Олешківська спеціальна школа Херсонської обласної ради
Урок трудового навчання в 5 класі
” Практичне повторення.
Виготовлення пазлів.”
вчитель
трудового навчання
Федоренко С.М.
2019
Тема: Практичне повторення. Виготовлення пазлів. Клас: 5 Дата:
Мета:
Методи і прийоми: метод «кроссенс», бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація, самостійна робота.
Обладнання, інструменти та матеріали: фанера, лобзик, пилочки для лобзика, наждачний папір, плоскогубці, зразки робіт, малюнки.
Об’єкт праці: власний виріб
Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, фізика.
Тип заняття: комбінований урок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання з класом (створення позитивного емоційного настрою вчителем), перевірка присутніх, перевірка готовності учнів та майстерні до уроку.
* Учні, одяг яких не відповідає правилам безпеки, до роботи не допускаються * Залучення чергових до роботи.
І.І Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
У нашому світі все взаємопов'язано: події, люди, предмети і т.д. І все має логічний зв'язок. . Розглядаючи логічні зв'язки можна скласти певні асоціативні ланцюжки.
Наприклад, якщо розташувати в один ряд слова ключ, замок, двері, то можна встановити певні асоціативні зв'язки. Зв'язок може бути як поверхневий, так и змістовний.
Тепер давайте замінимо слова і поняття зображеннями і розташуємо їх по порядку.
У нас з Вами вийшов кроссенс.
- Скажіть, чи знайомий хтось з цим прийомом?
Що ж таке "Кроссенс"? Слово "кроссенс" придумано авторами за аналогією зі словом "кросворд". Коли відгадують кросворд, то бачимо перетин слів, а кроссенс з англійської означає "перетин смислів".
Кроссенс - це загадка, головоломка, ребус.
Кроссенс - це набір картинок. Зв'язки, між якими можуть бути як поверхневими, так і глибинними.
Кроссенс - це дуже гарна вправа для розвитку мотивації, логічного і неординарного творчого мислення.
Цей прийом розроблений Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом та був вперше опублікований в 2002 році в журналі "Наука і життя".
* Як же створюється кроссенс?
Це поле з 9 чотирикутників, в яких розташовані зображення. Кожне зображення пов'язане з попереднім і наступним за змістом.
* Як правильно створити кроссенс?
- Для початку потрібно визначити тему.
- Підібрати картинки, що мають відношення до даної теми.
- Пояснити зв'язок між ними.
Розгадувати крос сенс потрібно читати зліва направо і зверху вниз.
Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу кілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це дуже гарна вправа для розвитку логічного і творчого мислення.
Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо , далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 5 квадраті, таким чином виходить ланцюжок, загорнутий "равликом".
Почати можна як першої, так і з будь-якої впізнаваною картинки. Центральним є квадрат з номером 5. За бажанням автора, він може бути пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі. Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-1, а також по центральному хреста між квадратами 2 5, 6-5, 8-5 і 4-5.
Організація роботи в группах.
Прошу учнів об'єднатися у дві групи і отримати завдання.
Перед вами картинки і поле з дев'яти клітин. Складіть з них кроссенс, пов'язаний із столярною справою. Картинку «столяр» необхідно закріпити в центрі поля та спробуйте створити свою головоломку. Приклейте інші картинки, об'єднуючи їх за змістом. Знайдіть рішення кроссенса в своїй групі. На виконання - 2-3 хвилини. Поясніть своє рішення іншій групі.
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.
Бесіда:
* Згадайте, які роботи ви вже виконували, пов’язані з випилюванням лобзиком? * Яке призначення деревообробних верстатів? * Яких правил техніки безпеки слід дотримуватися?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Демонструю учням кроссенс, який я склав безпосередньо на уроці та прошу його розгадати. В результаті розгадування головоломки в центральному квадраті отримуємо картинку «пазли».
Прошу згадати, із яких матеріалів можна виготовити пазли (фанера, ДВП, тонка дошка, картон)
Звертаю увагу учнів на те, що на думку багатьох методистів, пазли розвивають інтелект дитини відразу в декількох напрямках. Збираючи розрізану картинку, дитина вчиться логічно мислити, тренує уяву, просторове сприйняття, пам'ять. Крім цього виховуються посидючість, терпіння, уміння концентрувати увагу, здатність доводити почату справу до кінця.
В нашій школі є декілька молодших класів, тому саме для них ми і будемо робити найпростіший варіант розвиваючої іграшки - пазли. Головоломки цього виду допоможуть дитині розвинути пам'ять, логіку, моторику рук, навчать співвідносити форму і розмір, розвинуть окомір.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
V. Викладення нового матеріалу
Кожному із Вас пропоную створити міні-проект. Треба вибрати малюнки пазлів від простих до більш складних для молодшого шкільного віку та виготовити їх, розфарбувати, упакувати в яскраву упаковку або коробку.
Звертаю увагу, що отримані на уроці знання та уміння знадобляться учням при виконанні практичних робіт – на цьому та наступному уроці
Вступний інструктаж
Інструктаж з правил безпечної праці під час виготовлення виробу з деревини.
Пояснення порядку виконання практичної роботи з елементами демонстрації.
Забезпечення безперервного самостійного виконання практичної роботи учнями.
Завдання 1. Виконати розмічання для виконання завдання з урахуванням дефектів фанери та такого розміщення деталей, при якому було б найменше відходів.
Завдання 2. Випилювання основи
Завдання 3. Остаточна обробка виробу після випилювання.
Поточний інструктаж
Допомога учням у разі виникнення труднощів під час виконання практичної роботи. Надання індивідуальних консультацій. Провітрювання приміщень
3. Заключний інструктаж:
• підведення підсумків практичної роботи;
• аналіз характерних помилок і недоліків у роботі учнів;
• з’ясування причин, які призвели до помилок;
VІІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
2. Підбиття підсумків.
• Яка робота на вашу думку заслуговує на гарну оцінку?
• Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
• Прибирання робочих місць.