Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського на тему: «Життя птахів під голубим небом»

Про матеріал
Уроки позакласного читання сприяють розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до природи; вчать правильно, розумно користуватися дарами природи, виховувати дбайливе ставлення до неї; активно впливають на удосконалення навичок читання; розвивають логічне, образне і абстрактне мислення, асоціативну пам'ять; сприяють формуванню творчої уяви і пізнавального інтересу до навчання; навчають самостійно здобувати знання, знаходити оптимальний спосіб розв’язання навчальної чи життєвої проблеми, аргументовано, гідно відстоювати власну позицію; чітко, логічно висловлювати власну думку; формують і розвивають повноцінні мовленнєві та комунікативні вміння і навички молодших школярів, здатність до творчого самовираження;
Перегляд файлу

Урок

позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського  на тему: «Життя птахів

під голубим небом»

 

P6220102

 

 

 

Мета: У процесі вивчення творів В.О.Сухомлинського розвивати емоційно- чуттєвий досвід та естетичні почуття дітей; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша; формувати уявлення про  світ птахів; вчити дітей вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися про наслідки своїх дій; розвивати спостережливість, інтерес до пташиного світу;

Обладнання:

 Сухомлинський В.О. «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця»,

 «Квітка сонця».

 Дитячі малюнки.

 Портрет В.О. Сухомлинського.

                                Хід уроку

1.Організаційний  момент.

2.Оголошення теми і мети уроку.
  - На сьогоднішньому уроці позакласного читання ми помандруємо літературними стежками, мудрих творів  В.Сухомлинського, дослухаємося до його натяків,  навчимося дбайливо ставитися до пташиного світу.     В.О.Сухомлинський –заслужений вчитель. Працюючи вчителем, намагався виростити дітей хорошими людьми, добрими, чесними, працелюбними і життєрадісними. Багато уроків проводив зі своїми вихованцями на природі, водив їх на довгі прогулянки. Під час прогулянок виникали казки та оповідання, які вміщені  в книгах «Гаряча квітка», «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця»..       

3.Обговорення прочитаних творів.

 Працювати над творами будемо за такою схемою:

1.Який твір прочитали?

          2.Хто головні герої?

          3.Про який добрий вчинок розповідається у творі?

          4.Яка головна думка твору?

          5. Чого навчає?

 -«Соловей і жук»,

 -«Що найтяжче журавлям»,

 -«Чого синичка плаче»,

 -«Пісня жайворонка»,

  Без соловейка».

          - До чого закликає автор?- Любити природу, не завдавати їй шкоди.

4. Ознайомлення з новим твором
  -Сьогодні я пропоную вам знайомство ще з одним  оповіданням  В.О.Сухомлинського «Чому голуби прилетіли до Олега».

Читання казки кращим учнем.

 Первинне розуміння
- Хто герої даного твору?
- Що робив Олег?

    - Які дієслова використовує автор, щоб показати рішення хлопчика?

    - Якими словами В.Сухомлинський зображує добро ?

Вибіркове читання.- Як описано голубів в оповіданні?

Асоціативний кущ
- Які асоціації у вас виникають при описові хлопчика?
- Якими кольорами ви зобразили головних героїв ? Чому?

 Словникова робота.  З’єднати слово з його тлумаченняслів:                                                                                                                                                                   

 

знялися                                                            неначе 

немовби                                                           полетіли

Висновок
- Чого повчає нас цей твір?

Робота в парі:
- Складіть висловлення - головну думку твору.

Утвори пари слів:

пашницю                                                    розбіглися

знялись                                                       сіяти

минуло                                                        голуби

діти                                                             літо

Склади план оповідання:

1.Голубник на високому стовпі.

2.Завдання на літо.

3.Голуби всі полетіли до Олега.

5. Робота в групах.

1група: «Соромно перед соловейком».

а) Прочитай оповідання.

б) Про які якості характеру кожної дівчинки свідчить їхній вчинок?

2група: «Як ми врятували пташенят жайворонка?»

а) Прочитай оповідання.

б) Охарактеризуйте героїв твору і назвіть протилежне цьому оповідання («Чого синичка плаче?»)

3група: «По волосинці».

а) Прочитай оповідання.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

б) Подумай у чому виявляється найбільша людська краса.   

4група: «Соловей і Жук»

а) Прочитай оповідання.

в)Чому Жук запропонував спитати думку дівчинки?

6. Продовж міркування:

1.Поміркуйте, як можна завершити речення: Ліді соромно перед соловейком тому,…

2.Пофантазуйте, яке подібне  оповідання за головною думкою, можна придумати до казки «Соловей і Жук».

3.Висновок:Птахів треба взимку_________, тому що______________________.

Птахів треба _______________, тому що_____________________.

Птахи корисні тим, що_____________________________________.

4.творчо- емоційна вправа.

-Заплющіть очі і уявіть себе пташечкою. Про що ви би попросили людей, щоб зберегти природу?(Діти по черзі висловлюють прохання).

-Не вирубуйте ліси – без лісу ми загинемо.

-Не розорюйте гнізда_ нехай виростає наше потомство.

-Не  знищуйте птахів та їх яєчок.

Бережіть природу! Охороняйте і захищайте птахів!

 7. Розв’язування моральних завдань закінчити життєву                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ситуацію і зробити висновок.

          Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно

        Чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили

        забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти,

        ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…

  У пшениці ми знайшли жайворонкове гніздо. У ньому п'ятеро пташенят. Літати не вміють. А завтра ж пшеницю коситиме комбайн. 

8. Робота в картинній галереї: Наші учні намалювали ілюстрації до оповідань В.О.Сухомлинського. Давайте переглянемо їх. F:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220102.JPG

 

 F:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220090.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220086.JPGP9050177F:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220127.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220002.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220087.JPG

 

 

 

9.Домашнє завдання  -Скласти розповідь, яка б відповідала вашому ставленню до природи, збереженню довкілля.

10.Інтерактивна вправа «Піраміда позитивних почуттів»

Я зрозуміла,…(що птахи дуже корисні).

Я дізнався,…(що птахи знищують багато шкідників).

Я навчився…( цінувати працю птахів).

Я була дуже здивована,…(що пташки такі розумні).

Я буду…(оберігати пташок).

Я ніколи…( не руйнуватиму пташині гнізда).

Я хочу…(щоб в нашому краї жило побільше пташок).

11. Давайте складемо поради «Як поводити себе з птахами» :

-  А чи знаєте Ви, як поводити себе в лісі з птахами?

- Що треба зробити, щоб не нашкодити їм?

- Щоб ви порадили один одному?

-Травень – червень – місяці тиші. Не лякай птахів.

-Не підходь близько до гнізд.

-Не бери яєць чи пташенят до рук, бо пташки покинуть гнізда.

-Не поспішай підбирати в лісі пташенят. Можливо, десь недалеко причаїлися їхні батьки і чекають, коли ти підеш.

-Якщо в тебе є собака, не бери його з собою в ліс навесні  на початку літа, бо він може впіймати пташеня.                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. шк. -2001. -№1-с.27-53.

2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. шк.- 2006.- с.84.

3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Рад. шк, 197. -654с.

4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для  вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.

5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.

6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.

7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.

8. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.

          9.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К. Веселка., 1993.

10.Животворча сила педагогічної спадщини  Сухомлинський В.О. –Донецьк; Витоки, 2001, 184с.

11.Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової  освіти. О.Я.Савченко.

-К.: Серія: Педагогіка. 2002.

12.Савченко О.Я. Грані дидактичної системи Сухомлинський В.О./ О.Я. Савченко//Поч.школа.-1993.- №10.-С.16-18.

13.Ткачук Г.П. Методика позакласного  читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник/  Г.П.Ткачук.- Кам'янець -Поділький ФОП  Сисин О.В.,2010, 264с.

14.Антонець М. Я. Проблеми розвитку творчої особистості вчителя у педагогічній спадщині Сухомлинський В.О./ М.Я.Антонець // Поч.школа. 2013. -№9.-С.4-6.

15.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям// Вибр. тв.: у5т.-К.:Рад.шк., 1997.-Т.3.-С.5-279.

16.Богуш А.М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі. Монографія/ А.М.Богуш. -К.:Видавничий дім «Слово», 2008,- 272с.

17. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.1.-С.393- 629.

18. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві.// Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.2.-С.419- 655.

19. Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 2 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2012.-160с.

20.Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2014.-160с.

 

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
1612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку