Дата. 21.11.19 Урок № 22 Природознавство, 4 клас
Тема. Практична робота. Читання плану місцевості з використанням умовних знаків.
Формувати предметні компетентності: Закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус, формувати уявлення про поняття “географічна карта”; уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб; розвивати спостережливість; виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній діяльності.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних навичок дослідження; - Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження природних явищ і процесів та їхніх наслідків; -Компетентність спілкування державною мовою для розуміння текстів природничого змісту; -Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних джерелах.
Обладнання: глобус, фізична карта півкуль, фізична карта України, різні види карт, картки для індивідуальної роботи, роботи в парах, роботи в групах. Підруч. для 4-го класу Т.Г.Гільберт, Т.В.Сак. Природознавство:
К «Генеза», 2015
Хід уроку
1. Організація учнів до уроку
Приготуйтеся швиденько, Станьте біля парт рівненько. Ми урок розпочинаємо Часу більше вже не гаємо, Щоб всі бачили в кінці, Що в 4- В класі, Діти – просто молодці!
-Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово і бажаю вам успіху на уроці
Емоційне налаштування на урок У- уміння вчитися і працювати
С- співпраця в групах
П- подолання труднощів
І - інтерес до знань
Х- хороший настрій
Сьогодні вас чекає подорож. Працювати ви будете в групах. Кожна група обрала собі назву. Ми побуваємо і у місті, і за містом. Будемо вивчати наш край. Але мандрівники ніколи не вирушають у дорогу, доки не дізнаються прогноз погоди та не проаналізують, що ж потрібно одягнути, щоб почуватися комфортно.
2. Хвилинка фенологічних спостережень.
- Пора року? - Місяць? - Температура повітря? - Вітер? - Опади? - Зміни в живій природі? - Праця людей.
-Які прикмети знаєте пов’язані з цим місяцем?
(Як листопад дерев не обтрусить, довга зима буде.
Грім у листопаді- на малосніжну зиму.)
Мнемодоріжки
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадкою
- Щоб ніде не заблукати
І дорогу не шукати,
Має кожен мандрівник
Паперовий путівник.
Де у полі є криниця,
Як пройти до залізниці,
Де є сад, а де є лан,
Нам усе покаже... (план).
— Чи знаєте ви, що означає слово план?
— На яких уроках ви зустрічаєтесь з цим словом? (Читання, українська мова)
— Чи може бути слово план у тому значенні, що нам відоме, відгадкою до загадки? (Ні)
4.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Сьогодні на уроці ви пригадаєте, що таке «план місцевості», дізнаєтеся, як складати його та для чого він потрібен людям.
5. ПОБУДОВА ТАБЛИЦІ З ХЗ Д
Що ми вже знаємо по даній темі?
6. Бліцопитування в групах.
Отже, кожна група має можливість відповісти на запитання по черзі. Слухайте уважно відповіді. Якщо група помилилася – можна отримати додаткові бали за правильну відповідь.
Кожна група розповідає за своїм малюнком.
- Як визначити сторони горизонту за сонцем?
А) Крутиться, вертиться, берега держиться. ( Річка, озеро ).
Б) Весною веселить,
Літом холодить,
Восени годує,
А взимку гріє. ( Ліс).
В) Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград,
Горіхи, сливи, яблуні і груші…
А все це разом зветься просто … ( Сад ).
Г) Йде від хати і до хати, а з місця не зрушить. ( Стежка ).
Д) Вранці росою вмитий.
Раз у рік косою бритий. ( Луг ).
6. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Практична робота.
1. Пояснення вчителя, проведення практичної роботи
— Для будівництва залізниці або шосейної дороги, фабрики або заводу, спочатку розробляють план місцевості. Проте, щоб правильно ним користуватися, потрібно спочатку з’ясувати, що таке план, як його складають і користуються ним, навчитися читати план, тобто знати, що позначають умовні знаки на плані.
— Що ж таке план? (Учні висловлюють свої припущення.)
План місцевості — це креслення вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні.
2. Практична робота
Перш ніж складати план, потрібно зясувати, де на ньому будуть основні сторони горизонту. Як зазвичай позначають напрямок на плані?
А тепер перевіримо, чи зможете ви самостійно вказати сторони горизонту на плані. Працюємо у атласі, завдання 1.
- Оскільки сторони горизонту ви повторили – ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ.
Отже, креслимо.
3. Розширення знань про умовні позначки.
Виконуємо завдання 4 у атласі.
7. Закріплення вивченого.
1. Прочитаємо тексти, складені з використанням умовних знаків.
2. Робота з планом місцевості.
- Який на плані вказано масштаб?
В 1см – 100м. Знайдіть стрілку, яка вказує на північ.
Дитячий садок – школа 10см – 1000м
Лікарня – майстерня -12см – 1200м
Деревяний – металічний міст – 3см – 300м
Майстерня – млин -8см – 800м
Станця – лісник – 7см – 700м
Фізкультхвилинка
3. Робота в групах
Прочитайте лист «мандрівників».
Перевірка.
Прочитайте лист.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ. ТАБЛИЦЯ
— Що таке план місцевості? (План місцевості — це креслення вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні.)
— Як зображують предмети на плані місцевості?
— Для чого люди складають план місцевості?
— Хто користується таким планом? (Геологи, будівельники, агрономи, туристи)
— Чим відрізняється малюнок від плану? (На плані певні предмети позначають за допомогою умовних знаків.)
— Чи справилися із завданнями уроку?
Гра «Мікрофон»
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ