конспект уроку з літературного читання з використанням ігрового моменту - присутність м'якої іграшки, яка спостерігає за роботою учнів, а в кінці уроку заспіває їм пісеньку.
Тема уроку. Людяність – в людині головне. В. Сухомлинський "Горбатенька дівчинка".
Мета: навчання аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб;
формування вмінь визначати головну думку твору; поглиблення знань дітей про загальнолюдські моральні якості; удосконалення читацьких навичок;
розвиток зв’язного мовлення, мислення, вміння висловлювати власну думку; виховання доброти, чуйності, людяності.
Обладнання:мультимедійний комплект, аркуш з прислів’ями для роботи в парах, підручник О.Я.Савченко «Літературне читання».
Хід уроку
І. Організація класу
Всі почули вже дзвінок Працюватимем старанно
На улюблений урок. Щоб почути у кінці
Зараз сядуть всі дівчатка Що у нашім 2 класі
А за ними і хлоп’ятка. Діти - просто Молодці.
Інтерактивна вправа «Розминка «Закінчи речення одним словом»
- Діти, заручіться підтримкою своїх однокласників у навчальній діяльності. Для цього закінчіть одним словом речення: «Я бажаю вам...» (Можливі варіанти відповідей учнів: успіху, перемоги, наснаги, творчості тощо.)
ІІ. Мовна розминка
1.Скоромовка.
Скрекоче сорока сороці:
- А я у сорочій сорочці!
Сорока сороці скрекоче :
- А в мене яєчко сороче.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа бліц-опитування.
- З яким твором ми познайомилися на минулому уроці?(«Новий м’яч»).
- Як звали дівчинку?(Клава).
- З чого почалася розмова дівчаток?(« Давай пограємося.»)
- Про що розповідається спочатку?
- Чим закінчується оповідання?
- Що змінилося б, якби Клава дала дівчаткам м’яч?
- Прочитайте кінцівку оповідання.(Постояли …).
- Чи траплявся з вами подібний випадок?Як ви себе повели в такій ситуації?
- Який висновок ви зробите?
2. «Мозковий штурм»(про В. О. Сухомлинського).
- Послухайте, про кого ці рядки?
- А які його твори ми вже читали?(«У привокзальному садку», «Про що думала Марійка»).
- Спробуйте прочитати назву цього оповідання.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Передбачення»
- Уважно подивіться на слова і назву, як ви гадаєте, про кого буде наше сьогоднішнє оповідання.
- Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…» (Діти висловлюють своє припущення)
- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?
- Чи легко жити людині з фізичними вадами?
- Як ви думаєте з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?
- Як ви думаєте, як почуваються люди, коли їх фізичні недоліки з подивом розглядають.
V. Повідомлення теми, мети уроку.
- Отже, сьогодні ми познайомимося ще з одним оповіданням В.Сухомлинського.
Будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, перевіримо, чи справдилося ваше передбачення і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком у вихованні кращих рис характеру.
VІ. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Вступна бесіда
- Які риси характеру ви знаєте?
- Ці риси оселилися в будиночках. Прочитайте їх. (слайд)
- Чому у першому будиночку оселилося сонечко, а у другому хмарка?
-В якому будиночку оселилися б ви? Чому?
- Як ви гадаєте, яка риса характеру найголовніша, яка об’єднує в собі всі інші?
- Саме про це буде наше оповідання.
2. Словникова робота
-В цьому тексті вам зустрінуться нові слова
-Прочитайте їх.
п'ять іспит
благав лагідно
живенько насмішки
чорноокий полегшено
пустотливих горбатенька
- Що означають слова?
ЖИВЕНЬКО – швидко БЛАГАВ – наполегливо просив
ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні ЧОРНООКИЙ – з чорними очима
ІСПИТ – екзамен, перевірка
3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»
Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).
- Зараз я читатиму текст частинами, а ви даватимете відповіді на запитання.
Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками
- Після читання дайте відповідь на питання:
- Який іспит витримав клас?
Горбатенька дівчинка
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
- Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.
Вона була горбатенька.
І зупинка
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що означає вислів очі впилися? (уважно придивлялись, почали розглядати)
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.
ІІ зупинка
- Чого боявся вчитель?
- Як сприйняли діти дівчинку?
- Що означає вислів затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
Учитель полегшено перевів дух.
- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:
- Я…
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
ІІІ зупинка
- Що означає вислів перевів дух (спокійно видихнув)
- Який іспит витримав клас?
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?
Фізкультхвилинка
4. Читання по черзі - до кого доторкнуся
- Зараз будемо читати по черзі до кого я доторкнуся.
5. Гра «Швидко відповідай»
- Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
· Де відбувалися події?
· Який йшов урок?
· З чого це видно?
· Хто перервав урок?
· З якої причини?
· Як звали нову ученицю?
· Яку фізичну ваду вона мала?
· Про що «мовчки благав» учитель?
· Як діти зустріли новеньку?
· Чому вчитель «полегшено перевів дух»?
5. Вибіркове читання
· Прочитайте, чим займалися учні в класі.
· Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?
· Як почувався вчитель?
· Як учні зустріли дівчинку?
· З якою просьбою звернувся директор до дітей? Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.
7. Вправа на розвиток читацьких навичок.
На дошці записано початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.
1. Коли це у двері... 2. Чорноокий хлопчик... 3. Тридцять п'ять пар...
4. Він дивився у вічі... 5. Вони дивились на... 6. Хто поступиться...
7. Учитель був тепер...
8. Читання деформованих прислів’їв. Робота в парах
Не смійся з лиха людського, а добрі діла. Хто іншим добра бажає, той і собі має. Не одежа красить людину, щоб тобі не було такого.
|
- Зараз ви попрацюєте в парах. У вас на парті є листочок зеленого кольору. Прочитайте деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.
- Поясніть, як ви їх розумієте.
VІІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.
1. Бесіда
- Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)
- І якими виявилися діти?
- Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)
- А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?
- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)
- Як треба ставитися до таких людей?
- Як би ви по іншому назвали це оповідання?
- Чого нас навчило це оповідання?
- Що вас найбільше вразило?
- Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Діти, до нас заглянуло сонечко під назвою Людяність, але воно без промінчиків. Промінці - це будуть гарні риси характеру, які об’єднує у собі людяність. Давайте згадаємо, про що ми говорили на уроці і подаруємо сонечку промінці.
3. Інтерактивний метод «Займи позицію» (вчитель створює ситуацію, коли кожен учень має можливість висловити думку, переконати товариша, проаналізувати думки інших та вибачитись, подякувати і змінити попередню позицію).
«Людяним потрібно бути, щоб»
тебе похвалили дорослі
дарувати людям добро
взамін отримати винагороду
4. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:
На уроці: я вчився…
я дізнався…
я зрозумів…
я хотіла б…
- Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу.
- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.
VІІІ. Домашнє завдання. Розповідати оповідання В.Сухомлинського, а також поміркуйте, як могли б розвиватися події далі.