ВЧИНКИ |
Шлях Пилипка до добра
4. ПОПРОСИТИ…
3.УСВІДОМИТИ…
2. ВИПРАВИТИ…
1. ПОДОЛАТИ
|
ВЧИНКИ
|
РИСИ ХАРАКТЕРУ |
РИСИ ХАРАКТЕРУ
|
|
ВЧИНКИ |
Шлях Пилипка до добра
4. ПОПРОСИТИ…
3.УСВІДОМИТИ…
2. ВИПРАВИТИ…
1. ПОДОЛАТИ…
|
ВЧИНКИ
|
РИСИ ХАРАКТЕРУ |
РИСИ ХАРАКТЕРУ
|
|
|
Пилипко (той, хто любить коней)
Хто він?
|
|
|
|
|
|
Пилипко (той, хто любить коней)
Хто він?
|
|
|
|
Урок позакласного читання в 5 класі
Тема уроку: Зерна мудрості у казці К. Паустовського “Теплий хліб”
Тип уроку: урок відкриття нового знання
Мета - формувати компетентності.
Предметні: знайомство з особистістю письменника; сприяти розвитку самостійності мислення при аналізі тексту художнього твору; формування вміння самостійно виділяти і формулювати пізнавальну мету і тему твору; вміння будувати мовне висловлювання в усній формі, визначати художні засоби, що сприяють розкриттю задуму автора, аналізу описаних подій, вчинків героїв, складання портрета літературного героя.
Ключові: формувати поняття про моральність, добро, зло; показати необхідність для людини відповідати за свої вчинки;
планування навчального співробітництва з однокласниками: домовлятися про розподіл роботи між собою і сусідом, вміти слухати і чути один одного, вступати в діалог
формування позитивної самооцінки, моральних якостей, виховувати в дітях почуття доброти і дбайливого ставлення до природи, прищеплювати почуття відповідальності за свої слова і вчинки, вчити необхідності виправляти свої помилки.
Обладнання: дошка, робочі зошити, картки - кластери, олівці, роздатковий матеріал, ІКТ, мішечки із зерном пшениці.
Хід уроку
1.Етапи актуалізації знань за запропонованою темою.
3.Почнемо урок із нашої вправи 5 слів(асоціації, які виникають в учнів): коник, вовк, вершини, троянда, мандрівник.
Яким одним словом можна об’єднати усі 5 слів? (природа). Чому у цьому переліку з’явилося слово «мандрівник»? (людина теж є частиною природи).
2.Мотіваційний етап. Вивіска на ветеринарній клініці.(На слайді фото вивіски. Учні висловлюють свої думки щодо слів, які написані на плакаті. Роздумуємо, яке значення має така вивіска, над чим спонукає замислитися.)
Отже, сьогодні ми продовжимо розмову про взаємини людини і природи. Спробуємо зрозуміти, яким має бути життя людини. А допоможе нам у цьому твір К. Паустовського «Теплий хліб». У кожного є чарівний мішечок. Спробуйте зрозуміти на дотик, що в ньому. Чи легко розпізнати, що це? Які відчуття у Вас виникають?
3. Ми сьогодні спробуємо розгадати таємницю казки К. Паустовського і віднайти особливі зерна – зерна мудрості.
(Слайд) Тема уроку: Зерна мудрості у казці К. Паустовського “Теплий хліб”
Епіграфом нашого уроку будуть слова композитора П. І. Чайковського. (музика «Пори року. Зима»).
Роздуми над епіграфом уроку, музикою, яка звучить.
Які завдання ставить перед нами тема уроку? (Проаналізувати поведінку і вчинки героїв, поміркувати про те, чи легко виправляти помилки і як це робити; довести, що епіграф відповідає головній думці твору Паустовського К.Г. і простежити, як змінився Пилипко.)
4. Вправа «Закінчи речення»: Я знаю про К Паустовського, що…
Згадаймо текст твору.
5.Завдання «Лови помилку!»
- Дія казки розгортається в селі Черевички. (Бережки)
- У селі вважали, що кінь належав Панкрату, і годувати його повинен тільки він.
(Кінь був громадським, і кожен вважав своїм обов'язком погодувати його)
- Панкрат розповів Пилипку історію про злого чоловіка і солдата. (Бабка розповіла)
- У сінях у бабки жила сорока. Вона не спала від холоду, сиділа на хомуті, підслуховувала. (Сорока жила у Панкрата)
- Пилипко розламав буханець, посолив хліб і простягнув коню. Кінь відразу взяв хліб. (Але кінь хліба не взяв)
- Сорока сиділа на дереві і сердито тріщала. І всі її слухали. (Але її ніхто не слухав)
Події, описані в творі, відбуваються в роки війни, це важкий час. Доведіть це текстом. Для Паустовського було дуже важливо дати дітям поради в ці непрості роки.
- Де відбуваються події? (В селі Бережки). Що ви можете сказати про назву села (Утворено від слів «берегти», оберігати»). Сама назва говорить про те, що люди, які живуть в селі, повинні берегти один одного, жити мирно, приносити один одному добро. Що означає робити добро?
Отже, визначимо добрі люди жили в селі?
6. Робота з текстом твору.
(Слайд) Хто головні герої казки? (По рядах учні підбирають характеристику своєму персонажу)
Завдання по групах (парах)
1 ряд. Порівняти описи природи до сварки з конем і після. Які художні засоби використовує автор. Якою є природа у творі (ніби оживає). Чому так змінилася погода? (Природа вирішила заступитися за коня)
Висновок: Людина не повинна чинити зло природі, адже є її часткою.
2 ряд. Яку роль відіграє у творі історія бабки про солдата? Що спільного між чоловіком і Пилипком?
Висновок: Історія про солдата змушує Пилипка замислитися над своїм учинком, намагатися виправити його.
3 ряд. Як характеризує Пилипка його розмова з мірошником? Що означають слова: «безглузда ти людина»?
Евристична бесіда
- Як мешканці села поставилися до прохання мірошника і Пилипка розбити кригу на річці?
- Чому селяни погодилися працювати і виправляти чужу помилку?
- Автор вказує нам на час подій, як ви думаєте, для чого?
Висновок: у важкі часи варто об’єднатися, щоб подолати біду.
Чому радість не була повною, після того як річка потекла на колесо і млин запрацював?
7.Перегляд відео
Чи легко було Пилипкові наважитись на цей вчинок? Складемо літературний портрет героя (картка-кластер)
Складемо схему виправлення Пилипка(Дорога до добра):
ПОДОЛАТИ…
ВИПРАВИТИ…
УСВІДОМИТИ…
ПОПРОСИТИ…
Висновок: Чи легко бути добрим? Ні, шлях добра складний, тому людина повинна зупинятися і думати над своїми вчинками.
8.Узагальнення:
- Яку роль у творі відіграв мельник Панкрат?
- У чому головна мудрість Панкрата?
- Який жанр твору?
- Яка головна ознака казки? (добро перемагає)
- Чому оповідання називається «Теплий хліб»?
Діти, а що може бути теплим? (Відповіді дітей)
Давайте подивимося, що означає слово «теплий» за словником.
Діти, послухайте наступні слова:
Теплим буває день за віконцем.
Теплою - посмішка і кошеня.
Теплими будуть дитячі долоньки.
І слово матусі і очі щодня.
А що означає словосполучення «Теплий хліб», яке стало назвою твору?
Чому автор назвав казку саме так?
У чому полягає мудрість казки «Теплий хліб»?
Спробуймо скласти правила, якими повинна керуватися людина у своїх взаєминах з природою.
Сьогодні переддень новорічних свят, тож пропоную на кульках написати побажання або подарунок селянам із Бережків або Пилипку і прикрасити нашу ялинку.
Рефлексія: заповнити таблички(фідбек) і оцінити нашу з вами роботу на уроці.
На дошці ялинка, яку учні прикрашають кольоровими кульками із побажаннями. За бажанням озвучують, що написали на прикрасах і пояснюють.
Домашнє завдання:
1. Підібрати прислів’я для характеристики Пилипка.
2. Написати інше продовження казки, з умовою, що хлопці не погодилися допомогти Пилипкові.
3. Намалювати малюнок із героями твору, який може стати стікерпаком, підібрати підпис.
4. Написати твір-мініатюру: Уроки природи.