Урок позакласного читання з елементами проектної технології Тема: ,,Людина починається з добра" В.Сухомлинський ,,Красиві слова і красиве діло"

Про матеріал
Конспект уроку позакласного читання за творами Василя Сухомлинського. Учні презентують свох проєкти за такими творами: ,,Віл і садівник"., ,,Бабусині руки", ,,Який слід повинна залишити людина на землі", ,Кінь утік", ,,Горобчик і вогонь". Глибше знайомляться з життєвим і творчим шляхом видатного українського письменника і педагога Василя Сухомлинського. Роблять висновок, що завжди треба тримати свє серце і душу відкритою для добра, щастя і любові.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок      позакласного     читання

з  елементами   проектної  технології

Людина починається з добра.

В.О.Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»

 

 

                                                            

 

 

 

    Криштоф Наталія Богданівна

Вчитель початкових класів

вища кваліфікаційна категорія,

звання «Старший вчитель»

Сокальська загальноосвітня  

школа I-III ст. №4

 

 

   

Сокаль 2023

 

Тема уроку:Людина починається з добра. В.Сухомлинський.

                       Урок позакласного читання.

Ключові компетентності  (загально-пізнавальні цілі):

-          ознайомити дітей з життєвим шляхом та творчістю В. Сухомлинського;

-          розвивати зв’язне мовлення учнів;

-          збільшувати словниковий запас;

-          розвивати вміння творчо і критично мислити;

-          виховувати почуття любові, доброти, чуйності.

 

Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

               Початковий рівень:

-          самостійно читає і усвідомлює зміст творів;

-          визначає головних та другорядних персонажів твору;

-          виявляє вміння коротко розповісти зміст прочитаного;

        Середній рівень:

-          групує головних персонажів за ознакою ставлення до них письменника та власного ставлення;

-          розташовує у правильній послідовності план оповідання;

-          розпізнає форму твору: прозова, поетична, драматична;

         Достатній рівень:

-          самостійно добирає дитячі книжки за завданням учителя;

-          слухає і розуміє запитання вчителя, думки, міркування однокласників;

-          читає виразно у темпі, не нижчому 80 слів за хв.;

-          самостійно орієнтується у збірках творів, хрестоматіях для позакласного читання;

          Високий рівень:

-          визначає тему та головну думку твору;

-          характеризує основних осіб твору;

-          висловлює оцінні судження щодо продовження оповідання, складеного однокласниками;

-          бере участь у колективному обговоренні змісту прочитаного;

-          знаходить потрібну інформацію, користуючись різними джерелами друкованої продукції;

-         дотримується норм культури спілкування;

Обладнання до уроку:

- портрет  В. Сухомлинського;

- учнівські проекти;

- твори В.Сухомлинського;

- ілюстрації до творів В. Сухомлинського;

-  роздатковий  матеріал.

                                                                                                                               

                 План уроку:

1 .Мовна розминка.  Гра «Закінчіть речення» (3 хвилини)

Байки пише …  (байкар).              Казки вигадує …(казкар, народ).

Вірші складає … (поет).                Прозу пише … (прозаїк).

2. Робота з картками-блискавками.

            Оповідання              Етюди              Нариси

             Притчі                      Новели             Легенди

- Що означають усі ці слова? (Це назви жанрів літературної творчості ).

- Назвіть письменника- прозаїка, до збірок якого увійшли всі перелічені жанри літературної творчості. Вам допоможуть персонажі його творів: першокласниця Яринка, онук Петрик, горбатенька дівчинка, учні школи під голубим небом.     

     –Діти, кому присвячується сьогодні наш урок?                                                           

- Які твори В.О.Сухомлинського ми читали на уроках?  Послухайте уривки з творів В.Сухомлинського і скажіть, як вони називаються.

 3. Літературне лото.   « З якого це твору?»   (3 хвилини)   Додаток 1

Використовую з метою актуалізації пізнавальної діяльності учнів.

* «Якби людина бачила тільки те, що є, вона не була б людиною».             

           («Віл і садівник»).

* «Помаленьку бабуся стала поправлятись. Ожили її руки».           

            («Бабусині руки»).

* «Що ж ти залишив після себе? – питає у чоловіка дід».                   

    («Який слід повинна залишити людина на землі?»).

* «Як доживеш до сивого волосся, тоді й зрозумієш таємницю».          («Краса,  Радість, Натхнення і Таємниця»).

*Учитель, Віталик, Петрик, вогнегривий кінь.      («Кінь утік»).

* Горобчик, Горобчиха, Сонце, Вогонь.  («Горобчик і Вогонь»).

4. Повідомлення теми і мети уроку. (3 хвилини)

…Живи, добро звершай,                        

   Та нагород за це не вимагай.        

Хай оживає істина  стара:

Людина починається з добра.

-          Отже, на сьогоднішньому уроці  ми поговоримо про добро.

Завдання уроку.           ( метод «Мої сподівання»):

- На листочках напишіть свої сподівання щодо уроку. (Прикріплюю на дерево).

                *виразно читати твори;

                 *орієнтуватися в структурі тексту;

                 *визначати головну думку;

            Цей урок мене навчить:

          *визначати своє ставлення до героїв твору;

          *працювати в групах;

          *визначати моральні правила;

          *аналізувати розвиток подій у творі.

Вивішую портрет В.О.Сухомлинського.

- Ми прочитали багато творів цього автора. А сьогодні глибше познайомимося з життєвим і творчим шляхом видатного українського письменника і педагога  Василя Олександровича Сухомлинського. Ви дізнаєтесь про те, чим ця людина здобула таку всесвітньо відому славу, що 1998рік міжнародна організація  з питань науки, освіти і культури ЮНЕСКО оголосила роком В.О.Сухомлинського.

- Роздивіться уважно портрет цієї Людини.   Погляньте на очі. Що ви бачите у них?

5. Перевірка домашнього завдання. Презентація проектів.(10 хвилин)

1)Короткі відомості про життя письменника.          Додаток 2.

Учні – журналісти розповідають про життя і творчість видатного українського педагога і письменника.   

Журналіст 1. Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році в селі Василівка на Кіровоградщині, у простій селянській родині. Батько його працював столяром, теслею, майстрував колеса і музичні інструменти, керував трудовим навчанням у школі. Мати працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством, а взимку шила, вишивала. Любила розказувати дітям казки. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи дітей своїх не карали, в родині панували мир і злагода. Мабуть, тому всі діти Сухомлинських стали вчителями.

Журналіст 2.  З дитинства у сім’ї Сухомлинських  прищеплювали дітям любов до книги. Особливий вплив на маленького Василька мав дідусь. Він часто читав хлопчикові оповідання, розказував казки. Помираючи, дідусь передав свою бібліотеку Василькові. Хлопчик зберігав книги у красивій скрипці, яку зробив батько. Найбільше любив він читати твори Лесі Українки, Івана Франка, Гоголя. Дорослим часто згадував слова дідуся: «Хто любить дітей, той добрий чоловік».

Журналіст 3. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Вчився спочатку у Васильківській школі. Мав хороші здібності до навчання, допомагав своїм товаришам. Василь був одним із кращих учнів школи. Після закінчення навчання у школі став студентом Кременчуцького педагогічного інституту. Пізніше продовжив навчання у Полтавському педінституті, одержав кваліфікацію вчителя української мови і літератури. Василь Олександрович працював вчителем. В роки  II світової війни він на фронті був тяжко поранений в руку, переніс складну операцію. Після одужання повернувся до своєї улюбленої роботи – у школу.

Журналіст 4. З 1948 року Василя Олександровича Сухомлинського призначають директором Павлиської школи на Кіровоградщині. Керував він цією школою до кінця свого життя. 23 роки роботи в школі стали найбільш плідними. Василя Олександровича любили батьки і діти. Він – заслужений вчитель України. 32 роки вів педагогічний щоденник і записував спостереження за дітьми. Помер В.О.Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований недалеко від школи, якій віддав усе своє життя.

2)Діти вивішують проекти  із  назвами прочитаних  творів  і малюнками до них.

1-ша група. Оповідання Сухомлинського про природу.

«Два метелики».

«Зайчик і місяць».

«Куди поспішали мурашки».

«Є ще одне найніжніше деревце».

«Жаба і соловейко».

«Відлітають лебеді».

«Чого синичка плаче?».

2-га група. Оповідання про стосунки між дітьми.

«Петро і Марійка».

«Цікава наука – арифметика».

«Велике відро».

«Загублені гроші».

«Найважчий урок».

«Ми любимо малювати».

3-тя група. Розповіді про сім’ю (маму, тата , бабусю).

«Біда заставляє вчитись».

«Важко бути людиною».

«Як народився Василько».

«Найласкавіші руки».

«Як Федько робив уроки».

Учні коротко передають зміст оповідань, визначають головну думку твору, пояснюють, чому цей твір сподобався.

6. Інтерв’ю з письменником. (3 хвилини)

Учень-«письменник»  сідає на крісло і відповідає на запитання учнів.

- Про що б ви хотіли запитати у В.О.Сухомлинського?

- Найцікавіше запитання.

Учні роблять висновки про тематику творів В.Сухомлинського.     Додаток 3

Добро і зло

Правда -  кривда

Діти і батьки

 

7. Розповідь вчителя про «Школу під голубим небом».(1 хвилина)

В.О.Сухомлинського можна назвати творцем дитячих душ. Це педагог з великої літери.

 Часто тихими літніми вечорами на галявині під віковим дубом збиралися зі своїм вчителем дітлахи. Вони ділилися своїми думками, враженнями, мріями. І народжувалися казки, оповідання, легенди, притчі. Це і була, як називали її діти і сам В.Сухомлинський Школа під Голубим Небом. Більше 1500 художніх творів, мініатюр-казок, оповідань, легенд склав В.Сухомлинський із своїми вихованцями.

 Діти, можливо ви, під впливом прочитаних творів, теж складете якусь казку чи оповідання?

Це буде ваше домашнє завдання.

8.Робота над текстом(15  хвилин)

1). Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло»

Робота над заголовком твору. «Мозковий штурм».      Додаток4

- Прочитайте назву оповідання6 «Красиві слова і красиве діло».

- Як ви думаєте, про що буде йти мова у тексті?    

2) Словникова робота.                                       

- Поясніть вислови:  

 *Сховатися й пересидіти.

* Ллє, мов з відра.

Мокрий, як хлющ.

Жалісливі слова.

 

3) Читання оповідання із передбаченням.

Читаючи текст мовчки ви працюєте над такими завданнями:

1-ша група. - Які  слова ви вважаєте « красивими»?

-А діла? Підкреслюєте олівчиком «красиві слова».

2-га група.  – Чому люди побудували маленьку хатинку серед поля?

3-тя група. – Якими не можуть бути слова?

4-та група. – Що зробив третій хлопчик? Як би ви закінчили це оповідання.

4). Обговорення тексту.

- Чи можна сказати, що слова перших двох хлопчиків – красиві?

- Третій хлопчик нічого не казав, та що ми можемо сказати про нього?

5). Проблемна ситуація.

 - Як ви думаєте, чому Сухомлинський    розповів нам цю історію?                                                                              

- Які слова оповідання  співзвучні з  темою нашого уроку?

- Кожен  урок - це частина великого шляху до знань. З кожного уроку ви берете щось для свого розумового розвитку і для душі. Сьогодні візьміть для себе найкрасивіше слово: слово, яке буде завжди у вашому серденьку.

Це слово знаходиться серед слів у конвертах. Відшукайте його.       Додаток 5.

Співчуття           Чесність       Допомога       чуйність        добросовісність

-Молодці. Це слово-поняття, яке найбільш потрібне було змоклому хлопчику.

6). Побудова павутинки.

- Спробуймо побудувати  павутинку і дібрати такі слова, які б розкрили поняття слова  ДОПОМОГА.

- Чи доводилося вам надавати допомогу людям? Кому саме?

- Чи вимагали ви платню за допомогу? Отже, яка це допомога?  (Безкорислива).

- Чи важко отримати допомогу саме тоді, коли людина цього дуже потребує? Яка це допомога? (Своєчасна).

- Що ви знаєте про допомогу? Яка вона для людини?               Додаток 6.

        Сердечна                         Корисна                   Дружня

        Своєчасна                    ДОПОМОГА                  Вчительська

     Безкорислива                      Щира                      Батьківська

9. Літературна гра  «Утвори і поясни прислів’я». 

(Робота в группах) (2 хвилини)

У кого совісті нема,                            стежка утоптана.

З поганої трави                                    добрих людей.

До доброї криниці                              той і собі має.

Сам себе раз                                         не буде доброго сіна.

Світ не без                                             нема й сорому.

Хто людям добра бажає                    у рік любить.

10. Творче завдання (3 хвилини)

- Доберіть звертання і запишіть їх, де потрібно.  (Робота у группах).

    Узяв Микола шматок хліба і почав збивати спілі груші. Дідусь підійшов і питає:

- Що це ти робиш,    ………………………………………………….?

-  Вибач,  …………………………………….,  я лише один раз.

-  Загорни,  …………………………, хлібчик у хусточку і віднеси до хати. Запам’ятай, що хліб – це святиня і знущатися над ним – гріх великий.

- Добре,  ………………………….! Дякую за науку!  Я більше ніколи так робити не буду.

                                                             За В.Сухомлинським.

-          Про що б ви хотіли розповісти іншим?  Про які добрі справи.

 

11. Підсумок уроку(3 хвилини)

Рефлексія :

- Які почуття викликав у вас урок?

- Чим сподобався вам урок?

- Хто з вас хоче бути вчителем?

Слово вчителя: Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові.

Візьміть сердечка і запишіть якості справжнього друга. Прикріпіть їх до плакату.

-          А на закінчення уроку послухайте такі рядки вірша:

Після смутку буде радість, після ночі буде день.

Після довгої мовчанки – сотні радісних пісень.

Сонце буде після хмарки, за зимою йде весна.

Зло добром перемагаєм і щасливі – ти і я.

-          Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Мені дуже сподобалася ваша робота на уроці.   Дякую за роботу.  Оцінюю учнів.

 

                                              Додаток 1.

Літературне  лото.  Картки різного кольору.

В.Сухомлинський              «Віл і  садівник»              «Бабусині руки»

«Який слід повинна залишити людина на землі?»

«Краса, радість, натхнення і таємниця».

«Кінь утік»                 «Горобчик і вогонь»

Додаток 2.      

Suhomlinskii_.jpg  

 

72099.jpg

 

Suxoml_04.jpg

 

24931186.jpg

image007.jpg

 

220px-СухомлинськийМогила.jpeg

Додоток 3.

Добро  і  зло

Правда – кривда

Діти і батьки

    Додаток 4.                                                              

                     Красиві слова і красиве діло

    Серед поля стоїть маленька хатина,  її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й  пересидіти в теплі.

    Одного разу серед літнього дня  захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

   Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик.  Незнайомий. Мабуть, з іншого села.

   Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

  І ось перший із тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:

-          Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе…

-          Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

-          - Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі…

-             А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв з себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

-             Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.

Додаток 5.

співчуття                 чесність             допомога          чуйність           добросовісність

Додаток 6.

сердечна                          корисна                             дружня

своєчасна                        ДОПОМОГА                      вчительська

безкорислива                   щира                                батьківська

 

   Додаток 7.

    Узяв Микола шматок хліба і почав збивати спілі груші. Дідусь підійшов і питає:

- Що це ти робиш,    ………………………………………………….?

- Вибач,  …………………………………….,  я лише один раз.

- Загорни,  …………………………, хлібчик у хусточку і віднеси до хати. Запам’ятай, що хліб – це святиня і знущатися над ним – гріх великий.

- Добре,  ………………………….! Дякую за науку!  Я більше ніколи так робити не буду.

                                                             За В.Сухомлинським.

 

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
12 січня
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку