Урок позакласного читання " Українські народні казки"

Про матеріал

Дана озробка позакласного читання до підручника Мовчун А.І.,Харсіка Л.І. "Найкраще" для 2 класу,де опрацьовано казки "Зайчикова хатка", "Дві білочки", "Казка про молоду рибку і пана боба", "Сніг і заєць".

Перегляд файлу

Тема. Українські народні казки.

"Зайчикова хатка", "Дві білочки", "Казка про молоду рибку і пана боба", "Сніг і заєць".

Мета. поглиблювати знання учнів про казку як вид усної народної творчості, про їх структуру, класифікацію та особливості сюжету. Удосконалювати вміння визначати головну думку твору, аналізувати зміст прочитаного, давати характеристику дійовим особам. Продовжувати формувати вміння читати в особах, інсценізувати знайому казку. Формувати навички правильного і усвідомленого читання мовчки та в голос.

Розвивати пам'ять, образне мислення, творчу уяву, зв'язне мовлення, увагу.

Виховувати вміння знайти вихід із складної ситуації, почуття дружби і доброти, пізнавальний інтерес до казок.

Обладнання. виставка малюнків до казок, ілюстарації персонажів до казок (колобок, Івасик-Телесик, зайчик, рибка, білка, півник), опорна-схема "Казки". 

Хід уроку

І. Організація класу

Ми зібралися в класі дружно,

Щоб добре читати,

І про українські народні казки

Цікаво пізнати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Казки – найпопулярніші в народній творчості. Їх люблять усі: від маленьких дітей, які ще ходити самі не вміють, але вже з великим інтересом слухають і "Колобок", і "Курочку рябу", до стареньких дідусів та бабусь, які залюбки читають своїм онукам-правнукам книжки. Казка дає перше уявлення про добро і зло, правду й неправду, чесність, справедливість.

Зараз, любі друзі, з вами

Вирушимо в далеку путь.

Поспішаймо в ту країну,

Що всі казкою звуть,

  1. Ознайомлення з темою уроку.
  •             Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати сторінками різних казок, зустрічатися з героями та виконувати їх завдання. а ось і перший герой вже чекає на вас. Відгадайте загадку та скажіть хто це?

Я від діда втік,

Я від баби втік,

Вже прибіг до вас.

(З'являється малюнок колобка).

  •             Діти, колобок пропонує вам за цифрами прочитати тему нашого уроку.

 

 1 6 9 3 5

 

 

 7 8 2 4

 

 

 

  1.                Ознайомлення з метою уроку.

Вправа "Очікування"

  •                   Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  •                   Про що хочете дізнатися? (Міркування учнів).
  •                   Отже, сьогодні на уроці ми будемо читати українські народні казки, інсценізувати їх, читати в особах характеризувати героїв, особливості казки її відмінність від оповідань та віршів.
  1.                Мовна розминка.
  •                   Колобок пропонує приготувати ваші ротики до читання.

* Опрацювання вірша А. Костецького (с. 43)

- Нехай девізом нашого уроку стане вірш Анатолія Костецького.

  •                 Читання вчителем
  •                 Читання учнями і вчителем хором.
  •                 Робота над логічним наголосом
  •                 Робота над скоромовкою С. Цушка "Їжачиха й їжачок" (с. 45).
  •                 Читання вчителем
  •                 Читання учнями вчителем хором.
  •                 Читання за варіантами:  І в. – слова автора , ІІ в.- слова їжачків, потім навпаки.

* Робота над скоромовкою "Бабин біб" (с. 51)

  •                  Читання вчителем
  •                  Читання учнями
  •                  Читання "дощиком"
  •                  Робота над скоромовкою в зошиті (с. 8)
  •                  Читання на одному мовному диханні 2-3-4 рази

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1.                Розв’язання завдань спрямовані на орієнтування в книжках

1. Робота за опорною-схемою "Казки"

  •                   Хто ж далі на нас чекає? Відгадайте чиї це слова?

Гуси, гуси, гусенята,

Візьміть мене на крилята,

та понесіть до батька…

(виставляється малюнок Івасика-Телесика)

Івасик-Телесик приніс нам ось таку схему і пропонує попрацювати за нею.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота над виставкою малюнків

  •             Погляньте на виставку малюнків, які ви намалювали до казок. Давайте   тепер з'ясуємо види цих казок

Вправа "Продовж речення"

Я намалював ілюстрацію до казки… , це казка … .

  1.          Читання вчителем у голос художнього твору
  •             А ось і наступний наш гість. Відгадайте загадку

Не ходжу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю,

через поле навмання,

перегнав би я коня.

Я страшенний боягуз,

всіх на світі я боюсь.

  •             Зайчик пропонує нам прочитати пригоду яка з ним сталася. Послухайте казку "Сніг і заєць" (с. 58) і скажіть: Чому це казка, а не вірш чи оповідання?
  1.          Бесіда – міркування про прочитане.
    1.         Аналіз змісту казки.
  •             Що вказує на те що це казка? (зачин "Одного разу … "; сніг , заєць і господар лісу – істоти, що розмовляють; це вигадка)
  •             Які слова у тексті були незрозумілими?
  •             На що пожалівся сніг зайцеві?
  •             Чому зайчик гірко плакав?
  •             Що робив зайчик взимку?
  •             До кого вирішив йти зайчик?
  •             Чому сніг почав танути?
  •             Як заспокоїв господар лісу зайчика?
    1.         Вправа "Знайти речення за кінцем".

"… круглі дірки поробив. "

"… заривався, ховався. "

"…збереже для мене. "

"…добре припікає"

"… зберегти не можу. "

"… ніхто тебе не помітить. "

"… на літній сірий"

3. Словесне малювання кадрів мультфільмів.

- Уявіть, що нам запропонували створити мультфільм за змістом цієї казки, який кадр ви намалювали спочатку? А потім?

4. Узагальнююча бесіда

- Хто вам сподобався у казці ? Чому?

- Яким був господар лісу?

- Чому вчись вас ця казка?

5. Виступ доповідачів.

- Вдома учні третього ряду читали тексти про зайчика "Вухатий сміливець" (с.45-46) та "Шуба яка росте" (с. 59) Оксани Кротюк. Поділіться з нами інформацією, про що цікаве ви дізнались.

Вправа "Мікрофон"

 

6. Фізкультхвилинка

- Зайчик пропонує нам відпочити і зробити фізкультхвилинку, яку він приніс

Сірі зайчики маленькі,

Вушка є у них маленькі,

В лісі грались, веселились

Працювати вже втомились.

А щоб добре працювати.

Треба трошки пострибати.

скік-скок, скік-скік, скік-скік.

Треба трошки відпочити.

4. Самостійне ознайомлення учнів з новою книжкою, яку вони мають читати.

1) Опрацювання "Казки про молоду рибку та пана боба" (с. 49)

- Послухайте загадку про наступного гостя.

У воді проживає,

Хвостик і плавники має,

Але не розмовляє.

- У яких казках ви зустрічалися з рибкою?

- Учні другого ряду читали вдома "казку про молоду рибку і пана боба". Зараз вони нам її прочитають в особах. Послухайте і назвіть героїв казки

2. Читання учнями в особах.

3. Бесіда за змістом казки.

- Хто ж герої цієї казки ?

- Чому біб привітався не дуже чемно з молодою рибкою?

- Відшукайте слова його вітання з  рибкою і  зачитайте.

- Яке прислів'я є у казці ? 

- Чому навчила вас ця казка?

5. Самостійне читання учнями мовчки запропонованого вчителем твору.

- Відгадайте загадку про наступного гостя.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто оченята.

Хто це? Спробуй відгадати!

- Білочка пропонує нам прочитати казочку про своїх друзів, яка називається "Дві білочки" (с.46).

1. Словникова робота.

Недбайлива - не робить запасів на майбутнє;

галузка - гілка дерева;

заздалегідь - раніше щось зробити;

клопіт - турбота про щось або про когось;

посестра - особа такого ж виду.

2. Читання казки учасниками мовчки.

- Читайте казку і скажіть: Про які пори року йде мова в ній?

3. Вибіркове читання.

- Який вигляд мали білочки?

- Як трудилась одна білочка?

- Що робила друга білочка? Що вона їла?

- Що влітку робила працьовита білочка?

- Як вона зустріла зиму?

- Яка біда спіткала другу білочку?

- До кого вона звернулась за допомогою?

- Який вигляд мала лінива білочка?

- Що запропонувала їй білочка трудівниця?

- Як змінилась лінива білочка наступного літа?

4. Гра "Виправ помилку в реченні"

- Сидить собі в норі (теплому дуплі) працьовита білочка й гадки про біду не має.

- Отже, цілу зиму (літо) весело прожила

- А друга була собі зовсім хвора (недбайлива).

- Ні харчів на осінь (зиму) нема, ані одного горішка!

- От зігрійся трохи в моху, а я приготую тобі грибочків (горіхів і жолудів).

- Без відпочинку (праці) нема добра!

5. Узагальнююча бесіда.

- Яке прислів’я у казці?

- Як ви його розумієте?

- Яких людей змальовано в образі першої білочки? А в образі другої?

- Чому вчить нас ця казка?

6. Інсценізація казки "Зайчикова хатка" (с.43-45)

- Відгадайте загадку і здогадайтесь хто наш наступний гість?

Хто це пісеньку таку

Нам співа ку-ку-ріку!

- В яких казках ви зустрічалися з півником?

- Півник є в казці, яку нам покажуть учні першого ряду. А називається вона "Зайчикова хата"

7. Бесіда за змістом казки.

- Хто герой цієї казки?

- Яке лихо трапилось із Зайчиком?

- Хто виганяв Лисицю з хати?

- Кому вдалось це зробити?

- Чому Зайчик почав жити разом з Півником?

- Доведіть, що це казка. (Зачин "Жили собі", герої розмовляють, виганяли Лисичку три рази, це вигадка)

- На кого ви хотіли б бути схожими і чому?

- Чому навчила вас ця казка?

8. Робота в зошиті (в парах)

- Запиши назви казок, у яких використано ці прислів’я та приказки (с.8, завд 2-3)

- Запиши героїв казок за їхньою характеристикою (с.9, завд. 1,3, 4, 6)

- Добери слова, пов’язані зі словом "казка" (с.9).

IV. Підсумок уроку

1. Вправа "Продовж речення"

- Ось і закінчується наша подорож і зустрічі з героями. Скажіть, чим вам сподобався урок?

 Мені сподобався урок тим, що…

 Мене навчив урок …

2. Заключне слово вчителя

Забута казка - це намисто,

Яке розсипалось, лежить,

Тому потрібні фольклористи -

Знайти її, щоб оживить.

Бо казка - це дитинство людства,

Його вся мудрість і краса.

Добро несе і милосердя,

Навчає нас завжди вона!

 

В казках добро перемагає,

А зло тікає назавжди,

Людину праця прикрашає,

Поради в ній знаходиш ти.

Нам в казці звірі помагають

З маленьких років зрозуміть,

Добро та правду відрізнити -

Людину бачити в ту ж мить.

 

Рекомендації до позаурочної діяльності на наступні два тижні

- Намалювати малюнки різної частини осені

І ряд - опрацювати біографію Василя Сухомлинського (с.63) та переказувати його казку "Дід Осінник" (с. 64).

ІІ ряд - опрацювати біографію Олександра Копилянка, читати та ставити запитання до його оповідання "Шпак у жмені" (с. 71-72).

ІІІ ряд - опрацювати біографію Вадима Скомаровського (с.73-74), вивчити напам’ять вірш "Осінь" (с.74); знайти рими.

 

doc
Додав(-ла)
Заєць Людмила
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
5447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку