12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок позакласного читання. Улас Самчук «Марія». 11 клас

Про матеріал

Відкрити перед учнями ще одну сторінку правди в літературі на прикладі роману Уласа Самчука «Марія»; удосконалювати вміння аналізувати роман, образи твору; поглибити вивчене про індивідуальне і типове, національне і загальнолюдське у творі; працювати з текстом вибірково, зіставляти, робити висновки; розвивати творчі здібності, уяву; виховувати кращі риси характеру, споконвіків притаманні українцям.Відкрити перед учнями ще одну сторінку правди в літературі на прикладі роману Уласа Самчука «Марія»; удосконалювати вміння аналізувати роман, образи твору; поглибити вивчене про індивідуальне і типове, національне і загальнолюдське у творі; працювати з текстом вибірково, зіставляти, робити висновки; розвивати творчі здібності, уяву; виховувати кращі риси характеру, споконвіків притаманні українцям.

Перегляд файлу

Урок № 30                                                                              Дата:

Тема: Урок позакласного читання. Улас Самчук «Марія».

Мета: Відкрити перед учнями ще одну сторінку правди в літературі на прикладі роману Уласа Самчука «Марія»; удосконалювати вміння аналізувати роман, образи твору; поглибити вивчене про індивідуальне і типове, національне і загальнолюдське у творі; працювати з текстом вибірково, зіставляти, робити висновки; розвивати творчі здібності, уяву; виховувати кращі риси характеру, споконвіків притаманні українцям.

ХІД УРОКУ

 

Не дайте, люди, Україні вмерти

Ні в правнуках, ні в дітях, ні в собі.

В. Симоненко

І. Організація класу.

 Сподіваюся, що на уроці ви будете організованими, уважними. Проявите працездатність, самореалізуєтеся й самовдосконаитеся.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

 

1. Вступне слово вчителя

Не звільняється пам'ять,

Відлунює знову роками.

Я зітхну. Запалюю обгорілу свічу.

Помічаю: не замки – твердині,

Не храми – кам’яний чорнозем,

Потріскані стіни плачу

Піднялись, озиваються в десятиліттях

З далини, аж немов з кам’яної гори

Надійшли. Придивляюсь.

Вкраїна. ХХ століття.

І не рік, а криваве клеймо – тридцять три.

 

2. Слово вчителя. Питання до учнів:

1. Із якими подіями в Україні пов’язана ця поезія?

2. Які асоціації вона у вас викликала?

Ви самостійно ознайомилися з романом «Марія». Я хочу, щоб сьогодні на уроці ви уявили ті непрості для нашого народу роки і відродили в своїх душах генетичну пам'ять. А епіграфом до нашого уроку є слова В.Симоненка (учні записують тему уроку, епіграф.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

 1. Біографія

У.Самчук народився 20 лютого 1905 року на Волині. Письменник-емігрант став літописцем українського народу, такої тяжкої й трагічної її доби – масового винищення: і фізичного, і духовного. Творча спадщина письменника – це роман «Волинь», який номінувався на Нобелівську премію в 30-х рр., а також трилогію «Ост», «Чого не гоїть вогонь?». Найсенсаційнішим з усіх творів Уласа Самчука став роман-спалах «Марія». Це перший твір в українській літературі про Голодомор 1933 р., спрямований проти укр. нації, про страшний геноцид проти українознавства.

 

Питання до учнів: Яке визначення слова «геноцид»?

Про причини і наслідки Голодомору:

 

 

 

 

 

 

1. Слово вчителя.

Довгі роки ця тема замовчувалася, факт Голодомору заперечувався, хоча 60 років уже існували твори очевидців, які підтверджували геноцид українського народу. Серед них – перший – Улас Самчук, який написав роман «Марія» - твір неординарний, твір-спалах.

 

3. Опрацювання ідейно-художнього змісту твору. Характеристика образу Марії

 

Отже, роман «Марія» - твір, що змушує наші серця швидше битися…

 

А) Охарактеризуйте ставлення Марії до праці. Зачитайте рядки

- Що Марії праця? Жне, в’яже за косарями і, мов дзвінок, гомонить. Працювати вміла і не цуралася праці. Вміла варити, пекти хліб, порати худобу. (с. 20)

 Б) Що означає для Марії земля?

- Марія ще в полі «посіває». Глянула на недосіяне поле. Боже, та де ще там межа? А недосіяне не можна кидати. М’яка земля просить зерна. Земля не буде чекати, гріх заставляти чекати її. Ось досіємо – й тоді на  вечірню.    (с. 24)

 

А) Чи здатна Марія глибоко сприймати красу, чи душевна й поетична ця особистість?

- Дзвенить, дзвенить її моторна, запашна пісня, носиться над полями, чайкою в’ється, розсипається лунами дзввонотонними. (с. 20)

- Слухає товсту книгу, плаче, втирає мокрі очі і просить ще. Цікаво ще. Далі хай книга говорить.

 

Б) У чому смисл життя матері Марії?

- Корній, Марія і стара мати сидять коло столу і їдять Святу вечерю. Їм весело і радісно. На обличчях спокій, видно сяєво щастя – короткого і про ходячого, але все-таки щастя. «Ми, - кажуть Маріїні очі, - не вимагаємо багато щастя. Щастя наше в повноті існування…» (с. 83)

 

 

У. Підведення підсумків уроку. Рефлексія й оцінювання

 

Слово вчителя. Хочу звернути вашу увагу на останні сторінки твору. Розв’язка його трагічна: у той час, коли невисушене зерно, зсипане в велику купу пріє в монастирі – село вимирає з голоду. Гине не тільки родина Марії, гине нація: чоловіки – господарі землі, жінки – берегині роду, діти – майбутнє народу. Зникли носії народних традицій, порвалася виплекана предками основа життя. І тому роман «Марія» звучить як набат, застереження (зачитати епіграф).

 

Питання до учнів:

1. Кому адресований твір?

2. Яку громадянську позицію він виховує? (не бути сліпим знаряддям чужої волі, мати високу національну свідомість, щоб не повторилися ті страшні події).

 

Слово вчителя. Шановні друзі! Ми торкнулися сьогодні душею до трагічних сторінок роману, пройшли життєвим шляхом матері Марії. Скажіть, які риси характеру Марії вам найбільше сподобалися і ви хотіли б їх реалізувати в самостійному житті?(відповіді учнів)

 Указом Президента України кожна остання субота листопада відзначається як День пам’яті жертв Голодомору.

Разом з цими словами зробіть останній сніп пшениці для Марії і тисячі таких жінок – берегинь роду українського і ніколи не забувайте про ці страшні сторінки нашої історії.

 

- Чи задоволені ви результатами спільної діяльності?

- Чи реалізували ми на уроці всі поставлені завдання?

 

- Виставлення оцінок.

 

УІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум «Над якими проблемами змушує замислитися роман Уласа Самчука «Марія»?»

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку