Урок "Рідна домівка, рідна сім'я - тут виростає доля моя"

Про матеріал

конспект уроку з літературного читання з використанням ігрового моменту - присутність м'якої іграшки, яка спостерігає за роботою учнів, а в кінці уроку заспіває їм пісеньку.

Перегляд файлу

Тема  уроку. Людяність – в людині головне. В. Сухомлинський "Горбатенька дівчинка".

 

Мета: навчання аналі­зувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб;

формування вмінь визначати головну думку твору; поглиблення знань дітей про загальнолюдські моральні якості; удосконалення читацьких навичок;

розвиток зв’язного мовлення, мислення, вміння висловлювати власну думку;  виховання доброти, чуйності, людяності.

 

Обладнання:мультимедійний комплект, аркуш з прислів’ями для роботи в парах, підручник О.Я.Савченко «Літературне читання».

                             

 

                                                                Хід уроку

І. Організація класу

Всі почули вже дзвінок   Працюватимем старанно

На улюблений урок.    Щоб почути у кінці

Зараз сядуть всі дівчатка   Що у нашім 2 класі

А за ними і хлоп’ятка.    Діти - просто Молодці.

Інтерактивна вправа «Розминка «Закінчи речення одним словом»

- Діти,  заручіться підтримкою своїх однокласників у навчальній діяльності. Для цього  закінчіть одним словом речення: «Я бажаю вам...» (Можливі варіанти відповідей учнів: успіху, перемоги, наснаги, твор­чості тощо.)

ІІ. Мовна розминка

             1.Скоромовка.

Скрекоче сорока сороці:

- А я у сорочій сорочці!

Сорока сороці скрекоче :

- А в мене яєчко сороче.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.     Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа бліц-опитування.

 - З яким твором ми познайомилися на минулому уроці?(«Новий м’яч»).

 - Як звали дівчинку?(Клава).

    - З чого почалася розмова дівчаток?(« Давай пограємося.»)

    - Про що розповідається спочатку?

  - Чим закінчується оповідання?

  - Що змінилося б, якби Клава дала дівчаткам м’яч?

              - Прочитайте кінцівку оповідання.(Постояли …).

              - Чи траплявся з вами подібний випадок?Як ви себе повели в такій ситуації?

              - Який висновок ви зробите?

           2. «Мозковий штурм»(про В. О. Сухомлинського).

            - Послухайте, про кого ці рядки?https://docs.google.com/document/d/1Udeowyo5m-KYcai31pMEHCPt3iJBefgyid5F4AsYgx8/pub

- А які  його твори ми вже читали?(«У привокзальному садку», «Про що думала Марійка»).

- Спробуйте прочитати назву цього оповідання.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 Інтерактивна вправа «Передбачення»

- Уважно  подивіться  на  слова і назву, як ви гадаєте, про  кого  буде  наше  сьогоднішнє оповідання.                 

- Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…»  (Діти висловлюють своє припущення)

- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?

- Чи легко жити людині з фізичними вадами?

- Як ви думаєте з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?

- Як ви думаєте, як почуваються люди, коли їх  фізичні недоліки з подивом розглядають.

V. Повідомлення теми, мети уроку.

- Отже, сьогодні ми  познайомимося ще з одним оповіданням В.Сухомлинського.        

 Будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно,  перевіримо, чи справдилося  ваше  передбачення  і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком у вихованні кращих рис характеру.

VІ. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Вступна бесіда

-          Які риси характеру ви знаєте?

- Ці риси оселилися в будиночках. Прочитайте їх.  (слайд)

 

- Чому у першому будиночку оселилося сонечко, а у другому хмарка?

-В якому будиночку оселилися б ви? Чому?

- Як ви гадаєте, яка риса характеру найголовніша, яка об’єднує в собі всі інші?

- Саме про це буде наше оповідання.

2. Словникова робота

-В цьому тексті вам зустрінуться нові слова

-Прочитайте їх.

п'ять                               іспит

благав                          лагідно

живенько                       насмішки

чорноокий                      полегшено

пустотливих               горбатенька

- Що означають слова?

ЖИВЕНЬКО – швидко  БЛАГАВ – наполегливо просив

ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні ЧОРНООКИЙ – з чорними очима

ІСПИТ – екзамен, перевірка

3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»

Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).

- Зараз я читатиму текст частинами, а ви даватимете відповіді на запитання.

Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками

-         Після читання дайте відповідь на питання:

-         Який іспит витримав клас?

 

                                                 Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

-         Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

Вона була горбатенька.

І зупинка

   -  Кого привів у клас директор?

   -  Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

  - Що означає вислів   очі впилися? (уважно придивлялись, почали  розглядати)

  -   Як ви думаєте, що трапилося далі?

 

Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 ІІ зупинка

-         Чого боявся вчитель?

-         Як сприйняли діти дівчинку?

-         Що означає вислів   затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)

-         Як ви думаєте, що трапилося далі?

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:

-         Я…

Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

  ІІІ зупинка

-         Що означає вислів  перевів дух (спокійно видихнув)

-         Який іспит витримав клас?

-         Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?

Фізкультхвилинка

4. Читання по черзі - до кого доторкнуся

- Зараз будемо читати по черзі до кого я доторкнуся.

5. Гра «Швидко відповідай»

- Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.

·         Де відбувалися події?

·         Який йшов урок?

·         З чого це видно?

·         Хто перервав урок?

·         З якої причини?

·         Як звали нову ученицю?

·         Яку фізичну ваду вона мала?

·         Про що «мовчки благав» учитель?

·         Як діти зустріли новеньку?

·         Чому вчитель «полегшено перевів дух»?

5.     Вибіркове читання

·         Прочитайте, чим займалися учні в класі.

·         Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?

·         Як почувався вчитель?

·         Як учні зустріли дівчинку?

·         З якою просьбою звернувся директор до дітей? Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.

7. Вправа на розвиток читацьких навичок.

На дошці записано початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.

1. Коли це у двері...              2. Чорноокий хлопчик...                 3. Тридцять п'ять пар...

4. Він дивився у вічі...          5. Вони дивились на...                    6. Хто поступиться...

7. Учитель був тепер...

8. Читання деформованих прислів’їв. Робота в парах

 

Не смійся з лиха людського,                            а добрі діла.

Хто іншим добра бажає,                                   той і собі  має.

Не одежа красить людину,                           щоб тобі не було такого.

 

 

 

 

 

 

 

- Зараз ви попрацюєте в парах. У вас на парті є листочок  зеленого кольору. Прочитайте  деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.

 

              

 -         Поясніть, як ви їх розумієте.

VІІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.

1.         Бесіда

-         Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)

-         І якими виявилися діти?

-   Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)

-         А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?

- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)

- Як треба ставитися до таких людей?

- Як би ви по іншому назвали це оповідання?

- Чого нас навчило це оповідання?

- Що вас найбільше вразило?

- Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)

2.     Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»https://docs.google.com/document/d/1Udeowyo5m-KYcai31pMEHCPt3iJBefgyid5F4AsYgx8/pubhttps://docs.google.com/document/d/1Udeowyo5m-KYcai31pMEHCPt3iJBefgyid5F4AsYgx8/pub

-  Діти, до нас заглянуло сонечко під назвою Людяність, але воно без промінчиків. Промінці  - це будуть гарні риси характеру, які об’єднує у собі людяність. Давайте згадаємо, про що ми говорили на уроці і подаруємо сонечку промінці.

3. Інтерактивний метод «Займи позицію» (вчитель створює ситуацію, коли кожен учень має можливість висловити думку, переконати товариша, проаналізувати думки інших та вибачитись, подякувати і змінити попередню позицію).

                                     

                                        «Людяним потрібно бути, щоб»

тебе похвалили дорослі                                                                  

дарувати людям добро        

 взамін отримати винагороду

 

   4. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:

На уроці:  я вчився…

                      я дізнався…

                        я зрозумів…

                     я хотіла б…

-         Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу.

- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду.  В народі кажуть: «Життя  прожити -  не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб  ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли  дійсно  Людьми з великої букви.

VІІІ. Домашнє завдання. Розповідати оповідання В.Сухомлинського, а також поміркуйте, як могли б розвиватися події далі.

docx
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку