Урок душевного болю.
Євген Гуцало "Зозуля".
"Душа болем згорнена..."
Тема: Урок душевного болю з елементами роздуму про людську доброту і справжню турботу за оповіданням Євгена Гуцало "Зозуля" "Душа болем згорнена..."
Мета: Вчити учнів орієнтуватися в книгах, самостійно спілкуватися з ними , прагнути до роздумів і міркувань; розвивати авторські та читацькі здібності, діалогічне мовленя, фантазію, уяву, бажання читати твори, ознайомлення учнів з твором письменника, сприяти виховання доброти, співчуття.
Обладнання: Портрет письменника, збірка оповідань "Діти Чорнобиля", малюнки, поради до проведення диспуту, пам'ятка опорних слів.
"Чи знаєш ти, світе,
Як сиво ридає полин,
Як тяжко, як тужно
Моєму народу болить!..."
Хід уроку
1. Слово вчителя про творчість письменника Євгена Гуцала.
Виріс на Вінниччині в сім'ї учителів. В сім'ї панувала атмосфера інтелігентності, духовності. Батьки прагнули виховати в сина добропорядність, навчали передусім цінувати в людях красу душі. Є. Гуцало - автор понад 20 збірок віршів, оповідань, повістей, романів. У своїх творах він часто звертається до теми катастрофи планетарного масштабу - Чорнобильської трагедії. Написав збірку оповідань" Діти Чорнобиля". Прочитавши ці оповідання, усвідомлюється, чим була для України Чорнобильська катастрофа. Страждали і люди, і птахи, і тварини. Ми зупинимося на оповіданні "Діти Чорнобиля", переймемося тим душевним болем, який відчував маленький Микола за життя баби Оришки.
2. Учень коротко переказує зміст оповідання.
3. Довідкове бюро.
Пояснення слів: заціпити, пелех, розсядиста, вруна, нітитися.
4. Робота над оповіданням "Зозуля"
5. Групова робота.
Підготовка сценок:
а). розмова Миколки з бабусею;
б). Миколка з незнайомою дівчинкою;
в). "...живіть, бабо Оришко, довго-предовго..."
6. Оживлення малюнків. Захист.
7. Поетична хвилинка
Чи буде квітень, як завжди
Дарунком весняної здоби.
Чи власним іменем біди
Ми назвемо його Чорнобиль?
Чи може викреслимо його
З календарів своїх допоки
Нас теплий грітиме вогонь
Ще не відкритих ізотопів?
Безмежна мисль, немає меж
Її спинити годі!
І ти, Чорнобилю, ти теж
Не маєш меж сьогодні.
8. Скласти анотацію на твір "Зозуля".
У творі "Зозуля" змальовано життя переселенців, зокрема баби Оришки і Миколки. Їхнє село знаходиться у Чорнобильській зоні. І хоч за вікном "щебече2 пташками, квітне квітами і полум'яніє сонцем весна" немає радості у баби Оришки: радіація забрала у неї здоров'я, силу, пам'ять. Старенька вже не може поратися по господарству. Зморена й безпорадна, вона сидить біля вікна і чує кування зозулі. Та пташка-віщувальниця пророкувала Оришці лише один раз.
Миколка, який хоче ще довго бачити бабусю щасливою й здоровою, бігає, метушиться, шукає зозулю, благає, щоб вона накувала бабі Оришці довгий вік. але зозуля невблаганна. І, щоб втішити бабу, внук вирішив сам прокувати, йому хочеться сказати своїй бабусі: "Живіть, бабо Оришко, довго-предовго, живіть сто років і за сто років..." Із уст Миколки лине відчайдушне "Ку-ку, ку-ку, ку-ку...!"
9. Діалог учнів за змістом твору "Зозуля".
Діалог проводиться у довільній формі: запитання-відповідь.
Виражається своє ставлення до вчинку хлопчика Миколки.
10. "Телефонна розмова": Миколка дзвонить до лікарні, щоб врятувати життя бабусі, "бо вона йому обіцяла казок нарозказувати, пісень наспівати...".
11. Вікторина. Підпиши малюнок рядками із твору "Зозуля".
12. Складіть схему-маршрут Миколки? "Де та Оврамова хата, де?"
У тебе молоді ноги → бігти шукати зозулю → сільська околиця → на леваді
незнайомка → знайти зозулю → околиця біля Оврамової хати → копанки →
глибокий яр, який оперізує село → стара груша → озватися до цієї безголосої
зозулі → "заспівай зозуленько, чуєш!" →промінець надіє → сонце вже полудніє → і
промінець надії в грудях → відчайдушно передихнувши він зважується : ку-ку. ку-ку..."
13.Завдання-рекомендації до самостійної позаурочної роботи з книгою.
Наступний урок з позаурочного читання буде за темою: "Людина починається з добра". відшукати в бібліотеці твори на цю тему, записати у щоденник читача.