Розробка кроку "Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури" дає можливість методом модерації дослідити особливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи та з'ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення; розкрити сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; з'ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення; розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; розвивати навички цілісного аналізу тексту, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал, давати оцінку метафоричному смислу твору, визначати авторську позицію, робити власні висновки й узагальнення; виховувати свідомий підхід до вирішення загальнолюдських проблем, формувати вміння долати життєві негаразди та випробування.
Тема. Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.
Мета: Методом модерації дослідити особливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи та з'ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення; розкрити сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; з’ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення; розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; розвивати навички цілісного аналізу тексту, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал, давати оцінку метафоричному смислу твору, визначати авторську позицію, робити власні висновки й узагальнення; виховувати свідомий підхід до вирішення загальнолюдських проблем, формувати вміння долати життєві негаразди та випробування.
Обладнання: фрагменти з кінофільму «Перевтілення», учнівські презентації.
Тип уроку: застосування знань, формування вмінь і навичок, урок-дослідження.
Епіграф: Кафку можна назвати письменником, створеним власною біографією…
Д. Затонський
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Виконання народної російської пісні «То не ветер ветку клонит».
- Які емоції викликала у вас ця пісня?
- Яку біль відчуває ліричний герой?
- Як ви гадаєте, чому ми розпочали урок саме з цієї пісні?
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Проблемне питання.
ІІІ. Застосування знань, формування вмінь і навичок
1. Рольова симуляційна гра-дослідження.
Завдання: дослідити світобачення Кафки через призму історичної епохи, біографічних фактів і внутрішнього пізнання власного «я».
2. Евристична бесіда.
- Що трапилося з Грегором Замзою?
- Що вражає в його первтіленні?
Порівняйте, що хвилює- в перші хвилини перевтілення Грегора, а що – його батьків.
- Поясніть, як зреагували члени його сім’ї, коли вперше побачили сина у вигляді комахи.
- Чим закінчилась перша частина оповідання?
- За що раніше поважали батьки і сестра Грегора Замзу?
- Довести, що родина змінила своє ставлення до Грегора. Чия точка зору вас особливо здивувала? Чому?
- Доведіть, що Грегор все більше перетворюється на комаху. Визначте, що цьому сприяє. Як ви думаєте, що було потрібно робити героям оповідання, щоб підтримати в головному персонажі людське?
- Дайте оцінку фрагментові «Бомбардування яблуками» у фіналі II частини. Розкрийте символічний сенс цих подій. Грегор втрачає «людську вагу» – перетворюється на комаху. Метаморфоза, що відбулася з ним, поставила його в ситуацію абсолютного відчуження. Якщо результатом першої частини було відчуження від суспільства, то результатом другої частини є його повне відчуження від родини.
- Доведіть, що нещастя, яке сталося з Грегором, стало поштовхом до об'єднання інших членів сім'ї.
- Поясніть, чи перестав він бути людиною.
- Які наслідки мав вихід Грегора? Чия позиція виявилась для героя смертним вироком? Доведіть свою думку, спираючись на текст.
- Доведіть, що герой добровільно пішов з життя. Що це було – жертва заради близьких чи результат абсолютної ізоляції й спустошення, знеособлення особистості? Аргументуйте відповіді.
- Поясніть, смерть людини чи смерть комахи ми спостерігаємо.
- Доведіть, що метаморфози відбулися не тільки з Грегором, а й з усіма членами родини.
- З’ясувати проблематику твору. Сенс людського життя; відчуження людини та існування її в абсурдному світі; безсилля перед суспільними законами і нормами; що таке сімейне щастя; взаємовідносини людини і влади.
- Визначити тему та ідею новели «Перевтілення».
Тема - зображення внутрішнього стану «маленької людини» в період всіляких соціальних зрушень, її трагічне безсилля, відчуття болю і самотності у ворожому їй світі.
Ідея – прагнення допомогти людині протистояти жорстокості й абсурдності світу.
3. Випереджаючі групові завдання.
1 група. Дослідити проблему метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».
2 група. Дослідити символічність образного світу твору «Перевтілення»
3 група. З’ясувати вплив Кафки на розвиток всесвітньої літератури.
ІV. Підсумок уроку
1. Вирішення проблемного питання.
- Чому Франц Кафка перетворив Грегора Замзу саме в комаху?
- Як вигадаєте, чи є актуальним твір Кафки в наш час?
- Поміркуйте, що хотів автор сказати своїм твором. Автор доводить, що людина доти почуває себе людиною, доки робить іншим добро і відчуває, що комусь потрібна. А якщо вона прагне бути корисною іншим, але потрапила в ситуацію, коли нічого зробити не може, то це справді величезна вселюдська проблема. Адже за таких умов людина стає тягарем. Але подібне може статися лише в жорстокому, бездуховному суспільстві.
- Як же ви розумієте слова Д. Затонського, які є епіграфом уроку?
2. Рефлексія.
Продовжити фразу: «Сьогодні на уроці я відчув…
я прагнув…
я зрозумів…»
3. Очікувані результати.
Учень:
V. Домашнє завдання
Підготуватися до написання контрольного класного твору за оповіданням Кафки «Перевтілення» за даними темами:
• «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»;
• «Мій світ і світ Кафки »;
• «Грегор Замза — людина чи комаха? »;
• «Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій» (Ф. Кафка);
• «Щасливий я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди,
сталості» (Ф. Кафка).
Міжрайонний методичний міст
між Золотоніським і Драбівським районом
Відкритий урок
Проблема метафоричного світобачення
в оповіданні «Перевтілення».
Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої
літератури.
УЧИТЕЛЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДРАБІВСЬКОГО НВК
«школа -гімназія»
Варави Т.П.
Жовтень, 2012 рік