Тема уроку: Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Вимова звуків, що позначаються літерами г та ґ . Співвідношення звуків та літер.
Звукове значення літер я, ю, є, ї.
Мета уроку
поглибити знання учнів про знаки письма, алфавіт, домогтися усвідомлення співвідношення звуків і букв у слові; продовжувати формувати вміння записувати слова фонетичною транскрипцією; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, уточнювати і збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку
засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
Записати речення. У виділених словах визначити голосні та приголосні звуки. Вказати приголосні дзвінкі та глухі, тверді та м’які.
Веселе місто Алфавіт. В нім кожна буква – цілий світ. В нім кожна літера – жива, із них складаються слова. Бажає вам щасливих літ веселе місто Алфавіт! (Т.Коломієць)
Розгадайте ребуси.
(буква, літера)
Поясніть значення зашифрованих слів.
Український алфавіт.
Бесіда.
1. У чому полягає відмінність між мовленням усним і писемним?
2. Як позначаються звуки мови на письмі?
3. Що є предметом вивчення фонетики?
4. У чому полягає відмінність між звуком і буквою?
5. Що називається алфавітом?
6. Чому знання алфавіту є необхідним?
7. Зі скількох літер складається азбука?
Графіка(від грецького – пишу, малюю) – галузь мовознавства, яка досліджує співвідношення між літерами й звуками. Розділ учення про різні системи письмових або друкованих знаків, літер.
Орфоепія (від грецького – правильність мови) – розділ мовознавства. Що вивчає правильність вимови слів. Система загальноприйнятих правил літературної вимови будь-якої мови.
Орфографія (від грецького – правильність написання) – система загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови.
Прослухайте лінгвістичну казку «Як виник алфавіт», перекажіть її.
Було це дуже давно. Жили собі у незвичайному царстві звуки. Все було б добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Але звуки були незадоволені тим, що вимовляли їх так, як кому заманеться, а букв тоді ще не було.
От і вирішили звуки обрати собі царя. Голосні обрали А, а Приголосні – Б. Кому з них бути царем? Почалися суперечки. Приголосних було більше, тому вони перемогли. Царем став Б. він сильніше любив Приголосні, догоджав їм. Коли збирав звуки на раду, то Приголосні садив на найпочесніші місця. А Голосні завжди сиділи десь у куточку.
Не хотіли Голосні терпіти приниження. Змовилися вони й утекли. У царстві стався переполох, замість слів виходили якісь дивні звукосполучення.
Зрозуміли Приголосні, що без Голосних їм не обійтися. Пішли вони на розшуки. Багато царств обійшли, та все даремно. Приголосні розділилися на групи, продовжували пошуки. Одного разу втомлені Л, Ф, В, Т сіли перепочити. Раптом вони почули дивні слова, складені тільки з голосних. Зрозуміли Л, Ф, В, Т, що у цьому маленькому царстві проживають Голосні.
Тоді звуки вирішили намалювати себе і своїх друзів на папері. Вийшли дивні слова: «Ш..н..вн…. Г..л..сн..! Пр..с..м в..б..ч..нн.. . П..в..рт..йт..сь. Ч..к….м.. .»
Листочки з дивним текстом розвішали по всьому царству. Коли Голосні побачили написи, то відразу здогадалися, що мало бути на місці пропусків. Кожен Голосний намалював себе. Всі разом Голосні вирішили повернутися.
Щоб жити у злагоді, звуки придумали створити склад букв, який вони назвали Алфавітом. З того часу звуки стали позначатися певними літерами. Але одна буква могла виражатися двома звуками (щ) або дві букви могли означати один звук (дз, дж). Букви і звуки про все мирно домовились і видали чіткі закони-правила. Царем обрали звук А, а царицею стала літера А. В алфавіті ця буква стоїть на найпочеснішому першому місці. (Л. Лазарчук)
Гра «Укладання каталогу». Допоможіть бібліотекарю шкільного абонемента укласти каталог дитячої літератури спочатку за призві щем авторів, а потім за назвами книг. Доповніть запропонований список власними прикладами.
Костецький А. «Все прокидається поволі», Забіла Н. «Улюблена лялька», Білоус Д. «Диво калинове», Вінграновський М. «Гусенятко», Винниченко В. «Федько-халамидник»,Шевченко Т. «Кобзар», Леся Українка «Лілея». Симоненко В. «Цар Плаксій і Лоскотон», Дефо Д. «Робінзон Крузо», Жуль Верн «Діти капітана Гранта», Остап Вишня «Усмішки».
Слова, що починаються з тієї самої букви, прочитати в алфавітному порядку. Наталка, Нестір, небосхил, нагода, напис, наказ, нарада, населення, Надія.
Прочитати скоромовки, правильно вимовляючи [г] та [ґ].
Гляньте: гуля он яка в гультяяки гусака!
Гуска гнівається: «Горе! Гулі гояться не скоро…»
Га-га-гарний, хоч куди!
Го-го-годі, геть іди! (Т. Коломієць)
Ґава дуже любить каву –
Чорна ґава чорну каву.
Чорна-чорна ґава з ґав –
Чорну-чорну каву з кав… (О.Орач)
В українській мові 38 звуків та 33 букви. Буквами позначають звуки на письмі. [а] [ие] [л] [j] – фонетична транскрипція – умовне позначення звуків. 6 голосних звуків – 10 букв, що їх позначають.
Букви Я, Ю, Є можуть позначати 1 або 2 звуки: на початку складу позначають по два звуки, в кінці складу після приголосного – один звук.
Буква Ї завжди позначає 2 звуки: [йі] – поїхали, їжак, мої.
Прочитайте текст. Виписати у 3 стовпчики: 1) слова, в яких кількість букв та звуків однакова; 2) слова, в яких звуків більше, ніж букв; 3) слова, в яких звуків менше, ніж букв.
Багато років віддав військовій службі наш земляк Микола Єгорович Горєліков. Зараз він – генерал-майор у відставці, мешкає в Москві і очолює тут земляцтво Херсонщини.
Микола Єгорович підтримує постійні зв’язки з нашими ветеранами, буває на урочистостях, котрі проводяться в районі, зустрічається з колишніми воїнами-фронтовиками.
Підтримує зв’язки з народним хором ветеранів війни та праці. Не забуває привітати земляків зі святами, ювілеями. Надає матеріальну допомогу школам-інтернатам області (З газети).
Завдання-жарт. Допоможіть дістатись кішці до мишки, для цього змініть у кожному наступному слові один звук так, щоб утворилось нове слово. Слова записувати знизу вверх.
Домашнє завдання.
1. Вивчити напам’ять алфавіт.
2. Виписати слова з я, ю, є, ї. Букви, що позначають голосний звук і м’якість приголосного підкреслити прямою лінією, а ті, що передають голосний і приголосний, - хвилястою.