Урок. " Практична робота № 3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій."

Про матеріал

Розробка уроку призначена для надання допомоги у проведенні уроку з курсу хімії 9 класу теми «Хімічні реакції» і складена відповідно до чинної Програми з хімії. Практична робота передбачає самостійне виконання учнями дослідів протягом уроку за інструкцією з метою вдосконалення вже набутих знань і умінь на практиці та їх перевірки.Урок застосування знань, умінь і навичок. Методи навчання: словесні – розповідь, бесіда; практичні – виконання досліду. Форма роботи - групова

Перегляд файлу

Тема уроку. Практична робота № 3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.

Мета уроку:

-закріпити поняття про швидкість хімічної реакції, уточнити знання про чинники, від яких залежить швидкість хімічних реакцій;

- розвивати вміння учнів уявлення про можливість керування хімічними реакціями, логічно мислити, розв’язувати нестандартні завдання, аналізувати, робити висновки;

-формувати пізнавальний інтерес і творчу активність учнів на уроках хімії, формувати науковий світогляд.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Методи навчання: словесні – розповідь, бесіда; практичні – виконання досліду.

Обладнання: підручники, зошити,  періодична система хімічних елементів, ряд активності металів, штатив із пробірками, пальник, шпатель.
Реактиви: HCl 5 % і 10 %  , цинк гранульований та порошкоподібний, зразки заліза та міді, розчин гідроген пероксиду (5 %), MnO2, скіпка для доведення наявності кисню.
Девіз уроку.  «Збиратися разом – це початок, триматися разом – це процес, працювати разом – це успіх»      Г. Форд

Хід уроку

І. Організація класу до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • Пригадайте що таке швидкість реакції.
  • Які чинники впливають на швидкість реакції?
  • Що таке каталізатор (інгібітор)?
  • Наведіть приклади, як ми змінюємо швидкість хімічних реакцій в повсякденному житті.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної
       діяльності.

Розповідь

На сьогоднішньому уроці ми перевіримо вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.

ІV. Виконання практичної роботи.

Інструкція до проведення практичної роботи.(кожній групі).

Інструктаж з БЖД. (Додаток 2)

  • для дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;
  • під час нагрівання не торкайтеся руками гарячих предметів;
  • остерігайтеся потрапляння реактивів на шкіру, одяг, в очі;
  • у разі потрапляння речовини змийте її великою кількістю води.

Групова робота.

Клас ділиться на 5 груп. Кожна група перевіряє вплив окремого чинника. Робить висновок і записує в зошит. Потім один представник з групи доповідає про виконану роботу. Решта уважно слухають і роблять відповідні записи в зошитах для практичних робіт.

Практична робота № 3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.

Група І

1.Вплив хімічної природи реагентів на швидкість реакції.

Що робили

Що спостерігали

Висновок

  1.  В одну пробірку  кладемо гранулу цинку, у другу – стільки само за масою   заліза, у третю –кусочок міді.
  2. В  усі пробірки наливаємо по 1 мл хлоридної кислоти.

Виділення газу

У якій пробірці реакція проходить інтенсивніше? Чому? Виділення газу у пробірці з цинком інтенсивніше, з міддю не відбувається.

Яка умова і як саме впливає на швидкість хімічної реакції?

Природа речовини. Чим активніший метал, тим швидше взаємодіє з кислотою.

Група ІІ

2. Вплив площі поверхні контакту реагентів на швидкість реакції.

Що робили

Що спостерігали

Висновок

1.  В одну пробірку насипаємо на кінчик ложечки порошку цинку, в другу – 2-3 гранули цинку.

2. В обидві пробірки наливаємо 1 мл хлоридної кислоти (5%).

Виділення газу.

У якій пробірці реакція проходить інтенсивніше? Чому? Виділення газу у пробірці з порошком цинку інтенсивніше.

Яка умова і як саме впливає на швидкість хімічної реакції?

Площа поверхні. Чим більша площа поверхні, тим більша швидкість реакції.

Група ІІІ

3. Вплив концентрації кислоти на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.

Що робили

Що спостерігали

Висновок

1.  У дві пробірки кладемо по дві гранули цинку. У першу наливаємо 1 мл розчину 5%  хлоридної кислоти. У другу пробірку додаємо 1 мл розчину 10 %  хлоридної кислоти.

Виділення газу.

У якій пробірці реакція проходить інтенсивніше? Чому? Виділення газу у пробірці з 10 % розчином хлоридної  кислоти інтенсивніше.

Яка умова і як саме впливає на швидкість хімічної реакції?

Концентрації. Чим більша концентрація кислоти, тим більша швидкість реакції.

Група ІV

4. Вплив температури на швидкість хімічної реакції цинку з хлоридною кислотою.

Що робили

Що спостерігали

Висновок

1.  У дві пробірки кладемо по дві гранули цинку і доливаємо до них по 1 мл розбавленої хлоридної кислоти (5% ).

2. Одну пробірку трохи нагріваємо, а другу – залишаємо для порівняння.

Виділення газу.

У якій пробірці реакція проходить інтенсивніше? За якими ознаками ви визначили? Виділення газу у пробірці, яку нагрівали інтенсивніше.

Яка умова і як саме впливає на швидкість хімічної реакції?

Температура. Чим вища температура, тим більша швидкість реакції.

Група V

5. Вплив  каталізатора на швидкість хімічної реакції розкладу гідроген пероксиду.

 

Що робили

Що спостерігали

Висновок

1.  У дві пробірки  наливаємо по 1 мл  розчину гідроген пероксиду. У першу додаємо дрібку манган(IV) оксиду. Порівнюємо і перевіряєм тліючою скіпкою 

Виділення газу

У якій пробірці реакція проходить інтенсивніше? Чому? Виділення газу у пробірці з манган(IV) оксидом інтенсивніше, скіпка спалахує.

Яка умова і як саме впливає на швидкість хімічної реакції?

Каталізатор- речовина, що бере участь у реакції та змінює її швидкість,
але сама в реакції не витрачається.

V. Підведення підсумків.

Групова робота

Клас ділиться на дві команди. Учні по черзі з кожної команди наводять приклади, як ми збільшуємо (І команда) і зменшуємо (ІІ команда) швидкість реакції у повсякденному житті і називають чинник.

VІ. Домашнє завдання.

Повторити §14-21. Виконати вправу  №248 на с.131. Готувати до захисту навчальні проекти.

 

Додаток 2                                                                                                               ЗАТВЕРДЖУЮ                Директор ЗЗСО              ПІП

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні  практичної  роботи № 3                                                                                      

«Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій»

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

  1.        Дотримуватися загальних правил безпеки під час навчання в кабінеті хімії.
  2.        Практичні роботи з хімії дозволяється проводити тільки в кабінеті (лабораторії) хімії.
  3.        До практичних робіт допускаються учні, які пройшли медичний огляд та інструктаж з безпеки життєдіяльності.
  4.        Практичні роботи в кабінеті хімії повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії та під його наглядом.
  5.        Виконання даної інструкції є обов’язковим для всіх осіб, які проводять досліди з хімії.
  6.        При виконанні практичної роботи можуть бути такі ушкодження: хімічні опіки, отруєння,пораненням склом, термічні опіки.
  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ
    1.        Одягти спецодяг, засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці тощо).
    2.        Уважно ознайомитися із змістом практичної роботи.
    3.        Підготувати на робочому місці тільки те, що необхідне для виконання практичної роботи. Приберіть все зайве.
    4.        Ознайомитися з правилами безпечного виконання практичної роботи, пройти відповідний інструктаж.
    5.        Перевірте наявність і справність посуду, приладів, матеріалів необхідних для виконання завдання.
    6.        Починайте виконувати завдання тільки з дозволу учителя.
  2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ  ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ РОБОТИ

3.1.   Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.2.   Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.3.  Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.4.  Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.5.   Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину беріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.6.   Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.7.   При наливанні  рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.8.   Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.9.    Будьте особливо обережними при виконанні робіт з розчинами кислот та лугів, бо вони руйнують шкіру, тканини і спричинюють опіки.

3.10. При потраплянні таких розчинів на руки, промийте уражену ділянку великою кількістю проточної води. У разі великої концентрації їдкої речовини у розчині уражені ділянки потрібно промити нейтралізуючим розчином: якщо їдкою речовиною була кислота, для нейтралізації використовують 2-3%  розчин питної соди (NаНСО3);

3.11. Спиртівку запалюйте лише сірником. Полум’я повинно бути віддалене від вас на відстань не менше ніж на половину витягнутої руки.

3.12. При нагріванні речовин закріплюйте їх у пробіркотримачі (або тримачі штативу)

3.13. Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.14. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.15. При розчиненні речовини у пробірці потрібно взяти пробірку трьома пальцями лівої  руки біля отвору і струшувати її скісними ударами середнього пальця правої руки по нижній частині пробірки.

3.16. Не зливайте розчини різних речовин у довільному порядку, тому що це може спричинити появу шкідливих речовин.

4. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ

4.1.   Приведіть у порядок робоче місце

4.2.   Не виливайте в раковини залишки кислот, лугів та інших реактивів, а також розчинів, утворених в результаті досліду. Зливайте їх у склянки, призначені для цієї мети.

4.3.   Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

5. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

5.1. При виявленні несправностей у приладах, установках, посуді для дослідів негайно припиніть роботу і повідомте учителя.

5.2.    При опіках хімічними речовинами попечене місце слід заливати сильним струменем води протягом 10-15хв., а потім розчином соди (при опіках кислотами) чи розчином оцтової кислоти (при опіках лугами).

 

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії                    ПІП

 

УЗГОДЖЕНО Відповідальний за організацію

               охорони праці школи                   ПІП

 

 

 

 

                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
29 січня 2023
Переглядів
2805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку