Урок позакласного читання у 6 класі « Пісня і праця – великі дві сили» (після вивчення розділу «Календарно-обрядові пісні»)

Про матеріал
Урок позакласного читання у 6 класі « Пісня і праця – великі дві сили» (після вивчення розділу «Календарно-обрядові пісні») Мета. Поглибити знання учнів про усну народну творчість, звичаї та обряди. Розкрити зміст обрядових пісень та їх значення в житті людей. Виховувати шану та повагу до народної пісні.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання у 6 класі

« Пісня і праця – великі дві сили» (після вивчення розділу «Календарно-обрядові пісні»)

Мета. Поглибити знання учнів про усну народну творчість, звичаї та обряди. Розкрити зміст обрядових пісень та їх значення в житті людей. Виховувати шану та повагу до народної пісні.

Обладнання . Необхідні елементи для інсценізації певного обряду: дідух, Звізда, Марена; народні музичні інструменти.

Звучить українська лірична пісня.            

1Мотиваційний етап

І.Із давніх часів до нас прийшли пісні. Багато століть лунають вони над нашою землею, як живий голос далеких предків . Скільки пісен­них скарбів зберегла пам'ять українського народу, пронесла через криваві січі, життєві завірюхи. Вважають, що пісенна класика українського народу налічує більше трьохсот тисяч пісень. Один з героїв Ю. Яновського висловився, що можна спокійно прожити до старості ,й на кожен день знайдеться нова українська пісня. Ось яке у нас безмежжя цих народних скарбів! Адже пісня - це Божий дар для України. Давайте пригадаємо народну легенду «Україна» (Діти розповідають)

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики… обдарувавши всіх, підвівся Господь бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
  •  Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів і сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
  • Чого ж ти не підійшла до мене раніше?  Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь бог, піднявши правицю, зупинив її.

 - Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

 

Колись люди надавали пісні велику силу вони вірили, що словом і обрядом можна впли­нути на сили природи і примусити їх діяти в бажаному напрямку. Тому ні одна подія в житті не обходилася без пісні. Так виникли календарно-обрядові пісні.

ІІ. Етап цілевизначення і планування.

2. Сьогодні ми приурочуємо своє свято цим пісням, але спочатку проведемо невелику вікторину. Ви уже об’єднані у команди, вірніше фольклорні ансамблі. Прошу капітанів представити свої команди.

  1.     «ВІНШУВАЛЬНИКИ»
  2.     «ПОДОЛЯНОЧКА»
  3.     «МАРЕНОНЬКА»
  4.     «ВЕСЕЛІ      ЖЕНЧИКИ»

ВІКТОРИНА

1 .Які ви знаєте види народної творчості? Навести приклади.

2.Який твір називається народною піснею? Назвати якнайбільше відомих вам народних пісень.

З.Яка з народних пісень ваша улюблена. Заспівайте її.

4.Як створювались обрядові пісні?

З .Видно, що теоретично ви добре обізнані. Тепер прийшов час кожній фольклорній групі показати свої вміння. Отже, зараз ми побуваємо на фестивалі обрядових пісень

                               «Пісня і праця-дві великі сили...»

Ще раз пригадаємо умови фестивалю.

1 .Всім учасникам потрібно було запросити старожилів, які пам'ятають певний обряд і можуть про нього розповісти (по можливості).

2.Представити команду: назва, костюми, що відповідають тому чи іншому обряду.   

З. Виконати підготовлену пісню.

4. Підготувати цікаве завдання для глядачів.

 І, звичайно, на нашому фестивалі присутнє журі, яке визначить переможця. Це учні, що не ввійшли до складу команд(3 учні) ,вчителі іс­торії та музики.

ІІІ. Етап опрацювання матеріалу

 Проведення фестивалю обрядової пісні

Ведучий фестивалю:

 - Дорогі друзі, запрошуємо вас на чудове свято обрядової пісні” Праця і пісня-великі дві сили».

Згідно календарного циклу рік починається взимку, тому першою на сцену ми запрошуємо групу «Віншувальники».(Учні одягнені у костюми колядників: кожухи, жупани, у дівчат пов'язані великі квітчасті хустки. Попереду йде хлопець зі Звіздою, а за ним несуть зображення вертепу, в кількох колядників в руках маленькі дзвіночки).

1. Виконання колядки «Співаючи,  співно співаймо»

1 .Співаючи, співно співаймо

Христа родженого всі прославляймо,

Співаючи радісно,

Слава на небі Всевишньому

2. А Йосиф і Марія Діва

Від Ангела почули голос:

«Візьми дитя і матір його

Втікай, втікай до Єгипту від проклятого».

З.Цар на осляті в Єгипет в'їжджає,

А Ірод проклятий військо розсилає

Був би забив він царя воплощенного

Від Марії Діви нарожденного.

4.Приступим нині до Бога Святого,

Вислухаймо всю науку його.

На главах вінки, у руках квітки,

Будемо мати на всі віки.

2 .Розповідь запрошеного учнями старожила про обряди колядування і щедрування. Про свято Різдва, Маланчин вечір, день св. Василя.

3.Завдання для глядачів. Розшифрувати ребус.                    

-Дуже дякуємо першим учасникам і запрошу­ємо наступний ансамбль «Подоляночка»

1 .Виходить капітан команди. Завдання для глядачів:

   -Пригадайте, якою піснею закликали весну і розкажіть її( «Благослови, мати»)   

 2.Виходить ще один учасник і наспівним голосом промовляє:

Гегело,гегело,

Жеб зиму одмело,

Жеб було літечко,

Червоне яєчко-

Дітям забавонька,

а всім людям теплая веснонька.

На сцені з’являється група хлопців з піснею

«Ой виходьте, дівчата»

Ой виходьте, дівчата,

Та в сей вечір на вулицю

Весну-красну стрічати,

Весну-красну вітати.

Будем весну стрічати,

Та віночки сплітати,

А віночки сплетемо,

       Хороводом підемо.

Після цього виходять дівчата.

Пісня «Ой виходьте,парубки»

       Ой виходьте,парубки,на високу гірку

 Вибирайте,парубійки,найгарнішу дівку

 Кожна гарна,кожна гарна,

 Жодна не погана,

А між ними Галюсина,

       Як намальована.

Всі разом діти виконують хороводну веснянку «Подоляночка».

(Учасники одягнені в полотняні вишиті сорочки, у дівчат на головах вінки, у хлопців сопілки, невеликі бубни).

3.Запрошений учнями гість розповідає про звичай молоді весною зустрічатися на вулиці. Про те, які ігрові хороводи водили хлопці і дівчата. Особливо цікаво проводились Великодні розваги та свято Юрія, коли влаштовувалися  змагання, «христосалися» крашанками, каталися на гойдалках.

ВЕДУЧИЙ:

-Отже, тепер ми знаємо про весняні обряди. Влітку можна виділити два найважливіші цикли: купальські і русальні пісні, жниварські. Зустрічаємо ансамбль «Маренонька».

1.КАПІТАН:

-Чи знаєте ви, хто такі русалки?

-А що вам відомо про свято Івана Купала?

 Яка легенда існує про це свято?

-За яких часів, на вашу думку, виникали русальні та купальські пісні?

Чи продовжують і зараз складати пісні на цю тему? Чому?

2.Виконання-інсценізація пісні «Кругом Мареноньки»

Кругом Мареноньки, ходили  дівоньки,

Стороною дощик іде,

                Стороною та на мою руженьку червону.

                Сьогодні Івана, а завтра Купала,

                Стороною дощик іде,

                Стороною, та на мій барвіночок зелений.

                Ой на морі хвиля, при долині роса,

                Стороною дощик іде,

                Стороною, та на мою руженьку червону

(Кругом Марени (вирізаної верби) діти водять хоровод і одночасно прикрашають її стрічками, цукерками, пряниками). Після цього дівчата беруть вінки ( з запаленими в них свічками)  і імітують пускання їх на воду. При цьому співають:

Пливи, віночку, по бистрій хвилі,

Пливи до хати, де живе мій милий

Пливе віночок долі водою,

Серце дівчини забрав з собою.

(Всі учасники одягнені в українські костюми, дівчата заквітчані рожами ,сплетеними з барвінку та іншого зілля віночками.)

Після того, як зійшла команда «Маренонька» ,чується дзвін серпів і кіс - це виходить ансамбль «Веселі женчики»

1.ПЕРШИЙ УЧЕНЬ:

-Перед жнивами, попросимо Бога, щоб поміг нам ниву пожати.

По черзі діти кажуть слова:

-Поможи  нам, Боже, ниву пожати,

 - Ниву пожати у снопи скласти,

-У снопи скласти, копи повозити,

- Копи  повозити, з поля до обори,

- З золотої ниви в щасливу годину.

Звучить пісня «Жали женчики, жали »..

-А зараз ви почуєте з уст людини, яка є ветераном праці, сама власними руками жала, складала копи, молотила,  і, звичайно, куштувала смачні короваї з свого урожаю, про те, як на селі проходили жнива.

4.Тепер дайте відповідь на запитання:

- Як ще в народі називали женців?

 - Продовжіть  прислів'я: «Який жнець...»,

   «Як з жнивами прозівав...».

 ВЕДУЧИЙ:

Усна народна творчість ,ніби бездонна криничка ,з якої можна черпати і черпати життєдайну воду. Зупиніться і розважливо вдивіться в її  глибочінь, може , побачите, як у свічаді, красу й духовну вроду українців .І хай широка світова слава рідної пісні, облетівши землю , повертається до її спадкоємців.

- На цьому наш фестиваль «ПРАЦЯ І ПІСНЯ-ВЕЛИКІ ДВІ СИЛИ» завершено. До нової зустрічі на крилах української пісні.

4. Підсумок свята

- На цьому наш фестиваль «ПРАЦЯ І ПІСНЯ-ВЕЛИКІ ДВІ СИЛИ» завершено. До нової зустрічі на крилах української пісні.

Визначення переможців.

1

 

doc
Додав(-ла)
Котюк Людмила
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку