Мета :ознайомити учнів із нелегким життєвим шляхом письменника;сформувати розуміння значення доробку О.Вишні у 1920-ті роки;розвивати логічне мислення,мовлення учнів; прищепити любов до творчості гумориста.
Урок 9
Тема . Остап Вишня . Трагічна доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки.
Мета :ознайомити учнів із нелегким життєвим шляхом письменника;сформувати розуміння значення доробку О.Вишні у 1920-ті роки;розвивати логічне мислення,мовлення учнів; прищепити любов до творчості гумориста.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання :портрет письменника,виставка творів,листи,щоденникові записи.
Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-Як називалася перша збірка Б.-І.Антонича?
--Як називалася друга збірка Б.-І.Антонича?
-У якій збірці присутні язичницькі мотиви?
-Коли помер Б.-І. Антонич?
Підсумок
ІІІ. Установчо – мотиваційний блок
Аутотренінг
Я учень
Я особистість творча
Я читаю,думаю,обираю
Я хочу більше знати.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Презентація 1.
Завдання :
Дитячі роки П.Губенка
Юнацькі роки . Розкрити значення усмішок у 1920-ті роки .
Висвітлити період заслання.
Розглянути другий період в житті і творчості гумориста (з 1943 р.)
Останні роки життя.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота з поезією М.Рильського.
1. Робота з поезією М.Рильського.
М.Рильський товаришував з О.Вишнею і написав про нього не один вірш. Прослухайте поезію і на її основі і власної уяви створіть словесний портрет О.Вишні. Потім порівняємо з художнім портретом.
2.Усне малювання(розгляд портрета)
По полях ми з Вишнею бродили
Восени ,шукаючи зайців,
І бур”ян пожовклий,посивілий
Під ногами срібно хрускотів,
Скільки доброти було в обличчі,
Скільки мудрості в очах було,
Як дивився приятелю в вічі
Любий наш Михайлович Павло!
Без гучних прожив він декларацій ,
А в душі поезія цвіла!
Друг людини,друг природи й праці,
Грізний ворог нечисті і зла.(Презентація 2)
3.Дослідження «Таємниця імені». Ми вже досліджували вплив імені на долю людини. Перед тим,як ми розглянемо біографію письменника,послухаємо ,яку долю віщувало йому його ім”я і порівняємо .чи збулися ці віщування . Справжнє ім”я Павло.
Виступ народознавця.
Павло - добра і чуйна дитина. Він з великим бажанням буде допомагати матері доглядати за молодшим братом або сестричкою. З віком у Павла ще більше виявиться здатність до співпереживання ,співчуття. Колеги по роботі будуть цінувати в ньому працьовитість,надійність,здатність у будь який момент прийти на виручку товаришеві.
Відносини з жінкою в нього, як правило,рівні,теплі.
Ми дізналися про вплив імені на долю людини, а тепер порівняємо ці відомості з біографічними даними.
О.Вишня створив гумореску «Моя автобіографія». Перегляньте уривок із фільму ,знятого на основі цієї гуморески ,ознайомтеся із початком життєвого шляху О.Вишні.
4. Перегляд фільму!
5. Розповідь викладача з використанням презентації.
1.Дитячі роки Остапа Вишні .
- Павло Михайлович Губенко народився 13 листопада на хуторі Чечва поблизу містечка Грунь Зіньківського повіту на Полтавщині(нині Охтирський район Смуської області). фільм.
- Павло закінчив початкову школу ,потім –Зіньківську двокласну. Потім вступив до військово-фельдшерської школи у Києві,де він,як син колишнього солдата мав право навчатися безкоштовно.(презентація 3)
Підсумок .
Де і коли народився О.Вишня?
Яку освіту здобув?
2. Розповідь про юнацькі роки та значення усмішок у 20-ті роки.
З 1907 р. фельдшерував у лікарні Південно-Західної залізниці в Києві. Склав екстерном іспити за гімназію і в 1917 р. став студентом історико-філологічного факультету Київського університету . 1919р.-залишив навчання.
Під час громадянської війни (с.102) з «Автобіографії був у Ц.Р.».
У літературу П.Губенко ввійшов під псевдонімом Павло Грунський ,який підписав свій сатиричний твір «Демократичні реформи Денікіна»,опублікований 1919р.,в газеті «Народна воля».
В 1920р. заарештовують за «контрреволюційну діяльність». Визволитися з камери допоміг Василь Еллан – Блакитний.
Стає працівником газети «Вісті ВУЦВК»(Всеукраїнського Центрального Виконавчого Комітету),а згодом редагує журнал «Червоний перець» і секретарює в газеті «Селянська правда».
22.07.1921р. з”являється усмішка «Чудака,їй – Богу !» в газеті «Селянська правда» ,підписана псевдонімом Остап Вишня.
Створює новий журнал гумористичної прози – усмішки. Відзначався винятковою працездатністю,протягом 20-х рр..-23 книги.
За 2-3 роки праці гумориста став найбільш знаним після Шевченкка. На 1928р. було видано чотири томові вибрані «Усмішки». До початку 1930р. тираж книжок доходив до 2 млн .- нечуваної для тих часів цифри. Неписьменні селяни навчалися грамоти,щоб мати змогу прочитати усмішки О.Вишні про своє життя.
Підсумок.
У якому університеті навчався О.Вишня?(Київський університет,істор-філософськ.)
Під яким псевдонімом увійшов у літературу?(Павло Грунський «Демократичні реформи Денікіна»)
Під яким твором вперше з”явився підпис Остапа Вишні?(«Чудака,їй-Богу»,газета «Селянська правда» 1921р.)
Яке значення усмішок?(підвищували грамотність)
3. Період заслання.
Критика після літературної дискусії звинуватила О.Вишню в націоналізмі,оспівувані куркульства.
26 грудня 1933р. заарештували О.В.
Звинувачення і належність до контрреволюційної групи УВО(Українська військова організація)та підготовка замаху на державного діяча П.Постишева.(презентація,історія про свіже пов.)
22 лютого 1934 р. –засудили до розстрілу. A 3 березня 1934р. змінили вищу міру на 10 років заслання.(аренд.)
П.М. відправили до Ухтинсьокого табору в селищі Чиб”ю (республіка Комі) О.В. веде табірний щоденник під назвою «Чиб”ю,1934р.» виданий в 1989р.
Дружині митця – відомій актрисі Варварі Маслюченко-Губенко із сином В”ячеславом та дочкою Марією запропонували виїхати в 5-денний термін з України. Вона перебралася до Архангельська. Сучасники називали її декабрист кою 20 ст. під час заслання Павло із дружиною зрідка бачилися ,листувалися. Про теплі почуттями зможемо судити ,коли побуваємо в театрі. Наші актори із листами О.Вишні до дружини та спогадами Варвари. Протягом 10 років заслання було близько 30 листів О.В.
Театр (виступ учня у ролі Остапа Вишні)
13 листопада 1936 р.
47 весна мені сьогодні! Я вже дорослий! Дорослий ,а жити без твого спілкування не можу . і я тисячу разів благословляю тебе в цей радісний і святковий для мене день. Вітаю воднораз і тебе з твоєю «весною»,що стукне з місяць од сьогодні. Бажаю я тобі сили,мудрості , здоров”я ,радості й любові краще за все..до мене. А тебе щоб усі любили! Тільки щоб любов моя була дужча за всіх ,щоб вона гріла тебе так, як я хочу тебе теплити,обгортати та ласкавити,дорога ти моя і дружина ,і матір,і друг,і охоронець,і ангел мій найдорожчий!
Багато настраждався і О.Вишня ,і його родина протягом довгих 10 років.
Підсумок.
Коли було заарештовано О.Вишню?(26 грудня 1933 р.)
Який вирок виніс суд?(розстріл,замінили на 10 років )
Де відбував покарання?( Ухтинський табір )зустріч із сином і донькою.
4. Другий період в житті і творчості гумориста(з 1943р.). Останні роки життя.
3 грудня 1943р. О.В. вийшов на волю.
26 лютого 1944р.-зявилася усмішка «Зенітка»,- це другий період у житті і творчості гумориста.
У 1946р. після фейлетону «Дозвольте помилитись!» над О.В. нависла небезпека арешту.
Виходять книги «Молоді будьмо», «Діла наші і діла не наші», «Мисливські усмішки», «Отак і пишу», «Письменник працює в житті», «Перець». Стає членом Спілки письменників. Перебуває під наглядом спецслужб.
Дуже любив тварин. У нього був дог Цяцька,якого навчив сміятися. А згодом спанієль .
Думка ,який здох відразу по смерті господаря. Біолог Спанієль користується великим попитом у мисливців і не тільки. Спанієлі веселі і добрі,їх життєрадісні передається оточуючим і радує дорослих і дітей. Вони розумні і здатні чуйно реагувати на зміну настрою господаря,можуть довго гратися з дітьми. Вони допитливі і не можуть довго залишатися в стані спокою,їх легко дресирувати.
О.Вишня на зиму купував онукам щигликів і синячок,а весною їх урочисто випускав на волю. Був затятим мисливцем і рибалкою,щоправда на полювання збирався з гаслом «Хай живуть зайці!».
Про це його захоплення продивіться, будь ласка, фільм.
Перегляд фільму.
5. Останні роки життя .
25 жовтня 1955р.реабілітовано.
28 вересня 1956р. помер.
Просив щоб на похороні заспівали пісню «Козака несуть і коня ведуть».
Прослуховування пісні «Козака несуть».
Підсумок .
Чим займався О.Вишня у 2 період життя і творчості?
Узагальнення вивченого матеріалу.
Асоціативний кущ.
О.Вишня (добро-сміх-радість-страждання)
2) Творча хвилинка.
Складання сенкену
П.Губенко
Добрий,веселий,
Жив ,писав,страждав.
10 років в ув’язненні перебував.
О.Вишня
7. Підсумок уроку
1. Гра «Хто швидше?».
1.Де і коли народився?
2.Справжнє прізвище.(П.Губенко)
3.Як звали дружину?(Варвара)
4.Який жанр гумористичних творів він винайшов?(усмішка)
5.Скільки років провів у в’язниці ?(10 р.)
2.Гумор у житті О.Вишні.
8.Домашнє завдання .
Розповідати про життєпис письменника.
Тест