Тема. Австралія – материк «навпаки»
Мета: ознайомити учнів з особливостями Австралії; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль; розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Ключові компетентності
Уміння вчитися:
Загальнокультурна:
Громадянська:
Здоров’язбережувальні:
Соціальна:
Предметна компетентність
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень
Високий рівень:
Тип уроку : дослідницька експедиція
Обладнання: підручник «Природознавство, 4 клас», фізична карта півкуль, фізична карта Австралії, атласи, предметні малюнки, роздатковий матеріал, телевізор, презентація «Австралія», фільм «Історія материка Австралія»
Попередня робота.
Об’єднання учнів у групи, кожна група отримує завдання, група дітей «Дослідники» шукають цікаву інформацію про Австралію, її клімат, дослідження, на основі знайдених матеріалів готують повідомлення.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.Календар погоди
Коли виходиш з дому, бажано знати, яка погода за вікном. Наш черговий синоптик розповість про сьогоднішню погоду:
То що можна сказати про сьогоднішню погоду?
Щоб помічати зміни у природі, треба бути спостережливим і любити природу.
2. Девіз уроку:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію вияви!
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь!
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую,
Я висловлюю свої судження,
Я хочу знати.
3. Вправа «Мозковий штурм»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні у нас не звичайний урок.
-Носіями нових знань будуть усі учні класу, які підготували пізнавальну інформацію про найменший материк Землі. А який саме ви дізнаєтесь, коли розгадаєте ребус.
АВСТРАЛІЯ
Всі учні класу заздалегідь були об’єднані у 5 творчих груп. Кожна група отримала певне завдання, яке вона буде представляти. Поки одна група виступає, інші є активними слухачами і експертами, які зможуть доповнити виступи однокласників.
Щоб дізнатись багато цікавого і нового, треба бути спостережливими і любити природу. От і ми спробуємо бути саме такими . Сьогодні будемо досліджувати раніше невідоме і робити висновки. А допоможе нам у цьому віртуальна мандрівка. Люди вирушають у мандри з різних причин. Одних надихає любов до пригод, інших – невтомна жага відкриттів, ще когось – невідомість і таємничість. Сьогодні ми вирушимо в експедицію.
-Що таке експедиція?
- На чому будемо подорожувати?
- Чи готові ви до подорожі? Покажіть свій настрій за допомогою «Валіз настрою»
2. Гра «Збери рюкзак»
Отже, ми вирушимо в експедицію. Скажіть, будь ласка, що слід взяти із собою у далеку подорож?
(Серед предметних малюнків учні вибирають ті, на яких зображено речі, необхідні під час подорожі.)
- Перед вами лежать компаси.. Пропоную кожному на своєму компасі написати свої очікування від сьогоднішнього уроку. Покладімо їх на край парти, а в кінці уроку дізнаємось, чи справдились ваші очікування
III. Вивчення нового матеріали
1.Бесіда
Сьогодні ми вирушимо в дослідницьку експедицію ще на один материк. . Немає такої дитини, яка б не мріяла побувати тут. Герой твору Жуля Верна з книги «Діти капітана Гранта» стверджував:
«Цей край — найцікавіший на всій земній кулі!. Його виникнення, природа, рослини, тварини, клімат ... - дивувало, дивує, і ще здивує всіх вчених світу ... Уявіть собі, друзі мої, материк, який, зароджуючись піднімався з морських хвиль не своєю центральною частиною, а краями, як своєрідне гігантське кільце; материк, який, можливо, таїть у своїй серцевині море, що напіввипарувалось; материк, де річки пересихають з кожним днем, де немає вологості ні в повітрі, ні в грунті; де дерева щорічно втрачають не листя, а кору; де листя не дають тіні; де тварини незвичайні: у чотириногих є дзьоби, у кенгуру лапи різної довжини ... О! Сама химерна, сама нелогічна країна!
Земля парадоксальна, що відкидає всі закони природи!
Ось вона, ця Австралія, якась пародія на світові закони, або вірніше виклик кинутий в обличчя всьому світові»
Поетеса з української діаспори Австралії Зоя Когут пише:
Лежить забута долею і часом
Велика латка на блакитнім тлі.
Згори надщерблена,
надгризена з долини,
На колір сухаря,
пожовклого з нудьги.
Ви здогадалися, що подорожувати будемо материком, найменшим за площею (7,7 млн км2),— Австралією
Відповіді учнів (випереджальні завдання)
1-й учень. Кажуть, що цей материк «чудернацький»: зараз у нас зима, а там літо.
2-й учень. Які дерева взимку скидають не листя, а кору.
3-й учень. Материк найнижчий, найвища точка — усього 2228 м г. Косцюшко.
4-й учень. Побачити евкаліпт — дерево висотою 100 м і товщиною до 10 м. Кажуть, що його листя не дає тіні, бо завжди розміщене ребром до сонця, а деревина не горить і не гниє.
5-й учень. Давніх тварин, які не збереглися на жодному материку — качкодзьоба і єхидну, які відкладають яйця, а дітей годують молоком.
6-й учень. Сумчастих тварин — коалу і кенгуру. Коали дуже повільні, люблять спати або їсти, не злізають з дерева, поки не з'їдять усе листя, а кенгуру там стільки, що заважають транспорту.
7-й учень. Мрію побачити чудовий підводний світ коралів, морських зірок, риб Великого бар'єрного рифу. Кажуть, якщо забруднення вод не зупинити, то йому і загрожує загибель.
26 лютого 1606 року члени експедиції голландської Ост-індійської компанії під керівництвом капітана Віллема Янсзона висалидись поблизу сучасного півострова Кейп-Йорк і стали першими європейцями, що досягли Австралії (Янсзон помилково прийняв відкрите ним узбережжя частиною острова Нова Гвінея і назвав його Нова Зеландія).
Під час подорожі ми дізнаємося про особливості природа Австралії, все детально роздивимось, поспостерігаємо і зробимо висновки.
Мета нашої експедиції – відгадати загадки цього материка, зрозуміти, у чому його унікальність.
Під час будь-якої експедиції мандрівники ведуть бортовий журнал, куди заносять найважливіші факти. Кожна група отримала такий журнал і картку дослідника, у якій зазначена послідовність нашої роботи.
Австралія - це країна загадок і чудес, де сьогодення і минуле переплелися, де разом існують давні та сучасні звичаї, аборигени живуть пліч-о-пліч з представниками двохсот національностей і народів.
Картка дослідника І групи.
План вивчення материка
1.Історія дослідження. Дата відкриття.
2.Географічне положення материка
3.Рельєф
4.Клімат
5.Населення
6.Корисні копалини.
Картка дослідника ІІ групи.
Природні зони Австралії . Тропічні ліси.
Картка дослідника ІІІ групи.
Природні зони Австралії . Савани
Картка дослідника ІV групи
Природні зони Австралії . Пустелі
Картка дослідника V Групи
Великий Бар’єрний риф
3. Виступ-презентація груп.
Представники групи роблять повідомлення
4. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Чи вірите ви в те, що?..
• Австралія — найменший материк.
• Австралія — найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі.
• Австралія — це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні — літо.
• В Австралії пустелі займають близько її половини.
• Австралія — не найсухіший материк Землі.
.
Для закріплення набутих знань учні заповнюють таблицю «Австралія»
Перелік ознак |
Зміст відповіді |
материк |
|
океан |
|
озеро |
|
корисні копалини |
|
острови |
|
столиця |
|
Презентація результатів роботи груп
Перелік ознак |
Зміст відповіді |
материк |
Австралія |
океан |
Тихий, Індійський |
озеро |
Ейр |
корисні копалини |
вугілля, нафта, газ, алмази, золото |
острови |
Нова Гвінея, Нова Зеландія, Тасманія |
столиця |
Канберра |
А зараз продовжім роботу в групах, використовуючи 6 капелюхів мислення. У кожної групи є запитання. Ознайомтесь із ним.
-Які емоції у вас викликала інформація про материк?
-Чи зможете ви змінити щось на материку?
- Якби ви змогли б змінити щось на материку, щоб ви зробили?
( Так, як материк Австралія найсухіший, то ми б хотіли, щоб частіше йшли дощі ).
Діти виходять до дошки, «воложують материк» ( Наклеюють на карті краплинки води ).
Гра «Сенкан».
Австралія
Найменший, найсухіший
Горить, гине, розвивається
Разом подолаємо екологічну кататастрофу
Материк- «навпаки»
-Які висновки ви можете зробити, познайомившись із материком Австралія?
( скласти фішбоун)
Фішбоун
Тема. Австралія.
Причини:
(близько до екватора) .
нестача вологи.
Наслідки:
Висновок. Материк «навпаки»
8. Гра «Чорна скринька»
Кожна команда отримує по «чорній скринці». Ваше завдання, прочитавши опис сказати – що в чорній скринці?
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
1.Вправа «Мікрофон»
Кореспондент проводить опитування серед однокласників
2.Вправа «Кубування»
1. Чим корисний був урок?
2.Чи здійснилися ваші сподівання?
3. Яке завдання було найцікавішим?
4. Яких тварин Австралії ви хотіли б побачити?
5. Чим ми можемо вплинути на екологічний стан планети?
6. Якою інформацією про материк ви поділитеся з батьками?
3.“Рефлексивный экран”
4.Результати очікувань
- Діти, на початку уроку ви на компасах писали свої очікування від сьогоднішнього уроку. Пропоную кожному про них розповісти, і якщо вони справдилися, то прикріпити до нашого кораблика компаси.
8. Створення лепбука « Австралія - материк «навпаки»
9. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Уявіть, що ви керівник туристичної компанії. Вам потрібно виготовити рекламний буклет про відпочинок на одному з материків.
В неї є кишеня-дім,
Там маля живе у нім.
Грається, відпочиває,
Помаленьку підростає....
Кенгуру
***
Бура шерсть, качиний дзьоб,
У водичці льоп-льоп-льоп...
Їсть молюсків і рачків,
Жаб, креветок, черв’ячків...
Качкодзьоб
***
У Австралії «їжак»
Зовсім навіть не хижак!
Їсть термітів і комах,
Ловить язиком мурах.
Єхидна (колючий мурахоїд)
***
Ці тваринки люблять гори,
Їх висоти і простори.
Мають невеличкий зріст
І рожевий, довгий хвіст.
Кускуси гірські
***
Ці малесенькі звірята,
Мов лялькові ведмежата.
Можуть гілку обійняти
Та на ній спокійно спати.
Коали
***
В нього нори, як тунелі
(В борсуків такі оселі!).
Цілий день відпочиває,
А як ніч прийде – гуляє…
Вомбат
***
Їх з Європи привезли,
Щоб в Австралії жили.
Наче справжні зайченята
Ці пухнастенькі звірята.
Кролі
***
Не малий і не великий,
Небезпечний, хижий, дикий.
Може за штанці вкусити -
Краще песика не злити!
Дика собака Динго
***
Тасманійська ця тваринка:
Чорні лапки, хвостик, спинка.
Апетит хороший має,
Їсть усе – не вибирає!
Тасманський диявол
***
Можуть недалечко сісти,
Яблучка шматочок з’їсти…
Чимось схожі на котів,
Мають п’ятдесят зубів.
Опосуми (австралійські)