Урок «Практична робота: виготовлення екологічної листівки « Тиша в лісі.»

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства «Практична робота: виготовлення екологічної листівки « Тиша в лісі.» рекомендована для учнів 2 класу та вчителів початкових класів. Конспект уроку містить інтерактивні методи навчання (дидактичні ігри, казкові персонажі). Мета - розповісти учням, чому травень і червень – найважливіші місяці в житті тварин; узагальнити знання учнів про рослинний і тваринний світ; формувати вміння робити висновки та узагальнювати вивчений матеріал; розвивати мислення, мовлення, допитливість, соціально – комунікативні навички учнів; виховувати бережливе ставлення до природи, екологічну культуру.
Перегляд файлу

Природознавство       2 клас

Тема: «Практична робота: виготовлення екологічної листівки « Тиша в лісі.»

Мета: розповісти учням, чому  травень і червень – найважливіші місяці в житті тварин; узагальнювати знання учнів про рослинний і тваринний світ; формувати вміння робити висновки та узагальнювати вивчений матеріал; розвивати мислення, мовлення, допитливість, соціально – комунікативні навички учнів; виховувати бережливе ставлення до природи, екологічну культуру.

Обладнання: підручники, сигнальні картки, картки зі словами, вірші, загадки, малюнки, екологічні знаки, екологічна листівка « Тиша в лісі.»

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.

                                                                Хід уроку:

І. Організація  класу  до  уроку.

1. Вірш – привітання

Встали, діти, всі рівненько,

Усміхнулись всі гарненько,

Усміхнулися мені,

Усміхнулися собі,

Усміхнулися гостям

Привітались: « Добрий день!»

Спочатку сідають дівчатка – краса і ніжність нашого класу, а тепер хлопчики – наша сила і мужність.

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати

Й на уроці не дрімати.

2. Побажання.

      - Давайте побажаємо один одному чогось приємного.

Вчитель. Я всміхаюсь сонечку!

  • Здрастуй золоте!

Вчитель. Я всміхаюсь квіточці!

  • Хай вона росте!

Вчитель. Я всміхаюсь дощику!

  • Лийся мов з відра!

Вчитель. Друзям усміхаємось!

  • Зичим їм добра!

3. Автотренінг.

     - Скажемо наш автотренінг.

Я учень,

Я ходжу до школи,

Я хочу все знати.

       4. Реклама.

- А тепер зробимо рекламу нашого уроку.

  •  Скажіть яким має бути наш урок.

Урок буде : цікавий, продуктивний, навчальний, творчий, добрий.

  • А ви які будете?

Ми будемо: уважні, активні, творчі, працьовиті, розумні, кмітливі, веселі, дружні.

       5. Девіз уроку.

  • А девіз уроку такий:   « Вивчай, люби, бережи!»

 ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

1. Прогноз погоди.

  • Слухаємо прогноз погоди, будь ласка, наш синоптик.

Синоптик:

 Доброго дня, вас вітає метеослужба 2 класу.

Сьогодні  ----------------------------------. Весна. На території Ялтушківської зони очікується ясна погода. Весняне сонечко усміхатиметься усім прохожим.  Температура повітря + 3С. Вітерець легкий. Опадів немає. Погода сприятлива для проведення нашого уроку. Отож бажаю вам гарного настрою і плідної праці. З вами була ваша Любов.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів та їх коригування.

    1. Перевірка домашнього завдання.

  •  Давайте згадаємо, що вивчали на попередньому уроці.

На попередньому уроці природознавства  ми вивчали   тему « Звір навесні»

     1. 1 Завдання, скласти пазл – звіра, сказати, який це звір і розповісти про нього.

  • Яка основна ознака звірів?

    1. 2. Гра « Впізнай за описом»

  • Тобі ілюстрація із зображенням звіра, описуєш  його і розповідаєш про його життя навесні. А діти впізнають звіра.
  • Де живуть звірі?

    1. 3. Бліц опитування.

  • Дати швидко відповідь на запитання

1.  Відгадайте загадку….

2. Назви весняні місяці….

3. Які зміни в природі спостерігаються навесні?

     4.  Які ранньоквітучі  рослини, ростуть у нашій місцевості?

5. Яка основна ознака комах?

6. Які птахи прилітають навесні до нашого краю?

     7.  З чого птахи будують гнізда?

8.  Яка пташка не висиджує пташенят,а підкидає свої яйця в гнізда інших птахів?

    9.  До якої групи тварин належать їжак, лисиця, заєць, білка, миша, ведмідь?

    10. Які зміни в житті звірів ви  помітили навесні?

11. Продовж речення.

У білки народ…

Вони зовсім…, ….

12. Визнач, хто зайвий?

          Заєць, лисиця, ведмідь, козуля, дикі свині.

ІV. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку.

  1. Слухання вірша.
  • Послухайте вірша.

Гляньте: сонечко сміється,

В небі жайворонок в’ється,

В’ється, радісно співає, -  

Він весну нам сповіщає!

А весна та чарівниця

Щиро вам несе гостинця;

Пташка, рибка, звір на волі,

Божа пчілка, квітка в полі –

Всі весною оживають

Весну – красну прославляють…

  • Діти, хто оживає навесні?
  • Навесні оживає пташка, рибка, звір на волі, пчілка, ростуть квіточки.

2.  Відгадування загадки.

  • Відгадайте загадку.

Зимою чорне,

Весною й літом зелене,

А восени жовте.    ( Ліс)

Вчитель:  Ліс – це диво, ліс – це казка.

Тож ходімо в ліс, будь ласка.

В лісі є кущі і трави,

В нім сплели дерева віти.

Трави,  ягоди й грибочки

В нім чарівні є куточки.

Ліс гарний будь – якої пори року. Та особливо вабить він навесні, коли все навкруги розквітає.

  • Давайте подумки помандруємо лісом.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.
  • Навесні ліс наповнюється  чарівними звуками: пташині переспіви, дзюрчання струмків, дзижчання, кумкання – все це прекрасна музика. (Звуки  лісу)

2. Складання ланцюга живлення.

  • Зараз складемо ланцюг живлення у весняному лісі.

Листочки      вовк      гусениця      капуста    заєць        пташка

    3. Продовження розповіді вчителя.

Вчитель. Усі знають, що іноді людина до чарівної тиші лісу додає «свою» музику – це гучний крик увімкнений на всю потужність магнітофон або плеєр. Цей галас негативно впливає на мешканців лісу. Так, від сильного крику чи голосно увімкненого магнітофона не можуть піднятися в повітря бджоли, джмелі. Птахи і звірі покидають свої гнізда і нори. Рослини також негативно реагують на сильний галас – вони уповільнюють свій ріст.

  • Тому сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як потрібно поводитися серед природи навесні, щоб не завдати шкоди природі.

Узагальнемо свої знання і виготовимо екологічну листівку  «Тиша в лісі»

Для того, щоб потрапити у весняний ліс  ми пройдемо екологічну стежину.

3. Хвилинка поезії.

- Читаємо вірші про ліс.

  1. Світ такий чудовий

Світ такий прекрасний

Хочу я пізнати глибше, до пуття.

Я відкрию кожну таємницю,

Збережу природу і життя.

  1. Йтиму садом, полем, а чи лугом,

Буду я природі вірним другом,

Не столочу навіть і трави,

Я скажу їй – Зеленій, живи.

  1. Все на землі потрібно берегти:

І птаха, й звіра, і травинку, і оту краплинку,

Бо, врешті, ти – лише його частинка.

  1. Ліс – це дім, велика хата,

Ой, як тут всього багато!

Є дерева і кущі

Є і квіт, є і трави –

Все звірятам на забаву.

  1. Квітку лісову не стану рвати.

Її додому  я не понесу.

Бо вдома їй джмеля  не погойдати

І не попити ранками роси.

  1. Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу –

Співають для нас у ліску.

  1. Вмійте ж природу любити!

Кожній стеблинці радіти

В полі, у лісі, над яром –

Квітам, деревам і травам.

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж  повсюди

Шлях і стежиночку в лісі,

Все це окрасою буде

Нашого рідного краю!

   4. Робота за підручником.

  • Відкрийте, будь ласка, підручник на с. 109.

Внизу, самостійно, мовчки прочитайте 1 абзац..

 Доведіть, що травень і червень – найважливіші місяці в житті тварин.

  • Перегорніть, с.110, прочитайте правила, як  поводитись в цей час у лісі.

Перше правило читає…..

Друге правило читає…..

Третє правило читає….

Четверте правило читає…

 

5. Складання  правил  поведінки  в  весняному  лісі.

 Не  галасуй  у  весняному   лісі !

 Не  включай  гучну  музику !           

 Не  руйнуй  пташині   гнізда !

 Не  можна  брати   яйця  пташок !

 Не  бери   до  рук  пташенят !

 Не  забирай  додому  дитинчат лісових  тварин !

  Не  можна  брати  з  собою  в  ліс навесні  собаку !

  Не  лови  барвистих  метеликів !

  Не  розпалюй  вогнища !

  Не  забруднюй  джерело !

   Не  каламуть  води !

  Не  сміти  в  лісі !                          

  Не  руйнуй   мурашники !              

  Не   ламай  гілок, дерев !

  Не  зривай   рослини !

  Не  збивай   павутину  в  лісі !

  Не  знищуй   неїстівні   гриби !

  Увага !  Первоцвіти !

  Не  стріляй  у  птахів  з  рогаток !

  Не   лови   птахів !

   Не   витоптуй   квітів !

 6. Практична робота: виготовлення екологічної листівки « Тиша в лісі.»

   - На  парті  у  вас  є  вирізані  кружечки  з  малюнками. Розфарбовуєте  їх   і записуєте  на  них  правило   поведінки  в  весняному  лісі. Виходите  до  дошки, зачитуєте  правило  і  прикріпляєте  кружечок  до  листівки.

C:\Users\Yurii\Desktop\14.03.2015\rId91.jpg

 7. Фізкультхвилинка.

  • А тепер кілька хвилин відпочинемо, а заодно перевіримо, як ви любите свою землю, її  природу.
  • Фізкультхвилинка.
  • Заплющіть очі. Уявіть, що ви в весняному лісі. Навкруги зелень. Ви вдихаєте ковток свіжого повітря і вам хочеться жити. Вам хочеться працювати – розплющили очі.
  • Хто любить природу – встаньте!
  • Хто садить дерева – плескайте в долоні!
  • Хто саджає і доглядає квіти, кущі – доторкніться до своїх носиків!
  • Хто любить тварин – підніміть праву руку!
  • Хто любить рослин – підніміть ліву руку!
  • Хто не рве великих букетів квітів – махайте руками!
  • Хто не ловить барвистих метеликів – пострибайте!
  • Кому подобаються квіти – посміхніться!
  • Хто переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – простягніть руки сусідові, візьміться за руки і підніміть їх угору.

   8. Хвилинка – цікавинка.

  • А зараз хвилинка – цікавинка.

Будь ласка, наші знавці.

  • За 1год 1 гектар лісу поглинає  2 кг вуглекислого газу.
  • Людині на добу потрібно 960 л кисню, його виділяє 5 дорослих дерев.
  • 20 кг макулатури зберігає 1 дерево.
  • Папір гниє в лісі 2 -  3 роки, консервна банка – 50 років, поліетиленовий пакет – 200 років, скло – понад 200 – 300 років.
  • Любіть і бережіть природу!
  • А зараз уважно послухайте ситуації і зробіть висновки з них.
  1. Уявіть, що ви знайшли в лісі дитинча тварини. Воно здавалося нам бідним, покинутим,і ми взяли його додому. Через рік тваринка підросла, вам набридло її тримати, і ви  вирішили її випустити на волю.
  • Що очікує тваринку в лісі? ( Вона  загине, оскільки не навчена ані добувати їжу, ані  рятуватися від ворогів)
  •  Яких помилок ви припустилися,взявши тваринку додому? ( Не  можна брати додому дитинчат звірів, а якщо вже забрали, то годуйте до кінця життя або віддайте в зоопарк.)
  1. Чому не можна брати їжаків з лісу? ( для їжаків – ліс – рідний будинок. Їжак поїдає шкідників лісу, отруйних комах. У неволі, в куточках природи їжаки більш схильні до різних хвороб і потім стають їх переносниками.)
  • Який висновок?

Вчитель:   Природа – це наш будинок, і все, що стається залежить від людини.

  • У лісі, крім різних звірів, пташок, комах є ще добрі й злі духи. Всі вони живуть у дружбі між собою. А от до людей ставляться по  - різному. Бо люди також бувають різні – добрі і злі.  Навіть мавки, лісові красуні, не люблять злих людей…

Мавка:

  • Не лякайтесь, діти. Я – мавка лісова, я нікому лиха не заподію, бо люблю усіх. Я – жива і дуже люблю цей світ і все, що є в ньому: травичку, квіти, метеликів, всіх звірят і людей.

Я вас розважу  і загадки вам загадаю.

  • Задзвеніли струмочки, прилетіли граки, зацвіли квіточки. Хто скаже, хто знає, коли це буває?
  • Навесні веселить, улітку холодить, восени харчує, зимою зігріває?
  • Яскраві пелюстки

І запах пречудовий.

І хочеться усім їх

Бачить знову й знову.

  • Маленький, сіренький по полях

Літає, гарно співає.

  • Що за звір лісовий,

Встав, як стовпчик, під сосною?

Він стоїть у траві

Вуха більші голови

Хто це?

  •  Наче птиця, крила має,

Все літає та співає:

    -Я медок вам ношу,

    Не чіпайте бо вкушу.

 

Вчіться у природи, бережіть її, і вона неодмінно вам віддячить своєю красою. Прошу ходіть до лісу частіше. Та коли ви туди заходите, поводьтеся чемно, не лякайте звірят і пташок лісових, бо всі вони у себе вдома, а ви приходите до них у гості.                                                                        До зустрічі!

  9. Гра «Семафор природи»

  • А тепер працюємо з сигнальними картками.
  •  Гра «Семафор природи»
  • Будьте уважні, якщо правильне твердження – показуємо зелене очко, а неправильне – червоне.

Ліс – це дім для птахів, комах, звірів.

Травень – червень – це найважливіші місяці в житті тварин.

В лісі потрібно голосно кричати.

Червона книга – це перелік рідкісних видів тварин і рослин, що перебувають під загрозою зникнення.

Йдучи в ліс на прогулянку з друзями нарву багато квітів і сплету віночок.

Птахів, звірів, комах, рослин – треба охороняти.

Пам’ятайте: природа – наш дім,

Тож будьте добрими господарями в нім,

Не руйнуйте ви того, що довкола,

А примножуйте на радість природі.

10. Дидактична гра « Ліс – це добре чи погано?»

  • А зараз з’ясуємо ліс – це добре чи погано?

Праворуч: Ліс – це добре….

Ліворуч: Ліс – це може бути погано..

Висловлюємо свої думки.

Добре:

  • Ліс дає деревину для будівництва.
  • Ліс дає затінок  у спеку.
  • Ліс – рідний дім для птахів.
  • Ліс – це хатинка для звірів.
  • Ліс – це місце для гарного відпочинку.
  • В лісі можна назбирати їстівних грибів.
  • А ще в лісі ростуть смачні ягоди.
  • В лісі літають барвисті метелики.

Погано:

  • В лісі можна заблукати.
  • В лісі можна зустріти диких тварин.
  • В лісі ростуть отруйні ягоди.
  • В лісі можна подряпатись.
  • В лісі ростуть отруйні гриби.
  • В лісі багато сміття.
  • В лісі є кліщі.
  • В лісі можна побачити гадюку.
  • Отже, ліс для нас  усіх – це добре, більше думок, але є і такі ситуації, що ліс – це погано.
  • Дякую, сідайте! Продовжимо нашу мандрівку.

    11. Кубування.

  • У мене в руках красивий, різнокольоровий кубик!

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку простягає.

Кольори нам вибирає.

  • Пропоную гру. Кидаю кубик, розглядаємо колір і виконуємо завдання.
  •  Який колір?
  • Що  в природі……

12. Прислів’я  та  приказки  про  ліс.

  •  Згадаємо прислів’я та приказки про ліс.

Весняний дощ зайвим не буває.

Травень ліс одягає, літо в гості чекає.

Весна красна квітами, а осінь пирогами.

Ліс сам себе чистить.

Ліс і вода – брат і сестра.

 13. Дідусь  Лісовичок.

  • А зараз познайомимося з дідусем Лісовиком.

Дідусь Лісовичок:

  • Доброго дня! Я лісник. Моя професія пов’язана з охороною природи. І я можу сказати, що ліс – це мій другий дім. Ліс – наше багатство. У наших краях водиться багато різноманітних тварин і росте багато рослин. Але не може існувати ліс без звірів.

Вчитель:     Лісовичок   по  лісі   ходить :

       Дивиться, чи  хто  не  шкодить,

       Як  живуть   дерева   й   звірі,

       Чи   летять   птахи   у  вирій .

        Ходить  Лісовик , пильнує,

        Все   він   бачить, все  він   чує .

14.  Хвилинка    фантазії .

Дідусь Лісовичок:  - Уявіть, що  рослини, птахи, звірі, комахи   написали скаргу   від   природи .

-Не  рвіть  нас  з  коренем, а  зрізуйте  ножем .Чия  це   скарга ?  Чому   потрібно  зрізати   ножем?

- Не  рвіть  наші  гілки, листя . Нам  дуже   боляче! Чия  це  скарга ? Як  ми  можемо    відповісти   на    цю   скаргу ?

-  Ми  найперші   в   лісі    зацвітаєм, не   виривайте  нас  з   корінням, не   рвіть   великі   букети ? Пожалійте . Чия    скарга ?

- Ми  поспішали, прилетіли  до  своєї   шпаківні,  а   вона  розбита . Як  нам   жити?  Де?  Чия   це   скарга?  Як   вчинити ?

  - Пожалійте  нас, не  точіть  сік  з   нас … А   це   чия    скарга ?

  - Не   ловіть   нас  гачком  і   не   вбивайте .  Ми  хочемо   літати    і    вас    звеселяти .  Чия   це  скарга? Дайте   пораду .

Вчитель:

Видатний український мислитель, філософ, поет Григорій Сковорода писав:

« Треба любити все: звірів, пташок, рослини, в цьому - краса життя»

               Вивчайте і любіть природу!!!

 VІ. Підсумок уроку.

   1. Саморефлексія.

  • Підведемо підсумок уроку за допомогою слів:

Знаю:     я учениця 2 класу знаю, що ліс є домівка для птахів, комах, звірів, рослин. Знаю, що рослини, комахи, птахи, звірі треба оберігати і по людськи до них ставитися.

Вмію:  я вмію дотримуватися правил поведінки в лісі. Я вмію берегти й охороняти птахів, комах, звірів, рослин.

Ціную:   я ціную нові знання, нові думки товаришів, корисні поради.

  • Отже, кожна рослина, дерево, пташина – то все чудова  мила Україна. Наше завдання – зберегти природу.

Для мене, тебе і всього народу.

  2.  Домашнє завдання.

Підготувати вірші, загадки, народні прикмети про весну для екскурсії в парк.

  • Сьогодні ви багато  працювали.  Дякую вам за гарну роботу!   Молодці!

На цьому наш  урок закінчено!

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Паращук Танюша
Додано
28 липня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку