1
Тема : Практична робота №2
Властивості етанової кислоти
Мета :
Основні поняття: етанова кислота, індикатори, функціональна карбоксильна
група, нейтралізація.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, солей, основ, штатив з пробірками, розчин оцтової та хлоридної кислот, розчин лугу, фенолфталеїн, універсальний лакмусовий папірець, магній порошкоподібний, кальцій карбонат, інструкція з т/б.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Форма проведення: практична робота
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
Добрий ранок! Я вітаю вас на уроці хімії і запрошую всіх у подорож в чарівну країну органічних сполук!!!
Життя прекрасне. І творить його людина Але життя прожити не поле перейти. Щасливий той, хто лічить зірки в небі, щасливий той хто має свою зірку, яка світить йому все життя. Підніміть будь-ласка руку, хто не бачив зоряного неба? Таких серед нас немає. І мабуть не знайдеться жодної людини яка б не любила дивитися у зоряне небо. Існує повір’я, коли народжується людина, у небі спалахує зірка, і зі своїм народженням кожен отримує безцінний дар – життя.
Я зобразила життя у вигляді дерева.
Вправа «Що в нас цікавого в житті»
(плакат на якому намальоване дерево з кореневою системою)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отож звертаючи увагу на дерево життя , ви самі можете побачити, що наша роль у житті нашого дерева дуже велика, а успіхи багато в чому залежать від нас самих, від нашого вибору. Зробіть , діти, сьогодні свій вибір: усі можливості, здібності спрямуйте на шлях самостійного активного пошуку і закріплення.
А розпочнемо з вправи «Вгадай»
На побачення з дівчиною
Загадковий йшов хлопчина.
Був костюм на ньому – диво,
Фіолетовий, мов чорнило.
Дівчину за руку взяв –
І костюм червоний став.
Про що йде мова? (кислота + індикатор-лакмус)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Ми завершуємо вивчення теми карбонових кислот і тому пропоную перевірити наскільки ви засвоїли теоретичний матеріал. Отже розпочнемо з індивідуальної самостійної роботи по варіантам, з перевіркою(додаток).
Відповідь ВІ 1в 2а
ВІІ 1б, 2б, 3в, 4а, 5б.
ВІІІ 1б,г, 2а,е
В ІV 2,24л
У кожного з вас є картка оцінювання навчальних досягнень на уроці.
Актуалізація опорних знань.
Щоб успішно виконати хімічний експеримент, ми повинні дещо пригадати.
Вправа прийом «Ланцюжок» (учні по черзі називає імя наступного хто відповідає)
Вставте пропущені слова або формули і закінчіть речення.
ІV. Засвоєння знань, умінь і навичок. Виконання практичної роботи.
Запрошую вас до хімічної лабораторії, бажаю вам наполегливості в дослідженні властивостей органічних кислот і як сказав В. Сухомлинський «Недостатньо тільки бажати, треба діяти». Відкрийте зошити і запишіть тему уроку.
Практична робота №1
Властивості етанової кислоти
При виконанні практичної роботи, кому загрожує небезпека? Вам. Уявіть собі, що перед вами терези, на одній шальці яких ви бачите цікавість, на другій – ваша відповідальність. Тільки додержуючись правил техніки безпеки ви можете виробляти ці риси характеру.
Перед вами інструкції з правил техніки безпеки при роботі з кислотами та лугами. Виберіть те основне, на що потрібно звернути увагу сьогодні.
При виконанні відповідних завдань Ви повинні економити речовини, а також час, адже по цих показниках ціниться робота виробничих підприємств. Отже, з Вами поруч: економія, бережливість, порядок в роботі, зосередженість і зацікавленість.
І щоб з’ясувати, що ми саме сьогодні будемо досліджувати, звернімось до стародавньої легенди У ній розповідається про те, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши сніданок, який коштував кілька мільйонів. Ось це як описане в повісті Генрі Хаггарда «Клеопатра- володарка зорі » «Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і ... опустила перлину в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерли, спостерігали, як незрівняна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. От від неї не залишилось й сліду. І тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі. Який напій випила Клеопатра? Що сталося з перлиною?»
Хтось знає відповідь, якщо ні, то подумайте і по закінченю практичної роботи ми спробуємо дати відповідь.
Мета:
Реактиви та обладнання:
Запрошую до роботи в групах. Прошу визначитись, хто лаборант, хто консультант.
№ |
Хід досліду |
Спостереження. Рівняння реакції |
Висновки |
1. |
Дія на індикатори. Занурте скляну паличку до розчину етанової кислоти, а іншу паличку - до розчину хлоридної кислоти нанесіть по краплі на універсальний індикаторний папірець. Як змінилось забарвлення розчину? Про що це свідчить?
|
Зміна забарвлення СН3СООН СН3СООН - + Н + |
Оцтова кислота, змінює забарвлення індикаторів універсального індикатора на рожевий, дисоціює з утворенням йонів одного типу – катіонів Гідрогену. Слабка кислота
|
2. |
Взаємодія етанової кислоти з основами До розчину гідроксиду натрію (NaОН) забарвленого фенолфталеїном(1 крапля) додали розчин етанової кислоти. Що відбулося? Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
СН3СООН+NaOH = CH3COONa + H2O |
Оцтова кислота реагує з основами, відбувається реакція нейтралізації, в ході якої утворюється сіль і вода.
|
3 |
Взаємодія етанової кислоти з металами. В пробірку всипати невелику кількість порошка металічного магнію і долити розчин етанової кислоти. Що спостерігаєте? Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
СН3СООН+Mg = (CH3COO)2Mg + H2 |
Кислота реагує з Ме і Ме витісняє водень.
|
4. |
Взаємодія етанової кислоти з солями. В пробірку всипаємо невелику кількість натрій карбонату і доливаємо розчин кислоти. Що спостерігаємо? Який газ виділяється? |
2 СН3СООН + Na2CO3 = 2CH3COONa + H2O + CO2 |
оцтова кислота – електроліт слабкої сили, хоча сильніша за карбонатну, оскільки витісняє її з солей. |
Загальний висновок:
СН3СООН – це одноосновна карбонова кислота, що проявляє хімічні властивості для кислот, а саме: дія на індикатори, взаємодія з металами, основами, солями.
Так що ж випила Клеопатра? Демонстрація яйця без шкарлупи
А що ми знаємо про застосування оцтової кислоти, про це проект який приготували учні класу.
Презентація проекту "Оцтова кислота в нашому житті"
. Знайдіть відповідності між властивостями та сферами використання оцтової кислоти, варіанти можуть повторюватися.
1 |
Харчосмакова добавка |
|
А |
Полярний розчинник, в ній розчиняється багато органічних сполук |
2 |
Консервант |
Б |
Має бактерицидні властивості |
|
3 |
Кулінарія |
В |
Характерний кислий смак та різкий запах |
|
4 |
Засіб для видалення накипу |
Г |
Естери застосовують як ароматизатори косметичних засобів |
|
5 |
Складова косметичних засобів |
Д |
Реакція взаємодії з питною содою ("гасіння соди") |
|
6 |
Розчинник |
Ж |
Взаємодія зі спиртами для добування естерів |
|
7 |
Виробництво ацетатного волокна |
Є |
Взаємодія із нерозчинними або малорозчинними солями |
Відповідь: 1-В, 2-Б, 3-Д, 4-Ж, 5 –Г, 6-А, 7-Є
Ми з вами опрацювали всі досліди практичної роботи, записали в зошиті відповідні хімічні реакції і тепер сформулюйте загальний висновок до практичної роботи і вам на допомогу прийдуть учні менших класів зі своїми питаннями з мішка:
Учень 5-6 класу:
(запах, дія на індикатори, дисоціація)
СН3СООН СН3СОО- + Н+
Учень 5-6 класу (із інгредієнтами для тіста):
СН3СООН + NaНСО3 = СН3СООNa + Н2О + СО2
Учень 8 класу:
О
СН3СООН + С5 Н11 ОН = СН3 – С + Н2О
О - С5Н11
V Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Вправа "Мікрофон" - "Сьогодні на уроці я…"
VI. Домашнє завдання.
Параграф підручника цікава інформація про естери, запах банану, груші, яблука 26 № 224,
Варіант ІІ. Оберіть правильну відповідь
1.Вкажіть формулу оцтової кислоти:
а) С2Н4О;
б) СН3 СООН;
в) С2Н4.
2. Міжнародна назва оцтової кислоти:
а) мурашина;
б) етаналь;
в) етанова;
г) бутанова.
3.Назвіть функціональну групу карбонових кислот:
а) гідроксильна;
б) карбонільна;
в) карбоксильна.
4. Оцтова кислота:
а) добре розчинна у воді;
б) погано розчиняється;
в) не розчиняється.
5. Оцтова кислота:
а) блакитного кольору;
б) безбарвна;
в) білого кольору.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Варіант ІІІ. Встанови відповідність (декілька відповідей):
|
А) СН3СООNa + H2CO3 |
2. СН3СООН + Na2CO3 → |
Б) CH3COONa + H2 |
|
В) CH3COC2H5 ++ H2O |
|
Г) заміщення |
|
Д) сполучення |
|
Е) обміну |
Відповідь 1. ______ 2.________
Варіант ІІ. Оберіть правильну відповідь
1.Вкажіть формулу оцтової кислоти:
а) С2Н4О;
б) СН3 СООН;
в) С2Н4.
2. Міжнародна назва оцтової кислоти:
а) мурашина;
б) етаналь;
в) етанова;
г) бутанова.
3.Назвіть функціональну групу карбонових кислот:
а) гідроксильна;
б) карбонільна;
в) карбоксильна.
4. Оцтова кислота:
а) добре розчинна у воді;
б) погано розчиняється;
в) не розчиняється.
5. Оцтова кислота:
а) блакитного кольору;
б) безбарвна;
в) білого кольору.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Варіант ІІІ. Встанови відповідність (декілька відповідь):
|
А) СН3СООNa + H2CO3 |
2. СН3СООН + Na2CO3 → |
Б) CH3COONa + H2 |
|
В) CH3COC2H5 ++ H2O |
|
Г) заміщення |
|
Д) сполучення |
|
Е) обміну |
Відповідь 1. ______ 2.________
Варіант ІV. Розв’яжіть задачу.
Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії 6,5 г цинку з достатньою кількістю оцтової кислоти?
Відповідь:
Варіант ІV. Розв’яжіть задачу.
Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії 4,6 г натрію з достатньою кількістю оцтової кислоти?
Відповідь:
Варіант ІV. Розв’яжіть задачу.
Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії 6,5 г цинку з достатньою кількістю оцтової кислоти?
Відповідь:
Варіант ІV. Розв’яжіть задачу.
Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії 4,6 г натрію з достатньою кількістю оцтової кислоти?
Відповідь:
Сьогодні на уроці……..
Сьогодні на уроці……..
Сьогодні на уроці……..
Сьогодні на уроці……..
Практична робота №2. Властивості етанової кислоти
Мета:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Обладнання і реактиви:________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________
Хід роботи
№ |
Хід досліду |
Спостереження. Рівняння реакції |
Висновки |
1. |
Дія на індикатори. Занурте скляну паличку до розчину етанової кислоти, а іншу паличку - до розчину хлоридної кислоти нанесіть по краплі на лакмусовий індикаторний папірець. Як змінилось забарвлення? Про що це свідчить? |
|
|
2. |
Взаємодія етанової кислоти з основами До розчину гідроксиду натрію (NaОН) забарвленого фенолфталеїном (1 крапля) додали розчин етанової кислоти. Що відбулося? Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
|
3 |
Взаємодія етанової кислоти з металами. В пробірку всипати невелику кількість порошка металічного магнію і долити розчин етанової кислоти. Що спостерігаєте? Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
|
4. |
Взаємодія етанової кислоти з солями. В пробірку всипаємо невелику кількість натрій карбонату і доливаємо розчин кислоти. Що спостерігаємо? Який газ виділяється? |
|
|
Висновок:
Знайди відповідність:
1 |
Харчосмакова добавка |
|
А |
Полярний розчинник, в ній розчиняється багато органічних сполук |
2 |
Консервант |
Б |
Має бактерицидні властивості |
|
3 |
Кулінарія |
В |
Характерний кислий смак та різкий запах |
|
4 |
Засіб для видалення накипу |
Г |
Естери застосовують як ароматизатори косметичних засобів |
|
5 |
Складова косметичних засобів |
Д |
Реакція взаємодії з питною содою ("гасіння соди") |
|
6 |
Розчинник |
Ж |
Взаємодія зі спиртами для добування естерів |
|
7 |
Виробництво ацетатного волокна |
Є |
Взаємодія із нерозчинними або малорозчинними солями |
Знайди відповідність:
1 |
Харчосмакова добавка |
|
А |
Полярний розчинник, в ній розчиняється багато органічних сполук |
2 |
Консервант |
Б |
Має бактерицидні властивості |
|
3 |
Кулінарія |
В |
Характерний кислий смак та різкий запах |
|
4 |
Засіб для видалення накипу |
Г |
Естери застосовують як ароматизатори косметичних засобів |
|
5 |
Складова косметичних засобів |
Д |
Реакція взаємодії з питною содою ("гасіння соди") |
|
6 |
Розчинник |
Ж |
Взаємодія зі спиртами для добування естерів |
|
7 |
Виробництво ацетатного волокна |
Є |
Взаємодія із нерозчинними або малорозчинними солями |
Картка оцінювання
Індивід. самостійна робота 2 бали |
Вправа «Павутина» 1 бал |
Знайди відповідність 2 бали |
Питання з мішка 1 бал |
Практична робота |
Само оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Картка оцінювання
Індивід. самостійна робота 2 бали |
Вправа «Павутина» 1 бал |
Знайди відповідність 2 бали |
Питання з мішка 1 бал |
Практична робота |
Само оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Картка оцінювання
Індивід. самостійна робота 2 бали |
Вправа «Павутина» 1 бал |
Знайди відповідність 2 бали |
Питання з мішка 1 бал |
Практична робота |
Само оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Картка оцінювання
Індивід. самостійна робота 2 бали |
Вправа «Павутина» 1 бал |
Знайди відповідність 2 бали |
Питання з мішка 1 бал |
Практична робота |
Само оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Картка оцінювання
Індивід. самостійна робота 2 бали |
Вправа «Павутина» 1 бал |
Знайди відповідність 2 бали |
Питання з мішка 1 бал |
Практична робота |
Само оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Учень 5 класу:
Виручіть мене ! Я дуже хочу допомогти мамі. Як серед усіх цих банок знайти оцет? (банки із NaCl, оцет, миючий засіб, рослинна олія, вода.)
Учень 6 класу (із інгредієнтами для тіста):
Я дуже люблю готувати, та пироги готую вперше. Допоможіть мені з усіх цих інгредієнтів замісити м’яке і пухке тісто: кисле молоко, питна сода, сіль, мука, оцет.
Учень 8 класу:
Ой, така розумна моя старша сестричка, все мені термінами та термінами говорить. Похвалилася, що тато купив нам напій із оцтово-аміловим запахом. А як це?