Урок Практична робота Підготовка виробу до оздоблення. Оздоблення виробів буфами.

Про матеріал
В оздобленні виробів (рушників, серветок, одягу) вишивкою найчастіше використовують не один шов, а декілька, як у нашому випадку. Однак, це не означає, що шви можна використовувати в будь-якому поєднанні. Адже вони повинні гармонійно доповнювати один одного і не порушувати цілісності й краси вишивки та виробу..
Перегляд файлу

Тема уроку: П.р. І.Б.Ж. Підготовка виробу до оздоблення. П.р. І.Б.Ж. Оздоблення виробів буфами.

 

Зміст уроку:

1. Теоретичні відомості: Підготовка виробу до оздоблення буфами. Оздоблення виробів буфами.

2. Практична робота: Підготовка виробу до оздоблення буфами. Оздоблення виробів буфами.

 

Мета уроку:

1. Навчальна:Формування трудових вмінь та навичок. Ознайомити з послідовністю виконання, критеріями виготовлення та методами оцінювання вишитого виробу буфами; вдосконалення навичок перенесення малюнка на тканину; прошивання вивчених швів;Ознайомити учнів з різновидами оздоблення виробів буфами, Навчити оздоблювати виріб буфами.

2. Виховна: Виховувати зацікавленість, уважність, творче ставлення до прекрасного. Виховувати в учнів дбайливість до оздоблених виробів, працелюбність, акуратність при оздобленні виробів. Створення оптимальних умов для виховання інтересу до проектної діяльності, потреби проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності.

3. Розвивальна : Сприяти розвивати в учнів координацію рухів, концентрації уваги, наочно-образного мислення.

4. Профорієнтаційна: Продовжити знайомити учнів з професією вишивальниці, формувати готовність до вільного вибору професії.

 

Обєкти праці: серветка, подушка, косметичка вишиті буфами.

 

Обладнання, матеріали, наочність: проектор, ноутбук, електронна презентація, технологічні та інструкційні картки, зразки оздоблення буфами, робочий зошит.

 

Інструменти і матеріали: швацьке приладдя: голки, нитки, ножиці, бусини, стрічки, тканина.

 

Міжпредметний зв'язок: Історія, біологія, математика, образотворче мистецтво.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Форма уроку: урок – практична робота.

 

Інноваційні технології навчання на уроках трудового навчання: ігрові - гра змагання «х/о»; «без сантиметра»; інтерактивний метод - «мікрофон»; принцип дельтон-технології - (свобода, самостійність, співробітництво.)

 

 Тривалість уроку: 45 хвилин

 

Структура уроку:

І. Організаційний момент 1 хв.

ІІ. Перевірка знань учнів 3хв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів 1 хв.

IV. Вивчення нового матеріалу 15 хв.

1.Історія оздоблення буфами;

2. Інструменти і матеріали;

3. Вимоги до оздоблення одягу;

4. Підготовка виробу до оздоблення.(Перенесення малюнка на тканину).

V. Практична робота. Формування вмінь та навичок учнів 20хв. Оздоблення виробів буфами.

VI. Підбиття підсумків заняття 2хв.

VII. Домашнє завдання 2 хв.

VIII. Прибирання робочого місця 1 хв.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Перевірка наявності учнів на уроці

Призначення чергових.

Визначення готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Перевірка знань учнів (Повторення й закріплення пройденого матеріалу)

Гра «Хрестики- нулики».

Правила гри: Клас поділяється на дві команди: хрестики (Х) і нулики (0). Вчитель викликає до дошки з кожної команди по одному учню, приблизно з однаковим рівнем знань. Вони є капітанами команд. Вчитель задає запитання команді хрестиків і викликає учня для відповіді, потім команді нуликів. Учень відповідає, а капітан команди підтверджує або заперечує його відповідь і відповідає сам. У випадку правильної відповіді капітан робить хід, записуючи в таблицю Х або 0. Коли відповідь не зараховується то Х або 0 не ставиться. Яка команда першою набирає три хрестики або нулики, та й виграє.

Вчитель оцінює відповіді індивідуально кожного учня, що відповідав.

 

Запитання для команд:

1. Назвіть оздоблення спортивного характеру.                 (В:пряжки,шнурівки,емблеми,аплікація);

2. Оздоблення романтичного характеру застосовуються у…     (В: святковому,вечірньому одязі);

3. Які види оздоблення ви знаєте?                                           (В:постійне та знімне);

4.Які види оздоблення відносять до постійного?                         (В: складки, строчки, кант, буфи, тасьма, рюші, вишивка, аплікація та ін..)

5. Які види оздоблення відносять до знімного?                        (В: знімні коміри, жабо, квіти та ін.)

6.Які види рюш ви знаєте?                                  (В: бувають косі у зборку,складку, плісировані…)

7.В яких деталях застосовують кант?                                   (В: кокетки,коміри,накладні кишені…)

8. Яке призначення оздоблення одягу?                                 (В: декоративне,естетичне,утилітарне)

9. Що таке оборка? (В: це коса чи поперечна смужка тканини з одної сторони зібрана на нитку).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Ви створювали композиції з ґудзиків із вивчених швів, підбирали матеріал, інструменти, колірну гаму ниток, стрічок для бантика.

• Чи можете ви розпочати свою роботу по оздобленню серветки?

• На що потрібно звернути увагу? (Технологія виконання швів та послідовність виготовлення виробу).

Мотивація навчальної діяльності

В оздобленні виробів (рушників, серветок, одягу) українською народною вишивкою найчастіше використовують не один шов, а декілька, як у нашому випадку. Однак, це не означає, що шви можна використовувати в будь-якому поєднанні. Адже вони повинні гармонійно доповнювати один одного і не порушувати цілісності й краси вишивки. Тому ми повинні ретельно продумати композицію, повторити технологію виконання вивчених швів і знати послідовність вишивання.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

Тема уроку: П.р. І.Б.Ж. Підготовка виробу до оздоблення. П.р. І.Б.Ж. Оздоблення виробів.

 

1.Історія оздоблення буфами.

Одним із давно забутих способів оздоблення жіночого та дитячого одягу є виконання буфів. Буфами почали оздоблювати свій одяг заможні люди в період середньовіччя

В перекладі bouffer значить надуватися і стирчати. Ця декоративна техніка, яка прийшла до нас з народного одягу, в якому вона традиційно виконувалася на білизні, дитячому та жіночому одязі.

Цей вид оздоблення використовують для святкового вбрання, а також для прикрашення виробів домашнього вжитку. Випукла поверхня з чітким малюнком надає виробу святкового, урочистого вигляду.

Буфи на відмінну від зборок виконуються на самій деталі. Такий вид оздоблення несе не лише декоративне але й конструктивне навантаження. Буфи можуть одночасно замінювати виточки по лінії плеча, талії, а також по низу рукава, брюк (тоді вони мають вигляд манжети). Буфи можна виконати традиційним ручним способом із використанням машинних строчок. Буфи бувають вишиті, в’язані та плетені.

Для виконання такого роду робіт необхідно традиційно однотонна тканина. Особливо добре виглядають буфи на атласних і бархатних поверхнях. В якості вишивальних ниток використовуються нитки різноманітної товщини та шнури.

 

2. Інструменти та матеріали.

Тканина. Якщо ви тільки збираєтеся освоювати техніку вишивки буфами, то починати краще всього зі звичайного атласу або ж тканин з рівномірним переплетенням ниток (льон, бавовна). До речі, саме така основа використовується і досвідченими вишивальницями для створення панно і вишитих картин. При оздобленні буфами одягу явних обмежень щодо вибору фактури тканини немає. Це може бути і тонкий шовк, і щільний оксамит, і трикотажне полотно. Правда, будьте готові до того, що надто щільні тканини складні для такого виду вишивки – нитки можуть важко проходити через них.

Голки. Ну, яка ж вишивка без голки? А для вишивки буфами до вибору цього інструменту потрібно підійти «зі знанням справи». Для такої вишивки потрібні голки, вушко яких вільно пропускає нитку і дозволяє їй повністю розправитися в накладеному стежці. До речі, вибираючи голку, не забувайте, що чим менше її номер, тим товщі сама голка. Використання занадто тонкої голки чревато тим, що нитка втратить вигляд ще під час роботи, та й з годом швидко обтреплется, разлохматиться і розірветься, проте дозволить використовувати бісер при вишивці.

Правильно підібрана голка вбереже від таких неприємних наслідків і багато в чому полегшить роботу.

При вишивці Буфами можуть також знадобитися маленькі ножиці, шпильки, маркер для тканини, наперсток, сантиметрова стрічка і лінійка. А в якості додаткових матеріалів – пайетки, намистини, стеклярус, бісер.

 

3. Вимоги до оздоблення одягу.

Практичність – виріб є практичний у використанні, легкий у догляді, можна використати для оформлення різних видів одягу.

Надійність – виріб надійний в експлуатації, за умови правильного догляду за ним, має довгий термін зберігання естетичного вигляду.

Оригінальність – вироби створені своїми руками допомагають наблизитись до світу гармонії і краси, неповторності, оригінальності, прояву художнього смаку.

 Естетичність - викликає у людей радість, естетичне задоволення від споглядання виробу, задоволення в оформленні аксесуарів, бажання розвинути свої творчі здібності, творити прекрасне.

 

V. Формування  трудових вмінь та навичок учнів.

Практична робота №1. І.Б.Ж. Підготовка виробу до оздоблення. (Перенесення малюнка на тканину).

Необхідні інструменти й матеріали: тканина, крейда (олівець), сантиметр(лінійка), ножиці.

І.Б.Ж. робота з ножицями.

Вступний інструктаж. Суть виконання практичного завдання. Показ прийомів поводження з інструментами, пристосуваннями, обладнанням. Проведення необхідних технічних і технологічних розрахунків. Демонстрування вчителем конкретних трудових прийомів:

  • Підібрати тканину в 2-3 рази більше площі готового виробу.
  • Ненести розмітку у вигляді сітки (чим менше розмір клітки-тим дрібніше та частіше будуть буфи і навпаки).
  • Проставити крапки для швів відповідно обраному малюнку-схемі.

Пробне виконання трудових дій:

 Гра «Без сантиметра».

Правила гри: Учитель пропонує учням перевірити, чи вміють вони на око проводити виміри. Наприклад:визначити довжину, ширину тканини в см, визначити розмір клітки в см на схемі, скільки разів клітка зі схеми укладеться на обрану тканину чи іншу заготовку виробу.

Робоча вправа: самостійне виконання трудових прийомів, організації робочого місця. (Технологічна карта № 1,2).

Поточний інструктаж. Проводиться під час обходу робочих місць, в індивідуальному порядку, безпосередньо на робочому місці школяра:

  • Встановлення правильності виконання школярами основних і допоміжних трудових прийомів;
  • - контроль якісних показників роботи учнів, попередження можливого браку, виправлення помилок;
  • За необхідністю надання додаткових пояснень, показ прийомів роботи, корекція дій учня;
  • Спонукання до самостійних дій;
  • Розяснення небезпеки порушення правил ТБ.

Підбиття підсумків роботи:

Перевірка роботи кожного учня, встановити відсоток виконання роботи. Можна залучити учнів.

Заключний інструктаж. Повідомлення усім учням результатів роботи на уроці, звертаючи увагу на порушення правил ТБ, помилки, зауваження, заохочення які виявив учитель на протязі роботи.

Практична робота №2. . І.Б.Ж. Оздоблення виробу буфами.

Необхідні інструменти й матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці, пайетки, намистини, стеклярус, бісер.

І.Б.Ж. робота з голками, ножицями, тканиною.

Вступний інструктаж. Суть виконання практичного завдання. Показ прийомів поводження з інструментами, пристосуваннями, обладнанням. Проведення необхідних технічних і технологічних розрахунків. Демонстрування вчителем конкретних трудових прийомів:

Робоча вправа: 1.Послідовність виконання роботи

1. Підготуйте тканину, нитки й оздолення для оздоблення виробу.

2. Визначте розмір тканини для вишивання, не забудьте про припуски.

3.Зробить розмічання узору для вишивання на тканині за технологічною карткою (Технологічна карта № 1,2).

4. Під час вишивання використовуйте потрібну техніку виконання.

Поточний інструктаж. Проводиться під час обходу робочих місць, в індивідуальному порядку, безпосередньо на робочому місці школяра:

  • Встановлення правильності виконання школярами основних і допоміжних трудових прийомів;
  • - контроль якісних показників роботи учнів, попередження можливого браку, виправлення помилок;
  • За необхідністю надання додаткових пояснень, показ прийомів роботи, корекція дій учня;
  • Спонукання до самостійних дій;

Розяснення небезпеки порушення правил ТБ.

Підбиття підсумків роботи:

Перевірка роботи кожного учня, встановити відсоток виконання роботи. Можна залучити учнів.

Заключний інструктаж. Повідомлення усім учням результатів роботи на уроці, звертаючи увагу на порушення правил ТБ, помилки, зауваження, заохочення які виявив учитель на протязі роботи.

VI. Підбиття підсумків заняття

Організація взаємоконтролю учнів.

Учитель пропонує учням, які сидять поруч, обмінятися роботами, прокоментувати результати роботи.

За допомогою інтерактивного метода «мікрофон» учитель просить кожного учня зробити маленьке повідомлення: яким чином отримані знання можна використати в оздобленні одягу?

VIІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати конспект

2. Завершити підготовку виробу до оздоблення

3. Підготувати інструменти й матеріали для вишивання виробу.

VIІІ. Прибирання робочого місця (Чергові учні прибирають клас, збирають картки)

doc
До підручника
Трудове навчання (обслуговуючі види праці) 9 клас (Терещук А.І., Медвідь О.Ю., Приходько Ю.М.)
Додано
9 травня 2020
Переглядів
1283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку