Урок "Практичне ознайомлення з фразеологізмами"

Про матеріал
Урок відповідає віковим особливостям учнів 3 класу. Вміщає в собі інтерактивні форми і методи навчання. Вправи, які використовує вчитель на уроці сприяють збагаченню словникового запасу учнів.
Перегляд файлу

Урок :українська мова

Клас 3

Вчитель Мірченко Ольга Володимирівна

Тема: Практичне ознайомлення з фразеологізмами. Пояснення їх значення шляхом добору синонімів.

Мета:Ознайомити учнів з фразеологізмами; вчити пояснювати їх значення шляхом добору синонімів, розвивати мовне чуття, інтерес до вивчення рідної мови, увагу до лексичних значень слів, уміння користуватися ними; викликати захоплення багатозначністю української мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: таблиця «Слово. Значення слова», тематичні малюнки, картки для індивідуальної та групової роботи, «слово» у вигляді сонечка, різнобарвні листочки.

Хід уроку

І. Організація класу

Доброго дня вам, світлої днини!

Хай кожен день для вас буде щасливим!

ІІ. Повторення вивченого

  • Наближається до кінця наша подорож по країною Лексикологією.
  • Які слова ми вивчили на минулому уроці?
  1. Зберіть слова із складів, записаних на дошці

Ли, ве, кий; ро, вий, здо; ний, кри, хіт. (Великий, здоровий, крихітний.)

  • Прочитайте слова, які записали.
  • Яке слово зайве серед них? Чому?
  • Що можна сказати про його значення? (Це слово протилежне за значенням - антонім ).
  1. Експрес – опитування.
  • Думай швидко, говори правильно.

Запитання:

  • Основна одиниця мови …? (слово)
  • Слова бувають … та…? ( однозначні і багатозначні).
  • Слова: ключ, лінійка, коса – це … (багатозначні слова).
  • Синоніми – це … (близькі за значенням).
  • Антоніми – це …( протилежні за значенням).
  • Лелека, бусол, чорногуз – це слова … (синоніми).
  • Праця, безділля – це слова (антоніми).
  1. Каліграфічна хвилинка. (Зразок на дошці).
  • Запишіть каліграфічно букви, сполучення букв, назву місяця.

Ж ж ЖЖ жж жо ов вт те ень жовтень.

  • Поясніть назву місяця. (Заздалегідь підготовлені учні розповідають).

1-й учень. У народі цей місяць року називали «хмурень», «зазимник», «листопадень», а ще – «весільник», оскільки в жовтні починали справляти весілля.

2-й учень. Відносно недавно в Україні почали називати десятий місяць жовтнем. Бо усі довколишні гаї, ліси, парки зодягаються у жовтогарячий колір.

  • Складіть речення з цим словом.
  • Запишемо на дошці речення: Жовтень гаптує клену сорочку.
  • Вкажіть граматичну основу речення.
  • Складіть схему речення.
  • Пригадайте значення слова гаптує.
  • У якому значенні вживається це слово у реченні?

Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири, п'ять!

Час прийшов нам спочивать.

Тож піднімем руки вгору,

А тепер всі руки в боки,

Зробимо чотири кроки.

Повернімось двічі вправо, двічі вліво.

Десять, дев'ять, вісім, сім!

Час за парти нам усім!

ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу (вивчення нового матеріалу)

  • Сьогодні ми продовжуємо осінню подорож до славетної країни Лексикології.
  • Що править цією країною? (Слово).
  • Які слова служать помічниками? (Відкривається дошка. Схема – опора у вигляді сонечка).

                                  У центрі кола напис «слово», а в променях  

                                  «синоніми», «антоніми», «омоніми»,

                                  «фразеологізми», «багатозначні», «однозначні».

 

 

 

 

 

  • Але поряд з цими словами в українській мові вживаються словосполучення, які не можна розривати. Вони мають цілісне значення. А як вони називаються, ви дізнаєтеся, прочитавши тему уроку: «Фразеологізми».
  • Чого ви очікуєте  сьогодні від уроку? Щоб хотіли почути, дізнатися? (Діти висловлюють свої побажання).
  • Сподіваюся, ви будете добре, старанно працювати і дізнаєтесь багато цікавого.

ІV. Пояснення нового матеріалу

  1. Робота за схемами – опорами, тематичними малюнками.

Блог учителя Яркової Ольги Павлівни

Презентация на тему: "Урок розвитку звязного мовлення. Країна ...

Вне круга семьи: три стратегии поведения, если ты - белая ворона ...

Біла ворона

  • Розгляньте малюнки, прочитайте підписи.
  • У якому значенні вживаються словосполучення?
  • Але ці ж сталі словосполучення можуть вживатися і в переносному значенні. І тоді такі словосполучення називаються фразеологізмами.

(Учитель на дошку виставляє схему – опору).

Фразеологізми – стійке поєднання слів.

  • І яке значення вони матимуть у поданих прикметниках, спробуйте здогадатися.
  • Коли так говорять: брати ноги на плечі; розбити глек; біла ворона? (Діти намагаються пояснити значення).
  • Фразеологізми – це частина українського фольклору, вони становлять наше мовне національне багатство. Це золоті зерна народної мови. Діти, чим більше і частіше ви вживатимете у своєму мовленні фразеологізми, тим яскравіше, дотепніше зможете висловити думку.
  1. Робота в малих групах (четвірках)
  • На основі поданих слів і малюнків утворіть фразеологізми; спробуйте пояснити їх значення.

Вішати                                          нос картинки, Фотографии и изображения - 123RF

 Рука за

Задирати                                          Ухо картинки для детей | kartik.ru                 

 На швидку

Замітати                                                  Наклейка Эмодзи руки PNG - AVATAN PLUS          

 Нагострити

Зарубати                                                  Розмальовки сліди, Страница:2.           

Водити                                      

Склавши

Перевірка :

  • Зачитайте записані фразеологізми.
  1. Колективна робота. (на дошці записані словосполучення і фразеологізми)
  • Прочитайте словосполучення, поясніть, де словосполучення, а де фразеологізм. Спробуйте дібрати до них слова – синоніми.

Клювати зерно;       дівчинка радіє;       пасти корів;

клювати носом;        душа радіє;            пасти задніх.

Слова для довідки: весело, відставати, дрімати.

V. Закріплення нового. Практичні вправи.

1.Колективна робота.

Замініть фразеологізми одним словом – синонімом. Коментоване письмо.

Байдики бити -               (лінуватися );

Взяти ноги на плечі -     (побігти);

Набрати води в рот -       (замовкнути);

Викинути з голови -        (забути);

Вертітися під ногами -     (заважати);

Пекти раків -                      (почервоніти).

  • Складіть речення з будь – яким висловом, а потім із словом – синонімом.
  • Порівняйте, де виразніше висловлено думку?

2. Самостійна робота.

- Спишіть речення, підкресліть фразеологізми. Поясніть їх значення.

І варіант.

Лісник знав кожну стежину у лісі як свою долоню. Маленьке лосеня місця собі не знаходило.

ІІ варіант.

Хлопці довго ламали собі голови, як вибратися з лісу. Вони поверталися ні живі, ні мертві.

Перевірка виконаного завдання

  • Назвіть фразеологізми в реченнях.
  • Що таке фразеологізми?

 

  1. Завершіть діалог фразеологізмами.
  1. Як дві краплини води.
  2. Був на сьомому небі.
  1. Поетична хвилинка
  • Послухайте, як поети використовують фразеологізми у своїй творчості.

(Вірш – сценка у виконанні учнів).

Хвастунець

Хлопчик Толя — молодець,
тільки трішки хвастунець.
Якось ми пішли на став.
Він мені таке сказав:
— Слово честі, не хвалюся,
я ні-чо-го не боюся!.. —
Враз на слові цім з дороги —
Толі ящірка під ноги.
З переляку,у тривозі
наш хвалько мерщій навтік.
Та спіткнувся на дорозі
й прикусив собі язик 

Грицько Бойко

  • Який фразеологізм зустрічається?
  • Що означає?

Грамотій

Мама. Ти в нас грамотний такий –

Син. Хвалить мене мама. –

Мама. Тільки хто чита книжки догори ногами?

Син. Книгу я кручу – дива,

Не збагну нічого –

де у книжки голова?

Де у книжки ноги?

Олег Орач

  • Який фразеологізм вжив поет?
  • Що означає догори ногами?

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Наш урок закінчується. Чи здійснилися ваші побажання?
  • Що ж таке фразеологізм?
  • Які ви фразеологізми запам'ятали?
  • Об'єктивно оцініть свою діяльність на уроці відповідного кольору листочком. Підпишіть його. (Оранжевий колір – високий рівень, жовтий – достатній, зелений – середній).

VІІ. Домашнє завдання. В підручнику «Літературне читання» знайти вірші, де автор використовує фразеологізми. Записати цей вірш.

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку