урок позакласного читання "Всеволод Нестайко-"Сонячний класик"

Про матеріал
розробка уроку позакласного читання для проведення в бібліотеці.Мета:познайомити учнів із цікавими сторінками життя і творчості Всеволода Нестайка, розширити знання учнів про його твори , залучити учнів до самостійного позакласного читання; викликати інтерес до художніх творів; розвивати навички роботи з книгою – вибору для читання, виховувати любов до книги, читацьку культуру , розвивати мовлення. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ : учні знають зміст самостійно прочитаних творів, вміють їх аналізувати, висловлювати власну думку щодо прочитаного,
Перегляд файлу

Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 120

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  позакласного читання

за повістю Всеволода Нестайка «Чарівний талісман»

у  5 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи учителя-методиста

учителя української мови та літератури

Криворізької загальноосвітньої школи   І-ІІІ ступенів № 120

міста Кривого Рогу

 Скворцової Тетяни Миколаївни

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

 

Кривий Ріг-2020

 

 

 

 Тема: Всеволод Нестайко . Повість «Чарівний талісман»

Мета:

  • Вдосконалювати  навички свідомого виразного читання;
  •  вдосконалювати читання в особах; висловлювати   оцінні судження щодо вчинків дійових осіб;
  • розрізняти у пригоді комічне, смішне і небезпечне, тривожне; збагачувати словник.
  •  вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження щодо вчинків дійових осіб;
  • розвивати зв’язне мовлення учнів;
  • виховувати почуття відповідальності за свої вчинки;
  •  виховувати  інтерес до читання творів В. Нестайка і до читання взагалі;
  • виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, взаєморозуміння між дівчатками і хлопчиками.

 

Учні мають знати:

- зміст, сюжет, основні образи прочитаного твору;

-  зміст понять головний герой, другорядні персонажі твору, повість, літературний портрет.

Учні мають уміти:

  • характеризувати твір, знаходити цитати до характеристики персонажів;
  • докладно  переказувати зміст твору;
  • виділяти головну думку твору;
  • провести усну рефлексію та оцінити результати власної діяльності на уроці;
  • оцінювати вчинки персонажів;
  • робити узагальнення.

 

Форма уроку:  урок-презентація книги.

Тип уроку : позакласне читання з елементами компаративного аналізу.

Методи і прийоми: створення позитивного емоційного фону уроку, постановка проблемного питання,  метод проектів, творчі методи,   робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, інсценування, рольова гра, дискусія, ігри, алгоритмізація, випереджувальні завдання.

 

 

Обладнання: портрет В. Нестайка, виставка його книг,  міні-підручник  до уроку , телевізор, комп’ютер, листочки для кольор-тесту, одяг для перевтілення , мультимедійні матеріали для презентації, ілюстрації до твору, рекламні колажі книги,  картки для самооцінювання та самоаналізу.

 

Випереджувальні завдання:

  1. Прочитати повість В.Нестайка «Чарівний талісман».
  2. Познайомитись із біографією письменника.
  3. Створити ілюстрації до твору.
  4. Підготувати інсценізації уривків твору.
  5. Дібрати прислів’я про дружбу.
  6. Створити рекламний колаж книги.

 

 

Дружба - найнеобхідніше для життя, так як ніхто не побажає собі життя без друзів, навіть якщо б він мав усі інші блага.

 Аристотель

 Без справжньої дружби життя - ніщо.

 Цицерон

Справжній друг пізнається в біді

 (Езоп)

Найпрекрасніший подарунок, зроблений людям після мудрості, – це дружба

 (Франсуа де Лярошфуко)

 Надійний і вірний друг — великий здобуток.

Ксенофонт

Я все життя писав саме для дітей-

З любовю, болем і  тривогою

В.Нестайко

  

Любов та братство-найбільше багатство

Народна мудрість

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотиваційний етап

   1.  З’ясування емоційної готовності до уроку

  Змалювання настрою в кольорах

Оберіть колір, що відображає

ваш настрій у дану хвилину

 

 Червоний – ви прагнете до лідерства, вам не вистачає нових завоювань       і перемог. Можливо, в даний момент вам не вистачає яскравих емоційних вражень.

 

Помаранчевий – знак збудження нервової системи. Це означає, що ви дозріли для яких-небудь серйозних змін у житті.

 

Рожевий – вам не вистачає ніжності й легкості. Ймовірно, ви трохи втомились від серйозної роботи, чітких планів, вас тягне до чогось безтурботного.

 

Блакитний – мрієте про щось романтичне, піднесене, далеке. Ви бажаєте бути максимально відкритим, правдивим та при цьому зрозумілим.

 

Темно-синій – вам необхідна сильна розрядка та повноцінний відпочинок.

 

Зелений – символізує потребу в самосвердженні, потяг до знань               або бажання особистісного зросту.

 

Коричневий – не вистачає фізичного відпочинку, ви шукаєте спокою.      Вам потрібний домашній затишок, тепло і комфорт.

 

 

 

2.  Вступне слово вчителя

У ранньому дитинстві ми вперше знайомимося з книгою. Перші казки, вірші, оповідання нам читають батьки. А потім ми й самі навчаємося розуміти друковане слово. Книга з'явилася тому, що люди завжди прагнули зберегти і передати для нащадків свою мудрість, знання, красу художнього слова .  Сьогодні важко уявити наше життя без книг. Вони допомагають нам здобувати освіту, дізнаватися більше про навколишній світ, життя інших людей. Друковане слово нерідко стає порадником у різних життєвих ситуаціях.

  Книги — це справжня скарбничка мудрості. Недаремно здавна люди збирали книги, створювали бібліотеки, щоб зберегти ту інформацію, яка міститься у книгах.  Народна мудрість каже, що книга вчить, як на світі жити. І це дійсно так.. Вона розкриває нам цікавий світ, допомагає мандрувати через століття і краще розуміти сьогодення.

 Сьогодні книга дещо втрачає свої позиції по відношенні до інших  засобів комунікації. Але, на мою думку, в цьому немає нічого поганого. Електронні книжки, які можна знайти в Інтернеті, значно полегшують і прискорюють доступ до потрібної людині інформації. А прихильників читання традиційних книжок завжди буде багато, адже спілкування з друкованою книгою викликає особливе відчуття, ніби спілкуєшся з живою людиною.

  • Хто з вас любить читати?
  • А хто регулярно ходить до бібліотеки?
  • Яких дитячих письменників ви знаєте?

 

 

1.  Мовленнєва розминка

У Леоніда Глібова є прекрасний віршик-загадка

Бачить - не бачить,

Чути - не чує,

Мовчки говорить,

Дуже мудрує.

Часом захоче –

Правди навчає;

Іноді бреше,

Всіх звеселяє.

Люба розмова,-

Будемо, діти,

З нею довіку

Жити- дружити.

 

Хто ж то такая

В світі щаслива,

Мудра, правдива

І жартівлива?

Як не вгадали,

Стану в пригоді:

Річ коротенька –

Книжка, та й годі.

 

Учитель: зараз проведемо невеличку гру «Літературний пінг-понг»

 Продовжи прислівя про дружбу

- Дурний друг – недруг

- Річ краще нова, а дружба – стара

- Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже

- Приятелів тьма , а вірного друга нема

- Що тобі не мило, другові не зич

 - Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися

- Друга у скруті пізнають

- В лиху годину пізнаєм вірну людину

- Скарб – не друг , а друг – скарб

- Друг – боягуз гірший лютого ворога

- Дружба та братство – найбільше багатство

- Скажи мені, хто твій друг, і я скажу тобі, хто ти

 

Учитель: Ви вже зрозуміли з розминки, що на нашому уроці позакласного читання мова піде про книгу , в якій ідеться про дружбу.

Проблемне питання : Яке  значення має дружба  у житті людини?

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— Ви вже знайомі з творами відомого українського письменника Всеволода

Нестайка. Це цікаві оповідання, казки, повісті про незвичайні пригоди ваших

ровесників — хлопчиків і дівчаток.

З героями його творів теж відбуваються дивовижні події, завдяки чарівним

речам. Сьогодні ми  поговоримо про повість  Всеволода Нестайка «Чарівний талісман».

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 

1. Прес-конференція «Ознайомлення із творчістю Всеволода Нестайка» (Інтерактивна вправа «Рольова гра»)

Учитель.

- Пропоную знайомство із творчістю Всеволода Нестайка провести у вигляді прес-конференції.

Словникова робота.

Прес-конференція - захід для ЗМІ, що проводиться у випадках, коли є суспільно значуща новина, і організація або окрема відома особа, безпосередньо пов'язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі з цієї новини, які були б цікаві і важливі для громадськості.

Літературознавці- учні, які підготувалися  вдома і знають біографію.

Представники ЗМІ- всі інші учні класу.

- Прошу дослідників життя письменника зайняти місце за столом, а представників ЗМІ підготуватися до інтерв’ю.

1-й літературознавець.

- Розпочинаємо прес-конференцію, присвячену письменнику Всеволоду Нестайку. Прошу задавати питання.

(Представники ЗМІ по черзі задають питання, на які відповідають літературознавці).

- Звідки родом Всеволод Нестайко?

Відповідь:   Народився письменник в місті Бердичів Житомирської області 30 січня 1930 року.  Рід  батька мав козацькі корені. Дід був священиком на Тернопільщині. Дід по материнській лінії походив із селян-кріпаків із Житомирщини.

- Які згадки про дитинство у письменника?

Відповідь: Коли Всеволод Нестайко був маленьким хлопчиком,  він страшенно хотів швидше вирости і стати великим та дорослим. «Може  тому, що я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. Малий, худий  та ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили “Море горить!”, “Пожежна команда”. А ще в класі мене називали Рудий африканський їжачок»,—згадує письменник. І щоб швидше вирости, Всеволод годинами стояв під дощем і спати лягав о сьомій. Отак у сні і нетерплячці В. Нестайко і не зогледівся, як несподівано виріс майже під два метри і перестав бути рудим. 

- Яку освіту отримав Нестайко??

Відповідь: 

Скінчивши десятирічку, 1947 року майбутній письменник вступив на слов'янське відділення філологічного факультету Київського університету. Всеволод Нестайко закінчив  навчання  в 1952 році.

 

- У яких виданнях друкувався письменник?

- Відповідь: Перші оповідання для дітей Всеволод Нестайко почав друкувати в журналах «Барвінок» та «Піонерія». Перша книжка «Шурка і Шурко» побачила світ у 1956 році

 

 Які твори вийшли друком?

Відповідь: Майже п'ятдесятирічний шлях у дитячій літературі він засвідчив виданням близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п'єс. Найвідоміші з них:

"Незвичайні пригоди у лісовій школі",  "Скринька з секретом", "Чудеса в Гарбузянах", "Пригоди Грицька Половинкина", "Тореадори з Васюківки".  «В Країні Сонячних Зайчиків» (1959), «Супутник ЛІРА-3» (1960),

«Космо-Натка» (1963), «Робінзон Кукурудзо» (1964), «Тореадори з Васюківки»(1973), «Одиниця з обманом» (1976), «Незвичайні пригоди в лісовій школі(1981), «Загадка старого клоуна» (1982), «П’ятірка з хвостиком» (1985), «Незнайомка з Країни Сонячних Зайчиків» (1988), «Слідство триває», «Таємничий голос за спиною» (1990), «Неймовірні детективи» (1995) та інші непересічні твори.

-Скільки разів видавалися його книги?

Відповідь:  Тільки в часи незалежної України його твори витримали 53 видання. Книги В.  Нестайка перекладено двадцятьма мовами, в тому числі англійською, німецькою, французькою, іспанською, арабською, бенгалі, угорською, румунською, болгарською, словацькою тощо. Російською його книги виходили тринадцять разів.

 

 - Ким  працював Всеволод Нестайко?

Відповідь:  Багато професій поміняв Всеволод Нестайко. Він був і столяром, і слюсарем, візником, репетитором.   В. Нестайко працював у редакціях журналів «Дніпро», «Барвінок», у видавництві «Молодь». З 1956 по 1987 рік завідував редакцією у видавництві «Веселка». 

 

 - Які нагороди має письменник?

Відповідь:  Літературні премії

Премія імені Лесі Українки (1982) — за повість-казку «Незвичайні пригоди в лісовій школі».

Премія імені Миколи Трублаїні — за повість-казку «Незнайомка з Країни Сонячних Зайчиків».

Премії імені Олександра Копиленка — за казку «Пригоди їжачка Колька Колючки та його вірного друга і однокласника зайчика Косі Вуханя».

Друга Премія Першого Всесоюзного конкурсу на кращу книгу для дітей — за повість в оповіданнях «П’ятірка з хвостиком».

Відзнака «Золотий письменник України», 2012.

Міжнародні нагороди фільмів, які знято по мотивах творів В.Нестайка

Гран-прі Міжнародного кінофестивалю в Мюнхені (1968) — За телефільм «Тореадори з Васюківки».

Головна премія Міжнародного фестивалю в Алегзандрії (Австралія, 1969) — За телефільм «Тореадори з Васюківки».

Премія Всесоюзного кінофестивалю в Києві (1984) — За кінофільм «Одиниця з обманом».

Спеціальний приз на кінофестивалі в Габровому (Болгарія, 1985).

1979 року рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури трилогію «Тореадори з Васюківки» внесено до Особливого почесного списку Г. Х. Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.

 

 - Що спонукало письменника зробити спроби в дитячій прозі? 

Відповідь: Письменник розповідав: «Я раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство — найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад — у дитинство. Та нема у часу дороги назад»,— зізнається він.

І все ж таки Всеволод Зіновійович Нестайко знайшов цю дорогу. А пролягла

вона через уяву і фантазію. Він подумки повертався у дитинство — почав пи-

сати для дітей веселі і мудрі книги.

 

- Твори яких українських письменників любив читати  Всеволод Нестайко?

Відповідь: У дитинстві Всеволод захоплювався творчістю письменників Миколи Трублаїні, Джека Лондона, Жуля Верна, Бориса Житкова.

 -Про що писав Нестайко?

Відповідь: Основна тематика творів В. Нестайка — життя школярів, формування духовного світу дітей. Будучи досвідченим письменником, Всеволод Зіновійович говорив, що побути дитиною йому завадила Велика Вітчизняна війна, тому й став він дитячим письменником, щоб у творах повертатись у дитинство, догратись, досміятись.  Це вдалося йому настільки добре, що жоден читач не може залишитись байдужим до його історій .

- Як Нестайко відносився до своїх  героїв?

Відповідь: Він  сам любив своїх казкових героїв.   Письменника  весь час тягнуло до зображення різних пригод, що відбувалися з  героями. Справжні герої, як і представники «темних сил», є активними дійовими особами, вони потрапляють у різні конфліктні ситуації. Але разом з тим, в кожній казці є  боротьба добра із злом. І, звичайно ж, добро перемагає. Він  намагався привернути увагу дітей до добрих вчинків своїх героїв — а в них багато хороших рис у характерах, вони вміють дружити, мріяти, вміють зробити вірний вибір, діяти хоробро, рішуче.

- Як народжувалися казкові повісті?

Відповідь:  Деякі сюжети і герої спочатку з’являлися  уві сні. От так, наприклад, зароджувався  задум казки «В Країні Сонячних Зайчиків». Ще в дитинстві наснилися герої, а потім вже народилася книга.

 

 - Що ви можете розповісти про особисте життя письменника?

   Відповідь : З дружиною Світланою Пилипівною прожив понад 58 років. Вона його критик, помічниця і чарівна берегиня домашнього вогнища. Останні роки письменник жив у Києві, тяжко хворів, але продовжував працювати над новими творами.

На жаль, 16 серпня 2014 року помер Всеволод Нестайко, чиїми книгами вже кількадесят років зачитуються українські - і не тільки - діти, дорослі та пенсіонери.  30 січня 1930 року, тобто у 2015 році будемо відзначати його 85-літній ювілей.

 

Літературознавець.

- А у нас теж є до вас запитання. А які твори сучасної дитячої прози ви читали?

 

 Фізкультхвилинка (*відеоролик)

 

Кросворд

Назва першого журналу, в якому почав друкуватися Всеволод Нестайко (Дніпро)

Місто,  в якому народився письменник (Бердичів)

Місяць народження Всеволода Нестайка( січень)

Назва героїв відомого твору, яка є у заголовку (Тореадори)

 Назва видавництва, де працював Всеволод Нестайко(«Веселка»)

Який університет(за назвою міста) закінчив письменник (київський)

Заголовок оповідання В.Нестайка, в якому вжито прикметник із зменшувано-пестливим значенням(Руденький)

Ім’я письменника  (Всеволод)

Якщо кросворд заповнено правильно, у виділених клітинках можна прочитати прізвище письменника-  Нестайко

 

 

 Вправа   «Інтерактивне ток-шоу»

 1. Робота над заголовком.

  Чому твір має назву «Чарівний талісман»?

  • А що таке сюжет? (ланцюг подій у творі)
  • Давайте прослідкуємо сюжет твору.

- Визначте тему твору.

- Ідея повісті  ( возвеличення дружби, порядності, чемності, сили волі, вміння виявляти мужність і долати будь-які перешкоди, бути чесним перед самим собою.)

- Основна думка ( людину прикрашає не одяг, а вчинки, манера поведінки, ставлення до оточуючих, вміння прощати зло і відповідати на нього добром.)

- Назвіть головних героїв.

- Де відбуваються події?

- Давайте визначимо  композицію твору (Знайдіть підтвердження в тексті :  -    Екпозиція, зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка)

- Опишіть місце, де хлопці знайшли талісман.

- Яке значення у творі відіграє Бровко?

- Як віднеслись хлопці до Незнайомця. Опишіть його.

- Через що посварилися хлопці? (Доведіть словами із тексту)

-   Прочитайте за особами розділ, як помирилися хлопці.

- Як ви думаєте, від імені кого ведеться розповідь?

 

Учитель: у нас в гостях сьогодні цей оповідач. (Виходить хлопчик-автор)

 

Прийом  «Театр одного актора»

Сонце визирнуло з-за Лисої гори, глянуло на Гарбузяни і всміхнулося...

Воно щоранку всміхається, коли встає й кидав свій перший погляд на наше село.

Та й хіба можна втриматися від радісної усмішки, коли дивишся з неба на наші Гарбузяни?.. Кращого села немає в цілому світі.

Знаєте пісню: "Стоїть гора високая, попід горою гай, Зелений гай, густесенький, неначе справді рай"?

Так то точнісінько про наші Гарбузяни співається.

І гора, і гай, і річечка (Голубенька називається). І хати білі у буйних садках потопають, і луг, і левада, і три верби схилилися над Голубенькою ("де в'яжуться човни..."). А в Голубеньці й латаття, і жабуриння, і ряска...— ну геть-чисто все, що треба для незабутньої мальовничості пейзажу. Недарма наш земляк поет Андрій Лопата створив неповторні талановиті рядки:

Гарбузяни мої, Гарбузяни!.. Синьооке дитинство моє...

Немає місця кращого на землі!..

Але сонце всміхається не лише тому, що милується нашими Гарбузянами. Є в нього, в сонця, ще причини для усмішки...

 

Учитель:

Бесіда за змістом

А які ж причини для усмішки були у сонця та й у нас, коли ми читали твір?

Знайдіть цитати, які описують наших героїв.

 

Гра «  Перевтілення»

Учитель  : У вас було домашнє завдання  інсценувати уривки повісті. Дві групи хлопців підготували різні епізоди.  Дівчата-журі  повинні відповісти на питання,  якій  групі краще вдалося передати авторський задум.

 

Інсценізація «Похід за грибами»

Автор  : Стежка до лісу вела понад річкою крутим берегом, в'юнилася серед кущів верболозу. Мокрі росянисті гілки раз у раз черкали хлопців по щоках, лоскітно струшуючи холодні краплі за комір.

Сашко Циган, який ішов попереду, іноді навмисне придержував чи відтягував гілку, щоб вона хльоснула Журавля, який простував за ним.

Журавель :    Ой!    Не треба!

 Циган :  Не буду! 

Журавель : От стривайте.  Я вам краще сон розкажу, який мені сьогодні приснився. Ще перед тим, як ми на "Москвичі" їхали. Значить, так... Іду я, значить, лугом... по той бік Голубеньки... Сонце світить, коники у траві стрекочуть...

Марусик:   Жаби кумкають...

Журавель : Та не перебивай! Іду я, значить, лугом... у бік річки, у бік села. Усі Бамбури на тому березі переді мною як на долоні. Хати наші на узгір'ї, садки, городи, стовпи високовольтні... І раптом бачу: здіймається в небо над моєю хатою повітряний змій. Та обережно, Цигане! Ну тебе! І на тому повітряному змії якась, бачу, людина... Вчепилася руками, летить, як на дельтаплані. Придивляюсь...

Марусик:   А то вчителька математики Таїсія Миколаївна .

Журавель :   Та не перебивай же! Ну!.. Придивляюся, значить... А то — Карабас-Барабас... Кіно по телевізору "Пригоди Буратіно", пам'ятаєте... Летить, борода віялом, зуби конячі щирить... Я дивлюсь, і мене зовсім не дивує, що казковий Карабас-Барабас на повітряному змії над нашими Бамбурами летить. Наче так і треба...

 Марусик:   Ну? Ну й що?.. А далі що? 

Журавель :   Нічого... А далі ми вже на "Москвичі" їдемо...

Циган :  Якісь у тебе сни, Журавель, як у рябої кобили. 

Журавель :  Які є.   А взагалі... Інтересне все-таки явище — сни. Уві сні може відбуватися все що завгодно. І ти цьому віриш. Уві сні ти літаєш — без крил, без нічого, просто відштовхуєшся від землі, крутиш ногами — і летиш. І це тебе аніскільки не дивує. Уві сні це зовсім нормально. Наче так і треба. Взагалі що б не відбувалося уві сні, хоч би які найдивовижніші речі — ти цьому віриш. Цікаво! Правда?

Циган :   Ну, так то ж уві сні. 

Журавель :   А взагалі скільки у житті різних загадок, таємниць, незрозумілого... Цікаво жити на світі! Правда?   ( Журавель обвів навколо широко розкритими захопленими очима і зітхнув.)

 

 

Інсценізація «Зустріч із незнайомцем»

 

 Циган(зітхає) : Ех, кінчається літо .

Марусик: (зітхає) Мда...  Ще трохи — і до школи...

Журавель:  А мені вже й хочеться.

Циган: (махнув рукою) Та! Хоч би не обманював.

Журавель:  А я не обманюю. Чесно.

Циган:  Ну й дурень!

Марусик:  Теж мені радість! Знову уроки, домашні завдання, "трудові навички", "сідай, двійка"... Тьху!

Циган:  Найкраще у навчальному процесі — це канікули .

 Циган:  Не дратуй мене! Що ти не скажеш — буде неправда. Любиш ти удавати з себе зразково-показового... Аж гидко слухати!

З’являється  Незнайомець(у солом’яному брилі)

 Хлопці ошелешено перезирнулись.

 Незнайомець:  А-а, привіт! (усміхнувся ) Здоровенькі були!

Журавель:   П-привіт!

Циган і   Марусик:  З-здрастуйте!...

Незнайомець знов усміхнувся:   Чудове місце... Гарне...  Несподівано, чаклунськи гарне...

Незнайомець тримає довгастий прямокутник темно-сірого картону, на якому були накреслені чорні лінії.

Поряд з незнайомцем на землі лежала пласка дерев'яна скринька.

Циган:   А... а ви хто?

Незнайомець:А ви як думаєте?

Циган:  Хто його зна...(непевно знизав плечима)

 Хлопці теж мовчки повели плечима.

Незнайомець(насупив брови): От бачите... Недогадливі ви...Чаклун я... Чарівник.

Незнайомець говорив без усмішки, цілком серйозно.

Марусик:   Що-о?

Журавель:  Тю!..— розгублено усміхнувся Журавель.

Циган:  Дядько жартують! Смаленого дуба правлять. Не бачите? Що ми — маленькі, чи що?.. Чаклунів не буває. То тільки в казках.

Незнайомець: Ваша справа. Можете не вірити. Мені-то байдуже. Але я не жартую. Хочете — доведу?

Хлопці знову перезирнулися .Циган (задерикувато) :   Ну... ну... доведіть!

Марусик і Журавель завмерли й затамували подих.

Незнайомець: Тільки не отак відразу. От вам жаб'яча лапка...(  Незнайомець підняв із землі суху жаб'ячу лапку і простягнув Сашкові Цигану) Це не просто лапка. Це чарівний талісман. Той, у кого він, може задумати будь-яке бажання — і воно здійсниться.

Циган(недовірливо усміхнувся):  Та ну... ( але жаб'ячу лапку взяв.)

Незнайомець:   Задумати можна лише одне бажання. Отже... І коли бажання здійсниться або захочеться його одмінити, треба сказати: "Досить мені того..."— і передати талісман іншому.   Спохмурнів, заквапився:— Ну, йдіть, хлопці, йдіть. Бо он сонце за сосну сідає, освітлення міняється...

Хлопці квапливо попрощалися  і вийшли.

 

Журі підводить підсумки.

 

Учитель: Ми зараз проведемо гру «Брейн-ринг,  яка допоможе нам дізнатися, які ви уважні читачі.

 

Ведучі  проводять  гру    «Брейн-ринг»

Хто і за що дав  Марусику дав таке прізвисько?  (мама в дитинстві запинала його хусточкою і тато прозвав його Марусею)

Яке справжнє прізвище мав Сашко Циган?    (Непорожній)

Яке найулюбленіше ім’я в Бамбурах? (Сашко)

Як зветься село, де відбуваються події?  (Гарбузяни)

Як називається куток Гарбузян, де живуть хлопці?  (Бамбури)

Яке бажання загадав талісману Циган?    (машину)

Що колекціонував Сашко Циган?  (фотографії, вирізки, сувенірні макетики машин)

По скільки років хлопцям? (по 12)

Що побажав Марусик  від  талісману?  ( стати кіноартистом)

Яке бажання було у Журавля? (помиритися з друзями)

Через що посварилися хлопці? ( через кіношників)

Справжнє ім’я Марусика. (Сашко)

Хто з друзів схожий на птаха і на якого?  (Журавель)

Як звали   собаку?     (Бровко)

Хто любив розповідати сни?  (Журавель)

Хто був ватажком у хлопців?   (Циган)

Що таке чарівний талісман?   (суха жаб’яча лапка)

 

Гра  «Угадай героя»

« Природа наділила його хворобливою фантазією, і, коли справа торкалася чогось небезпечного або ж незрозуміло-загадкового, та фантазія малювала такі яскраві картини, від яких і в найвідчайдушнішого сміливця затрусилися б жижки.»  (Марусик)

« Він не ображався, коли хлопці кепкували з нього. Звісно, при бажанні  він міг би легко постояти за себе, хоча б надававши їм потиличників(він  спокійно упорався  б з обома). Але він лише простодушно усміхався на їхні глузи- вони наче одскакували від нього, як горох од стіни. Така вже була в нього вдача.  (Журавель)

«    Сашко не вмів довго засмучуватись. Гарна була у Сашка вдача. Оптимістична»    (Циган)

  1. «Хоч у вухо вбгай, хоч до рани прикладай»  (Журавель)
  2. «Більшого знавця автомобілів, як наших, вітчизняних, так і закордонних, не було, мабуть, не лише в Гарбузянах, а й у всьому районі»    ( Циган  )
  3.  “Веснянкувате обличчя русявого хлопчика років 12…» (Марусик»)
  4. «…добрий, поступливий, м’який вдачею, страшенно не любив сварок і суперечок» (Журавель)
  5. «…одягнений наче по-міському. Але на голові мав старого солом’яного бриля, потемнілого й обшарпаного, як у діда-баштанника…А головне-голова. Лобата, як у казкового мудреця. Великий ніс. Сиві кошлаті, ніби приклеєні ,брови  з-під яких насмішкувато позирають примружені очі…» (Незнайомець)

 

Учитель: Ми  познайомилися з героями твору, обговорили їх вчинки і характери, а зараз час скласти «Піраміду твору». Вона будується за певним алгоритмом. Подивіться у свої міні-підручники.

  • 1- Імя  героя чи героїв твору.
  • 2- слова, що описують героїв.
  • 3- Три слова, що описують місце події.
  • 4- Чотири слова, що описують проблему.
  • 5- Пять слів,що описують подію, яка відбувається з героями протягом сюжету.
  • 6- Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми.
  • 7-Сім слів, що описують подію, яка відбувається заради розв’язання проблеми.
  • 8- Вісім слів, що описують розв’язання проблеми.

                         Сашки

                        Вірні друзі

     Романтичний куточок Гарбузян

  Як залишитися  вірними друзями?

     Чарівний талісман виконує бажання хлопців

    Хлопці посварилися через приїзд знімальної групи

 Незважаючи на надзвичайні випробування, хлопці залишаються  друзями

Журавель вдавано тоне, чарівний талісман допомагає друзям помиритися

 

 

Робота в групах.

Гра «Уяви себе…»

Прорекламувати книгу за одним із завдань:

  • Уяви собі, що ти – продавець у книгарні. Зроби рекламу цієї книги так, що її охоче розкупили.
  • Уяви собі, що ти- літературний критик. Напиши, що тобі  не сподобалося в книзі. Обгрунтуй свою думку.
  • Уяви себе вдячним читачем. Тобі необхідно написати листа –подяку авторові цієї книги.
  • Уяви себе співавтором книги. Зроби необхідні зміни, доповнення до сюжету, композиції, оформлення книги.
  • Уяви себе учителем української літератури. Допоможи дітям ознайомитися із книгою, зумій викликати до неї інтерес. Напиши, що ти для цього зробиш: покажеш ілюстрації, розкажеш про…, зачитаєш…,даси такі завдання… тощо.
  • Уяви себе кореспондентом  «Червоного гірника». Візьми інтерв’ю  у автора книги. Про що ти запитаєш?

 

Ситуаційна вправа «Хвилинка фантазії»

--Які пригоди ще чекають на головних героїв? Придумай продовження.

-- Яке бажання ти загадав би чарівному талісману?

 

Презентація домашніх проектів –колажів до книги.

IV.  Рефлексія

 Рефлексивний екран:

  • Висловіть свою думку про урок, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану
  • Сьогодні я дізнався…                  Тепер я можу…
  • Було цікаво…                              Я спробую…
  • Було важко…                              Мене здивувало…
  • Я виконував завдання…              Мені захотілося…
  • Я зрозумів, що…                         Тепер я буду…
  • Я відчув, що…                            Урок дав мені для життя…
  • Я навчився…                               Я хотів би , як і наші герої…
  • Я зміг…

      -Я хотів би подарувати книгу Всеволода Нестайка  своєму другові, тому що…

 

 

 

 

 

Дискусія  за проблемним питанням: Яке  значення має дружба  у житті людини?

 -   Щоб мати гарних друзів треба…

  •  Дружба має  велике значення в житті людини…
  • Твір В.Нестайка повчальний тим, що…

Учитель:   

Заповіт дружби від Всеволода Нестайка

     Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!

 

V. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

 

Самооцінювання

   Оцініть себе за кожним із тверджень 

 Бали(0-2)

 

ПІБучня

Я активно працював на уроці. 

 

Я висловлював свою позицію. 

Я уважно слухав текст. 

 

Я давав повні відповіді на питання . 

 

 Я знаю зміст твору

Я узагальнював сказане на уроці 

 

 

всього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Оцінка учителя_______________________

 

 

Анкета
самоаналізу

 

Зробіть якісну та кількісну оцінку уроку.

 

На уроці я працював                           активно / пасивно

2. Своєю роботою на уроці я   задоволений / незадоволений

3. Урок для мене видався              коротким / довгим

4. За урок я                не втомився / втомився

5. Мій настрій став               кращим / гіршим

6. Матеріал уроку                                для мене був                                                                                                                            зрозумілим  /    не  зрозумілим         

              корисним / марним

              цікавим / нудним

              легким / важким

7. Домашнє завдання

    мені здається                                     цікавим / не цікавим

 

 

 

Дерево творчості 

Учитель: Наближається Новий рік, тому ми візьмемо для підведення підсумків уроку не просте дерево, а ялинку і повісимо на неї листя, квіти чи плоди - те, що символізує ваші досягнення на уроці.

 

 Плоди – урок пройшов корисно, плідно.

Квітка – досить непогано.

Зелений листочок – щось було, звичайно, а взагалі –  незрозуміло.

Жовтий листочок – «чахлий», пропащий урок.

 

V. Домашнє завдання

1. Скласти вікторину за твором

2. Написати твір-мініатюру «Якою є справжня дружба»

Або « Лист герою твору»

 

 

 

 Використана література:

1. В.Нестайко. Вибрані твори: В 2 т.-К.:Веселка,1990.Т.2:Пятірка з хвостиком: Повісті та повісті-казки.

2. Електронна версія книги. http://bookz.ru/

3.  А. Гін «Конструктор уроку»

4.  Міні-журнал «Педагогічна академія Пані Софії», № 2005, листопад

5. Ж-л «Дивослово», 2005, № 10,11

6.  www.teacherjournal.com.ua/.../886

7. www.ukrlit.vn.ua/info/erudit.html

8. Ж-л «Вивчаємо українську мову та літературу» ,2010, № 33

9.Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метью С., Макінстер Д.; Наук.ред.мпередм. О.І.Пометун. – К.: Вид-во «Плеяди», 2006.

10.Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод.посібн. / Видавництво А.С.К., 2004.

11. http://youtube.com/watch?v=3_-BTj1u6Ao

 https://www.youtube.com/watch?v=HelASZ85qwQ

https://www.youtube.com/watch?v=IUCjrEFCbLU

ru.savefrom.net/#url=http://youtube.com/watch?v

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 січня 2020
Переглядів
9615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку