Мета: ознайомити учнів із творчістю Остапа Вишні, ознайомити зі змістом гуморески «Паралелепіпед , розкрити психологію поведінки героїв; розвивати спостережливість, бажання зрозуміти задум автора, уміння уявляти прочитане ; розвивати навички індивідуально-художнього аналізу твору, розвивати творчий потенціал дітей;виховувати старанність, наполегливість, ініціативу.
Ричкіна І. Г.,
учитель української мови та літератури
КУ ЗОШ № 27, м. Суми
Тема : Гумористичне, викривальне зображення головного героя.
Повчальний характер гуморески «Паралелепіпед».
Мета: ознайомити учнів із творчістю Остапа Вишні, ознайомити зі змістом гуморески «Паралелепіпед , розкрити психологію поведінки героїв; розвивати спостережливість, бажання зрозуміти задум автора, уміння уявляти прочитане ; розвивати навички індивідуально-художнього аналізу твору, розвивати творчий потенціал дітей; виховувати старанність, наполегливість, ініціативу.
Тип уроку: урок позакласного читання у 6 класі
Обладнання: тексти твору, портрет письменника, дошка, зошити.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом оповідання, випереджувальне завдання, «Займи позицію», гра «Ти – літературний герой», складання інформаційного ґрона , складання сенканів, гра «Мікрофон емоцій».
Ім’я уроку:
Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої
мудрості. Слава України, її невмируща краса.
Олесь Гончар
Перебіг уроку:
І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Доброго дня Вам, дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
Життя багатогранне і складне. У ньому і радість, і сум, і щастя, і горе, а то відчай. Важко живеться людині, яка не має почуття гумору. Здається, немає жодної людини, яка не читала б чудових усмішок Остапа Вишні, «запашних», «ніжних», «смішних» і водночас, кажучи словами Миколи Хвильового, «глибоко трагічних». Головним джерелом його гумору була любов до життя, до людини, а девізом – «Треба любити людину більше, як самого себе». Остап Вишня – це не просто гуморист,він поет за станом душі. Зверніть увагу на портрет письменника. Таким він був і в житті: ласкавий, щирий, люблячий, завжди усміхнений. Таким він запам’ятався рідним, друзям, усім, хто його знав.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка випереджувального домашнього завдання
1. Перегляд учнівської презентації «Життєвий і творчий шлях
О. Вишні».
2. Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею.
Учень Остап Вишня – самобутній український письменник. Його герої реальні люди: мудрі і працьовиті, кмітливі, щирі, схильні до філософських роздумів.
Учитель Чому вони саме такі?
Учень Я прочитав біографію і вважаю, що багато в чому вони нагадують і самого Остапу Вишню.
Учитель Ось це нам зараз і допоможе перевірити інтерв’ю з письменником.
Учень-кореспондент – Отже, сьогодні у нас в гостях неймовірне щастя.
Остап Вишня – Отакої! – Так-так.
Учень-кореспондент Перейдемо до справи. Розкажіть про своє народження.
Остап Вишня У мене нема ніякого сумніву, що я народився, хоча були спогади матері, що мене витягли з колодязя 23 грудня 1883 року.
Учень-кореспондент Розкажіть нам про батьків.
Остап Вишня Люди були підходящі за 24 роки спільного життя тільки 17 дітей.
Учень-кореспондент Коли і хто відкрив вперше ваш талант?
Остап Вишня Батько сказав: «Писатиме», - побачивши, як я розводжу рукою калюжу.
Учень-кореспондент Як ви вибирали явище про які треба писати?
Остап Вишня Письменника супроводять явища надзвичайні, оригінальні. Підскочать - і записала людина.
Учень-кореспондент А як життя пішло далі?
Остап Вишня Нецікаво пішло, закінчив школу, зробився фельдшером, все за екстерна правив, до університету вступив, одначе скоро залишив навчання і повністю віддався журналістській і літературній праці.
Перший твір «Демократичні реформи Денікіна (Фейлетон. Матеріалом для конституції бути не може)» — побачив світ за підписом «П. Грунський» у Кам'янець-Подільській газеті «Народна воля» 2 листопада 1919 р. Тут було надруковано ще кілька фейлетонів ,а з квітня 1921 p., став працівником республіканської газети «Вісті», розпочинається період активної творчості і систематичних виступів у радянській пресі. Працював перекладачем. А тоді думаю: «Чого перекладаю, коли фейлетони писати можу?» - так і зробився Остапом Вишнею. – Отже, Павло Губенко, він же Павло Губський, став чудовим гумористом, основоположником жанру усмішки - Остапом Вишнею.
Учень-кореспондент Де ви познайомилися з майбутньою дружиною?
Остап Вишня А на початку 1920–х рр. мій холостяцький будинок опромінила справжня усмішка — Варвара Олексіївна Маслюченко . Я уперше побачив майбутню дружину в ролі Жанни д'Арк у п'єсі Б. Шоу «Свята Анна». Став щасливим чоловіком, турботливим батьком дочки Марійки.
Учень-кореспондент Яку літературно -громадську роботу ви провадили ?
Остап Вишня Брав участь у діяльності літературних об'єднань «Плуг» і «Гарт», разом із В. Блакитним організував і редагував журнал «Червоний перець», уходив до оргкомітету Спілки радянських письменників України і Всесоюзного оргкомітету.
Учень-кореспондент Хто ваш улюблений поет?
Остап Вишня Прикладом у житті завжди був Тарас Шевченко. Кобзар є виразником народних дум і прагнень, гордість і слава українського народу. В своєму щоденнику «Думи мої, думи мої» я писав: «Т. Г. Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілий народ, цілу націю... це велике багатство нашого народу, коли одна людина підставляє свої могутні плечі за цілий народ! Який же він могутній, народ наш! Умирав уже, царі його додавлювали, а він узяв та й дав Шевченка! І ожив народ, і розцвів народ! Бо він — народ!»
3. Створення психологічного портрета письменника. Метод «Ґронування».
Отже, на основі почутого повідомлення підіб’ємо підсумок та уявимо психологічний портрет письменника.
Остап Вишня як особистість – це…
- письменник;
- літературно-громадський діяч;
- гуморист;
-щасливий чоловік;
-турботливий батько.
4.Час розгадати кросворд та розшифрувати, зі змістом якого твору ми сьогодні познайомимося.
1. Справжнє ім’я Остапа Вишні ( Павло)
2.Справжнє прізвище Остапа Вишні (Губенко)
3. Яку професію здобув Павло Губенко, закінчивши Київську військово- фельдшерську школу? (Фельдшера)
4. Скільки в Павла Губенка було братів та сестер? (Шістнадцять)
5.Твори якого письменника найбільше полюбляв читати Остап Вишня? (Гоголя)
6.Назва хутора, в якому народився Остап Вишня (Чечва)
7.Твір,який був перекладений білоруською мовою (Усмішки)
8. Відомий нарис. (Запорожці)
9.Мисливська усмішка (Перепілка)
10.Назва журналу, в якому найбільше друкувались твори Остапа Вишні (Перець)
11.Назва гуморески, яка з’явилася у 1944 році і стала звісткою про початок другого творчого періоду у житті Остапа Вишні (Зенітка)
12.Назва мисливської гуморески, яка є і назвою риби (Короп)
13.Хто писав: «Дуже рано, навчившись читати, Павлуша ніколи не розлучався з книжкою...» ( прізвище) ( Доценко - сестра Остапа Вишні).
|
|
|
|
|
|
|
1. |
П |
а |
в |
л |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
З |
а |
п |
о |
р |
о |
ж |
ц |
і |
3. |
Ф |
е |
л |
ь |
д |
ш |
е |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Ш |
і |
с |
т |
н |
а |
д |
ц |
я |
т |
ь |
|
|
|
|
|
5. |
Г |
о |
г |
о |
л |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Г |
у |
б |
е |
н |
к |
о |
|
|
|
|
|
9. |
П |
е |
р |
е |
п |
і |
л |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Ч |
е |
ч |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
п |
е |
р |
е |
ц |
ь |
|
|
|
|
|
|
7.. |
У |
с |
м |
і |
ш |
к |
и |
|
|
|
|
|
|
|
12. |
К |
о |
р |
о |
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
З |
е |
н |
і |
т |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
Д |
о |
ц |
е |
н |
к |
о |
|
Тож яке слово зашифроване по вертикалі? ( Паралелепіпед). Саме таку назву має твір Остапа Вишні, з яким ми зараз і познайомимось
5. Прийом «Займи позицію».
Чи можемо ми стверджувати. Що твір О. Вишні «Паралелепіпед» - це гумореска?
Словникова робота
Гумореска - невелика оповідь про якусь смішну пригоду чи рису характеру людини. Власне, це синонім тих же усмішок.
-мудрий, іронічно-усміхнений погляд оповідача на порушені проблеми.
ІІІ. Цілевизначення та планування.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Озвучення імені уроку.
Остап Вишня, хто він для нас?
Країна веселої мудрості.
СлаваУкраїни, її невмируща краса.
Олесь Гончар
3. Визначення індивідуальних цілей уроку, узгодження із загальними.
( Учням на уроці пропонуються картки із цілями уроку, із поданих вони вибирають особистісно значущі, доповнюють власними).
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1.Ознайомлення зі змістом гуморески «Паралелепіпед» ( читати може підготовлений учень).
Паралелепіпед
Олег Трійченко, учень 6-го класу, чорнявий, хвацький хлопчина, що курив уже не тільки «Труд», а навіть «Катюшу», а іноді й «Казбек», зустрівся з приятелем своїм, учнем 6-го класу, тільки з другої школи, Ігорем П'ятьорським.
Ігор П'ятьорський запитав Олега Трійченка:
— Ну, як діла з іспитами? Ось-ось уже!
— «На большой»,— відповів Олег.
— Готовий?
— Як з пушки! Ти знаєш — уже два тижні я ворожу, чи попадеться мені з геометрії перший білет, кручу палець круг пальця і щоразу пальцем у палець попадаю. Перший номер — і п'ять. А в тебе як? — запитав Олег у Ігоря.
— Працюю. Хоч у мене з геометрії 5, проте все повторюю, щоб як слід бути готовим.
— Пхе! Повторюю... А я так мало не щодня в Пущі-Водиці. Ох, і красота!
— Та я знаю, що красота, та хай уже після іспитів.
— Чудно! Іспити в нас «на ять» будуть.
Аж ось і іспит з геометрії.
Олег Трійченко ще раз покрутив пальцем круг пальця, розвів широко руками, хоробро ті руки звів знову — і палець об палець тільки — стук.
— Єсть! Складу! — аж підскочив Олег.
Упевнено підійшов він до столу, хоробро взяв білета, глянув і зблід... Щось у його всередині похололо і посунулось аж туди-туди, а там тільки: тень-тень-тень — затенькало.
— 23!
Затрусився Олег. Глянув у білет:
— Паралелепіпед.
«Що воно таке?»— думає з жахом Олег.
— Ну, Трійченко, який у тебе білет? — запитує Олена Василівна, вчителька геометрії.
А тут круг столу члени комісії, і всі вони на Олега дивляться, чекають.
— Двадцять третій, Олено Василівно.
— Що там у двадцять третім?
— Ралелопопопід.
— Як-як? Що ти сказав?
— Паралелеопі-пі…
— Ну-ну?.. Пі…Пі…Пі..
Уже й члени комісії почали усміхатися, а Олена Василівна вся почервоніла, а Олег стоїть та все:
— Пі...ЛІ...ПІ...
Розгнівалася Олена Василівна, похитала головою:
— Не «пікай» ти краще, мов те курча! Іди собі, не страмись сам і не страми мене. Восени складатимеш, а літо попрацюй як слід.
Повернувся од столу Олег, глянув на товаришів, а вони губи кусають, щоб уголос не розреготатися.
Приходить на своє місце, а вже хтось збоку:
— Пі-пі-пі.
З того часу Олег так і звався в школі:
— Паралелепіпед.
А Ігор П'ятьорський склав іспит на 5.
Після іспитів Олег геометрію вчив, а Ігор у Пущі-Водиці в ставку купався та рибу вудив.
2.Бесіда за змістом гуморески.
-Поділіться враженнями про текст. Сподобався чи ні? Чому?
-Що в гуморесці «Паралелепіпед» здається вам смішним?( поведінка Олега)
-Зверніть увагу на прізвища персонажів. Чому автор саме ці прізвища взяв для героїв?( П’ятьорський - добре вчиться, Трійченко – погано вчиться)
- Яку характеристику дає автор Олегові і чому?( Учень 6-го класу, чорнявий, хвацький, курить не тільки «Труд», а й «Катюшу», «Казбек».)
- Несподіваним був для Олега « провал» іспитів? А для вас?
-Чи можна так легковажно відноситись до навчання та підготовки до екзаменів чи контрольних? ( Ні)
-А чому? ( Бо якщо систематично не готуватись до уроків, то, по- перше, нічого не знатимеш, по-друге, з тебе глузуватимуть однокласники, по- третє, ти не зможеш гарно скласти іспити чи написати підсумкову контрольну роботу...)
-Що ви можете порадити Олегу і таким як він? ( Бути старанними та наполегливими у навчанні)
-То чого хотів навчити вас Остап Вишня цим твором? ( Він хотів навчити учнів того, що до навчання треба відноситись серйозно, не допускаючи прогалин і висміяти тих, хто погано навчається).
3.Гра «Знайди пару»( Робота над прислів’ями).
Які прислів’я про науку чи навчання вам відомі?
Спробуйте знайти пари і прочитати прислів’я, які записані на дошці
Мудрим ніхто не вродився, той багато знає.
Хто багато читає, а з лісу виводить.
Наука в ліс не веде, і на все тямущий
Грамотний - видющий а навчився.
-Яке з цих прислів’їв, на вашу думку, можна використати, щоб дати пораду Олегу із твору «Паралелепіпед» Остапа Вишні?
- Яким із прислів’їв найточніше можна охарактеризувати Ігоря?
- Яка головна думка твору? ( Знання – неоціненний скарб)
4.Робота в малих групах.
І.група. Назвати образи, які є в гуморесці. Записати їх у зошити. (Ігор П’ятьорський, Олег Трійченко, Олена Василівна .)
ІІ.група. Міні – характеристика головних героїв твору. Скласти інформаційне ґроно.
ІІІ. група. «Перевтілення в літературного героя». Спробуйте перевтілитися у Олега і розказати, чи пишається він своїм вчинком.
V. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1.«Незакінчене речення».
Раджу своїм друзям прочитати гумореску Остапа Вишні «Паралелепіпед» тому….
2.Гра «Мікрофон емоцій». Визначити риси характеру, які виховує гумореска.(Відповідальність, працелюбність, наполегливість)
3.Складання сенканів (за вибором)
Ключові слова: Ігор , Олег.
Ігор
Веселий, розумний.
Навчається, допоможе, порадить.
Любить математику.
П’ятьорський.
Олег
Самовпевнений, ледачий.
Байдикує, не вчить, вихваляється.
Погано навчається.
Трійченко.
Оцінювання діяльності учнів на уроці.
Усна саморефлексія( оцінювання за дванадцятибальною шкалою).
VІ. Домашнє завдання.
1. Дібрати і записати прислів’я та приказки про знання, навчання.
2. Скласти тестові запитання за прочитаним твором.
3. Спрогнозувати долі героїв. Написати продовження гуморески «Паралелепіпед».