Інтегрований урок української мови "З чистого джерела народної мудрості" для учнів 2 класу Нової української школи
Урок позакласного читання
на тему
«З чистого джерела народної мудрості»
Учитель початкового навчання
Гарячківського ліцею
Пиндус Наталія Іванівна
Урок позакласного читання
Тема: З чистого джерела народної мудрості.
Мета: Формування предметних компетентностей:
Формування ключових компетентностей:
Обладнання: проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, аудіо запис пісень, підручник, листи.
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Розпочинаємо урок.
Допитливі у класі діти,
Про все хочуть знати на світі,
Тож, зараз, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
Діти, сьогодні в нас на уроці багато гостей. Привітайтеся з ними.
Уч.: До гостей всі поверніться , привітайтесь!
Діти: Добрий день!
Уч.: Посміхніться! Хай сьогодні в кожне серце прийде часточка тепла, а гостям ми побажаємо…
Діти: Здоров’я, щастя і добра!
Сьогодні у нас не надзвичайний урок, Тож уперед! Нехай він принесе вам нові знання, а нашим гостям – приємні враження.
В ефірі дитяча пізнавально-музична телепередача «Хочу все знати». З вами її постійна ведуча Наталія Іванівна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії. Головними учасниками нашої програми є учні 2 класу СЗШ 1-111 ст. с. Гарячківка.
Україна – одна з найбільших країн Європи, мальовничий край, який має славетну історію, унікальну чарівну природу й неповторну культуру.
Українці відому в усьому світі як співуча, гостинна, щира нація з великим потягом до знань, мистецтва та шанобливим ставленням до своєї історії, свого родоводу, своїх рідних. Для нас із вами Україна – це наше рідне село, і наша домівка, і наша школа. І саме ви, маленькі дітки, є спадкоємцями великого народу, продовжувачами його традицій та звичаїв.
Тому тема нашої передачі « З чистого джерела народної мудрості». Сподіваюся, що ви будете злагоджено працювати, точно й красиво висловлювати свої думки; будете активними,творчими і старанними.
А зараз я запрошую до студії акторської майстерності. Для того, щоб ми гарно виступили,щоб наша вимова була чіткою, виразною і красивою, проведемо зарядку для язичка і пограємо гру «Хто що промовляє?»
Пригадайте, діти, вмить
Як пшениченька шумить:
Ш-ш-ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзвенить:
Дз-дз-дз-дз-дз!
Як бджола в садку бринить:
Дж! Дж! Дж! Дж!
Як шумлять у птаха крила:
Ш-ш-ш-ш-ш!
В морі синьому вітрила:
Ш-ш-ш-ш-ш!
Вітер з гаєм розмовляє:
Ш-ш-ш-ш-ш!
Поміж листячком гуляє:
Ш-ш-ш-ш-ш!
Як в саду сичить гусак:
С-с-с-с-с!
І літак летить як птах:
У-у-у-у-у!
Ось ми трохи пошуміли й далі беремося за діло
А що ж належить до усної народної творчості? (прислів’я, казки, пісні,ігри, приказки, скоромовки, загадки).
Багата українська мова на прислів’я, приказки, пісні, казки, ігри, загадки. І вся ця народна мудрість невичерпна, чиста, цілюща, як джерельна вода.
На нашу передачу приходять чимало листів. У них запитують, чи знають наші діти жанри усної народної творчості. Отож перший номер нашої програми – вікторина «Що це?». Мої помічники зачитають текст, а ви називайте його жанр.
Нам сваритись просто сором.
Помирились – помирились,
Щоб ніколи не сварились.
(Мирилка)
Невеличкі пісеньки розраховані на те, щоб забути недавню сварку, відновити товариські стосунки.
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть
Після – вмиє личко. (Кіт)
(Загадка)
Загадка – це цікава задача. У загадках називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.
Украв собі клубочок
Тай сховався у куточок.
(Скоромовка)
Скоромовка – це жартівливі вислови, які вимовляються дуже швидко.
Молодці! Гарно справилися із першим завданням телеглядачів.
А тепер зручно сідайте та уявіть що день наш дійшов до кінця, настав тихий вечір, наближається ніч. Послухайте пісню ( звучить пісня).
Хто може сказати, як називаються такі пісні? (Колискові).
Хто складав колискові пісні? (Бабусі, матері).
Навіщо співають колискові пісні?( Щоб дитина спокійно заснула).
А зараз я надаю слово інформаційній студії.
Учень 1: Колискова – це пісня материнської душі, розмова двох сердець: матусиного і дитячого. Дитина ще не вміє говорити, а від мами чує колискову пісню, ласкавий тихенький наспів заспокоює та заколисує малюка.
Учень 2: Колискові пісні – це перший жанр усної народної творчості, з яким людина знайомиться, щойно з’явившись на світ.
На уроці музики ви вивчили колискову пісню. Заспівайте її.
А ви чуєте, десь дитина плаче? Ходімо, будемо її забавляти. Але спочатку надамо слово інформаційній студії.
Учень 1: Щоб дитина не плакала, розвивалася, зростала розумною і веселою, наш народ придумав забавлянки.
Учень 2: Забавлянки – це невеликі вірші-примовки , якими супроводжують будь-які заняття з дитиною або дії самої дитини.
Читання учнями забавлянок. А зараз, діти, ми будемо читати забавлянки:
В народі кажуть: «Як дитина грається, так їй здоров’я усміхається». Пропоную відпочити і пограти в народну гру «Подоляночка». Подоляночку потрібно обирати лічилкою. Пригадайте, які лічилки ви знаєте? (діти розказують лічилки) .
А зараз утворіть коло, а я вас порахую за допомогою нової лічилки.
Тікав заєць через міст,
Довгі вуха, куций хвіст.
А ти далі не тікай,
Рахувати починай.
Раз – два – три – вийди ти!
Відпочили і продовжуємо нашу передачу далі.
Учень 1: Ще одним скарбом народної мудрості, який ми дістали у спадок від предків, є прислів’я і приказки. У них виражено повчально життєвий досвід і мудрість народу.
Прислів’я вчить, як на світі жить.
Зараз пограємо гру «Закінчи прислів’я».
1 ряд – Людина без Вітчизни,(як соловей без пісні).
2 ряд – Де рідний край,( там і рай).
Земля там найкраща, (де ти народився).
Хто з вас може пояснити значення цих прислів’їв?
Ви мали завдання знайти прислів’я і приказки про Батьківщину, про родину, сім'ю і родину. Виконали це завдання? (Діти зачитують прислів’я).
А зараз на нашому каналі реклама.
Рекламуємо ми мову,
Українську колискову,
Мелодійну нашу піню,
Найгарнішу в світі, дійсно!
Як же без пісні? Адже у пісні душа народу. Пісня супроводжує людину під час всього життя: і в радості, і в горі , і в праці, і на відпочинку, і на весіллі, і в бойовому поході.
А зараз я запропоную дітям виконувати українську народну пісню «Ой, є в лісі калина».
Діти, а як ви думаєте , чому ви будете співати пісню саме про калину?
Калина – сим лов України, отчого краю, батьківської хати. А ще у народв кажуть: «Без верби і калини нема України». (виконання пісні).
Наша передача добігає кінця.
Чим цікавою вона була для вас? Що вам найбільше сподобалося?
Мамина пісня, дідусева казка, бабусина забавлянка, добре,дотепне слово сусіда – це все усна народна творчість, яка передаються із покоління в покоління. І ми повинні вчитися берегти те, що нам залишилося і спадок,думати про майбутнє.
Хочу до вас я звернутися, діти!
Можна людині без мови прожити?
Можна без пісні, без загадки й казки?
Хто відповість? Поміркуйте будь-ласка!
Як же людині без казки і слова,
Без задушевної пісні й розмови?
Думаю я що таке неможливо.
Мова людини це – щастя, це – диво!
У трави-веснянки, у гори-крутої…
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб зраділа з мене Україна-мати.
Снагу й силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас мова рідна є.
Мова і пісня у нас солов’їна!
Квітне в садочку червона калина,
Рідна земля для нас всіх – Україна.
Шановні гості!
Хай вас лихо обминає,
А Україна наша процвітає!
Бо ми того варті,
Адже ми – українці!
На все добре, до нових зустрічей!
Всі ви, діти, молодці, гарно працювали!
Але дзвоник пролунав він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати, Треба йти відпочивати.
Дякую за увагу.