Урок "Практичне заняття. Позначити на контурній карті Боспорське царство,Перську державу,державу А.Македонського,Римську державу часів принципату О.Августа,Спарту,Афіни,Рим

Про матеріал
Оскільки реалії нашого часу диктують нам нові умови проведення навчання, тому я вирішила, що даний матуріал буде корисним для вчителів-істориків. Дистанційне навчання - нові можливості у проведенні не лише комбінованих уроків та уроків засвоєння нових знань, але і ПРАКТИЧНИХ РОБІТ. З огляду на сучасні умови (дистанційне навчання) пропоную власну розробку даного уроку. Контурну карту учні можуть заповнити за допомогою стандартної програми Paint, (наприклад, позначити кордони, вказати і підписати місто). Зробивши всі завдання на контурній карті, учень зберігає зображення і відправляє вчителю на перевірку.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії

для 6-го класу

Підготувала учитель історії

Ревівського ліцею

Ляшко Анастасія Анатоліївна

Тема:  Практична робота. Позначити на контурній карті кордони Боспорського царства, перської держави, держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Спарту, Афіни, Рим, Константинополь.

Мета: визначити просторове (територіальне) розташування вивчених царств, держав і міст; позначити і підписати на контурній карті вказані царства, держави і міста; розвивати увагу, пам’ять, мислення, вміння аналізувати і робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними і контурними картами; виховувати повагу до історичного минулого світу і рідного краю.

Очікувані результати: Після уроку учні/учениці зможуть:

  • показати територіальне розташування вказаних держав;
  • пояснювати та застосувати поняття «контурна карта»;
  • позначити і надписати на контурній карті названі вчителем царства, держави і міста.

Тип уроку: практичне заняття.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта та комп’ютер.

Хід уроку

І.Організаційна частина.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 1)

ІV. Практична робота.

  1. Робота з картою (Боспорське царство)  (слайд 2)
  1. Боспорське царство

Вчитель (розповідь супроводжуються показом на карті): Подивіться уважно на карту. Боспор Кіммерійський або ж Боспорське царство – це одна з античних дежав Північного Причорномор’я з центром на берегах Керченської протоки. Столицею Боспорської держави був Пантікапей. Ось такою була  територія Боспорської держави на початку V ст. до н.е. А впродовж V-III ст.. до н.е. ці землі були приєднані до Боспорського царства.

Завдання: (слайд 3)

Знайдіть наступне на карті:

  • м. Пантікапей (столицю Боспорського царства), м. Танаїс, м. Феодосію, м. Фанагорію, м. Горгілію;
  • ) Боспор Кіммерійський (Керченську протоку).

(слайд 4) (Додаток 1)

Робота з контурною картою:

  1. Обведіть територію Боспорського царства
  2. Знайдіть і підпишіть столицю Боспорського царства
  3. Знайдіть і підпишіть міста: Танаїс, Фанагорія, Феодосія, Горгілія

2. Перська держава (слайд 5)

Вчитель (розповідь супроводжується показом на карті): А тепер подивіться на наступну карту. Персія — історичний регіон у південному Ірані, що асоціюється із сучасним Іраном; офіційна назва країни у західноєвропейських державах до 1935. Термін Персія використовувався протягом століть і походить від назви регіону на півдні Ірану, відомому як Персіс. Використання цієї назви було поступово розповсюджене давніми греками та іншими народами. Самі мешканці цього регіону традиційно називали свою країну Іраном, «Землею Аріїв».

В старовину Персія була центром однієї із найвеличніших в історії імперій, яка простяглася від Єгипту до річки Інд. До її складу увійшли всі попередні імперії — єгиптян, вавилонян, ассирійців і хетів.

З моменту виникнення в VI ст. до н. е. і до завоювання Александром Македонським в IV ст. до н.е. протягом двох з половиною століть Персія посідала панівне становище в Стародавньому світі.

На цій карті ви можете бачити Перську державу в середині VI ст. до н.е., а також територію Перської держави наприкінці VI ст.. до н.е. Також бачимо з вами і столицю Персії – це місто Персеполь.

Завдання: (слайд 6)

Знайдіть наступне на карті:

  • м. Персеполь (столиця Перської держави), м. Сарди, м. Екбатани, м. Сузи, м. Вавилон;
  • Перську затоку;
  • Еритрейське (Аравійське) море;
  • Сатрапії держави Ахеменідів: Фригію, Сирію, Каппадокію, Лідію, Кілікію, Месопотамію, Вавилонію, Вірменію, Мідію, Сузіану, Персиду, Гедросію, Хорезм.
  • Царську дорогу

(слайд 7)  (Додаток 2)

Робота з контурною картою:

Виконайте 4 завдання, що вказані на контурній карті:

  1. Вказати територію, на якій виникла Перська держава;
  2. Вказати напрямки завойовницьких походів перських царів;
  3. Вказати територію Перського царства наприкінці VI ст. до н.е.;
  4. Знайти столицю і найважливіші міста держави.

3. Держава Александра Македонського (слайд 8)

Вчитель (розповідь супроводжується показом на карті): Стародавня Македонія, також Македонське царство — антична Грецька держава північної частини Стародавньої Греції (розташовувалася в основному на території сучасної Греції), яка на заході межувала з давньогрецькою державою Епір і на сході — з Фракією. Звідси Александр Македонський розпочав свій легендарний похід на Персію, який завершився підкоренням усієї Азії. На карті ви можете бачити початкову територію Македонського царства (у 336 р. до н.е.).

Син Філіппа Александр III Великий (356 — 323 до н. е.) за час свого правління зумів розширити кордони Македонського царства, включивши до його складу не лише грецькі поліси, але і всю Перську імперію, Єгипет Ахеменідів і частково Індію. За картою ви можете бачити, як розширилась територія Македонського царства. Втім навряд чи доречно називати космополітичну імперію Александра Македонського царством.

 

Александр активно користувався культурною спадщиною підкорених держав, при цьому проте знайомлячи підкорені народи з культурою Греції і заохочуючи вивчення грецьких наук. Зокрема він заснував Александрію, відому своїм мусейоном, маяком та бібліотекою. В результаті, хоча новоутворена імперія і розпалася незабаром після його смерті, її спадщина збереглася і дозволила підкореним народам вступити в епоху еллінізму.

Завдання (слайд 9):

Знайдіть наступне на карті:

  • м. Вавилон, м. Гавгамели, м. Сузи, м. Екбатани, м. Персеполь (у 330 р. Македонський спалив це місто), м. Пелла, м. Бактра, м. Мараканда;
  •  міста, які заснував А.Македонський: Александрія Єгипетська, Александрія Маргіана, Александрія Опіана, Александрія Арахосія, Нікея , Александрія Аріана, Александрія Кавказька;
  • р. Ніл, р. Тибр, р. Євфрат;
  • вкажіть шлях Східного походу А. Македонського

Слайд 10 (Додаток 3)

Робота з контурною картою:

Виконайте 5 завдань, що вказані на контурній карті:

1. Зафарбуйте територію Македонського царства у 336 р. до н.е.;

2. надпишіть назви столиць Македонії та Персії;

3. вкажіть стрілками напрямки походів військ А.Македонського у 334-325 рр. до н.е.;

4. надпишіть назви міст, які заснував А.Македонський;

5.      позначте кордони імперії А.Македонського.

4. Римська держава часів принципату Октавіана Августа (слайд 11)

Вчитель (розповідь супроводжується показом на карті): Римська імперія — державне, військово-політичне утворення, яке зародилося на основі Римської республіки близько 27 року до н. е. Хронологічні межі існування імперії охоплюють період до 395 (поділ імперії на Західну та Східну) або 476 (падіння Західної Римської імперії). За час існування Римська імперія неодноразово змінювала свої території; період найбільшого територіального розвитку охоплює першу чверть II століття (правління імператора Траяна). Згодом держава пережила значну втрату земель і була ослаблена. У 476 усунений від влади останній імператор Західної Римської імперії. Східна (Візантійська) імперія проіснувала до 1453. Римська імперія відіграла важливу роль в житті людства, особливо Європи; її спадкоємницями проголошували себе багато середньовічних імперій.

Октавіан Август (23 вересня 63 р. до н. е. — 19 серпня 14 н. е.) — римський державний і військовий керівник, могутніший імператор Римської імперії, контролював Римську імперію з 27 р. до н. е. і до своєї смерті в 14 р. н. е. Племінник і спадкоємець Гая Юлія Цезаря. Колись словом "август" називали тільки те, що мало божественне походження. Привласнивши собі цей титул, імператор фактично дорівняв свою владу до божественної, пізніше на його честь у деяких мовах було названо восьмий місяць року.

Август не був видатним полководцем, але він істотно розширив кордони імперії в результаті тривалих війн, частину з яких він вів сам, але більшість велася Агріппою, Тиберієм, Друзом і іншими компетентними воєначальниками.

Першим етапом були завоювання альпійських областей, Реції й Норику аж до Дунаю, що здійснювалися Тиберієм і Друзом (16—14 до н. е.). У наступні п'ять років (13—9 р. до н. е.) Агріппа і потім Тиберій підкорили Паннонію, тим часом Друз, рушивши до сходу від Рейну в Німеччину, досяг Ельби. Після смерті Друза в 9 до н. е. його військову задачу взяв на себе Тиберій. 4—6 р. н. е. була завойована Мезія.

Він просунув північні кордони до Дунаю і приєднав до імперії чотири провінції — Рецію, Норик, Паннонію і Мезію. Оскільки ці провінції разом з Ілліріею були додані до областей його правління, та його вага в уряді імперії значно зросла.

Робота з контурною картою (слайд 12) (додаток 4):

  1. Позначте жовтим кольором територію Римської імперії в 33 р. до н.е.;
  2. Позначте оранжевим кольором територію Римської імперії за часів правління О.Августа;
  3. Підпишіть столицю Римської імперії.

5. Спарта (слайд 13)

Вчитель (розповідь супроводжується показом на карті):  Спарта або Лакедемон — місто-держава Стародавньої Греції, найсильніше на Пелопонеському півострові, яке існувало в області Лаконії. Конкурувало з Афінами.

Столиця Спарти – місто Спарта. Тільки з часів Лікурга і після нього настало піднесення Спарти.

Із закінченням двох Мессенських воєн (743—723 і 685—668 роки до н. е.) вдалося остаточно підкорити країну, після чого древні мессенці були позбавлені своїх земельних володінь і обернені на ілотів.

На карті ви можете бачити територію Спартанської держави в VIII-VI ст.. до н.е.

Робота з контурною картою (слайд 14) (додаток 5):

  1. Зафарбуйте одним кольором територію Спартанської держави в VIII-VI ст.. до н.е.
  2. Підпишіть столицю Спартанської держави.
  3. Вкажіть області Лаконіку і Мессенію.

6. Візантійська імперія (слайд15)

Вчитель (розповідь супроводжується показом на карті):  Візантійська імперія, також Східна Римська імперія  — пізньоантична та середньовічна держава, потужне православне царство, яке виникло внаслідок поділу старої Римської імперії на Західну та Східну частини у 395 р. Пережила цілу низку криз та нашесть, поки не була остаточно знищена у 1453 р. османами.

Визначення «візантійська» є похідним від назви столиці імперії. Попри те, що офіційно столиця іменувалася Новим Римом, а пізніше — Константинополем, за вкоріненою звичкою мешканці міста використовували і його старогрецьке ім'я — Візантій.

Як спадкоємиця Римської імперії Візантійська держава не лише успадкувала її найбагатші провінції, але й зберігала культурні надбання, тож довгий час являла собою духовний, культурний, економічний і політичний центр Середземномор'я. Її столиця — Константинополь (стародавній Візантій) в документах тих часів називався Рим або Новий Рим. Її правителі в часи найбільшої могутності правили землями від африканських пустель до дунайських берегів, від Гібралтарської протоки до хребтів Кавказу.

Занепад Візантійської імперії пов'язаний з багатьма причинами, як зовнішніми, так і внутрішніми. Це розвиток інших регіонів світу, зокрема Західної Європи (в першу чергу Італії, Венеціанської і Генуезької республік), а також країн ісламу. Також це загострення суперечностей між різними регіонами імперії і розкол її на Грецьке, Болгарське та інше царства.

Вважають, що імперія припинила існування з падінням Константинополя під ударами Османської імперії в 1453 р.

Найбільші території імперія контролювала за імператора Юстиніана І, що вів широку завойовницьку політику в західному Середземномор'ї, прагнучи відновити колишню Римську імперію. З цього часу вона поступово втрачала землі під натиском варварських королівств і східноєвропейських племен. Після арабських завоювань займала лише територію Греції і Малої Азії. Експансія в IX—XI ст.. змінилася серйозними втратами, розпадом країни під ударами хрестоносців і загибеллю під тиском турків-сельджуків і турків-османів.

Головною відмінністю Візантії від Західної Римської імперії (Гесперії) було переважання на її території грецької культури на противагу майже всуціль латинізованому заходу.

(Додаток 6)

Пам’ятка «Як працювати з контурною картою»

  1. Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту, відповідного параграфа підручника чи розповіді вчителя.
  2. Уважно слухайте вчителя і слідкуйте за його поясненням чи вказівками на карті, намагайтесь запам’ятати назви історичних областей, столиць держав, кордони держав тощо.
  3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.
  4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.
  5. Для розфарбування контурної карти найкраще підходять різнокольорові олівці. Не використовують фарби (гуаш, акварель), фломастери. (ЯКЩО ЗАВДАННЯ ЗАДАНЕ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ОБЕРЕЖНО ВИКОРИСТОВУЙТЕ ІНСТРУМЕНТИ Paint, ЩОБ ВЧИТЕЛЬ ЗМІГ ПОБАЧИТИ ВАШУ РОБОТУ (зафарбовану територію, підписане місто, кордони держав тощо)
  6. Назви, зазвичай, пишуть ручкою чорним або іншим кольором. Назви цих об’єктів можна писати як у горизонтальному напрямку, так і у вертикальному.

V. Узагальнення та систематизація знань

VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання

Підготуватись до тематичного оцінювання за розділом (повторити §44-53 підручник Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. І.Щупак, І.Піскарьова, О.Бурлака/2019 рік)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

D:\5 клас картинки\боспорське царство.png

Додаток 2

D:\5 клас картинки\65166256.jpg

 

 

Додаток 3

D:\5 клас картинки\870387338.jpg

Додаток 4

D:\5 клас картинки\703571681.jpg

Додаток 5

D:\5 клас картинки\img_v99687205_0_7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Пам’ятка «Як працювати з контурною картою»

1. Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту, відповідного параграфа підручника чи розповіді вчителя.

2. Уважно слухайте вчителя і слідкуйте за його поясненням чи вказівками на карті, намагайтесь запам’ятати назви історичних областей, столиць держав, кордони держав тощо.

3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.

4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.

5. Для розфарбування контурної карти найкраще підходять різнокольорові олівці. Не використовують фарби (гуаш, акварель), фломастери. (ЯКЩО ЗАВДАННЯ ЗАДАНЕ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ОБЕРЕЖНО ВИКОРИСТОВУЙТЕ ІНСТРУМЕНТИ Paint, ЩОБ ВЧИТЕЛЬ ЗМІГ ПОБАЧИТИ ВАШУ РОБОТУ (зафарбовану територію, підписане місто, кордони держав тощо)

6. Назви, зазвичай, пишуть ручкою чорним або іншим кольором. Назви цих об’єктів можна писати як у горизонтальному напрямку, так і у вертикальному.

docx
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
6219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку