Урок позакласного читання "З чистого джерела народної мудрості"

Про матеріал

Інтегрований урок української мови "З чистого джерела народної мудрості" для учнів 2 класу Нової української школи

Перегляд файлу

 

Урок позакласного читання

на тему

«З чистого джерела народної мудрості»

 

 

 

 

Учитель початкового навчання

Гарячківського ліцею

Пиндус Наталія Іванівна

 

Урок позакласного читання

Тема: З чистого джерела народної мудрості.

Мета: Формування предметних компетентностей:

  • розширити знання учнів про усну народну творчість і розширити уявлення про фольклорні джерела, з’ясувати їх характерні особливості;
  • удосконалити навички правильного, виразного і свідомого читання;
  • активувати словниковий запас учнів;
  • розвивати образність і точність мовлення;
  • удосконалювати зорову та слухову пам’ять.

Формування ключових компетентностей:

  • удосконалювати вміння дотримувати режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
  • удосконалювати вміння висловлювати свої думки;
  • удосконалювати вміння здобувати необхідну інформацію;
  • виховувати бажання вивчати традиції свого народу, любов до рідної мови.

Обладнання: проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, аудіо запис пісень, підручник, листи.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок,

Розпочинаємо урок.

Допитливі у класі діти,

Про все хочуть знати на світі,

Тож, зараз, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

Діти, сьогодні в нас на уроці багато гостей. Привітайтеся з ними.

Уч.: До гостей всі поверніться , привітайтесь!

Діти: Добрий день!

Уч.: Посміхніться! Хай сьогодні в кожне серце прийде часточка тепла, а гостям ми побажаємо…

Діти: Здоров’я, щастя і добра!

Сьогодні у нас не надзвичайний урок, Тож уперед! Нехай він принесе вам нові знання, а нашим гостям – приємні враження.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  • Діти, ви любите дивитися телевізор? 
  • А які передачі вам подобаються?
  • Сьогодні ми побуваємо на передачі.

В ефірі дитяча пізнавально-музична телепередача «Хочу все знати». З вами її постійна ведуча Наталія Іванівна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії. Головними учасниками нашої програми є учні 2 класу СЗШ 1-111 ст. с. Гарячківка.

Україна – одна з найбільших країн Європи, мальовничий край, який має славетну історію, унікальну чарівну природу й неповторну культуру.

Українці відому в усьому світі як співуча, гостинна, щира нація з великим потягом до знань, мистецтва та шанобливим ставленням до своєї історії, свого родоводу, своїх рідних. Для нас із вами Україна – це наше рідне село, і наша домівка, і наша школа. І саме ви, маленькі дітки, є спадкоємцями великого народу, продовжувачами його традицій та звичаїв.

Тому тема нашої передачі « З чистого джерела народної мудрості». Сподіваюся, що ви будете злагоджено працювати, точно й красиво висловлювати свої думки; будете активними,творчими і старанними.

  1. Мовленнєва розминка.

А зараз я запрошую до студії акторської майстерності. Для того, щоб ми гарно виступили,щоб наша вимова була чіткою, виразною і красивою, проведемо зарядку для язичка і пограємо гру «Хто що промовляє?»

Пригадайте, діти, вмить

 Як пшениченька шумить:

Ш-ш-ш-ш-ш!

Як в гайку струмок дзвенить:

Дз-дз-дз-дз-дз!

Як бджола в садку бринить:

Дж! Дж! Дж! Дж!

Як шумлять у птаха крила:

Ш-ш-ш-ш-ш!

В морі синьому вітрила:

Ш-ш-ш-ш-ш!

Вітер з гаєм розмовляє:

Ш-ш-ш-ш-ш!

Поміж листячком гуляє:

Ш-ш-ш-ш-ш!

Як в саду сичить гусак:

С-с-с-с-с!

І літак летить як птах:

У-у-у-у-у!

 Ось ми трохи пошуміли й далі беремося за діло

  1.  Активація читацького мислення.
  1. Нещодавно на уроці, ми познайомилися з новим словом «фольклор». Пригадайте , що воно означає? (усна народна творчість).

А що ж належить до усної народної творчості? (прислів’я, казки, пісні,ігри, приказки, скоромовки, загадки).

Багата українська мова на прислів’я, приказки, пісні, казки, ігри, загадки. І вся ця народна мудрість невичерпна, чиста, цілюща, як джерельна вода.

На нашу передачу приходять чимало листів. У них запитують, чи знають наші діти жанри усної народної творчості. Отож перший номер нашої програми – вікторина «Що це?». Мої помічники зачитають текст, а ви називайте його жанр.

  1. Ти не ворог, я – не ворог,

Нам сваритись просто сором.

Помирились – помирились,

Щоб ніколи не сварились.

                              (Мирилка)

Невеличкі пісеньки розраховані на те, щоб забути недавню сварку, відновити товариські стосунки.

  1. Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку:

Спершу добре він поїсть

Після – вмиє личко. (Кіт)

                   (Загадка)

Загадка – це цікава задача. У загадках називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.

  1. Ой, був собі коточок,

Украв собі клубочок

Тай сховався у куточок.

                        (Скоромовка)

Скоромовка – це жартівливі вислови, які вимовляються дуже швидко.

Молодці! Гарно справилися із першим завданням телеглядачів.

  1. Робота над колисковими піснями.

А тепер зручно сідайте та уявіть  що день наш дійшов до кінця, настав тихий вечір, наближається ніч. Послухайте пісню ( звучить пісня).

Хто може сказати, як називаються такі пісні? (Колискові).

Хто складав колискові пісні? (Бабусі, матері).

Навіщо співають колискові пісні?( Щоб дитина спокійно заснула).

А зараз я надаю слово інформаційній студії. 

Учень 1:                                                                                                     Колискова – це пісня материнської душі, розмова двох сердець: матусиного і дитячого. Дитина ще не вміє говорити, а від мами чує колискову пісню, ласкавий тихенький наспів заспокоює та заколисує малюка.

Учень 2:                                                                                                           Колискові пісні – це перший жанр усної народної творчості, з яким людина знайомиться, щойно з’явившись на світ.

На уроці музики ви вивчили колискову пісню. Заспівайте її.

  1. Опрацювання забавлянок.

А ви чуєте, десь дитина плаче? Ходімо, будемо її забавляти. Але спочатку надамо слово інформаційній студії.

Учень 1:                                                                                                               Щоб дитина не плакала, розвивалася, зростала розумною і веселою, наш народ придумав забавлянки.

Учень 2:                                                                                                      Забавлянки – це невеликі вірші-примовки , якими супроводжують будь-які заняття з дитиною або дії самої дитини.

Читання учнями забавлянок.                                                                                  А зараз, діти, ми будемо читати забавлянки:

  1. самостійно, «бджілка»;
  2. 1 ряд – хорове читання; 2 ряд – «ланцюжком»;
  3. виразне читання окремими учнями;
  4. в особах.

 

  1. Фіз. хвилинка

В народі кажуть: «Як дитина грається, так їй здоров’я усміхається». Пропоную відпочити і пограти в народну гру «Подоляночка». Подоляночку потрібно обирати лічилкою. Пригадайте, які лічилки ви знаєте? (діти розказують лічилки) .

 А зараз утворіть коло, а я вас порахую за допомогою нової лічилки.

Тікав заєць через міст,

Довгі вуха, куций хвіст.

А ти далі не тікай,

Рахувати починай.

Раз – два – три – вийди ти!

  1. Робота над прислів’ями та приказками.

Відпочили і продовжуємо нашу передачу далі.

Учень 1:                                                                                                                      Ще одним скарбом народної мудрості, який ми дістали у спадок від предків, є прислів’я і приказки. У них виражено повчально життєвий досвід і мудрість народу.

Прислів’я вчить, як на світі жить.

Зараз пограємо гру «Закінчи прислів’я».

1 ряд – Людина без Вітчизни,(як соловей без пісні).

2 ряд – Де рідний край,( там і рай).

Земля там найкраща, (де ти народився).

Хто з вас може пояснити значення цих прислів’їв?

Ви мали завдання знайти прислів’я і приказки про Батьківщину, про родину, сім'ю і родину. Виконали це завдання? (Діти зачитують прислів’я).

  1. Українські народні пісні.

А зараз на нашому каналі реклама.

Рекламуємо ми мову,

Українську колискову,

Мелодійну нашу піню,

Найгарнішу в світі, дійсно!

Як же без пісні? Адже у пісні душа народу. Пісня супроводжує людину під час всього життя: і в радості, і в горі , і в праці, і на відпочинку, і на весіллі, і в бойовому поході.

А зараз я запропоную дітям виконувати українську народну пісню «Ой, є в лісі калина».

Діти, а як ви думаєте , чому ви будете співати пісню саме про калину?

Калина – сим лов України, отчого краю, батьківської хати. А ще у народв кажуть: «Без верби і калини нема України». (виконання пісні).

  1. Підсумок уроку

Наша передача добігає кінця.

Чим цікавою вона була для вас? Що вам найбільше сподобалося?

Мамина пісня, дідусева казка, бабусина забавлянка, добре,дотепне слово сусіда – це все усна народна творчість, яка передаються із покоління в покоління. І ми повинні вчитися берегти те, що нам залишилося і спадок,думати про майбутнє.

Хочу до вас я звернутися, діти!

Можна людині без мови прожити?

Можна без пісні, без загадки й казки?

Хто відповість? Поміркуйте будь-ласка!

Як же людині без казки і слова,

Без задушевної пісні й розмови?

Думаю я що таке неможливо.

Мова людини це – щастя, це – диво!

  1. Буду я навчатися мови золотої

У трави-веснянки, у гори-крутої…

 Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб зраділа з мене Україна-мати.

 

  1. Бо рідна мова, наче мати,

Снагу й силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

Поки в нас мова рідна є.

 

  1. Ми українці – велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна!

Квітне в садочку червона калина,

Рідна земля для нас всіх – Україна.

Шановні гості!

Хай вас лихо обминає,

А Україна наша процвітає!

Бо ми того варті,

Адже ми – українці!

На все добре, до нових зустрічей!

 Всі ви, діти, молодці, гарно працювали!

Але дзвоник пролунав він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати, Треба йти відпочивати.

Дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Пиндус Наталія
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку