вбили. І ми мусили тікати сюди, в Україну, щоб і нас не повбивали. Ось. А Бога у нас звуть Аллах. І він усе одно забороняє нам їсти свинину, хоч би де ми були – в Україні чи в Афганістані.» (Сіяр)
«…І раптом їй на руку різко опустилося щось холодне й дряпуче.» (Хрущ)
ґ) Вибіркове виразне читання уривків повісті.
д) Переказ уривків тексту від першої особи.
е) Інсценізація уривку повісті «Зустріч Стефи і Чакалки біля ялини».
є) Проблемне завдання.
Чакалка – позитивний чи негативний персонаж?
6. Захист творчих міні-проектів (завдання учні виконували вдома):
«Ми – режисери» (визначення зовнішніх даних (зріст, статура, обличчя) акторів, яких би взяли для виконання ролей у фільмі «Стефа та її Чакалка»);
«Ми – художники» (група учнів малювала ілюстрації до твору);
«Ми – дизайнери» (створення ескізу Лісової школи Чакалки);
«Ми – музиканти» (підбір музики до визначених уривків повісті-казки);
«Ми – скульптори» (визначення речей, які могли б стати символами розділів твору, виготовлення їх фігурок, за бажанням – композиції );
«Я – поет» (написання віршованого відгуку).
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
Сьогодні ми подорожували сторінками повісті Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка». Маленька пустунка Стефа – розумна, добра, спостережлива дівчинка. Вона любить свою родину, поважає та прислухається до думки батьків. Інколи буває неслухняною, але вміє визнавати свої помилки. Із такої дівчинки виросте гарна людина.
Стефин тато говорив, «що коли вже гуска може вийти сухою з води, то людина тим паче. Треба лише подумати – і завжди щось придумаєш.» Тому не бійтеся труднощів. Попереду у Вас ціле життя. Я вірю, що Ви виростете достойними людьми, адже за Вами майбутнє нашої держави.
VІ. Домашнє завдання.
Скласти продовження пригод Стефи (І група), що сталося з Чакалкою (ІІ група).