Урок позакласного читання. В. Королів-Старий «Потерчата»

Про матеріал
Урок позакласного читання для учнів 5 класу. Розробка містить інформацію про Потерчат та тестові завдання для закріплення матеріалу.
Перегляд файлу

Урок 18 у 5 класі

Тема. ПЧ №1. В. Королів-Старий «Потерчата»

Мета: висвітлити переносне значення казки, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння аналізувати почуте; прищеплювати інтерес до позакласного читання.

Обладнання: телевізор, відео «Словопис» (значення слова «потерчата»), текст твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: урок позакласного читання.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

II. Повідомлення теми і мети уроку

Ознайомлення з епіграфом уроку:
Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті
сміливими й мудрими, долати перешкоди
й біди і не забувати добра світового.

III. Сприйняття матеріалу уроку

1. Вступне слово вчителя.

Василь Королів-Старий у своїх фантастичних казках змальовує всю «нечисть» не як злі сили, а як дружні людині, ті, що не шкодять, а навпаки, стають у пригоді, допомагають у скрутний час.

2. Перегляд відео «Словопис».

В цьому відео йде мова про пояснення слова «потерчата».

3. Ідейно-художній аналіз казки.

Тема: допомога людям з боку «нечистої сили»

Ідея: прагнення «нечистої сили» творити добро та доброзичливо ставитися до людей

Жанр: прозова казка

Герої твору: Потерча, Домовик, Хуха, дяк Оверко, дячиха Євпраксія

3. Ознайомлення зі змістом казки «Потерчата».

Бесіда за змістом книги:

- Якими були на вигляд потерчата?

- Як допоміг Домовик дяку?

- Чому радів Домовик?

- Як описано сміх Домовика?

- Куди потрапив дяк у лісі?

- Якими постають перед нами персонажі казки Василя Короліва-Старого?

- За що домовик любив свого господаря? («… був веселий, говіркий, а коли бував чогось задоволений, то виспівував дуже гарно тонесеньким голоском, мов хлопчисько, троїнне «Господи, помилуй!»)

- Чим був стурбований Домовик? (Відсутністю господаря вдома, хоча . вже і «споночіло».)

- Якими рисами характеру наділений Домовик? (Порядність, доброзичливість, турботливість, відповідальність, доброта.)

- Довести, що Домовик – справжній охоронець оселі (зачитати цитати з твору).

- Що свідчить про порядність Домовика? («Як і всякий порядний Домовик, він довго вагався, чи виходити зі свого двору, чи ні. Із кожною хвилиною Домовик помічав, яку нього в серці наростає неспокій за свого господаря».)

- Чим Потерчата намагалися допомогти дяку Оверку? Опишіть цих істот. («Потерчата були малесенькі, зовсім голі, з великими, блискучими очима й сторчоватими синенькими чубиками на голівках. Бігли вони жваво, тільки ж їхні маленькі ніжки не могли широко ступати, а через те вони посувалися вперед дуже повільно».)

- Як дяк Оверко, віруюча людина, сприймав представників «нечистої сили»? Чому Дяк Оверко так злякався Потерчат?

- Чим і як Домовик допоміг врятуватися дяку від втеплення у болоті?

- Виразно прочитайте опис зовнішності дяка після того, коли він повернувся після подорожі по болоту. Що цим висміюється? («Дяк увесь був вимазаний чорним глеєм, по всьому обличчю було розмазане багно, виглядав він, неначе мокра курка, а на самому носі налипла добра купа бруду, що висіла, мов кишка в індика».)

- Що висміює автор у казці?

- Яким насправді був дяк?

- Яка нечиста сила водила дяка по болоті?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Тестове опитування

1. Хто чекав на свого господаря дяка?

А Домовик; 

Б дячиха;

В Відьма; 

Г русалка.

2. Куди пішов дяк?

А До міста; 

Б на службу;

В до сусіднього села;

Г на хрестини.

3. Як звали собаку дяка?

А Шарик; 

Б Палкан;

В Бровко; 

Г Рекс.

4. Яка пора року зображена у творі?

А Пізня осінь; 

Б зима;

В весна; 

Г літо.

5. Що розвісили потерчата?

А Каганці; 

Б вказівки;

Г сітки; 

В кульки.

6. Куди потрапив дяк у лісі?

А На галявину; 

Б у болото;

В у капкан; 

Г впав у річку.

7. Як розважав себе дяк дорогою додому?

А Співав; 

Б танцював;

В курив; 

Г нюхав тютюн.

8. Хто врятував дяка?

А Потерчата; 

Б Русалка;

В Домовик; 

Г Бровко.

9. Що розбудило дячиху?

А Повернення дяка; 

Б сміх Домовика;

В Бровко; 

Г неспокійний сон.

10. Як звали дяка?

А Петро; 

Б Оверко;

В Федір; 

Г Микола.

11. Як звали дячиху?

А Євпраксія; 

Б Настасія;

В Олена; 

Г Надія.

12. Кого у творі описано як «маленький темний клубок»?

А Домовика; 

Б Потерчат;

В Хуху; 

Г Відьму.

V. Підсумок уроку

Оцінювання роботи учнів на уроці. 

VI. Домашнє завдання

 Намалювати портрет Хухи-Моховинки, написати власне закінчення казки.


Результат пошуку зображень за запитом "потерчата"

1

 

docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
4103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку