Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про класифікації хімічних реакцій, кінетику і термодинаміку хімічних реакцій; вдосконалювати вміння писати рівняння хімічних реакцій, вказувати тип реакції за різними ознаками; вдосконалювати вміння розв’язувати тестові завдання, задачі.
Обладнання: мультимедійна презентація уроку, періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки із завданнями.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Девіз уроку. Знання лише тоді стають переконаннями, якщо вони досягнуті зусиллями думки.
Хід уроку
І. Мотивацій навчальної діяльності.
А.Ф. Лосєв якось сказав: «Будь-який труд є осмисленим, результативним та вільним тільки тоді, коли він усвідомлюється як моя особиста … необхідність». Як ви розумієте ці слова? Як ви думаєте, яка мета нашого уроку? (Слайд 1)
Мета уроку: повторити і узагальнити матеріал з теми «Хімічні реакції», підготуватися до контрольної роботи. (Слайд 2)
ІІ. Узагальнення й систематизація знань.
1. Ознаки класифікацій хімічних реакцій . (Слайд 3)
2. Класифікація хімічних реакцій за зміною числа реагентів і продуктів реакції, та їх складом. (Слайд 4)
3. Установіть відповідність між рівнянням реакції та ії типом: (Слайд 5)
5. Дано схеми двох рівнянь, допишіть рівняння реакцій. (Слайд 7)
6. Класифікація хімічних реакцій за тепловим ефектом. (Слайд 8)
7. Вкажіть, які реакції із даних є екзотермічними: (Слайд 9)
8. Класифікація хімічних реакцій за напрямком протікання. (Слайд 10)
9. Які з даних реакцій є оборотними: (Слайд 11)
10. Чи з однаковою швидкістю відбуваються хімічні реакції?
(Слайд 12)
11. Аналізуючи причини різної швидкості хімічних реакцій, учень дійшов таких висновків:
(Слайд 13)
12. Якщо сірку, яка горить в повітрі, внести в посудину з киснем, то швидкість реакції горіння збільшиться внаслідок: (Слайд 14)
13. На шматок заліза діємо розчином хлоридної кислоти. Запропонуйте заходи, якими можна прискорити протікання реакції. (Слайд 15)
14. Порівняйте дію каталізатора і інгібітора на швидкість реакції. (Слайд 16)
15. Класифікуйте запропоновані вам хімічні рівняння за всіма відомими вам класифікаційними ознаками. (Слайд 17)
4NO2 + O2 + 2H2O = 4HNO3 + Q
С2Н4 + Н2 ↔ С2Н6 +Q
Al + Fe2O3 = Al2O3 + 2Fe + Q
16. Напишіть рівняння і назвіть тип реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення: (Слайд 18)
Al → Al2O3 → AlCl3 → Al(OH)3 → Al2(SO4)3
Для окисно-відновних реакцій складіть електронний баланс, а для реакцій йонного обміну запишіть рівняння в йонному вигляді.
17. (Слайд 19)
Домашнє завдання. (Слайд 20)