Урок позакласного читання "Втілення одвічної мрії про небо в оповіданні Р. Бредбері "Дядечко Ейнар"

Про матеріал
Урок може бути цікавий для учнів 6 класу після вивчення новели "Усмішка". Також можливо познайомити учнів із цим твором у 8 класі після вивчення притчі Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Перегляд файлу

Позакласне читання .   Р. Бредбері «Дядечко Ейнар»

Тема уроку: Втілення одвічної мрії людини про небо в оповіданні Рея Бредбері «Дядечко Ейнар»

Мета уроку – формувати компетентності:

Предметні ( дослідити образ крилатої людини  у творі, розкрити символічне значення образу крил у творі, з’ясувати питання  крилатості людини),

Ключові(комунікативні навички, толерантне ставлення до думок оточуючих, уміння самостійно знаходити інформацію та презентувати її,  розкрити образ крил як найсильніший образ у процесі формування індивідуальності).

Обладнання: портрет письменника, презентація, плакат, експрес-зошити.

Мрія полине із думкою вкупці

Геть у далекі світа, –

Крил не втинай сизокрилій голубці,

Хай вона вільно літа!

Леся Українка

 

Хід уроку:

1. Вступне слово вчителя. Фантастична література дає нам можливість перенестися в чудовий світ і посідає одне з чільних місць у мистецтві. Саме таку мандрівку подарував нам Рей Бредбері, письменник, з твором якого ми познайомились на попередніх уроках.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Бредбері  зумів зазирнути у майбутнє і показати людям сучасність. Пропоную створити сторінку автора у соціальній мережі. Дати назву мережі і заповнити порожні поля. Можна запропонувати рубрики, яких немає на сторінці.

Бесіда:

- Який різновид літератури найбільше притаманний Бредбері? (наукова фантастика) Слайд. У зошиті завдання

- Про що, окрім космосу,  мріяв  Р. Бредбері ?

- Чому для письменника було так важливо,щоб про його твори знали діти?

(за дітьми – майбутнє, від них залежить, яким воно буде)

- Яку важливу проблему піднімає письменник у новелі «Усмішка»?

- Чому головна надія людей і автора пов’язана саме з дитиною? (Дитина вільна і нестримна у творчості, щира у думках і вчинках, з цікавістю сприймає незвичайне)

Гронування

4. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Сьогодні ми познайомимося із цікавою історією для дітей і дорослих. Потрапимо у звичайний, а для когось дивний світ, створений Р. Бредбері у оповіданні «Дядечко Ейнар».

Історія створення(випереджальне завдання для учня або групи учнів):

Спочатку оповідання існувало як самостійний твір і  разом з іншими шести творами друкувалося окремо. Тільки у 2001 році вийшов роман про сімейку Елліотів, до якого увійшли всі шість оповідань і нові розділи. Роман створювався більше ніж півстоліття. У ньому розповідається історія родини Елліот. Оповідання  «Дядечко Ейнар» опубліковано у 1947 році і оповідає про одного з родичів Елліотів, дядечка Ейнара. Цікаво, що прототипом дядечка Ейнара послужив родич Рея Бредбері, дядько  Ейнар, швед за походженням, який  був улюбленим родичем письменника, гамірливим, безтурботним, радісним. Літературний персонаж успадкував всі ці якості.

Слово вчителя

Головним персонажем оповідання є крилатий чоловік. Питання польоту цікавило людей із давнини. Просторінь неба притягувала погляд, а думки давніх людей ширяли там, попід хмарами, а то й сягали вище. Споконвічне питання «Чи могла б людина літати, як птах?» стало мрією, навіть сенсом життя давніх людей, бажанням яких, чи не найголовнішим, було піднятися в небо. І літати… літати…

- Згадаймо, з якими крилатими персонажами  ви  уже знайомі? (Дюймовочка, Ікар, феї, ельфи) Що між ними спільного? (В їх образах втілена мрія про політ)

- Чи часто в нашому житті трапляються дива? Сьогодні така дивна зустріч чекає і нас.

Інсценування 

Відео сюжет.

Проблемне питання: Чи потрібні для щастя крила?

4. Аналіз тексту

Бесіда з учнями.

- Чому дядько Ейнар не літав вдень? А вночі?

- Що ми можемо сказати про світ, у який потрапив Ейнар? (бездушні, бояться незвичайного)

- Що ми знаємо про його минуле?

- Як склалося його родинне життя?

- Як змінився дядечко Ейнар за шість років? У зошиті проілюструйте схематично емоційний стан персонажа.

- Яка причина такого настрою героя?  (Не може літати)

- Чи так само почуває себе Брунілла? (Ні вона щаслива, що її чоловік крилатий, але мріє і сама колись розправити крила – зачитати.) Хто ж з героїв знаходиться у коконі? Чи трапляється у нашому житті таке, що людина не розкривається, бо боїться чогось чи соромиться?

- Що відрізняє Бруніллу і Ейнара один від одного? (У неї є крила, а в нього немає)Табл.

- Яка найбільша мрія Ейнара? (Літати)

- Як жилося крилатому чоловіку у світі звичайних людей. Чи заважають йому крила?

- Можливо дядечко повинен ненавидіти їх. Яка ваша думка з цього приводу? Зачитати.

 

Робота у зошиті:

Крила Ейнара -

- Яким способом дядечкові вдалося здійснити свою мрію? (діти) Зачитуємо.

- У творі двічі вживається автором  символ мотузки. Згадайте , в яких епізодах. Якого значення набуває цей символ у кожному епізоді.

Аналіз відео фрагменту:

Що спільного між відео фрагментом та історією про Дядечка Ейнара?

Робота у парах

У вашому зошиті подані фразеологізми. Які з них, на вашу думку найбільше відображають головну думку оповідання Р. Бредбері? Спробуймо відтворити стан душі героя, використовуючи дані фразеологізми. Розставити у певному порядку, пронумерувати.

відчувати крила за плечима — бути сповненим натхнення, душевного піднесення, сили.

виростають крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

  як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

• під своє крило — для захисту, опікування;

• давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

• обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

 • опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

• обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

• складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

• підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось; підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

 5. Підсумки уроку

- Яка ж головна думка твору? Повернімось до епіграфу. Чи співзвучні слова Лесі Українки із думкою Р. Бредбері?

- Що символізують крила у оповіданні?

Проблемне питання: Чи потрібні для щастя крила?

- А чи є серед нас з вами крилаті люди? Творчий проект

Слово учителя

Вірш


А й правда,
крилатим ґрунту не треба.
Землі немає,
То буде небо.
В цьому, напевно,

 правда пташина...   

  А як же людина?    

 А що ж людина?
Живе на землі.      

Сама не літає.     

 А крила має.  

 А крила має!
Вони, ті крила,

не з пуху-пір'я,  

 а з правди,  чесноти  і довір'я.
У кого — з щирості   

 до роботи.
У кого — з щедрості 

на турботи.
У кого — з пісні,  

або з надії,   

 або з поезії,

 або з мрії.
Людина нібито не літає...

А крила має,

А крила має!

 


Творча хвилинка: Мрія у подарунок

Крила ….. прекрасні у всіх, в кого вони є. У птахів різнобарвні й величні, інколи малі, але швидкі.

У комах – прозорі й легкі. Але найпрекрасніші вони в людини..

Невидимі для ока, але відчутні для душі. І я знаю, звідки вони ростуть….. це наші серця! Полетіли?!

 

Домашнє завдання (на вибір):

1. Створити презентацію оповідання для майбутніх шестикласників.

2. Написати твір-мініатюру: «…І тоді за спиною виростають крила»

3. Написати продовження історії дядечка Ейнара.

 

Бредбері замислюється над проблемою індивідуальності кожної людини, яка ховається у свій кокон і за буденними справами не помічає, що життя минає. У образі дядечка Ейнара проголошується свобода творчості, думки, прагнення іти за своєю мрією для кожної особистості.

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку