Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського на тему:
«Обирай стежку добра в житті»
Мета: розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського та
виховувати любов і бережливе ставлення до рослин рідного краю; на прикладі
змісту оповідань В.Сухомлинського донести до свідомості учнів, що доброта –
найкраща риса характеру людини; збагачувати словник учнів, формувати читацький інтерес; формувати розуміння, що здоров’я людини пов’язане з добрим
станом довкілля.
Обладнання:
Сухомлинський В.О. «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця»,
«Квітка сонця».
Дитячі малюнки.
Портрет В.О. Сухомлинського.
Хід уроку 1.Організаційний момент.
2.Оголошення теми і мети уроку.
3.Вступна бесіда вчителя.
-Діти, про те ,що у нас сьогодні урок позакласного читання, ви знали заздалегідь. Впевнена, що всі добре підготувалися, прислухалися до моїх порад.
Сьогоднішній наш урок присвячується творчості В.О.Сухомлинського.
- Сьогодні ми продовжимо мандрувати по життєвій стежці добра за творами В.О. Сухомлинського. Казки вчать нас бачити і розміти прекрасне. Адже від розуміння краси навколишнього світу починається все найкраще, що є в людини. Творити повсякчас добро для інших – це велике покликання людини.
- Тож хочу наш урок позакласного читання розпочати такими словами:
-що таке добро?
- чи легко робити добро?
- як навчитись розрізняти добро та зло?
- чи потрібно робити добро природі?
- як навчитись обирати стежку добра в житті.
3. Анотація прочитаних творів В. Сухомлинського. Метод передбачення:Учень переказує зміст оповідання, але не до кінця. Завдання товаришам придумати продовження твору.
«Дуб під вікном»,
« Ялинка для горобчиків»,
«Матвіїв дуб»,
«Зрубали вербу»,
«Верба над ставом»,
«Зламана яблунька».
-До чого закликає автор?
- Так . Любити природу, не завдавати їй шкоди.
6. Робота над оповіданням В.О.Сухомлинського «П’ять дубів». - Завдання перед читанням:-подумайте чому мовчав батько?
1.1.Читання комбінованим способом:
а) читання вчителем (до слів « Минуло багато років»).
б) читання учнями мовчки до кінця тексту:
2. Словникова робота: кволий- дуже маленький, непоказний.
б) Читання слів з метою попередження неправильного наголосу.
3. Читання вчителем «Знайди помилку».
4. Читання в особах. Рольова гра.
5. Розуміння прочитаного.
7. Робота в групах.
1група: «Три дуби».
а) Прочитай оповідання.
б) Чим схвилювало Вас оповідання?
2група: «Весна пахне яблуками»
а) Прочитай оповідання.
б) Подумай у чому виявляється найбільша людська праця.
3група: «Дуб під вікном».
а) Прочитай оповідання.
б) Подумай, чи вірний вихід знайшов батько?
4група: «Відломлена гілка ».
а) Прочитай оповідання.
б) Знайди рядки в яких висловлюється головна думка.
8. Робота з дитячою виставкою книг В.О.Сухомлинського.
- Які з книжок, представлених на виставці вам знайомі?
-Який твір ви запропонуєте прочитати своєму товаришу? Чому?
-Який твір вам сподобався найбільше?
9. Відшукай, які назви дерев заховалися:
Акленокаштанудубітополярагоріхтовберезааодвтлипалвільха
10. Поміркуй і продовж речення:
Що треба робити, щоб наша планета була ще зеленішою?
Думаю____________________________________________________________
Вважаю___________________________________________________________
Стверджую_________________________________________________________
12. Робота в картинній галереї: Наші учні намалювали ілюстрації до оповідань В.О.Сухомлинського. Давайте переглянемо їх.
11. Гра «Мікрофон». Поради «Як поводити себе в лісі».
-У лісі намагайся ходити стежками, щоб не витоптати трав’янисті рослини.
-Не ламай гілок з дерев та кущів.
-Не розкладай у лісі багаття. Це може спричинити лісову пожежу, від якої загинуть рослини і тварини.
-У лісі, парку чи на луці будь охайним, не залишай після себе сміття. Дбайливо стався до рослин.
-Не ламай, не рубай кущів та дерев. Рослина – жива істота, кожен її листочок виділяє кисень, необхідний для дихання людям і тваринам.
-Не пошкоджуй кору дерев. Із ранки у корі витікає сік, через неї у дерево потрапляють шкідники.
-Не залишай сміття на природі.
12.Домашнє завдання (диференційовано):
1гр. – Скласти план оповідання. Переказувати оповідання.
2гр. –Читати і переказувати оповідання.
13.Підсумок уроку:
- Бути обережним в лісі, щоб не зламати гілку, бо дереву боляче, воно живе; не залишати після себе сміття, бо землі боляче переносити таку неповагу до себе; бережно поводитися з вогнем, бо він може знищити цілі лісові масиви, поля. Людина виділяється з природи своїм розумом, щирим серцем. То ж збережіть кожну рослинку. Станьте розумними господарями на своїй землі, пам’ятайте: у ваших руках майбутнє природи.
Література
1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. шк. -2001. -№1-с.27-53.
2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. шк.- 2006.- с.84.
3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Рад. шк, 197. -654с.
4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.
5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.
6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.
7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.
8. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.
9.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К. Веселка., 1993.
10.Животворча сила педагогічної спадщини Сухомлинський В.О. –Донецьк; Витоки, 2001, 184с.
11.Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. О.Я.Савченко.
-К.: Серія: Педагогіка. 2002.
12.Савченко О.Я. Грані дидактичної системи Сухомлинський В.О./ О.Я. Савченко//Поч.школа.-1993.- №10.-С.16-18.
13.Ткачук Г.П. Методика позакласного читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник/ Г.П.Ткачук.- Кам'янець -Поділький ФОП Сисин О.В.,2010, 264с.
14.Антонець М. Я. Проблеми розвитку творчої особистості вчителя у педагогічній спадщині Сухомлинський В.О./ М.Я.Антонець // Поч.школа. 2013. -№9.-С.4-6.
15.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям// Вибр. тв.: у5т.-К.:Рад.шк., 1997.-Т.3.-С.5-279.
16.Богуш А.М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі. Монографія/ А.М.Богуш. -К.:Видавничий дім «Слово», 2008,- 272с.
17. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.1.-С.393- 629.
18. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві.// Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.2.-С.419- 655.
19. Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 2 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2012.-160с.
20.Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2014.-160с.