Урок: практична робота " Повсякденне життя у кам’яний вік."

Про матеріал
Ознайомити з етнографічними джерелами, які розповідають про життя племен, що перебувають у своєму розвитку на рівні первісного суспільства; навчити описувати заняття та спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі історичних джерел, порівнювати життя людських спільнот, що перебувають на рівні розвитку первісного суспільства і життя людей у кам’яний вік; виховувати інтерес до історичного минулого людства.
Перегляд файлу

                                                             Урок

Тема:  Практична робота. Повсякденне життя у кам’яний вік.

Мета: Ознайомити з етнографічними джерелами, які розповідають про життя племен, що перебувають у своєму розвитку на рівні первісного суспільства; навчити описувати заняття та спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі історичних джерел, порівнювати  життя людських спільнот, що перебувають на рівні розвитку первісного суспільства і життя людей у кам’яний вік; виховувати інтерес до історичного минулого людства.

Тип уроку: урок формування та удосконалення предметних вмінь.

Обладнання: підручник, презентація

Основні терміни і поняття:

Етнографічні джерела - це інформація, зафіксована в різній формі в ході польових етнографічних експедицій.

 

                                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Завдання уроку

Ви повинні дізнатися:

  • про спосіб життя племен кубу, ірокезів, папуасів, племені о.Ніас;
  • які знаряддя праці і зброю вони використовують;
  • де вони проживають.

Навчитися:

  • працювати з етнографічними джерелами;
  • описувати заняття та спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів)
  • порівнювати  життя людських спільнот, що перебувають на рівні розвитку первісного суспільства і життя людей у кам’яний вік.

 

ІІІ. Мотивація

Для дослідження історії Первісної доби вчені передусім використовують речові джерела. Проте за їхньою допомогою можна відтворити не більше 1/5 частини інформації про минуле. Крім того, багато матеріальних «свідків» минулого не дожили до наших днів. Вироби з дерева та шкіри розкладаються, із металу — ржавіють і руйнуються, кераміка дуже крихка. Тому виникає необхідність залучати інші джерела.

Ознайомтеся з етнографічними джерелами, які розповідають про життя племен, що перебувають у своєму розвитку на рівні первісного суспільства, і дайте відповіді на запитання.

IV. Практична робота

Із життя папуасів Нової Гвінеї

...Приходив Туй із двома іншими тубільцями. Усі були озброєні списами, луками зі стрілами, і кожен мав сокиру на плечі... Я оглянув вміст однієї із сумок, яку носили чоловіки на перев'язі через ліве плече... Знайшов у ній багато цікавого. Крім двох великих кам'яних ножів, тут були кістки, загострені з одного боку, які служили ножем і важелем. У невеликому бамбуковому футлярі знайшлися чотири загострені кістки, мабуть, інструменти, які замінюють голку, шило. Потім знайшов мушлю із зубчастим кінцем, яку тубільці використовують для вишкрібання кокоса. Був також подовжений шматок шкаралупи молодого кокоса, який заміняв ложку.

  • 1. Які знаряддя праці мали тубільці?
  • 2. із яких матеріалів були виготовлені ці предмети?

Із життя племен кубу острова Суматра (Індонезія)

...Він відламує довгу пряму палицю і, піднявши з берега струмка камінь, б'є ним по кінцю палиці, поки та не розщепиться на гострі частини. Потім він здирає кору і, розділивши її на волокна, обмотує ними розщеплений кінець палиці. Спис для ловлі риби (гарпун) готовий.

  • 1. Про яке заняття людей розповідається в уривку із джерела?
  • 2. Які матеріали використано для виготовлення знаряддя праці?

Із життя індіанського племені ірокезів

У давні часи ірокези використовували взуття, яке виготовляли зі шкури лося. Вони надрізали шкуру над і під колінним суглобом тварини й потім здирали його суцільним шматком. Оскільки задня нога лося зігнута в цьому суглобі майже під прямим кутом, то знята з нього шкура підходить для людської ноги. Нижній кінець туго зшивали сухожиллями, а верхній кріпили до ноги ремінцями.

  • 1. Про що розповідається в уривку?
  • 2. Як індіанці використали свою спостережливість для виготовлення взуття?

Магічні дії напередодні полювання мисливців на острові Ніас (Індонезія)

Мисливці, перш ніж вирушити на полювання, викопували яму й накривали її гілками, травою, листям, а потім заганяли в неї дичину.

Під час копання вони мали дотримуватися деяких правил. Не можна було плювати (бо інакше дичина відвернеться від ями), сміятися (бо образяться стінки ями), вживати сіль, готувати їжу свиням. Перебуваючи в ямі, заборонялося чухатися, тому що ґрунт може розм'якнути й осісти...

  • 1. Які обряди здійснювали мисливці напередодні полювання?
  • 2. Чи виправдані придумані ними заборони?
  • 3. Чому мисливці не сподівалися тільки на яму, а ще використовували магію?

         V. Завдання

РОЗВ’ЯЖІТЬ КРОСВОРД

 

По вертикалі:

          1. Тип людини, яка жила 4 млн. років тому.

          2. Тип людини, яка жила 150 тис. років тому.

          3. Тип сучасної людини.

          4. Річка, де було знайдено рештки неандертальця.

          5. Теорія походження людини.

          6. Місце проживання давньої людини.

          7. Батьківщина людей.

          8. «Людина розумна» володіла….

          9. Прихильник еволюційної теорії походження людини.

 

 

По горизонталі:

 1. Процес поступового розвитку людини.

 2. Теорія походження людини.

 3. Тварина, на яку полювали неандертальці.

 4. ....період – ера холоду в історії людства.

 5. Сучасна людина, рештки якої знайдені у Франції.

 6. Тип людини, яка жила     1,7 млн. років тому.

 8. Тип людини, яка жила

2,5 млн. років тому.

 

 

 

              Відповідь

По горизонталі:

1. Еволюція. 2. Космічна. 3. Мамонт. 4. Льодовиковий. 5. Кроманьйонець. 6. Прямоходяча. 7. Вміла.

По вертикалі:

1. Австралопітек. 2. Неандерталець. 3. Розумна. 4. Неандерталь. 5. Релігійна. 6. Печера. 7. Африка. 8. Мовою. 9. Дарвін.

VI. Домашнє завдання

Поміркуй, чому в льодовиковий період первісним людям удалося вижити, а багатьом тваринам – ні.

 

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2022
Переглядів
2267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку