1
Тема. Працевлаштування неповнолітніх
Мета: ознайомити учнів з особливостями працевлаштування неповнолітніх, навчити аналізувати та застосовувати на практиці законодавство про працю неповнолітніх; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати почуття відповідальності за свої дії, розвивати громадянські та соціальні компетентності.
Обладнання: підручник «Основи правознавства», 9 клас (О. Д. Наровлянський), мультимедійна презентація, проектор, Кодекс законів про працю, матеріали для роботи в групах
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Кожен з вас у житті виконував якусь роботу: допомагав по господарству, прибирав кімнату, доглядав за меншими братиками чи сестричками, мив підлогу у класі. Як ви вважаєте, праця для людини є правом чи обов’язком? (постановка проблемного запитання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Вправа « Сторінками історії». Робота зі слайдом.
Що об’єднує людей, які тут зображені? (боротьба за права робітників)
Перші закони щодо врегулювання робочого часу були прийняті в Англії (1349, 1496, 1582 років), за ними встановлювався 13 годинний робочий день. Тобто, було обмежено не максимальний, а мінімальну тривалість робочого часу.
В Російській імперії законом від 2 червня 1897 року «Про скорочення робочого дня…» було встановлено робочий день тривалістю 11,5 годин на добу.
У 20-21 ст право людини на працю захищено різного роду нормативними документами. В Україні, зокрема, це Кодекс законів про працю.
Сьогодні ми з вами дізнаємося, чи можете ви влаштуватись на роботу, як це зробити і що потрібно для цього знати.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Трудовий договір – це угода між працівником і власником підприємства, установи чи організації, за якою працівник зобов’язаний виконувати роботу, визначену угодою, дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку, а власник зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання робіт. Трудовий договір повинен укладатися у письмовій формі.
Як здійснюється прийом на роботу? (слайд)
За загальними нормами – з 16 років.
За згодою батьків – з 14 років у вільний від навчання час.
Робота в групах
Пригадайте правила роботи в групах. Зверніть увагу, у процесі роботи ви здійснюєте самооцінювання, керівник групи повинен буде визначити середній бал роботи групи. Також, в процесі роботи група працює над глосарієм – словник термінів, які ви дізнаєтеся в ході занняття та їх визначення.
Група №1 – працює над переліком документів, які, на вашу думку, будуть потрібні при прийомі на роботу:
Трудова книжка, свідоцтво про народження, паспорт, диплом, довідка про реєстрацію, медична довідка, партійний квиток, відомості про національну приналежність.
Група №2. Працює над умовами трудового договору.
Група №3 – пише заяву про прийом на роботу
На виконання завдання – 3-4 хв, представлення результатів роботи.
З ініціативи працівника:
З ініціативи власника:
Не допускається звільнення в період тимчасової непрацездатності. У день звільнення працівникові повинні віддати трудову книжку і провести грошовий розрахунок.
Звільнення неповнолітніх:
Робота в групах – сторю147:
Група №1 – завд.1
Група №2 – завд. 2
Група№3 – завд.3
2 хв – обговорення
КЗПП визначає низку пільг і переваг для неповнолітніх працівників. В більшості країн світу робочий день триває 8 год., а робочий тиждень – 40 год. Однак для неповнолітніх у віці від 14 до 16 років робочий тиждень не може перевищувати 24 год, а 16-18 років – 36 год на тиждень.(Слайд)
Скорочення робочого часу не єдина пільга для неповнолітніх працівників. Встановлюється низка норм, які сприяють збереженню здоров’я неповнолітніх.
(Робота з текстом –стор.148)
Робота з роздатковим матеріалом – аналіз ситуацій
V. Закріплення матеріалу.
Заповніть пропуски (слайд)
Перевірка і тлумачення глосарію.
VI. Підведення підсумків.
Влаштовуючись на роботу кожна людина укладає трудовий договір. У ньому йдеться про місце роботи, про роботу, яку людина буде виконувати, про заробітну платню. Обидві сторони повинні дотримуватися умов договору. У разі необхідності працівник у будь-який може звільнитися з роботи за власним бажанням. Власник підприємства може звільнити працівника лише з причини, які передбачені КЗПП.
КЗПП надає суттєві переваги неповнолітнім працівникам. Для них встановлюється скорочений робочий час, передбачена збільшена тривалість відпустки, їх заборонено залучати до роботи вночі, у вихідні дні. Передбачено додаткові гарантії при звільненні.
Повернення до проблемного питання. Чи змінилася ваша думка щодо питання, поставленого на початку уроку : робота – право чи обов’язок?
VII. Опрацювати параграф 19, 20. Скласти алгоритм дій, який ви застосуєте, влаштовуючись на роботу.