Особливості зображення стосунків тварин і людини в оповіданні Сетона – Томпсона «Снап»

Про матеріал
ознайомити учнів з особистістю і творчим доробком відомого канадського письменника – анімаліста Е.С.Томпсона; здійснити цілісний аналіз тексту оповідання шляхом аналітичного дослідження, використовуючи можливості навчального діалогу; схарактеризувати образ Снапа, використовуючи деталі тексту; розвивати логічне та критичне мислення, усне мовлення, вміння робити власні висновки та спостереження; сприяти формуванню гуманного ставлення до тварин.
Перегляд файлу

Мірошниченко Тетяна Іванівна, вчитель 1 категорії Лисогірської спеціальної загальноосвітньої школи – інтернату для дітей з тяжкими вадами мовлення.

ТЕМА 

Особливості зображення стосунків тварин і людини в оповіданні Сетона – Томпсона «Снап»

Мета: ознайомити учнів з особистістю і творчим доробком відомого канадського письменника – анімаліста Е.С.Томпсона;

здійснити цілісний аналіз тексту оповідання шляхом аналітичного дослідження, використовуючи можливості навчального діалогу;

схарактеризувати образ Снапа, використовуючи деталі тексту;

розвивати логічне та критичне мислення, усне мовлення, вміння робити власні висновки та спостереження;

сприяти формуванню гуманного ставлення до тварин.

Обладнання: портрет Сетона – Томпсона, виставка творів,  малюнки письменника та дітей, схеми, таблиця, презентація.

Тип уроку: комбінований, урок – дослідження.

Методи: елементи пошуково – дослідницького, репродуктивного, ілюстраційного, порівняльного.

Хід уроку:

Організаційний момент

Створення психологічного настрою

Доброго дня, діти!

Я рада зустрітися з вами. Впевнена, що сьогоднішній урок подарує вам незабутні відчуття від спілкування з книгою і при цьому дасть можливість проявити свою творчу індивідуальність. А головне – відчути успіх і задоволення від зробленої спільно справи. І пам’ятайте – без вашої допомоги мені не обійтися.

Логозарядка: чітко і виразно прочитайте слова з асоціативного ланцюжка. Як ви гадаєте, про кого буде йти мова сьогодні на уроці?

Асоціативний ланцюжок: бультер’єр, хорт, дог, вовкодав, сенбернар, вовк, койот. ( словникова робота)

Актуалізація опорних знань

(Епіграф)Уявіть собі, що ви одержали лист, у якому прочитали такі слова: «Люди і звірі, ми діти однієї матері – природи…» , а замість підпису намальований слід вовка.

Що це може означати?

Чи міг написати таке вовк? ( ні, тому що він не вміє писати)

А Чорний Вовк умів, адже він людина. Таке ім’я  дали канадські індіанці своєму товаришеві – письменнику, художнику, натуралісту Ернесту Сетону Томпсону.

Вивчення нового матеріалу

Перш ніж познайомитись з творчим доробком письменника, якого називали Чорним Вовком, ми дізнаємось з деякими епізодами його життя.

 Хто ж він цей незвичайний письменник?

Робота довідкового бюро: пошукова словникова робота с.137запис в зошит

Анімаліст – художник, або письменник, що зображує у своїх творах тварин, їхнє життя, їх звички.

Випереджаюче завдання бібліографічного характеру

 повідомлення бібліографа:

Сетон – Томпсон народився в 1860р в Англії, але дитинство і юність пройшли в Канаді. З ранніх років хлопчик любив природу. Потай від батьків спостерігав за  поведінкою звірів, тварин і птахів. На зароблені гроші купував про них книги, саме цікаве виписував у свій зошит. Одного разу у книжковому магазині хлопчик побачив книгу «Птахи Канади». Коштувала книга 1 долар. Батько ніколи б не дав Ернесту таких грошей. Цілий місяць він працював, щоб купити заповітну книгу. І ось вона в його руках. « Я був на сьомому небі від щастя», - згадував він той день через багато років.

Випереджаюче завдання

повідомлення  живописця:

На маленькій фермі Ернест слухав захоплюючі розповіді мисливців, багато читав, малював у зошиті тварин і вирізьблював їх з дерева. Через деякий час родина переїхала до Торонто, де він закінчив коледж та школу мистецтв. Свою освіту юнак продовжував у Лондоні, Парижі і Нью – Йорку. Крім інтересу до природи і літератури з дитячих років хлопчик займався живописом. Першою картиною був портрет яструба. Цього птаха він намалював з натури.

Свої твори він супроводжував малюнками на полях книг. Ним написано близько 40 книг, які він проілюстрував. Дуже рідко в світовій практиці зустрічаються приклади, коли сам письменник виступає ілюстратором своїх творів.

Пошукова робота: На с. 138 підручника знайдіть і зачитайте, які картини Сетона – Томпсона стали всесвітньо відомими?

(Картини Сетона – Томпсона «Сплячий вовк», «Тріумф вовків» стали всесвітньо відомими, виставлялися на міжнародних виставках в Парижі та Чикаго. Батьки мріяли, щоб їх син став художником.)

Слово вчителя:

Та найбільша слава прийшла до нього, коли він взявся за перо. Книги, які друкувалися, купувалися миттєво і зразу завоювали любов читачів. Найбільш відома – це «Тварини – герої»

Тож в людині з’єднались в єдино письменник, художник і вчений.

Повідомлення біолога:

Твори канадського вченого – письменника можуть бути посібником для юних натуралістів, які люблять і захищають природу. Правдиво описував поведінку птахів і звірів. За дослідження в сфері зоології одержав посаду державного натураліста. За наукові праці йому присудили вищу нагороду США – золоту медаль «Еліот». Розповідь учня про спостереження письменника за вовками.

 

 

Висновок

 Доведіть, що Сетон – Томпсон одночасно є і письменником і художником і вченим.

Експрес реклама: зверніть увагу на виставку творів Сетона – Томпсона, з якими ви можете познайомитись у нашій бібліотеці. А також ілюстрації учнів до  творів «Лобо» і «Снап». Ці оповідання вийшли в збірці «Тварини – герої» А чому вона так називається ми сьогодні дізнаємося аналізуючи оповідання «Снап»

Цілісний аналіз оповідання:

Слово вчителя:

Ми вперше починаємо працювати, де тварини зображені не як казкові герої, а як представники реального світу. Як ви гадаєте, чому в своєму листі слово ПРИРОДА Томпсон написав з великої літери і назвав її матір’ю? Що він хотів цим сказати?

Робота довідкового бюро: пошукова словникова робота с. 137 запис в зошит

Оповідання – невеликий прозовий твір, у якому зображується якась подія чи епізод із життя одного або кількох персонажів.

  • Давайте згадаємо  з уроків укр.. літератури, що таке сюжет?

Сюжет – це послідовність взаємозалежних подій. (запис в зошит)

  • Яке враження справив на вас твір?
  • Які епізоди найбільше запам’яталися?
  • Що саме в тексті змінили , якби були б письменником?
  • Чому автор поділив текст на частини?

(відокремив важливі епізоди з життя собаки)  (запишіть як план)

План

1ч.- поява Снапа

2ч. – розлука

3ч. – ловець вовків

4ч. – загибель Снапа

  • Згадайте з уроків укр.літератури, що таке композиція та її  основні елементи?

Композиція (записати в зошит)

1 зав’язка

2 розвиток подій

3 кульмінація

4 розв’язка

  • Подумайте, як автор будує композицію оповідання «Снап»?
  • Який момент можна вважати зав’язкою, кульмінацією, розв’язкою?

Слово вчителя:

Ми можемо зробити висновок, що сюжет і композиція існують не просто так,  вони служать одній меті: донести до читача основну думку оповідання, допомагають зрозуміти, заради чого автор написав твір. Яка основна думка оповідання?

Часто головну думку підказує нам заголовок. Автор назвав «Снап».

Тож сьогодні ми будемо говорити про Снапа

  • Пошукова робота: Знайти  і зачитати, що означає слово снап. (кусати)
  • Як би ви назвали оповідання?
  • Ваша думка: навіщо автор написав підзаголовок?

(історія бультерєра  - головна тема оповідання)

  • Від чийого імені ведеться розповідь?
  • Як Снап появився у господаря?

Робота довідкового бюро: пошукова робота с. 150 (знайти і зачитати значення свята Хеллоїн

  • Чому посилка була з написом небезпечно?
  • У чому полягав жарт  товариша по коледжу Джека? (він назвав його чудовим)
  • Досліджуючи текст, з’ясувати проблемне питання:

Який урок підніс Снап людям: своєму хазяїну, фермерам?

ЗАВДАННЯ:Дослідити, як поводився Снап у перший день знайомства? У ході дослідження колективно будуємо таблицю «Протистояння цуценяти і людини»

ЦУЦЕНЯ 

  • Як поводиться цуценя в клітці? (буркотливе, грізне гарчання)
  • Чому воно було агресивним, сердитим на людину? (позбавили свободи, вчинили з ним насилля, хотіло помститися)
  • Яка мета маленького бультер’єра? (стати господарем, змусити людину боятися)
  • Чи вдалося це йому? Які засоби використовував? (зуби і силу)
  • Його дії?  (гарчав, нападав, кусав, диктував свою волю)

Висновок: отже, на першому етапі Снап виграв поєдинок з людиною, підкорив її дії своїм бажанням.

ЛЮДИНА

  • Як ви вважаєте, чому оповідач поступився на першому етапі? Його мета?

( вирішив приручити)

  • Чому він не дресирував його за допомогою хлиста? (нажив би собі смертельного ворога)
  • Яким засобом скористалась людина? (залишив без сніданку)
  • Дії? (вичікував, давав насолодитися пануванням)
  • Результат? Чим же закінчилося протистояння цуценяти і людини?

Пошукова робота:Знайти в тексті і зачитати (с.141)

(дружбою: не пройшло й тижня як ми були друзями. Через 3 місяці нас не можна було розлити водою)

  • Яка риса Снапа була провідною? (почуття страху йому було невідоме)
  • Чи тільки собак не боявся Снап? Перекажіть епізод сутички з хлопцями.
  • Як ви гадаєте, чому оповідач говорить, що у трьох американських міліардерів не хватило б грошей купити у нього маленького Снапа?

(друзів не продають)

  • Які ще собаки згадуються в тексті? ( гончі, хорти, вовкодави, доги)
  • Чому Пенруфи навчали полюванню на вовків собак різних порід?           Дослідницька робота  с. 142. Зачитати Робота з текстом

      Порівняйте поведінку собак різних порід під час охоти. с.146-147

ВИСНОВОК: він показав скотарям, кого саме не вистачало в їхній зграї.

  • Чому перемога Снапа була потьмарена?
  • Як ви гадаєте, чому поранений Снап втік з – під замка і з’явився на місці полювання?  ( бійцівський характер, там його друг)
  • Що заставило старого фермера сказати: «Краще у мене пропало б 20 биків»? ( Без хоробрості, що була у Снапа охота на вовків не давала результатів. фермер знав ціну хоробрості, тому що багато чого бачив у житті)
  • Сетон – Томпсон помістив оповідання у збірнику « Тварини – герої». Що героїчного було в поведінці Снапа?  (Снап жертвував собою заради безпеки свого хазяїна. А це і є героїчний поступок)
  • Які ж риси характеру Снапа можна виділити?

Гронування:

   Сильний

   Сміливий

   Маленький

Снап  вірний 

   Злий

   Мужній

   Впевнений

   Бойовий

Висновок: Тож якою є головна думка оповідання?

( Автор прославляє самовіддану мужність, істину дружбу між людиною і твариною.

Виходить, що Снап справді був незвичайною собакою, достойною, щоб про неї написали оповідання, щоб з нього брали приклад собаки. А чи тільки вони?

То чи можна дати відповідь на наше  питання: Який урок дав Снап людям, своєму хазяїну, фермерам?

    Діти висловлюють свою думку, а потім зачитують:

Чому навчив нас Снап:

1 Не можна давати волю страху, піддаватися паніці

2 Не можна відвертатися від небезпеки і ждати, що хтось інший спасе тебе.

3 Не можна втрачати почуття власної гідності ні при яких обставинах.

4 Не обов’язково бути велетнем, щоб перемогти.

Рефлексія

Підсумуємо, що ми дізналися про Снапа за допомогою

СЕНКАНА

1 Снап

2 Самовідданий, мужній

3 Почуття страху йому невідоме

4 Не боявся, нападав, перемагав

5 Герой

Домашнє завдання:

1 Додатково прочитати оповідання з книги «Тварини – герої»

2 Написати твір – мініатюру про вашого домашнього улюбленця.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Maievska Liliya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
11266
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку