Буртова Ірина Володимирівна,
вчитель зарубіжної літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Криворізької загальноосвітньої школи № 34
Урок позакласного читання за романом С. Лук’яненка «Нічна Варта»
(Роман «Нічна Варта» прочитаний учнями заздалегідь. Для позитивного результату уроку учитель запропонував індивідуальні завдання різним групам учнів: «Дослідники», «Філософи», «Художники-ілюстратори», «Кінематографи», «Музичні критики»)
Мета:
Тип уроку: урок-роздум
Обладнання: портрет письменника, його книга «Нічна Варта», ілюстрації до твору, відео з російського фільму режисера Тимура Бєкмамбєтова «Нічна Варта» 2004 року.
Словник до уроку:
Сюжет твору – ланцюжок зображуваних у творі подій, в яких беруть участь персонажі.
Фанта́стика (від дав.-гр. φανταστική — мистецтво уяви, фантазія) — жанр художніх творів, в якому за допомогою додавання вигаданих, уявних елементів створюється світ, відмінний від сьогоденного, реального.
Інферно (у перекладі з латини розділ пекла) — давня назва передостаннього кола пекла, у якому, згідно з міфологією, перебували люди, які при житті практикували езотерику та бруднокнижжя.
Епіграф: Світ легко перевернути з ніг на голову, але хто допоможе людям не впасти?
Люди слабкі, вони живуть мало, вони всього бояться.
Їх не можна зневажати та ненавидіти. Їх треба лише
любити, жаліти та оберігати. Це наша робота та обов’язок.
Ми – Дозор.
С.Лук’яненко.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Робота над темою уроку
1.Вступне слово вчителя:
- Про співзвучність книги братів Стругацьких «Понеділок починається у суботу» та С. Лук’яненка «Нічна Варта» треба підкреслити особливо. Частини книги Стругацьких мають назви: «Метушня навколо дивану», «Суєта суєт», «Всіляка суєта». А Лук’яненко назвав свої історії «Своя доля», «Свій серед чужих» і «Тільки для своїх». Асоціативний зв'язок у наявності, при цьому, якщо Стругацькі обіграли слово «метушня», то в «Нічній Варті» таким ключовим словом стає «свій», що й не дивно, бо головні герої книги Інші.
Отже, вулиці сучасної Москви. Звичайне життя звичайних людей. І те, що люди не бачать, - війна між Світлими й Темними, Іншими, які стоять по різні боки барикад. Відрізняються Інші від людей тим, що мають здібності до ініціації, яка відбувається тоді, коли людина входить до сутінок.
2. Аналіз тексту. (Робота учнів у групах)
Учитель. Автор дає декілька понять та характеристик сутінкам. Знайдіть їх у тексті та прокоментуйте.
«Дослідники». «… сутінки і є «старе кіно». Дуже давнє, майже забуте людством. Так йому легше жити» (с.46)
«…повітря сутінок прохолодне, без смаку, ніяке повітря» (с.54)
«… простір наповнився густим туманом. Колір зник зовсім. Серед звуків залишилось лише биття мого серця… та свистів вітер…» (с.71)
«…одна з основних ознак сутінок – зміна ходу часу» (с.72)
Учитель. Дайте своє визначення, що таке сутінки?
«Філософи». Сутінки – це та сторона людської натури, в якій знищено все людське. Сутінки не зовні, а всередині нас. Це те місце первісних інстинктів, де немає милосердя, добра, толерантності. Під дією сильних емоцій для людини можуть стертися фарби, зупинитися час та зникнути всі звуки. Тому автор й говорить про сутінки, як про старе кіно, про яке людство намагається забути, бо так жити легше, якщо забути про існування всередині себе первісної істоти, чия злоба або біль можуть змінити не тільки свій внутрішній світ, але й навколишній.
Учитель. Антон йде до Світлани та бачить самий звичайний під’їзд, на дверях якого висів замок, «…але зламаний та випотрошений. Маленький привіт від Пітьми… її малесенькі цяточки: написи та сліди від брудних підошов на стінах, розбиті лампочки та брудні ліфти» (с.107). У нашому реальному житті ми теж з вами наштовхуємось на подібні «привіти від Темряви». Опираючись на ваше визначення сутінок, поясніть, що заставляє людей залишати подібні свідоцтва свого перебування у під’їздах? Та яким чином виникає воронка інферно над Світланою?
«Кінематографісти». ( Демонструють уривок з російського фільму режисера Тимура Бєкмамбєтова «Нічна Варта» 2004 року.)
(Словарна робота учнів у зошиті)
Учитель. Прокоментуйте дії Варти та Ігната. Чому росла воронка?
«…чому на появу Ігната, спеціаліста, який створює людям благосний стан душі, інферно відреагувало посиленням, чому моя сумбурна розмова та неочікуване зникнення знизило воронку?» (с.123)
«Філософи». Ми вважаємо, що по-справжньому карає себе лише сама людина. Світлана, потенційна Велика чародійка, не може вибачити собі боягузтво та легкодухість, тим паче відносно матері. Тому навіть невинний флірт і залицяння Ігната тільки підсилюють її власне прокляття. Лише тоді, коли вона чує про чужі проблеми, та починає співчувати, зменшується воронка інферно. Можливо, вміння співпереживати чужому горю - і є засіб впоратися з власними проблемами?
Учитель. Чому перед загрозою катаклізму Світлі та Темні об’єднуються?
«Філософи». Коли виникає реальна небезпека, тоді немає місця ідеології та суперечці. Коли стоїть питання про порятунок світу, можуть об’єднатися навіть Пітьма зі Світлом. Сучасні люди теж можуть забути про розбіжності поглядів, традицій та всі разом врятувати світ від зла.
Учитель. Найдіть у тексті неписані закони Нічної Варти. З чим вони асоціюються?
«Дослідники». «…Неможна грати з Пітьмою у піддавки. Неможна поступатись. А ще небезпечніше – приймати її дари.» (с.44)
«…якщо ти вибираєш Світло – ти не будеш застосовувати свої здібності для особистої вигоди.» (с.82)
«…якщо ми зробили будь яку безумовну добру дію – Темні маги отримують право на дію злу.»(с.84)
«…якщо колись ти отримаєш задоволення від гри з чужою пам’яттю – тобі настав час піти.» (с.108)
«…якщо немає етично правильного виходу роби нерозумно.» (с.123)
«…використання магічних здібностей з особистою метою приведе до непередбачених подій.» (с.288)
«…нас так довго вчили віддавати і нічого не брати натомість. Жертвувати собою заради інших.»(с.321)
«…і не думати, ніколи не думати про те, що перемогти неможливо. Лише так подумати – і ти вже програв.»(с.320)
«…людині довіряй наполовину, Світлому – на чверть, Темному – ні в чому.»(с.341)
Учитель. Оберіть правило, головне для вас. Прокоментуйте свій вибір.
(Відповіді учнів.)
Учитель. Антон у метро розглядає аури оточуючих його людей: «Заплющивши очі, я міг спостерігати картину більш цікаву: бляклі, як завжди ввечері, аури. Серед них яскравою червоною цяткою горіла чиясь злоба, надзвичайно помаранчевим світилась закохана парочка, розмитими коричнево-сірими рисками тяглися аури п’яних.»(с.16) «Аура у військового була гарна, яскрава, вся із сяючих сіро-стальних та голубих тонів.»(с.19)
«Кінематографісти» (Демонструють уривок з фільму «Нічна Варта».)
Учитель. Кольори людських аур зустрічаються у романі постійно. Спробуйте пояснити символіку кольору.
«Художники-ілюстратори». (Порівнюють символіку кольорів у візантійському іконопису, геральдиці, сприйняття кольору в психології).
Учитель. Згадайте ситуацію, коли Завулон читає газету «Аргументи і факти»: «Немає нічого веселішого, чим читати пресу через сутінки. «Прибутки від кредитів падають», - свідчить заголовок. В реальності фраза має інший вигляд. «На Кавказі росте напруження». Можна взяти зараз газету і прочитати правду. Справжню. Те, про що думав журналіст, який писав статтю на задану тему. Ті крихти інформації, що він отримав неофіційно. Правду про життя та смерть.» (с.73)
Чи були у вас ситуації, коли ви читали щось «через сутінки»? Зможете ви знайти у сучасній пресі приклади подібних заголовків, які по-різному читаються у реальності та у сутінках? (Відповіді учнів.)
Учитель. У чому суть операції з Дикуном? «А Завулон тут ні до чого, Антон. Ти вже пробач, але він дійсно тут ні до чого. Це операція Нічної Варти». (с.278) Чи можна заради виховання грати на відчуттях, на коханні? Чим тоді Світлі відрізняються від Темних?
«Філософи». Дійсно, ситуація жорстока. Звинувачувати Антона та влаштувати на нього полювання, щоб розвинути витримку його коханої, - хіба можливо це пояснити тим, що потрібно підняти Світлану на наступний рівень сили!? Та чи можливо піднестися, нічого не втрачаючи та нічим не жертвуючи?
«Музичні критики». Зверніть увагу на пісні з диску Антона Городецького. Чому він слухає саме рок, та ще й фігурують реальні музичні гурти та виконавці. У сучасних рок-музикантів постійно звучить тема Тьми та Світла й боротьба між ними. Ми склали диск для Антона Городецького з самостійно підібраними піснями на цю ж тему. Пропонуємо вам його прослухати.
(Звучать композиції українського та російського року: Хаме – Леон «Прямо в ад», Дисбаланс «Ти спаси», Тиранія «Потвора».)
Учитель. Крейда долі в історії «Тільки для своїх». У чому суть операції? Оцініть вчинок Антона, бо він всупереч усім законам Нічної Варти, збирає квіти сили у людей, щоб використати цю силу для себе. Чим же тоді він відрізняється від Темних?
«Кінематографісти». (Демонструють уривок з російського фільму режисера Тимура Бєкмамбєтова «Нічна Варта» 2004 року.)
«Філософи». Так, Антон забрав силу у людей, у тих, кого повинен був оберігати та захищати. Але використав силу не на користь собі, а для того, щоб знайти правильне рішення проблеми, так званої реморалізації. Будучи Іншим, він не був певен у своїй правоті та силі. А люди допомогли, мимоволі, знайти йому вірне рішення.
«Учитель». Зверніть увагу на те, як автор описує людську силу. Чому він використовує для цього квіти?
«Пара закоханих – радість яскрава й пишна, наче букет червоних троянд, таких ніжних і зарозумілих троянд…
Дитина біжить за морозивом – букет ромашок…
Старенька у вікні – зів’ялий жовто-помаранчевий букет айстр і осіннього листя…
Вагітна жінка – блідо-рожева півонія – велика квітка та кулька бутону, яка ще не розкрилася…
Дівчина та її нехитра радість: батько, який прийшов додому тверезим – зламана гілка шипшини, колюча та крихка…
П’яненький роботяга – запорошена, запльована квітка подорожника, негарна та брудна свічка…» (с.368-371)
Коли промінь сили б’є з долоні Антона, згадується ще одна квітка, про яку автор не говорив раніше. Це «майже чорні орхідеї» (с.377). Спробуйте уявити, у кого Антон міг взяти силу у вигляді цих квітів?
«Художники-ілюстратори». (Представляють ілюстрації до твору підготовлені заздалегідь.)
Учитель. Як ви розумієте фразу Антона в бесіді з водієм, який підвозив його до штабу Варти?
(Відповіді учнів.)
3.Заключне слово вчителя.
- Погоджуючись з героєм роману, повторю, що долі немає. Тому що ми самі творимо свою долю кожним своїм вчинком, словом, думкою. «Від того, як ти вперше увійдеш у сутінки, що побачиш, що відчуєш, - саме від цього залежить ким ти станеш – Темним чи Світлим» (с.74) Живеш ти лише для себе, чи можеш відчувати чужий біль, розуміти та пробачати людину – відповідь на це питання ми даємо кожною хвилиною свого життя. Зверніть увагу на епіграф уроку – дуже легко перевернути світ з ніг на голову та навпаки, і це вже неодноразово відбувалось в історії людства. А допомогти людям не впасти, ось що по-справжньому дуже важко. Але найважче – не впасти самому… Кожна людина, найбільше підлітки, відчувають себе особливими, не схожими на інших. Та «люди слабкі, вони мало живуть, вони всього бояться», але якщо ти їх зневажаєш і ненавидиш – ти на стороні Пітьми. А якщо хочеш бути на стороні Світла, то ти повинен тільки любити, оберігати й жаліти людей. Вибір завжди за тобою…
4. Домашнє завдання. Зобразити себе та свою силу у вигляді будь якої квітки. Пояснити свій вибір.