Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

Про матеріал

Розробка кроку "Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури" дає можливість методом модерації дослідити особ­ливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи та з'ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення; розкрити сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; з'ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення; розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; розвивати навички цілісного аналізу тексту, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал, давати оцінку метафо­ричному смислу твору, визначати авторську позицію, робити власні висновки й узагальнення; виховувати свідомий підхід до вирішення загальнолюдських проблем, формувати вміння долати життєві негаразди та випробування.

Перегляд файлу

 

Тема.               Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».  Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

Мета:                 Методом модерації дослідити особ­ливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи та з'ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення; розкрити сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; з’ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення;  розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; розвивати навички цілісного аналізу тексту, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал, давати оцінку метафо­ричному смислу твору, визначати авторську позицію, робити власні висновки й узагальнення; виховувати свідомий підхід до вирішення загальнолюдських проблем, формувати вміння долати життєві негаразди та випробування.

Обладнання: фрагменти з  кінофільму  «Перевтілення»,  учнівські презентації.

Тип уроку:     застосування знань, формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Епіграф:         Кафку можна назвати письменником, створеним власною біографією…

Д. Затонський                                                  

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Виконання народної російської пісні «То не ветер ветку клонит».

-  Які емоції викликала у вас ця пісня?

-  Яку біль відчуває ліричний герой?

-  Як ви гадаєте, чому ми розпочали урок саме з цієї пісні?

 

ІІ. Оголошення теми і мети  уроку

Проблемне питання.

  • Чому Франц Кафка перетворив Грегора Замзу саме в комаху?

 

ІІІ. Застосування знань, формування вмінь і навичок

1. Рольова симуляційна гра-дослідження.

Завдання: дослідити світобачення Кафки через призму історичної епохи, біографічних фактів і внутрішнього пізнання власного «я». 

  • Історик – дослідити основні протиріччя епохи поч. ХХ ст., які вплинули на формування світогляду Кафки.
  • Біограф – дослідити, які факти із біографії письменника вплинули на формування його особистості.
  • Психолог – дослідити, який вибір робить письменник і чому.

 

2. Евристична бесіда.

-  Що трапилося з Грегором Замзою?

-  Що вражає в його первтіленні?

 

Порівняйте, що хвилює- в перші хвилини перевтілення Грегора, а що – його батьків.

-  Поясніть, як зреагували члени його сімї, коли вперше побачили сина у вигляді комахи.

-  Чим закінчилась перша частина оповідання?

-  За що раніше поважали батьки і сестра Грегора Замзу?

- Довести, що родина змінила своє ставлення до Грегора. Чия точка зору вас особливо здивувала? Чому?

-  Доведіть, що Грегор все більше перетворюється на комаху. Визначте, що цьому сприяє. Як ви думаєте, що було потрібно робити героям оповідання, щоб підтримати в головному персонажі людське?  

  • Перегляд фрагменту з фільму «Перевтілення» («Бомбардування яблуками»).

 -  Дайте оцінку фрагментові «Бомбардування яблуками» у фіналі II частини. Розкрийте символічний сенс цих подій.  Грегор втрачає «людську вагу» – пере­творюється на комаху. Метаморфоза, що відбулася з ним, поставила його в ситуацію абсолютного відчуження. Якщо результатом першої частини було відчуження від суспільства, то результатом другої частини є його повне відчуження від родини.

 

-  Доведіть, що нещастя, яке сталося з Грегором, ста­ло поштовхом до об'єднання інших членів сім'ї. 

-  Поясніть, чи перестав він бути людиною.  

  • Перегляд фрагменту з фільму «Перевтілення» («Скрипка»).

 - Які наслідки мав вихід Грегора? Чия позиція виявилась для героя смерт­ним вироком? Доведіть свою думку, спираючись на текст.

 

 

-  Доведіть, що герой добровільно пішов з життя. Що це було – жертва зара­ди близьких чи результат абсолютної ізоляції й спусто­шення, знеособлення особистості? Аргументуйте відповіді.

-  Поясніть, смерть людини чи смерть комахи ми спос­терігаємо. 

-  Доведіть, що метаморфози відбу­лися не тільки з Грегором, а й з усіма членами родини.

- З’ясувати проблематику твору. Сенс людського життя; відчуження людини та існування її в абсурдному світі; безсилля перед суспільними законами і нормами; що таке сімейне щастя; взаємовідносини людини і влади.

- Визначити тему та ідею новели «Перевтілення».

Тема - зображення внутрішнього стану «маленької людини» в період всіляких соціальних зрушень, її трагічне безсилля, відчуття болю і самотності у ворожому їй світі.

Ідея – прагнення допомогти людині протистояти жорстокості й абсурдності світу.

 

3. Випереджаючі групові завдання.

1 група. Дослідити проблему метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».

2 група. Дослідити символічність образного світу твору «Перевтілення»

 

 

3 група. З’ясувати вплив Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

 

ІV. Підсумок уроку

1. Вирішення проблемного питання.

-   Чому Франц Кафка перетворив Грегора Замзу саме в комаху?

-  Як вигадаєте, чи є актуальним твір Кафки в наш час?

-  Поміркуйте, що хотів автор сказати своїм твором. Автор доводить, що людина доти почуває себе людиною, доки робить іншим добро і відчуває, що комусь потрібна. А якщо вона прагне бути корисною іншим, але потрапила в ситуацію, коли нічого зробити не може, то це справді величезна вселюдська проблема. Адже за таких умов людина стає тягарем. Але подібне може статися лише в жорстокому, бездуховному суспільстві.

-  Як же ви розумієте слова Д. Затонського, які є епіграфом уроку?

 

2. Рефлексія.

Продовжити фразу: «Сьогодні на уроці  я відчув…

                                                                     я прагнув…

                                                                     я зрозумів…»

 

3. Очікувані результати.

Учень:

  • розкриває особ­ливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи; сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою;
  • висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

 

V. Домашнє завдання

Підготуватися до написання контрольного класного твору за оповіданням Кафки «Перевтілення» за даними темами:

«Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»;

«Мій світ і світ Кафки »;

«Грегор Замза людина чи комаха? »;

«Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій» (Ф. Кафка);

«Щасливий я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, 

  сталості» (Ф. Кафка).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         Міжрайонний методичний міст

                           між Золотоніським і Драбівським районом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Відкритий урок

           Проблема метафоричного світобачення

                в оповіданні «Перевтілення». 

         Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої            

                               літератури.

 

                                             УЧИТЕЛЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ

                                                                                   ДРАБІВСЬКОГО НВК

                                                       «школа -гімназія»

                                                       Варави Т.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Жовтень, 2012 рік

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
15983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку